(16.50 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)
Poslední příklad se týká rozpočtu a je to právě pozměňovací návrh, který máme v systému se Zuzanou Ožanovou číslo 3613. Je to 500 milionů na zastavování marných exekucí, což je věc, která, jak jsem pochopil, jde napříč - milostivé léto, milostivý podzim, zastavování marných bagatelních exekucí, zastavování exekucí, kultivace trhu exekucí a insolvencí. Vždyť se tím chlubí i tato vláda, dokonce to měl pan premiér v těch 77 prioritách - jak se vám daří, jak milostivé léto, tak zastavování marných exekucí. A když se podíváte do kapitolního sešitu Ministerstva spravedlnosti, tak tam je napsané, že na to zastavování chybí 500 milionů. To jsme si se Zuzanou Ožanovou nevymysleli. My jsme nešli po chodbě a řekli (neřekli) jsme si, co bychom tak asi z nudy tam dali, nějaký pozměňovací návrh. Ne, to jsme vyšli z kapitolního sešitu Ministerstva spravedlnosti - 500 milionů chybí, a to je ze zákona, jak by řekl Karel Haas, ze zákona. Takže vy se budete chlubit, že se zastavují exekuce, ale pak na to nedáte prostředky. Protože víte, že na začátku je to nějaký výdaj. Cílem je, aby lidé z té šedé zóny šli do systému, platili daně, platili sociální a zdravotní pojištění, ale ty peníze tam nejsou v této chvíli. Mandatorní výdaj, takže co? Takže se nebude zastavovat? Asi se zastavovat bude, ale jak teď řekl před chvilkou pan ministr, ty peníze se tam asi dodají z rezervy během roku. Ale přijde mi to nefér. Je to stejné jako minulý rok, jak mě tady kolega Karel Haas - já se omlouvám, že ho tady vidím, a on vystupoval ve faktických, říkal, abych mu řekl ty příklady, kdy v tom rozpočtu nebyly položky, které by tam měly být - no, tak to byla třeba mimořádná valorizace, tam byla nula. To vám přece zkritizoval i Miroslav Kalousek, že tam mělo s tím být počítáno. Jasně, potom jste nedali na to 32 miliard, ale 14, ale ani těch 14 tam nebylo, tam byla nula. Tak jak pak člověk může věřit státnímu rozpočtu? Takže to by mě fakt zajímalo, jak s tím přístupem "je potřeba dodržet zákon", proto 2 % na výdaje na obranu, jak se popasujete s tímhletím pozměňovacím návrhem, který tam máme s kolegyní Zuzanou Ožanovou, protože my tam nemáme nic jiného, než že jsme vzali číslo z kapitulního sešitu Ministerstva spravedlnosti a dali jsme to tam, aby se ty exekuce zastavovaly, aby ti lidé prostě se dostali zpátky do systému, abychom ty nánosy z minulosti, kdy tady bylo 4,7 milionu exekucí, aby se postupně vyřešily, doufám, že v zájmu všech. Pochopil jsem, že to je jedna z mála oblastí, kde koalice spolupracuje s opozicí, ať už jde o novelu insolvenčního zákona, nebo novelu exekučního soudního řádu. Tak by mě docela zajímalo, jak se s tím popasujete.
Jinak souhlasím s tím, že samozřejmě opozice nikdy nepodporuje rozpočet. Ano, ale zároveň si troufám říct, pane ministře, že koalice občas nějaký opoziční návrh v minulosti schválila, že to není takový ten válec, že když je to návrh opozice, automaticky jsme proti a schvalujeme jenom koaliční návrhy. To si myslím, že takhle nebylo. Sám jsem několikrát jako koaliční poslanec hlasoval pro opoziční návrh. Dokonce si pamatuju, že to byly návrhy Jakuba Jandy, který přesouval - byť to byly takové položky, přesouval někam 7 milionů korun, pamatuju si to. Prošlo to, neprošlo, ale hlasovali koaliční poslanci. A vy to máte opravdu jako válec. Notabene připomenu, že jste řekli, že se budete chovat jinak.
Poslední věc: mám tam potom pozměňovací návrh 3589, který navyšuje peníze pro Energetický regulační úřad. Ten jsem zdůvodňoval. Myslím si, že vlastně teď, jak nastává zima a opět nastanou další problémy s placením zálohy, energošmejdi obživli, chodí, nabízejí zázračné ceny a podobně. Ti lidé jsou prostě v koncích, protože chtějí, oni chtějí, aby platili méně, takže vlastně tihle ti šmejdi jim jdou naproti, a všechno tohleto má řešit Energetický regulační úřad. My na něj házíme teď nově komunitní energetiku, další věci. Jak jsem vám tady řekl minule, za poslední dva roky sedm energetických novel, ale na rozpočtu mají oni dokonce méně v té absolutní částce, bez ohledu na inflaci, než mají na letošní rok. Takže to zase není tak, že by člověk šel kolem, vymyslel si, co bych tam asi dal. To číslo vychází z nějakých potřeb Energetického regulačního úřadu, na který i vy jako koaliční poslanci tam posíláte spotřebitele, aby tam si vyřídili svoje podněty a problémy.
Suma sumárum svůj názor na rozpočet jsem sdělil, představil jsem dva ze čtyř pozměňovacích návrhů, které podle mě by se neměly vnímat, jestli jsou opoziční, koaliční. Rozptýlil jsem tady některé věci, které se tady neustále opakují kolem covidových kompenzací, zprávy NKÚ a podobně. Za mě ten rozpočet při veškeré možné úctě prostě seriózní není. Já mu nevěřím, nevidím tam ty prorůstové prvky, jak tady bylo řečeno. Naopak si troufám říct, že od prvního se vlivem návratu poplatků za obnovitelné zdroje a distribuce může nastartovat inflace, zatímco ve zbytku Evropy už inflace zpomaluje. Takže za mě ten rozpočet nenaplňuje teoretické proklamace pana premiéra, které bych mohl s trochou nadsázky říct, že on tady trochu o tom mluvil jako o zemi, kde zítra již znamená předevčírem, asi tak nějak.
Já vám děkuji za vaši pozornost, a když tak budu ještě reagovat na faktické, kdyby na to někdo reagoval. Děkuju. (Potlesk poslanců ANO.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: S faktickou poznámkou chce reagovat pan poslanec Bernard. Prosím, máte slovo.
Poslanec Josef Bernard: Děkuju za slovo, paní předsedající. Já se nerad vracím do minulosti, ale už tu ten názor zazněl poněkolikáté a není správný. Pořád se tu dohadujeme o to, jak to bylo se zvýšením výdajů a příjmů v těch minulých letech. Pojďme tedy covid odstranit a pojďme si vzít rozpočty roku 2019 a 2022.
Rozpočet 2022 tak, jak byl konstruovaný ještě paní Schillerovou, nepočítal s žádnými dalšími dodatečnými výdaji na covid kromě 8 miliard na nákup vakcín A rozpočet 2019 rovněž nepočítal s mimořádnými výdaji na covid. Mezi těmito lety se výdaje rozpočtu zvýšily. Víte, o kolik? O 395 miliard korun. Ani zdaleka jsme se růstem příjmů neblížili k nárůstu výdajů v této výši. Primárně se na tom podílely důchody, plus 84 - a já nerozporuju ty položky, já jsem tady jako předseda rozpočtového výboru, akorát říkám, co vychýlilo veřejné finance - primárně nárůst důchodů 84 miliard, sociální výdaje 36 miliard, odvody zdravotním pojišťovnám 67 miliard, regionální školství plus 50 miliard a investice plus 17 miliard. Znovu opakuju, nerozporuji tyto položky. Pak přišla superhrubá mzda a to nás dostalo do situace, že kdybychom nedělali konsolidační balíček, kdybychom nedělali změny důchodového systému, končíme toto volební období minimálně s deficitem 450 miliard korun.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Vracíme se do obecné rozpravy. Než paní Maříková přijde, načtu rychle omluvy. Bauer Jan se omlouvá z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Mračková Vildumetzová Jana od 15 do 19 hodin z rodinných důvodů, Němečková Crkvenjaš Zdeňka do 12 hodin bez udání důvodu a Smetana Karel mezi 15.30 až 17 hodin z pracovních důvodů. Paní poslankyně, prosím, máte slovo.
Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Dnes budeme rozhodovat o státním rozpočtu, ve kterém vláda ustupuje od svých programových priorit a zaklíná se snížením deficitu rozpočtu. Chybí v něm peníze na opravy památek, výzkum, ochranu přírody a krajiny nebo chybí peníze například na investice. Dovolila jsem si proto připravit tedy tři pozměňovací návrhy, které nejsou nijak sporné, a žádám o jejich podporu. ***