Pátek 26. ledna 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Skopeček)

114.
Vládní návrh zákona o trhu s nevýkonnými úvěry
/sněmovní tisk 472/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele v zastoupení pana ministra Zbyňka Stanjury pan Pavel Blažek a zpravodaj garančního výboru, což je za rozpočtový výbor pan poslanec Libor Turek.

Návrh na zamítnutí ani pozměňovací návrhy nebyly ve druhém čtení předneseny. Garanční výbor se tímto návrhem zákona nezabýval, neboť tak rozhodla Poslanecká sněmovna ve druhém čtení. Zeptám se pana navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? (Ano.)

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Děkuji za slovo. Jak by řekli kolegové ze severní Moravy, bo není čas, řeknu toto. Návrh zákona implementuje směrnici Evropské unie o správcích úvěru a obchodnících s úvěry. Ten další tisk na ten zákon navazuje, čímž navrhuji sloučenou rozpravu u tohoto bodu a toho následujícího. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Otevírám tedy rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Štolpa.

 

Poslanec David Štolpa: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, nevýkonné úvěry, často také označované jako problematické nebo špatné úvěry, jsou úvěry, u kterých je nepravděpodobné, že dlužník je splatí v plném rozsahu podle původních smluvních podmínek. Klasifikace úvěru jako nevýkonný často zahrnuje situace, kdy dlužník má zpoždění s platbou o více než 90 dní nebo kdy existují jiné důkazy naznačující, že dlužník může mít problémy se splacením úvěru.

Jak název zákona napovídá, jedná se pouze o regulaci dlužných úvěrů, které poskytují a prodávají banky, spořitelny nebo úvěrní družstva. Vzniká tak ale zároveň první existující zákon o trhu s nevýkonnými úvěry, který ošetřuje, jakým způsobem se má zacházet s úvěry, které dlužníci nesplácejí, jak mají postupovat společnosti, které nesplacené úvěry koupí. Také stanoví pravidla pro ty, kdo úvěry v dluhu po neplatičích vymáhají.

Jedná se tedy jen o dlužné úvěry, které vzniknou třem zmíněným typům institucí, ale zákon už nezahrnuje prodej pohledávek nebo správu dluhů, které vzniknou jinde mimo finanční sektor, tedy například u pojišťoven, dodavatelů energií, státní správy, telefonních operátorů a dalších. Vymahači, kteří dostanou na starosti tyto dluhy, zůstanou i nadále bez zákonné regulace a státního dohledu.

Doplňuji, že Česká republika v současné době nemá žádnou regulaci postupování pohledávek, která by převyšovala obecné úpravy občanského zákoníku. Úvěr v prodlení může koupit od úvěrové společnosti naprosto kdokoliv, kdo má živnostenské oprávnění. Nový vlastník takového úvěru pak může vymáháním pohledávky opět pověřit kdekoho, kdo má obecné živnostenské oprávnění.

Projednávaný návrh zákona stanovuje podmínky pro subjekty spravující nevýkonný úvěr a obchodující na finančním trhu s bankovními úvěry. Dochází tedy k regulaci oblasti, která byla doposud, jak už jsem zmínil, regulována pouze obecnou živnostenskou úpravou. Nová regulace by měla zajistit vyšší ochranu dlužníka, neboť nově některé činnosti budou moci vykonávat pouze dohlížené subjekty. Zároveň dojde pravděpodobně k protřídění trhu, kdy ne každá osoba spravující úvěry projde licenčním řízením u České národní banky. Jak obchodníci s úvěry, tak i správci budou muset mít v budoucnu licenci od České národní banky, která bude na jejich činnost dohlížet. Úvěrové instituce, které se rozhodnou nevýkonné úvěry prodat, budou muset o tomto procesu informovat Českou národní banku.

Přijetím navrhovaného zákona by totiž mělo dojít ke kultivaci prostředí správy nevýkonných úvěrů a trh by tak měly opustit nekorektní inkasní agentury. Obecně můžeme očekávat další kultivaci prostředí vymáhání nesplacených pohledávek. S možností pasportu lze očekávat navýšení poptávky na trhu a zefektivnění fungování trhu. Zvláště to umožní osobám, které kupují a spravují úvěry v České republice, využít své zkušenosti v zahraničí, kde by mělo dojít k otevření trhu. Jako klub hnutí ANO návrh zákona podporujeme. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Já se jenom vrátím k tomu - zaznamenal jsem, že pan ministr navrhoval sloučení rozpravy. Chci se zeptat, jestli na tom trváte? (Ministr: Netrvám.) Netrváte, bezva, tak pojďme standardním způsobem. Bylo by to trošku komplikovanější, chvilku by to trvalo, i co se týče nastavení techniky. Ale je to možné, není problém procesní. (Ministr: Teď už je to jedno.) Dobrá.

Hlásil se s přednostním právem pan poslanec Libor Turek coby zpravodaj.

 

Poslanec Libor Turek: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Kolegyně, kolegové, protože je nedostatek času, tak bych to vzal v rychlosti. Ve třetím čtení projednáváme vládní návrh zákona o trhu s nevýkonnými úvěry. Návrh zákona byl rozeslán poslancům dne 15. 6. 2023. Garanční výbor byl rozpočtový. První čtení proběhlo 13. září 2023 na 74. schůzi. Garanční rozpočtový výbor návrh zákona projednal a vydal usnesení, ve kterém ho doporučuje schválit. Druhé čtení proběhlo 12. prosince 2023 na 86. schůzi. Návrh zákona prošel obecnou i podrobnou rozpravou. K návrhu zákona nebyly podány žádné pozměňovací návrhy a garanční rozpočtový výbor se z tohoto důvodu návrhem zákona před třetím čtením již nezabýval.

Pokud je otevřena rozprava, pane předsedající, tak vzhledem k tomu, že vládní návrh zákona má nabýt účinnosti 30. 12. 2023, dovolil bych si načíst opravu účinnosti podle § 95 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny. A teď bych si dovolil přečíst přesné znění, tak ještě jednou opakuji, je to oprava účinnosti, která se bude týkat obou zákonů, i toho následného, podle § 95 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny, a celý text zní přesně, cituji: "Tento zákon nabývá účinnosti 1. dnem měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení."

Procedura potom by měla být poměrně jednoduchá: nejprve by se mělo hlasovat o návrhu legislativně technické úpravy a potom o návrhu zákona jako celku. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče, a nyní se do rozpravy hlásí pan poslanec Nacher. Pane poslanče, prosím, zaujměte místo za mikrofonem.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji. Dámy a pánové, jenom stručně. (Hluk v sále.) Jestli můžu poprosit... Jenom stručně, to, co jsem říkal na podvýboru pro bankovnictví, říkal jsem to i ve druhém čtení, trochu si sypu popel na hlavu, že tam není ten pozměňovací návrh. My tady něco harmonizujeme, ale za mě ne úplně dokonale. Říkám to tady na záznam, až se to pak v budoucnu projeví, tak aby někdo neřekl, že člověk je generál po bitvě.

Princip nevýkonných úvěrů, to znamená úvěrů, které se nesplácejí, je dneska tak, že vlastně banka to buď někomu prodá jako pohledávku, a ten se obrátí na inkasní společnost, nebo to banka dá rovnou inkasní společnosti. A takhle se chovají i ostatní obory. Problém tohoto návrhu a této vlastně velmi úzké implementace je to, že se to týká jenom těch případů, kdy banka prodá tu pohledávku a ten se obrátí na inkasní společnost neboli správce úvěrů. Pro všechny ostatní případy se ta regulace netýká. (Hluk v sále.) Já nevím, jestli tady je slyšet, nebo ne. Tak abychom věděli, jinými slovy, za mě ta zúžená působnost je nedostatečná, jak jsem řekl i ve druhém čtení. To, že to prošlo tak rychle, nebyly načtené pozměňovací návrhy, je za mě chyba. Jsem rád, že se tady hlídá aspoň něco, jenom říkám obecně jako poznámku, že my, když tady vždycky implementujeme něco z Evropské unie, tak bychom to měli přizpůsobit na české podmínky a dělat to kvůli nám - to je to, co já pak budu řešit někdy v příštích týdnech u hromadných žalob - nikoliv kvůli tomu, že to po nás někdo chce. A u nás ty problémy jsou i jinde, nebo zejména jinde, ne ty případy, kdy banky přeprodávají pohledávku a ty se obracejí na inkasní společnosti. Je to pro vaši informaci cca 15 % případů - 85 % případů nebude regulováno.

Teď nevím, proč na mě kolega Jakob ukazuje jako na hodinky. Tady stručně popisuji ve třetím čtení to, o čem budete hlasovat, a mám pocit, že to nevíte, a ani někteří kolegové to nevědí. Tak děkuju za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkujeme. Nikdo do rozpravy se nehlásí. Ptám se, zda se někdo hlásí z místa? Není tomu tak. Pokud se již tedy nikdo nehlásí, rozpravu končím.

Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Není zájem o závěrečná slova.

Pan zpravodaj nás s procedurou hlasování seznámil. Jenom zopakuji, že bychom hlasovali jako první návrh na legislativně technickou úpravu, co se týče účinnosti, a následně bychom hlasovali o zákonu jako o celku. Ptám se pana zpravodaje, zda k tomu tak je? Kývá hlavou, že ano.

 

Takže budeme hlasovat první hlasování, legislativně technickou úpravu, kterou načetl v rozpravě pan zpravodaj.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 69, bylo přihlášeno 146 poslanců, pro hlasovalo 131, proti nebyl nikdo. Legislativně technickou úpravu jsme přijali.

 

Nyní vám přednesu návrh usnesení a budeme hlasovat po celém návrhu zákona. Návrh usnesení zní: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o trhu s nevýkonnými úvěry, podle sněmovního tisku 472, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 70, bylo přihlášeno 148 poslanců, pro hlasovalo 136, proti nebyl nikdo. Návrh usnesení byl přijat.

 

Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas. Tím jsme se vypořádali s bodem číslo 114 a jeho projednávání končím.

 

Rychle přejdeme k projednání návrhu číslo

Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.




Přihlásit/registrovat se do ISP