(17.40 hodin)
(pokračuje Radek Koten)

Nyní mi dovolte, abych tento pozměňovací návrh odůvodnil. Správné nastavení podmínek pro bezúhonnost a spolehlivost je velmi citlivým tématem tohoto návrhu zákona. V praxi půjde zejména o to, eliminovat ty žadatele o vydání muničního oprávnění, u kterých by bylo zvýšené riziko zneužití přístupu k munici. Vládní návrh v novém zákoně o munici vycházel z osvědčeného pojetí bezúhonnosti v zákoně č. 119/2002 Sb., který dosud problematiku munice upravoval.

Dále nový zákon o munici navrhuje nové zpřísnění pro trestné činy spáchané násilím, pohrůžkou násilí nebo jiné těžké újmy a v souvislosti s nakládáním se zbraní, střelivem, municí nebo výbušninou. Toto nové zpřísnění je důvodné toliko pro trestné činy spáchané skutečně násilím, pro trestné činy, jejichž podstatou může být toliko verbální projev a jsou často na hranici přestupku či trestné činy, kterou mohou mít svoji podstatu v evidenčním nepořádku podnikatele, držitele licence, již opodstatnění nemá a lhůty stanovené v § 18 odst. 1 je možno považovat za optimální.

Pokud bych měl tedy ještě načíst sledování změn oproti vládnímu návrhu zákona, tak § 16 odst. 2 nově zní: "Za druhé byl-li úmyslný trestný čin spáchán násilím, se osoba nepovažuje za bezúhonnou činí za a) 30 let, stanoví-li odst. 1 písm. b) dobu 20 let, pak za b) 15 let, stanoví-li odst. 1 písm. b) dobu 10 let, a za c) 10 let, stanoví-li odst. 1 písm. b) dobu nižší 10 let."

Ještě tedy načtu další pozměňovací návrh, který je sněmovním dokumentem 3771, který zní: "Vládní návrh zákona o munici, sněmovní tisk 464, se mění takto: za prvé ustanovení § 17 návrhu zákona zní: Spolehlivost. Za spolehlivého podle tohoto zákona se nepovažuje ten, jehož trestní stíhání pro úmyslný trestný čin nebo trestný čin spáchaný z nedbalosti v souvislosti s nakládáním se zbraní, střelivem, municí nebo výbušninou za prvé bylo pravomocně podmíněně zastaveno a dosud nebylo pravomocně rozhodnuto, že se obviněný osvědčil, nejméně však po dobu tří let od okamžiku pravomocného rozhodnutí o zastavení trestního stíhání, nebo za druhé, v posledních třech letech skončilo pravomocným rozhodnutím o schválení narovnání rozhodnutím o odstoupení od trestného stíhání mladistvého, rozhodnutím o upuštění od potrestání nebo upuštění od potrestání s dohledem; za b), u něhož bylo pravomocně rozhodnuto o podmíněném odložení podání návrhu na potrestání, dopustil-li se úmyslného trestného činu nebo trestného činu spáchaného z nedbalosti v souvislosti s nakládáním se zbraní, střelivem, municí nebo výbušninou a dosud nebylo pravomocně rozhodnuto, že se obviněný osvědčil, nejméně však po dobu tří let od okamžiku pravomocného rozhodnutí z podmíněného odložením návrhem na potrestání. Odůvodnění. Odklon je efektivním a poměrně novým prostředkem trestního práva. Obviněný, aby dostál odklonu, musí splnit zákonem stanovené podmínky, tedy plné doznání, náhrada škody a lítost a na rozdíl od obviněného, který je souzen a odsouzen, společensky považujeme skončení trestního řízení za výhodnější, a to jak pro společnost, tak pro zúčastněné osoby. Poškozený se dočká náhrady a je výrazně snížena pravděpodobnost recidivy, trestní řízení je výrazně levnější. Je proto vhodné, aby ten pachatel, který splní podmínky pro odklon, a ten je mu přiznán, byl oproti pachateli, který tak neučiní, mírně zvýhodněn i pro případ jeho vyloučení z možnosti získání muničního oprávnění, tedy ve srovnání lhůt v § 17 a v § 16 odst. 1 písm. b), bod 4 a bod 5."

K těmto sněmovním dokumentům, které jsou vedeny pod číslem 3770 a 3771, se ještě přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím.

Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova v této fázi? Není tomu tak.

Zahajuji tedy podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy nám přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Do podrobné rozpravy se hlásí pan poslanec Koten.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo. Já se tedy hlásím k pozměňovacím návrhům, které jsou vedeny pod číslem sněmovního dokumentu 3770 a 3771, které jsem odůvodnil v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Hlásí se ještě někdo do podrobné rozpravy? Není tomu tak, končím tedy podrobnou rozpravu.

Ptám se, zda je v tuto chvíli zájem o závěrečná slova? Není. Zeptám se pana zpravodaje - podle mých informací nezazněly žádné návrhy nebo nezaznamenal jsem žádné návrhy, které bychom nyní mohli hlasovat, čili končím druhé čtení tohoto návrhu a končím projednávání vládního návrhu zákona o munici, sněmovní tisk 464, respektive jeho druhé čtení.

 

Od zákona o munici se dostáváme k zákonu

 

5.
Vládní návrh zákona o zbraních a střelivu
/sněmovní tisk 465/ - druhé čtení

Opětovně poprosím, aby z pověření vlády předložený návrh zákona uvedl pan místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, tady, jak jsem zmínil, se přece jenom už jedná o zákon i podle počtu avizovaných pozměňovacích návrhů, který budí větší pozornost než munice - přece jenom, zbraně a střeliva, to už je něco, co se týká držitelů zbrojních pasů a zbraní a těch není v České republice málo. Já bych pouze chtěl shrnout, že i tento návrh byl projednán výborem pro bezpečnost na schůzi 23. listopadu a i tady bylo jednomyslně přijato usnesení, kterým se doporučuje Poslanecké sněmovně návrh přijmout.

Zrekapituloval bych, že daný návrh zákona, už jak jsem zmínil v prvním čtení, výrazným způsobem modernizuje stávající zbraňové právo, nicméně neohrožuje, nijak nemodifikuje, nemění a neposouvá to dobré, co v naší zbraňové legislativě bylo a na čem jsme se i v minulém volebním období na bezpečnostním výboru shodli - prostě neustupovat v některých zásadách naší zbraňové legislativy, která je dlouhodobě tradičně kvalitní a v mnoha ohledech evropsky vysoce nadprůměrná. Nový návrh zákona o zbraních a střelivu zachovává značnou přísnost podmínek, za kterých může osoba získat přístup ke zbraním, ale odbourává přebytečnou byrokracii, významným způsobem snižuje administrativní zátěž držitelů zbraní i státních orgánů vedoucích nejrůznější typy evidence. Zákon posiluje prvky eGovernmentu, ruší se zcela papírové doklady a drtivou většinu úkonů bude možné učinit elektronicky prostřednictvím aplikace Centrálního registru zbraní. Jak jsem řekl, ten komfort by se měl zvýšit především uživatelům. Přesněji se definují rovněž kategorie zbraní dělených do šesti kategorií. Přístup k nim bude odstupňovaný v závislosti na jejich potenciální možné nebezpečnosti.

Zákon zpřehledňuje a upravuje práva a povinnosti držitelů zbraní, a jak jsem již avizoval v prvním čtení, účinnost se navrhuje k 1. lednu 2026. Je nezbytné přeprogramovat a zásadně rozšířit informační systém, takzvaný Centrální registr zbraní. Správcem i dodavatelem tohoto systému je Policie České republiky.

Jsem určitě připraven si vyslechnout pozměňovací návrhy, které tady jsou, a vyslovit k nim případně patřičné stanovisko navrhovatele. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk číslo 465/1 a prosím, aby se nyní slova ujal zpravodaj výboru pro bezpečnost, pan poslanec Petr Letocha, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy nám odůvodnil. Pane poslanče, prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP