(10.30 hodin)
(pokračuje Tomio Okamura)

Myslím si, že už jenom tyto momenty, které tady popisuji, že by se měla opravdu zdvihnout celá česká veřejnost, komu na tom samozřejmě záleží, to samozřejmě záleží na každém, ale minimálně bych chtěl poprosit média, kterým jde o demokracii a o to, aby se tedy nezpochybňovaly demokratické volby a nerozkolísal se náš volební systém, tak aby otevřela debatu na toto téma, co ten zákon obsahuje, protože to přece nemůžeme, nehledě na to, kdo je za jakou politickou stranu, i kdyby bylo po volbách, i kdyby teoreticky, hypoteticky bylo SPD ve vládě, tak my nechceme dělat volby v tomto prostředí na základě takového zákona, kde potom náš volební výsledek bude potom zpochybňován, protože bude zpochybňován na základě takto vágního zákona, zákona, který umožňuje tyto věci. To se týká i nás všech, i budoucích stran, tam potom někdo to zpochybní někde v zahraničí, někde, kde my jsme ani nikdy nebyli, lidi, kteří ani tady nikdy nebyli, ani neumějí česky, dojde tak k takovým šarádám nějakým, nějakým machinacím, někdo to dá k soudu a zpochybní se celé volby. To přece nemůže, to ani my nechceme, protože kdybychom se do té situace dostali, tak to vůbec člověk nemá jistotu, vůbec prostě v průběh, ve standardní průběh voleb.

A to nehovořím ani o tom, že v tom zákoně jsou ty takzvané zvláštní volební komise, které dneska samozřejmě ta takzvaná zvláštní komise - když to vysvětlím pro veřejnost, tak se nazývá volební komise na těch ambasádách, na těch zastupitelských úřadech, protože... A proč o tom hovořím? To je taky problém. To je taky problém, jo, to sčítání hlasů. A tady neobstojí u voleb z hlediska přece zákonů a ústavy argument, to tam nějak bude, nebo nějak to je a já nevím, už to tady je a takovýhle. Přece ty volby jsou tak klíčové, proto jsou taky v ústavě definované, že to musí být úplně nezpochybnitelný prostě instrument, do kterého se má minimálně zasahovat. Mimochodem Aleš Gerloch, profesor, o tom také hovoří ve svém vyjádření, protože se pak rozkolísá ten volební systém a můžou tam být pochyby.

To je zásadní věc, volby, zásadní. To je možná jedna, to je skutečně kromě více peněz pro občany, bezpečí a spravedlnosti, což je program SPD, je to prostě ta nejzásadnější věc, kterou tady vůbec probíráme. Proto se tomu taky tady šířeji věnuji, a je potřeba diskutovat.

Takže zpátky k volební komisi. Protože volební komise v rámci České republiky, tak ty jsou složeny ze zástupců různých politických stran nebo různých názorových proudů, takže tam dochází k vzájemné kontrole ke sčítání hlasů. Pochopitelně přirozeným způsobem, takže je tam názorová nějaká pluralita, je tam možnost vzájemné kontroly, samozřejmě i lidem na to pocitově, logicky z tohoto vychází, že ti lidi, protože mají různé názory, podporují různé strany, tak samozřejmě potom jim záleží na tom, aby se nemanipulovalo to počítání těch lístků volebních, takže na tomto principu je to logicky založeno, a správně. No jo, jenže v případě těch voleb v zahraničí, tak v současnosti, ano, těch pár hlasů, v uvozovkách, ve srovnání s tím množstvím hlasů v České republice, tak sčítají takzvané zvláštní volební komise, což jsou pracovníci Ministerstva zahraničí. A samozřejmě protože na ambasádách pracují pracovníci Ministerstva zahraničí, takže tam vůbec není zaručena samozřejmě ta názorová pluralita, ti lidi spolu samozřejmě, je tam pár lidí, kteří spolu pracují léta, můžou mít podobné, stejné názory. Navíc Ministerstvo zahraničí má politické vedení, jsou to Piráti, a náměstci jsou za Fialovu vládní pětikoalici všichni. Takže ten pracovník může mít potom i třeba pocit, třeba se může cítit samozřejmě pod tlakem, co když to dopadne tak, že to sčítání na té ambasádě zrovna bude ve prospěch opozice a podobně.

Takže to jsou všechno věci, tady nemá smysl rozebírat, jestli může být takový tlak, nebo ne, to z hlediska těch voleb a ústavy vůbec je irelevantní. Ta situace musí být taková, aby vůbec nedocházelo k takové situaci, abychom vůbec o tom tady nemuseli hovořit. Aby nebyl nikdo pod žádným tlakem. Vůbec ta diskuse, jestli ano, nebo ne, to už je špatně v případě voleb. Takže samozřejmě to, že to teď platí, abych hovořil o tom, proč o tom mluvím, taky jsem zaslechl ten argument, ale ten je samozřejmě hned vyvrácen, že to, že to platí teď u té možnosti hlasovat českým občanům v zahraničí, kteří mohou i dnes hlasovat samozřejmě, a my proti tomu nic nemáme, mohou hlasovat na českých velvyslanectvích a na konzulátech. Tak samozřejmě tam to sčítá ta zvláštní volební komise, ale to je minimum hlasů ve srovnání s tím objemem hlasů, který je v rámci České republiky, proto je vyhodnoceno, že to je ústavně konformní. A nikdo to nerozporuje. Ale v okamžiku, že na základě vašich zákonů dvou, to znamená, je to zákon o korespondenční volbě a novela zákona o státním občanství, by se to najednou týkalo statisíce občanů, tak samozřejmě tady vzniká paralelní v podstatě sčítací mechanismus, kdy tady vzniká zcela paralelní obrovské množství sčítaných hlasů, které nejsou sčítány volební komisí, která je v podstatě nezávislá. Ta zvláštní sčítací komise, není garantovaná její nezávislost jako u té běžné volební komise v České republice. No, není prostě. Není, je to jasné, už jsem o tom hovořil, a samozřejmě na to poukazuji, poukazují na to i lidé, kteří to komentují. Je to tak, je to tak. Je to prostě tak.

Takže samozřejmě to je taky úplně špatně. Protože tady vznikne úplně zcela signifikantní zcela prostě už viditelné množství volebních hlasů, které budou sčítány volební komisí na základě jiného principu. A tady je také, samozřejmě je to problém. To je velký problém, toto prostě. A tato volební komise, ta zvláštní volební komise, která dnes čítá pár hlasů na těch jednotlivých ambasádách třeba a tak dále, tak vlastně i v tom návrhu zákona se pracuje s pojmem neplatné volební lístky. A teď vlastně další moment. Takže tady, což je otázkou diskuse, diskutuje na toto téma, neplatné lístky, zneplatnění lístků v České republice, i mnoho voličů, já už jsem se s tou diskusí setkal několikrát. Právě proto je strašně důležité, že ty volební komise jsou složeny z různých politických stran, protože spousta voličů má obavy, že právě když tam jsou... zástupci by byly jenom nějaké strany, protože žádné, ani té největší politické straně se samozřejmě nepodaří obsadit všechny volební komise v České republice, protože není tolik lidí, prostě těch volební komisí, teď to z hlavy nevím, ale tuším, že jich asi 13 000, nebo těch volebních místností. Teď to z hlavy přesně nevím.

Prosím vás, pane ministře, kolik je volebních komisí? Jak už o tom mluvím, jestli to nevíte z hlavy? (Ministr Rakušan: Zjistím to přesně.) Taky nevíte, no, tak v pohodě, já taky nevím, ale myslím, že je to 13 000, ale když už je tady pan ministr, tak to má na starosti. Zapeklitá otázka se ukazuje, no, ale tuším, že je to 13 000 volebních místností, nebo 13 000, pár stovek volebních místností, že to je, tuším, takže to by znamenalo tento počet volebních komisí. To je zajímavá informace. Jestli mi to tady pošeptáte zezadu. Děkuji. Děkuji.

V každému případě platí, protože teď mluvím o tom zákonu, že tady vznikne zcela opravdu už značné množství, které může ovlivnit skutečně, může skutečně ovlivnit z tohoto pohledu volební výsledky. Mluvím o sčítaných hlasech, o sčítání teď mluvím, protože o jiných momentech, to už jsem rozebral v jiné pasáži svého vystoupení, a ještě budu, budeme o tom ještě mluvit, které jsou sčítané jiným způsobem. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP