(17.00 hodin)
(pokračuje Karla Maříková)

Cílem prvního pozměňovacího návrhu je právě podpora boje se suchem a udržení vody v krajině. Důraz je kladen na protierozní ochranu. Jedná se o budování malých zásobníků vody, konkrétně drobných rybníčků, mokřadů, tvorby meandrů, výsadby remízků a dalších protierozních prvků. Kromě výsadby zeleně na stavebních či zemědělských pozemcích navrhuji výsadbu zeleně na plochých střechách velkokapacitních prodejen, logických skladů či výrobních hal. Navržené úpravy nejen sníží procento skleníkových plynů, ale také navrátí obraz klasické české krajiny a českého venkova. Naše společnost produkuje velké množství plastových odpadů. Sběr těchto odpadů je řešen uspokojivě. Na druhou stranu sebrané plasty nejsou tříděny dle použitých polymerů a končí na skládkách nebo ve spalovnách. Navrhuji využít přesunuté finanční prostředky na podporu třídíren a recyklačních linek a věřím, že potěším pana životního prostředí, když si nevybojoval pro svůj rezort dostatečné finanční prostředky.

Ve svém druhém pozměňovacím návrhu bych chtěla podpořit výzkum v České republice. Výdaje na výzkum v České republice jsou stále velmi nízké. Soukromé firmy dokonce vynakládají na výzkum více finančních prostředků než stát. Bez dlouhodobých investic do kvalitního vývoje a výzkumu není možné dosáhnout konkurenceschopnosti, kompatibility, srovnatelnosti a schopnosti rovnocenné spolupráce se špičkovým výzkumem, ať už na evropské, nebo celosvětové úrovni. Systém podpory výzkumu v České republice často nevytváří ideální podmínky k tomu, aby vznikaly výsledky snadno uplatnitelné v praxi. Státní podpora přitom hraje zásadní roli v zdroji výzkumu a vývoje. Věda a výzkum patří k základním civilizačním kompetencím a mají představovat oporu pro společnost a člověka ve všech situacích, zejména v těch krizových. Z těchto důvodů navrhuji zvýšit výdaje právě v kapitole Ministerstva zdravotnictví na výzkum a vývoj ve zdravotnictví a snížit výdaje do rozpočtu Evropské unie, protože se domnívám, že členství v Evropské unii pro nás, občany České republiky, zejména v posledních letech neposkytuje takové přínosy, které by vyvážily náklady na toto členství, ať už náklady přímé, viditelné, nebo náklady nepřímé včetně omezení rozhodovací pravomoci. A už vůbec se nám nežije v Evropské unii tak dobře, jak nám bylo slibováno před vstupem. Je třeba přehodnotit náš vztah k této organizaci. Jedním z jasných signálů potřeby změny je snížení odvodů do rozpočtu právě Evropské unie.

Můj třetí pozměňovací návrh podporuje záchranu a obnovu památek, které jsou pro tuto vládu chudým příbuzným. Navýšení finančních prostředků si klade za cíl zvýšit záchranu a obnovu kulturních památek v České republice nacházejících se ve špatném technickém stavu, pokud tento stav nebyl zaviněný vlastníkem kulturní památky, zachování kulturně-historického charakteru a výpovědní hodnoty kulturních památek v souladu způsobu využití památky s charakterem jejích kulturně-historických hodnot. Kvůli nedostatku peněz v programech záchrany památek se jejich opravy protahují a prodražují. Současně se domnívám, že priority České republiky by měly být právě rozvoj a obnova naší země. Finanční prostředky českých občanů mají být prioritně využity na rozvoj našeho státu, a proto navrhuji snížit výdaje na program humanitární, stabilizační, rozvojové a hospodářské asistence Ukrajině, protože myslím, že už jsme dali dostatek peněz na Ukrajinu, a tyto prostředky použít na obnovu a záchranu právě kulturních památek v České republice. Ukrajina je dlouhodobě hodnocena jako země s nejvyšší mírou korupce v Evropě a ve většině případů chybí zpětná vazba a důkladná kontrola, zda tyto finanční prostředky byly využity na dané účely.

Tímto děkuji a prosím o podporu svých tří pozměňovacích návrhů. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy vystoupí pan poslanec Koten a připraví se pan poslanec Rozvoral. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo. Já bych tady rád zhodnotil tu situaci, kterou tady máme, a zároveň bych rád požádal o podporu svého pozměňovacího návrhu. Co se týká platů policistů a hasičů, všichni víme, že tyto bezpečnostní složky jsou velmi důležité pro bezpečnost občanů v České republice, a samozřejmě ty škrty, které se v tomto rozpočtu udělaly i co se týká kapitoly Ministerstva vnitra, samozřejmě byly bohužel propsány i do platů příslušníků těchto bezpečnostních sborů. Já jsem se snažil nějakým způsobem alespoň v rámci kapitoly Ministerstva vnitra ty peníze, které jsou v kapitole Věda, výzkum vývoj, ale já bych rád řekl, že tuto kapitolu to nijak negativně neovlivní, proto že peníze, které tam byly rozpočtovány například v roce 2018, 2017 a 2019, tam zůstanou. Tato kapitola na vědu, výzkum, vývoj byla poměrně markantně navýšena a právě odtud se přesune 143 963 000 korun právě na platy policistů a hasičů, a to v poměru vlastně na počet příslušníků těchto bezpečnostních sborů. Je to z toho důvodu, že právě tyto profese si nemohou kvůli své pracovní náročnosti a vytíženosti žádným způsobem přivydělat, a právě pokles platů jak příslušníků policejního sboru, tak i příslušníků Hasičského záchranného sboru by mohl mít velmi negativní vliv například v tom, že by policisté, kteří by nebyli schopni ze svého platu platit zvýšené výdaje například na hypotéky, energie a podobně, museli od sboru odcházet, aby nějakým způsobem zabezpečili rodinu. Právě i z tohoto důvodu je nutné zachovat minimálně loňskou úroveň jejich příjmů. Takže i z toho důvodu, abychom neohrozili bezpečnost občanů v České republice a abychom stabilizovali oba sbory, i z toho důvodu se tam vlastně ty peníze do platů převádějí. Proto prosím i koaliční poslance o podporu tohoto pozměňovacího návrhu. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní tedy vystoupí pan poslanec Rozvoral a následuje pan poslanec Černý. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radek Rozvoral: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, dovolte mi představit pozměňovací návrhy k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu, ke sněmovnímu tisku číslo 549, které jsme předložili společně za SPD s mou kolegyní Lucií Šafránkovou.

V pozměňovacím návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 3570 navrhujeme přesunout 1 miliardu korun z rozpočtové kapitoly Ministerstvo průmyslu a obchodu do rozpočtové kapitoly Ministerstvo práce a sociálních věcí. Konkrétně jde o přesun těchto prostředků ze specifického výdajového ukazatele Dotace na obnovitelné zdroje energie do specifického výdajového ukazatele Dávky osobám se zdravotním postižením. Objem výdajů v rozpočtové položce Dotace na obnovitelné zdroje energie lze vzhledem k situaci v oblasti energetiky a veřejných financí považovat za příliš vysoký. Vláda kromě toho slibovala úplné zrušení této dotace, a ještě navíc chce přenést rozhodující část jejích plateb na české domácnosti a firmy. Naopak podpora osob se zdravotním postižením, na které tvrdě dopadá dlouhotrvající vysoká inflace, je ve veřejném zájmu i proto, aby tyto osoby nemusely žádat o další nepojistné sociální dávky. Je třeba valorizovat velice nízký příspěvek na mobilitu pro tyto osoby, rovněž tak je nutné prodloužit účinnost jeho zvýšené varianty - příspěvku na mobilitu pro osoby využívající přístroje domácí plicní ventilace, jejichž provoz je kvůli vysokým cenám energií čím dál dražší.

V pozměňovacím návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 3538 navrhujeme převést v rámci rozpočtové kapitoly Ministerstvo práce a sociálních věcí 500 000 korun z výdajového ukazatele Podpory v nezaměstnanosti do výdajového ukazatele Neinvestiční nedávkové transfery, konkrétně do položky Transfery územním rozpočtům na sociálně-právní ochranu dětí. Meziroční navýšení výdajů na podpory v nezaměstnanosti o téměř 1 miliardu korun považujeme za nadbytečné a nepotřebné, zejména v situaci, kdy zde máme více než 200 000 volných pracovních míst a prvořadou prioritou vlády v této oblasti musí být i za pomoci nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti co nejrychlejší obsazení těchto míst osobami, které se ocitly dočasně bez zaměstnání. Naopak výdaje na sociálně-právní ochranu dětí jsou dlouhodobě nízké a podfinancované, navíc se mají meziročně snížit o dalších 100 milionů korun, což vážně ohrožuje samotný systém péče o naše ohrožené děti. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP