(9.30 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)

Bylo to pochybení zastupitelských úřadů, že ty komise začaly hlasovací lístky sčítat příliš brzy, ale nešlo současně vyloučit, že by to vzhledem k tomu, o jaký počet hlasů šlo, nemohlo mít vliv na výsledek. Proto z opatrnosti soud nařídil ty volby opakovat. Takže není důvod se bát. Na Slovensku je korespondenční volba 17 let, v Německu je to asi 60 let, v Anglii je to dokonce přes 100 let, takže bych řekl, že to je institut, který je dobře vyzkoušený v zavedených demokraciích.

Ta varianta, kterou jsme zvolili v našem návrhu, je velmi opatrná, což je vstřícný krok vůči opozici. Je to opatrná varianta, že se to týká pouze občanů žijících nebo bydlících v zahraničí. Netýká se to těch krátkodobých dovolenkářů nebo kohokoliv vnitrostátně, protože když člověk žije na území České republiky, tak to má velmi blízko do jedné z těch přibližně 15 000 volebních místností, takže tam ten důvod pro to, proč to nějak výrazně usnadňovat, úplně není.

Za sebe bych chtěl slíbit, že jsem připraven diskutovat s opozicí o všech výhradách, poznámkách, připomínkách, které budou dávat smysl, abychom to podrobně probrali, abychom se ujistili, že volby zůstanou legitimní a férové a že je nikdo nebude účelově zpochybňovat.

Závěrem bych chtěl připomenout, že tím plníme program nejenom vlastní jako Pirátů nebo vládní koalice, ale že tím plníme částečně i program opoziční, protože vláda Andreje Babiše v roce 2018 měla v programovém prohlášení slib, že občanům usnadní volit a že zavede korespondenční volbu. Druhá opoziční strana, SPD Tomia Okamury, toto sice v programu neměla, ale podíval jsem se do knihy Umění vládnout od Tomia Okamury a v ní Tomio Okamura vyzdvihuje jako vzor fungování voleb Švýcarsko, a to včetně toho, že je dobře zabezpečeno proti možným podvodům. Připomenu, že ve Švýcarsku je tuším od roku 1994 zavedena korespondenční volba. Tudíž to, k čemu se hlásí Tomio Okamura v knížce Umění vládnout, je i korespondenční volba, kterou mají ve Švýcarsku a která tam funguje. Tomio Okamura jde ve své knize ještě dál a doporučuje tam elektronické volby. A to je knížka docela historická, to je velmi odvážný krok.

Za sebe musím říct, že považuju za správnější nejprve vybudovat funkční eGovernment tak, aby člověk měl rychlé stavební povolení a rychle měl vyřizované žádosti na jednom místě, a teprve až tohle bude fungovat, tak se můžeme vrhnout na digitalizaci složitějšího problému, jako jsou elektronické volby, který zajišťuje opravdu, který potřebuje, abychom skutečně zajistili úplnou integritu toho hlasování, že ho nebude nikdo moci zpochybňovat, tak jako se to podařilo třeba v Estonsku. Je to ale věc, která by měla završit to naše působení, až budou lidé sžití s fungováním digitalizace.

Čili dovolte mi závěrem říci, že to je největší zjednodušení. Domnívám se, že tímto aktem plníme i program opozičního hnutí ANO, které to mělo v programovém prohlášení v roce 2018. Věřím, že se nám podaří buď tento týden, nebo příští týden naše jednání úspěšně dokončit a usnadnit desetitisícům občanů v zahraničí možnost podílet se na naší demokracii. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A nyní vystoupí pan vicepremiér a ministr vnitra Vít Rakušan. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju vám za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Vážené poslankyně, vážení poslanci, kolegyně, kolegové, mnoho z těch informací, faktů, které jsem tady chtěl sdělit, už řekli moji předřečníci, nebudu všechno určitě opakovat. Jenom je potřeba se na korespondenční volbu opravdu dívat bez nějaké přespřílišné emoce.

My vstupujeme do doby, kdy se snažíme modernizovat volební systém v České republice. Ministerstvo vnitra jenom v tomto volebním období předložilo x zákonů k technické správě voleb, některé z nich našly i podporu opozice. Já za to každopádně děkuji. Jsou to věci, které prostě zjednodušují, vylepšují, zpřesňují volební systém v České republice. Dokázali jsme se dohodnout společně na tom, že je rozumné, abychom volby zafixovali na ten první říjnový týden - mluvím teď o krajských volbách, parlamentních volbách, senátních volbách - tak aby se neposouvaly k letním měsícům. Shodli jsme se na mnoha dalších věcech, které tento zákon obsahoval, na zafixování senátních obvodů na dobu dvanácti let. Jsou to všechno technicistní úpravy, které se týkají způsobu, kterým v České republice volíme, tak aby byl komfortní pro občany, aby zaručil všem občanům, kteří mají volební právo, všem českým občanům, stejný přístup k vykonání volebního práva.

Stejně tak se budeme zabývat v brzké budoucnosti zpřesněním některých věcí ve volbě prezidenta republiky. Byli jsme svědky toho, byly zde různé interpretace, kolika kandidátům může jeden zákonodárce dát podpis, jestli je to zákonodárce pouze s platným mandátem, odkdy se ten jeho hlas počítá. Budeme elektronizovat procesy. Vytváříme snadnější dostupnost voličských průkazů pro naše občany tak, aby se pro voličský průkaz nemuseli vracet na svůj obecní úřad a mohli si ho vyzvednout kdekoliv po republice. To všechno jsou věci, kterými modernizujeme a vlastně zpříjemňujeme náš volební systém pro naše občany.

A já nechci dělat rozdíl mezi občany České republiky, mají naše občanství, kteří žijí v České republice, a my pro ně děláme maximum i vašimi hlasy, a nechci dělat rozdíl mezi občany, kteří v té době žijí v zahraničí, pracují tam nebo tam studují mladí studenti na programu Erasmus, jeden z nejúspěšnějších projektů Evropské unie vůbec. A my samozřejmě chceme, aby tito lidé si nadále zachovávali pozitivní vazbu k České republice. My chceme, aby tito lidé se hlásili k České republice, aby k ní měli přímé spojení, aby měli v budoucnosti, především mladí vzdělaní lidé, ambici se do České republiky vrátit a hodnoty pro ni vytvářet tady u nás v České republice. To, co se naučili a viděli a vystudovali v cizině, aby uplatňovali tady u nás doma. A my přece i ve vlastním zájmu, v tom, že chceme mít vztah s lidmi, kteří žijí v zahraničí, přesto mají české občanství, jsou Čechy žijícími v zahraničí, aby měli rovnou možnost přístupu k volebnímu právu.

Nebudu tady opakovat, že volba na zastupitelském úřadu mnohokrát opravdu znamená v určitých lokalitách tisícikilometrové cesty na zastupitelský úřad a zase zpátky. Nebudu se bavit ani o tom, že korespondenční volba přece není žádným revolučním instrumentem. Já bych chápal, kdybychom zde diskutovali o elektronizaci voleb, elektronickém hlasování, tak jak mají v Estonsku, že by to budilo silné emoce, vášně, že by to znamenalo noční obstrukce jednání Poslanecké sněmovny. Rozuměl bych tomu, protože to je revoluční změna. To je revoluce, to je zcela jiný styl volby. Bavili bychom se o bezpečnostních parametrech a podobně. V případě korespondenční volby se pouze posouváme z těch tří států, které ještě korespondenční volbu v Evropské unii nemají, k té absolutní většině, která to považuje za běžný instrument uplatnění svého osobního volebního práva.

Pokud se podíváme na německé volby, tradiční demokracie, kde nikdo jejich výsledky nezpochybňoval, tak jenom v těch minulých spolkových německých volbách volilo okolo 30 % Němců korespondenčně. Protože Němci šli tradičně dál, korespondenční volba v Německu je možná i pro občany žijící v Německu. Byla doba, kdy ještě dozníval covid a bylo to velmi komfortní především třeba pro starší populaci, aby nemusela navštěvovat volební místnosti, nevystavovala se rizikovému chování a mohla tu volbu uskutečnit z klidu svého domova korespondenčním způsobem. Žádný problém v těch zemích s korespondenčním volbou není. V těch zemích, v mnoha z nich, prošla korespondenční volba testem ústavnosti. A já stejně tak věřím, že ten návrh, který předkládáme, bude schopen obhájit svoji ústavnost i v rámci České republiky. Není o tom žádná pochybnost. Je to poměrně konzervativní model, který má mnoho pojistek pro zabezpečení volby jako takové, ale i mnoho pojistek toho, že skutečně nerozšiřujeme ten počet. A je nám to z určitých stran i vytýkáno, ve veřejné diskusi slyšíme právě i názory, že ten náš návrh je málo ambiciózní. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP