(11.00 hodin)
(pokračuje Jana Černochová)

Takže Poslanecká sněmovna se má dnes znovu zabývat návrhy zákona o munici a zákona o zbraních a střelivu. K zákonu o munici je třeba říci, že je úzce propojen s návrhem zákona o zbraních, který je v pořadí následující sněmovní tisk. Návrh zákona o munici nemůže platit bez nového zákona o zbraních a naopak. Tento návrh proto musí následovat osud zákona o zbraních a střelivu.

Návrh zákona o munici spolu s návrhem zákona o zbraních zásadně modernizuje a zpřehledňuje právní úpravu v této oblasti. Stávající právní úprava munice je sama o sobě relativně nová. Byla přijata v roce 2017 jako reakce na výbuchy muničních skladů ve Vrběticích. Protože je ale aktuální právní regulace munice zařazena v zákoně o zbraních, nutně trpí stejnými nedostatky jako celý zákon o zbraních. Z věcného hlediska je třeba zdůraznit, že municí se zde myslí pouze vojenská munice, která obsahuje výbušniny a jiné aktivní složky. Jde tedy o granáty, bomby, miny, dělostřeleckou munici a tak dále. Návrh nového zákona o munici tak vyděluje tuto oblast do samostatného zákona a tím výrazně zpřehledňuje jak samotnou úpravu munice, tak i právní úpravu zbraní. (Hluk a neklid v sále.)

Problematika munice se týká zcela zásadně užšího okruhu subjektů. Aktuálně je v České republice aktivních pouze několik desítek vysoce profesionálních firem, které se municí zabývají a které jsou schopny jí bezpečně zpracovávat a skladovat. U munice je také již dnes vyloučeno, aby s ní nakládali běžní obyvatelé. Naopak v případě zbraní a střeliva zde máme víc než 300 000 individuálních držitelů.

Návrh zákona o munici, stejně jako návrh zákona o zbraních a střelivu, zjednodušuje a modernizuje právní úpravu jak po právní, tak i technické stránce. (Odmlka.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já bych poprosil všechny, aby se v sále ztišili, případně aby si vyřídili vše v předsálí. Děkuji. Můžete pokračovat.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Děkuji. Návrh odstraňuje neúčelnou administrativu, snižuje administrativní zátěž držitelů munice i státních orgánů. Ruší se papírové doklady. Důrazně se preferuje elektronická komunikace, a to prioritně prostřednictvím portálu Centrálního registru zbraní. Pro tuto chvíli vám děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní ministryně, a otevírám rozpravu tímto. Musíme to mít (nesrozumitelné), takže nejdřív otevřeme rozpravu, poté samozřejmě hned máte možnost se jako první přihlásit, pane zpravodaji. Takže rozprava je otevřena a vy máte slovo.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, jsme ve třetím čtení vládního návrhu zákona o munici, který byl Sněmovně předložen 5. června 2023 a rozeslán jako sněmovní tisk číslo 464.

Tento sněmovní tisk prošel na plénu Sněmovny prvním čtením dne 24. října 2023. Poté byl projednán na jednání výboru pro bezpečnost dne 23. listopadu. Druhým čtením prošel tento sněmovní tisk zde na plénu 12. prosince na 86. schůzi Poslanecké sněmovny. V jeho rámci byly předneseny pozměňovací návrhy A1 a A2. Poté byl tento sněmovní tisk znovu projednán na výboru pro bezpečnost jakožto garančním výboru, a to 11. ledna tohoto roku. Výbor tohoto dne vydal usnesení číslo 132, které bylo poslancům rozesláno jako sněmovní tisk číslo 464/3, a ve kterém výbor doporučil Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona v následujícím pořadí, se kterým vás nyní seznámím.

Za prvé bychom měli návrhy legislativně technických úprav podle § 95 odst. 2 jednacího řádu přednesené ve třetím čtení, budou li tedy v rozpravě ve třetím čtení předneseny. Za druhé dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu A1 podaném panem poslancem Kotenem jako sněmovní dokument číslo 3770, ke kterému garanční výbor vydal nedoporučující stanovisko. Tímto pozměňovacím návrhem se navrhuje pro účely posuzování bezúhonnosti změna úpravy doby, po kterou se osoba nepovažuje za bezúhonnou v případě spáchání trestného činu násilím. Za třetí dále budeme hlasovat pozměňovací návrh A2 podaný panem poslancem Kotenem a Maškem jako sněmovní dokument číslo 3771, ke kterému garanční výbor vydal nedoporučující stanovisko. Jeho obsah navrhuje změnu podmínek posuzování spolehlivosti osoby, a to tak, že podmínky posuzování spolehlivosti zmírňuje. A nakonec budeme hlasovat o návrhu zákona jako celku.

Garanční výbor doporučil tento zákon jako celek Poslanecké sněmovně schválit. Zároveň garanční výbor v tomto usnesení pověřil zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny ve třetím čtení návrhu zákona přednesl stanovisko výboru. Tímto tak činím a k tomuto usnesení se vrátím ještě před schválením hlasovací procedury a při hlasování samotném. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a jsme v rozpravě, do které se přihlásil pan poslanec Koten.

 

Poslanec Radek Koten: Dobrý den. Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, vážená paní ministryně, vážení páni ministři, vážený pane předsedající, já bych tady načetl legislativně technickou změnu právě k pozměňovacímu návrhu, který je veden pod sněmovním tiskem 3771, právě k tomuto tisku číslo 464, vládní návrh zákona o munici. Ta změna je následující - v úvodu pozměňovacího návrhu je třeba přidat slova "písmena a) a b)", tedy jak to bylo zamýšleno. Neměl jsem tedy v úmyslu měnit celý text § 17, jen jeho písmena a) a b) a zbylá písmena zachovat. Ostatně z textu odůvodnění pozměňovacího návrhu to vyplývá. Ještě tedy přečtu úvodní text pozměňovacího návrhu včetně této změny. "Vládní návrh zákona o munici, sněmovní tisk číslo 464, se mění takto: za prvé ustanovení § 17, tučně: písmeno a) a b), konec tučného písma, návrhu zákona zní:" a dál už následuje text pozměňovacího návrhu, jak byl vložen do sněmovního systému.

Ještě mi dovolte, abych uvedl na pravou míru tu spolehlivost při odklonu. Je to v tom tisku § 18 a bohužel je preferován darebák, který se nedozná k trestné činnosti, nezaplatí škodu a spolehlivost získá po třech letech například. A kdo jde cestou odklonu - tedy se dozná, náhrada, lítost, zaplacení škody - tak to má plus zkušební dobu, tedy čtyři roky. Takže samozřejmě není to nějaké zhoršení bezpečnosti, ale naopak, preferují se darebáci, kteří nenahradí škodu, nejdou cestou odklonu a pak jsou za to po zásluze potrestáni. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Nikdo jiný se do rozpravy nehlásí, v tom případě rozpravu končím.

Máte, paní ministryně, zájem o závěrečné slovo? Nemáte?

Začnu tedy gongovat a poprosím ještě zpravodaje garančního výboru. V podstatě už nás nemusíte seznamovat s procedurou, protože vy už jste ji přednesl před chvílí, a pokud ještě chcete k tomu něco říct, tak máte slovo.

 

Poslanec Petr Letocha: Ne, děkuji. Můžeme přejít k hlasování procedurou tak, jak jsem vás s ní seznámil před chvílí, pokud s tím tedy někdo nemá problém.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Tak vydržte ještě půl minutky, já jsem gongoval. Tak můžeme se do toho pustit.

 

Poslanec Petr Letocha: Jako první bychom nechali hlasovat legislativně technickou poznámku, kterou před chvílí načetl pan poslanec Koten.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Zahajuji hlasování. Budeme hlasovat o legislativně technické úpravě, přednesené pane poslancem Kotenem.

Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 48, přihlášeno 165, pro 71, proti, 71. Zamítnuto. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP