(17.40 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)

A dopředu říkám, já už nebudu komentovat jednotlivé aspekty zásahu policie, nebudu. Já jsem je okomentoval tak, že se ztotožňuji se závěry Úřadu vnitřní kontroly. Nejsem sám policistou, nejsem specialistou na policejní zásahy a vyčkám toho, s čím přijde Generální inspekce bezpečnostních sborů, a potom samozřejmě tak, jak ministr postupovat má, se k tomu vyjádřím, to je zcela logické, a budu na to netrpělivě čekat, aby to nevypadalo jako ovlivňování, ale určitě se budu bavit s panem ředitelem Generální inspekce, aby samozřejmě v rámci veřejného zájmu ty informace byly zveřejňovány v té chvíli, kdy mohou být zveřejněny pro uklidnění veřejnosti a ujištění, že policie byla připravena, aby mohly být zveřejňovány i pokud možno rychle. Ale zase - GIBS není pod Ministerstvem vnitra a je to správně. Ty kontrolují složky Ministerstva vnitra, takže tady můj přímý vliv na to, jak dlouho celá ta věc bude probíhat a jak bude prošetřována, prostě příliš velký není. Ale myslím si, že i pan nový ředitel Hendrych si je vědom toho veřejného zájmu a že veřejnost chce slyšet na některé otázky odpovědi.

Ale to, že jsem řekl, že se nedá stoprocentně zabránit, to rozhodně neznamená, že my všichni dohromady, ale samozřejmě logicky v první řadě Ministerstvo vnitra, budeme tvrdit: Nic se nedá dělat, holt budeme čekat, že se taková věc stane znovu, a nic neuděláme. Ne, to nemůžeme udělat. Musíme samozřejmě podniknout veškeré úsilí, abychom prevenci zlepšili, abychom přišli se vším, co se dá dělat, abychom logicky vyhodnotili události, které byly teď, ano, abychom hledali třeba i nějaká slabá místa, abychom měli systém, který bude odolnější. A jako první opatření chci učinit to, že na Bezpečnostní radu státu, kterou pan premiér mimořádně svolal na 31. 1. tohoto roku, předložím sérii opatření, s kterými Ministerstvo vnitra ve spojitosti, v souběhu aktivit přichází se složkami integrovaného záchranného systému, včetně jejich tedy případných finančních nákladů a nároků na státní rozpočet.

Nová zbraňová legislativa, která tady je - děkuju za aktivní účast na kulatém stole, který se věnoval tomu, co už máme ve třetím čtení, a děkuju i za ten přístup, který vedl k tomu, že jsme nejednali řekněme historicky hystericky a pod tlakem současných událostí, a to, že jsme nechali ten zákon, který je ve své podstatě kvalitní, ve třetím čtení v Poslanecké sněmovně. Diskuse je tam o několika pozměňovacích návrzích, bezpečnostní výbor se k nim vyjádřil, které jakoby zmírňovaly tu legislativu tak, jak ji předkládalo Ministerstvo vnitra, ale bezpečnostní výbor celkem jasně hlasoval pro to, co podpořit a co nepodpořit.

Zásadní věcí je Centrální registr zbraní, který bude propojovat nejrůznější typy informací tak, aby byla efektivnější spolupráce mezi jednotlivými lékaři napříč obory, lepší výměna informací, aby praktický lékař dostal na první stránce, když si otevře konkrétního pacienta, informaci, že ten pacient je držitelem zbrojního oprávnění, oprávnění držet a používat zbraň, aby byly lépe propojeny záznamy od psychiatrů a podobně, s samozřejmě aby se i policie dostávala rychleji k informacím, které mají nějaký smysl, aby se rychleji k policii dostávaly informace o tom, že nějaký člověk, který drží oprávnění používat zbraň, si nakupuje třeba nějaké velké množství zbraní a podobně, nebo se chová třeba divně a jeví nějaké známky psychických problémů, aby se tahle informace pomocí orgánů veřejné moci dostávala k policii, aby policie měla právo preventivně zabavit zbraně, přičemž dopředu říkám, že toto rozhodnutí policie je soudně přezkoumatelné. Rozhodnutí policie tedy nemusí být definitivní a ten držitel, majitel zbraní se logicky proti němu může bránit. To jsou věci, které jsme připravovali ještě předtím, než došlo k té tragédii, a je také důležité říci, že ta zbraňová legislativa už se připravuje od roku 2017. K projednání se tedy dostala v loňském roce do prvních čtení

Z kulatého stolu, který jsme uspořádali, vzešla potřeba pracovní skupiny, která se bude zabývat dalšími aspekty. Aniž bych předjímal výsledek jednání té skupiny, jedním z těch aspektů bude novelizace současné legislativy zákona č. 119/2002 Sb., kde - kdyby došlo k politické shodě - některé dílčí aspekty legislativy, která má platit až do konce roku 2025, novelizovat ještě rychle, třeba i v devadesátce, pokud bude politická shoda - lepší předávání a povinné předávání zásadních informací od prodejců zbraní, střeliva Policii České republiky a podobně, stejně jako otevřít debatu o nějaké formě rozšířeného zdravotnického vyšetření prokazujícího způsobilost používat zbraň, ono se tomu zjednodušeně říká psychotesty. Na to vám kliničtí psychologové odpoví, že takové kapacity k dispozici nejsou. Na druhou stranu ono se dá začít něčím mnohem jednodušším, což přítomní psychologové na kulatém stolu říkali, to znamená jasnou definicí metodiky a postupu pro praktického lékaře, co všechno při té kontrole má být prověřeno a v jaké chvíli se indikuje i nějaké dodatečné psychologické vyšetření, což si myslím, že je ta v první chvíli nejjednodušší cesta, ale obecně debata o tom, jestli nějakým rozšířeným zdravotním posouzením má žadatel o zbraň projít, je určitě - ale určitě! - namístě. V tomto týdnu už měli být osloveni zástupci jednotlivých stran zastoupených v Poslanecké sněmovně s tím, aby nominovali své zástupce, ale samozřejmě to budou i zástupci odborné veřejnosti.

Už se dostávám na konec té zprávy jako takové. Otázky, náměty, zjištění, z kterých můžeme vyvodit ponaučení, určitě bereme vážně a kdokoliv z nás by tak učinil určitě stejně, nelze je brát na lehkou váhu. I proto jsme už teď v rychlém vnitřním finančním opatření vyčlenili částku, která je určena jenom na ty prvotní kroky, na jejich přípravu, 5 milionů korun na věci, které se týkají přímo rezortu vnitra a mají se týkat zintenzivnění školení, nácviků k posílení schopnosti měkkých cílů, vhodně reagovat na krizové situace, aktualizace a distribuce metodik, příruček, návodné letáky. Jenom chci říci, ty návodné letáky byly vydány někdy v roce 2017 a z 95, 98, 99 % jsou stále aktuální, ale samozřejmě je budeme aktualizovat i o nějaké nové poznatky.

Nabízíme konzultaci, plnou podporu při zavádění těchto opatření. Ten tým na Ministerstvu vnitra funguje dlouhodobě, aktivně oslovuje vybrané měkké cíle. Začínáme teď logicky i z důvodu nějakého uklidnění situace ve veřejném prostoru s diskusí s vysokými školami, ale sami víme, že to nejsou jediné měkké cíle, které v České republice logicky, nebo kdekoliv na světě, máme.

Za další budeme vyhodnocovat i připravenost vybavení Policie České republiky v provázanosti na další složky IZS včetně revize zlepšení různých druhů varovných systémů a šíření informací obyvatelstva a ten komplexní soubor opatření bude předložen Bezpečnostní radě státu, poté vládě a samozřejmě ho představím ve sněmovním výboru pro bezpečnost.

Já chci na závěr ujistit všechny, kterých se tato tragédie dotkla, že dojde pod mým vedením Ministerstva vnitra ke hledání konkrétních řešení a zlepšení v oblasti prevence, budou přijata potřebná konkrétní opatření ke zdokonalení postupů, a zároveň bych chtěl i v této situaci poděkovat, protože ta naše výzva - a to bych byl rád, aby nebylo interpretováno špatně - od začátku rozhodně nebyla vedena tím: Média neinformujte, aby se na nic nepřišlo. Tak jsem to opravdu nemyslel a nikdy jsem to tak ani neřekl. Sám jsem se na ty svoje výroky dohledatelné v jednotlivém čase díval, nikdy to tak nezaznělo, ten náš výrok byl: Prosím, šiřte ověřené informace, ty, které opravdu mají nějakou relevanci, pomáhejte nám vyvracet jednoznačné fámy, které mohou škodit a ty lidi bolet na duši v té chvíli po tragické události. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP