(12.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko výboru, jestli existuje? (Souhlasné nebo doporučující.) Stanovisko navrhovatele? (Ministr: Souhlas.)

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 65, bylo přihlášeno 146 poslanců, pro hlasovalo 143, proti 2. Návrh byl přijat.

 

Poslanec Jan Kuchař: Děkuji. Jako třetí hlasování by bylo o pozměňovacím návrhu pana poslance Havránka. Zde se jedná o zařazení možnosti využití v podstatě digitálních průkazů při prokazování. Ten pozměňovací návrh zohledňuje i pro futuro plánovanou digitalizaci průkazů totožnosti v souvislosti s předložením novely zákona č. 12 /2020 Sb., o právu na digitální služby, a změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Z rozpočtového výboru je stanovisko doporučující.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko navrhovatele? (Ministr: Souhlas.)

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 66, bylo přihlášeno 146 poslanců, pro hlasovalo 144, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Poslanec Jan Kuchař: Čtvrtým hlasováním je v podstatě zbývající část návrhu pana předsedy Bendy, která se týkala pouze účinnosti tohoto zákona, kde bylo uvedeno 1. 1. 2024. Zde z logiky věci rozpočtový výbor dal nedoporučující stanovisko.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko navrhovatele? (Ministr: Nesouhlas.)

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 67, bylo přihlášeno 146 poslanců, pro nehlasoval nikdo, proti 93. Návrh nebyl přijat.

 

Poslanec Jan Kuchař: Protože jsme se vypořádali se všemi pozměňovacími návrhy, pane místopředsedo, tak vás požádám, abychom hlasovali o návrhu jako celku. Z rozpočtového výboru je doporučující stanovisko.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu vám návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 439, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 68, bylo přihlášeno 147 poslanců, pro hlasovalo 144, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že jsme s návrhem zákona vyslovili souhlas. Tím jsme se vypořádali s bodem číslo 109. Děkuji jak navrhovateli, tak panu zpravodaji za spolupráci.

 

Budeme pokračovat bodem

 

114.
Vládní návrh zákona o trhu s nevýkonnými úvěry
/sněmovní tisk 472/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele v zastoupení pana ministra Zbyňka Stanjury pan Pavel Blažek a zpravodaj garančního výboru, což je za rozpočtový výbor pan poslanec Libor Turek.

Návrh na zamítnutí ani pozměňovací návrhy nebyly ve druhém čtení předneseny. Garanční výbor se tímto návrhem zákona nezabýval, neboť tak rozhodla Poslanecká sněmovna ve druhém čtení. Zeptám se pana navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? (Ano.)

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Děkuji za slovo. Jak by řekli kolegové ze severní Moravy, bo není čas, řeknu toto. Návrh zákona implementuje směrnici Evropské unie o správcích úvěru a obchodnících s úvěry. Ten další tisk na ten zákon navazuje, čímž navrhuji sloučenou rozpravu u tohoto bodu a toho následujícího. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Otevírám tedy rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Štolpa.

 

Poslanec David Štolpa: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, nevýkonné úvěry, často také označované jako problematické nebo špatné úvěry, jsou úvěry, u kterých je nepravděpodobné, že dlužník je splatí v plném rozsahu podle původních smluvních podmínek. Klasifikace úvěru jako nevýkonný často zahrnuje situace, kdy dlužník má zpoždění s platbou o více než 90 dní nebo kdy existují jiné důkazy naznačující, že dlužník může mít problémy se splacením úvěru.

Jak název zákona napovídá, jedná se pouze o regulaci dlužných úvěrů, které poskytují a prodávají banky, spořitelny nebo úvěrní družstva. Vzniká tak ale zároveň první existující zákon o trhu s nevýkonnými úvěry, který ošetřuje, jakým způsobem se má zacházet s úvěry, které dlužníci nesplácejí, jak mají postupovat společnosti, které nesplacené úvěry koupí. Také stanoví pravidla pro ty, kdo úvěry v dluhu po neplatičích vymáhají.

Jedná se tedy jen o dlužné úvěry, které vzniknou třem zmíněným typům institucí, ale zákon už nezahrnuje prodej pohledávek nebo správu dluhů, které vzniknou jinde mimo finanční sektor, tedy například u pojišťoven, dodavatelů energií, státní správy, telefonních operátorů a dalších. Vymahači, kteří dostanou na starosti tyto dluhy, zůstanou i nadále bez zákonné regulace a státního dohledu.

Doplňuji, že Česká republika v současné době nemá žádnou regulaci postupování pohledávek, která by převyšovala obecné úpravy občanského zákoníku. Úvěr v prodlení může koupit od úvěrové společnosti naprosto kdokoliv, kdo má živnostenské oprávnění. Nový vlastník takového úvěru pak může vymáháním pohledávky opět pověřit kdekoho, kdo má obecné živnostenské oprávnění.

Projednávaný návrh zákona stanovuje podmínky pro subjekty spravující nevýkonný úvěr a obchodující na finančním trhu s bankovními úvěry. Dochází tedy k regulaci oblasti, která byla doposud, jak už jsem zmínil, regulována pouze obecnou živnostenskou úpravou. Nová regulace by měla zajistit vyšší ochranu dlužníka, neboť nově některé činnosti budou moci vykonávat pouze dohlížené subjekty. Zároveň dojde pravděpodobně k protřídění trhu, kdy ne každá osoba spravující úvěry projde licenčním řízením u České národní banky. Jak obchodníci s úvěry, tak i správci budou muset mít v budoucnu licenci od České národní banky, která bude na jejich činnost dohlížet. Úvěrové instituce, které se rozhodnou nevýkonné úvěry prodat, budou muset o tomto procesu informovat Českou národní banku.

Přijetím navrhovaného zákona by totiž mělo dojít ke kultivaci prostředí správy nevýkonných úvěrů a trh by tak měly opustit nekorektní inkasní agentury. Obecně můžeme očekávat další kultivaci prostředí vymáhání nesplacených pohledávek. S možností pasportu lze očekávat navýšení poptávky na trhu a zefektivnění fungování trhu. Zvláště to umožní osobám, které kupují a spravují úvěry v České republice, využít své zkušenosti v zahraničí, kde by mělo dojít k otevření trhu. Jako klub hnutí ANO návrh zákona podporujeme. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Já se jenom vrátím k tomu - zaznamenal jsem, že pan ministr navrhoval sloučení rozpravy. Chci se zeptat, jestli na tom trváte? (Ministr: Netrvám.) Netrváte, bezva, tak pojďme standardním způsobem. Bylo by to trošku komplikovanější, chvilku by to trvalo, i co se týče nastavení techniky. Ale je to možné, není problém procesní. (Ministr: Teď už je to jedno.) Dobrá.

Hlásil se s přednostním právem pan poslanec Libor Turek coby zpravodaj.

 

Poslanec Libor Turek: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Kolegyně, kolegové, protože je nedostatek času, tak bych to vzal v rychlosti. Ve třetím čtení projednáváme vládní návrh zákona o trhu s nevýkonnými úvěry. Návrh zákona byl rozeslán poslancům dne 15. 6. 2023. Garanční výbor byl rozpočtový. První čtení proběhlo 13. září 2023 na 74. schůzi. Garanční rozpočtový výbor návrh zákona projednal a vydal usnesení, ve kterém ho doporučuje schválit. Druhé čtení proběhlo 12. prosince 2023 na 86. schůzi. Návrh zákona prošel obecnou i podrobnou rozpravou. K návrhu zákona nebyly podány žádné pozměňovací návrhy a garanční rozpočtový výbor se z tohoto důvodu návrhem zákona před třetím čtením již nezabýval. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP