(10.40 hodin)
(pokračuje Radek Vondráček)

"Ten hlavní argument je, že ten návrh Senátu" - já tedy teď říkám poslanecký návrh - "se opírá o dlouhodobé žádosti voličů žijících v zahraničí, a že tedy chce kompenzovat voličům v zahraničí obtížnější přístup k výkonu volebního práva." Tady se pak objevuje obrat "pobývajícím v zahraničí". "Čili první taková otázka je, zda se to má týkat - a z toho návrhu plyne, že ano - všech občanů, kteří i krátkodobě pobývají v zahraničí, nejenom ti, kteří tam žijí. Víme, že současná úprava vychází z toho, že je možné do Poslanecké sněmovny, o které hovoříme, zejména hlasovat na zastupitelských úřadech. Obdobně u volby prezidenta republiky, které se to má týkat. A ta otázka je, jestli skutečně je nutné kompenzovat obtížnější přístup k výkonu volebního práva. Já se domnívám, že v řadě států vlastně o obtížnější přístup nejde. Týká se jenom několika států, kde se tím argumentuje - jedná se zejména o Spojené státy americké, Kanadu a Austrálii. Našli bychom některé další státy, kde ale skutečně by se jednalo spíše o jednotlivce. Některé velké státy typu Indie nebo Čína, Rusko, to jsou státy, kde se tím obvykle neargumentuje. Samozřejmě, většina našich občanů, zejména právě těch, kteří by tam byli krátkodobě, budou v rámci Evropy, a to zejména ve státech Evropské unie, a tam se domnívám, že taková kompenzace není nutná. Čili kladu určitý otazník nad podstatu té argumentace. Je třeba upozornit i na to, že my nemáme volební povinnost, jako ostatně většina států. Pokud by existovala volební povinnost, pak se domnívám, že je třeba vytvořit všechny podmínky pro to, aby tato povinnost mohla být splněna, protože tady pak bude hrozba sankce. Jistě, budou nějaké výjimky z této povinnosti, ale budou skutečně zanedbatelné, zejména osoby těžce nemocné nebo velmi staré. Ale tam, kde hrozí sankce, musí být minimalizovány i faktické překážky. Ale tady, tady se jedná o volební právo, které z různých důvodů nevykoná řada voličů, v zásadě nevzniká nějaký velký problém.

Upozornil bych třeba na zkušenost sousední Slovenské republiky, kde tento systém korespondenčního hlasování existuje - je trošku odlišný, protože se zasílají hlasy do vybraného volebního okrsku v Bratislavě, tuším Bratislava - Petržalka - a kde, když se podíváte na tu statistiku, se to mírně zvyšuje, ale zhruba z 2 000 asi na 7 000 voličů, kteří využili tuto možnost, což při účasti vždy přesahující poměrně výrazně u voleb do Národní rady Slovenské republiky 2 miliony voličů je v podstatě marginální číslo." Tady tedy doplním zas, abychom to měli komplet. Mezitím proběhly poslední parlamentní volby na Slovensku, došlo k velmi výrazné mobilizaci voličů, byly organizovány voličské akce, Progresívne Slovensko bylo extrémně aktivní vůči svým voličům v zahraničí. V konečném důsledku - nevím, jestli to víte, ale co se týče hlasů ze zahraničí, na Slovensku tak Progresívne Slovensko jasně zvítězilo a získalo 60 % hlasů, Směr - sociální demokracie Roberta Fica získal 6 % hlasů. V zahraničí Směr úplně propadl. To je právě otázka té mobilizace, o které jsem mluvil.

S tím souvisí potom otázka, je-li tedy výkon práva a je-li možnost hlasovat nejenom v České republice, ale i na zastupitelských úřadech v zahraničí, jestli je tato další cesta nezbytná. Ta zákonná úprava je totiž velmi komplikovaná a nevytváří vlastně nějaké optimální prostředí nebo příznivé, jak se říká, prostředí pro realizaci volebního práva tímto způsobem. Odkázal bych na text návrhu a shrnu to velmi stručně. Možná se o tom už hovořilo v té dopolední části, ale ten volič se musí předem po vyhlášení voleb zaregistrovat na zastupitelském úřadu buď korespondenčně, nebo osobně, nebo prostřednictvím zplnomocněného zástupce v daných lhůtách. Obdrží dvě obálky, identifikační údaje, ty pak musí sám si vytisknout - a to vidím jako hlavní otázku, kterou je třeba si klást - sám si vytisknout hlasovací lístek z webové stránky Ministerstva vnitra. Myslím, že existují státy kde to z různých důvodů nebude tak jednoduché. Je tam pak nějaká možnost vyhlášky Ministerstva zahraničních věcí, která stanoví výjimky, ale to zase odeslat a stihnout tedy tu lhůtu. Samozřejmě potom na tom zastupitelském úřadu je třeba vytvořit také podmínky pro dodržení principu tajnosti hlasování, popřípadě i osobního charakteru voleb, což také nemusí být jednoduché.

Zajímavé je třeba upozornit na to, že v těchto volebních komisích ve zvláštních volebních obvodech nejsou zastoupeny politické strany, hnutí, jejich koalice čili politické síly, které by měly přece jenom představovat jakousi laickou kontrolu průběhu voleb. Tady vzniká určitá nerovnost, která je přitom dvojího charakteru. Ta komplikovanost je v podstatě daná snahou dodržet základní ústavní principy, ale myslím si, že ten návrh není schopen - nebo aspoň se to zdá z toho textu i nakonec zdůvodnění - úplně tomu dostát, aby tyto ústavní principy byly dodrženy. Ta nerovnost samozřejmě se týká občanů, kteří mají trvalý pobyt České republice a budou zde hlasovat ve standardních volebních okrscích, a těch, kteří budou v zahraničí, protože ti domácí nemohou využít korespondenční hlasování. Byla určitá anketa v tomto směru. Ale může se argumentovat jistě tím, že je tady možnost přenosné schránky, kde je možné hlasovat, je možné si vzít voličský průkaz, hlasovat mimo místo trvalého pobytu. Podle nového zákona od roku 2026 to půjde ještě jednodušeji. Ale přesto se domnívám, že by měla být ta otázka zvažována potom, jestli korespondenční hlasování nemá být tedy umožněno všem. Je tedy otázkou, jestliže to má být kompenzace, obstojí z hlediska principu rovnosti. Netroufám si říct jednoznačně, že je to porušení té zásady rovnosti, ale otevírá se otazník nad tím.

A ten druhý moment vidím v tom, co je uvedeno v tom návrhu, že Ministerstvo zahraničních věcí vydá vyhlášku, ve které uvede, ve kterých volebních obvodech neprobíhá korespondenční hlasování, protože tam nejsou potřebné podmínky. Já nevím, jestli jste si to už uvědomili, jestli to tu už někdo zdůraznil, ale korespondenčně hlasovat se nebude všude ve světě, ale jenom tam, kde mají nějakou solidní poštu. Ještě jsem to neslyšel od někoho říct nahlas, což lze věcně pochopit. Už jsem naznačil, že jednak v některých státech se domnívám, že to bude vůbec problém z hlediska zabezpečení poštovní služby, vytisknutí hlasovacího lístku, ale může nastat i situace dočasná, typicky dneska Ukrajina, kde prostě najednou ta možnost nebude dána, nebo bude velmi problematická. Samozřejmě můžete argumentovat, že nebude třeba ani zastupitelský úřad, kde by se mohlo hlasovat, ale pořád to spojuji s tím, že ty podmínky mají být srovnatelné pro všechny voliče. Otázka kompenzace není podle mne úplně přesvědčivá. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP