(11.50 hodin)
(pokračuje Radek Vondráček)

Nebudu dlouho mluvit o Rakousku, protože tam se uplatňuje kaskáda kritérií, se kterou byl seznámen ústavně-právní výbor při své návštěvě, ale v Rakousku skutečně je také akcent na registraci mnohem silnější, než bychom si dokázali představit. Tolik ta právní část a pak se hlásili o slovo i přítomní z diváků. Já tady mám jednu krátkou poznámku od bývalého diplomata, který tady uváděl: "Jsem diplomat, jsem také bývalý náměstek, co už odešel, ale já jsem si četl argumenty zastánců korespondenční volby, a je to všechno vlastně pod heslem vzdálenost a cestování. A my jsme vlastně na Ministerstvu zahraničí už na tu vzdálenost reagovali jiným způsobem, ale v současných zákonných možnostech prostě zřídíme takzvané konzulární jednatelství. Většina zemí to umožňuje a dělali jsme to pravidelně v Afghánistánu našim vojákům, aby mohli volit třeba i svého vrchního velitele ozbrojených sil v Lógaru, což není daleko od Kábulu, ale byly tam bezpečnostní důvody. Takže na dva dny si pronajmete - teď prakticky - pronajmete hotel, kancelář, urnu, uděláte komisi. V té komisi mohou být i naši občané, takže žádná velká administrativa s tím není. A mě právě zaujalo, že zastánci korespondenční volby argumentující tou vzdáleností právě toto odmítají a říkají, že to neřeší situaci. A já si myslím, že už jenom tady kolega z Ministerstva zahraničních věcí, jak říkali, že kdybychom to rozšířili na honorární konzuláty, tak právě tam ve Spojených státech, kde máme nejsilnější komunitu, to je Pittsburgh, Filadelfie a další, máme tam konzuly, tak pak k nim skutečně tu urnu můžeme dostat podle předpisů, tu plentu, to nic nestojí rozšířit tento systém a vyhodnotit vlastně, jestli třeba tento vstřícný přístup na dojezd už krajanům, jestli zlepšil tu účast, jestli je nějakým způsobem pro ně přijatelný a jestli by je uspokojil. Tady korespondenční volba přeskakuje všechny tyto nástroje, které máme. Tak to je všechno. A jenom ještě k Rakousku, kde mají krajanů hodně v zahraničí a řešili, aby se jim nevygeneroval v Národní radě speciální poslanec - krajan, nevykroužkoval, nebo v podstatě nezačal se potom v Národní radě chovat jako zástupce jenom těch krajanů, tak oni jednou za pět let evidují k tomu člověku v zahraničí příslušnost, jak se cítí příslušný svými kořeny k nějaké obci, a prostě ten hlas nasčítají do toho volebního obvodu na tom místě. Například Wisconsin je poměrně nebezpečný, protože jsou to lidé převážně z Hané a z Vysočiny," tady uvádí. To je věc, o které jsem mluvil včera v úvodu svého projevu, že Rakousko má systém, kdy jsou ty hlasy přičítány do konkrétní obce, volební seznamy jsou vedeny konkrétní obcí a každý volič musí doložit nějakou svoji sounáležitost s nějakou obcí v Rakousku, a důsledkem toho je, že se ty hlasy rovnoměrně rozprostřou.

Já si myslím - ušetřím vás ještě dalších dvou částí semináře z 21. 1. 2022, ale ono to tím neskončilo. Poté byl předložen další zákon, pak následovala dohoda, že korespondenční volbu nechceme, a ta část byla vyňata. Dohodli jsme se, že nová právní úprava bude platit od roku 2026. Já tedy férově musím říct, že jsem byl u jednání s panem ministrem Rakušanem, a on říkal: My to předložíme, my to máme ve volebním programu. Ovšem tím to skončilo a k žádnému dalšímu jednání už nedošlo. Já jsem to včera komentoval někde v televizní debatě, kdy se nás ptali, co budeme dělat, my - hnutí ANO. Já jsem říkal: Budeme dělat to, co dělá každý rozumný člověk. Nám se to nelíbí principiálně. My uděláme všechno pro to, aby to neprošlo, protože cítíme, že je to špatně a že to je předehra k něčemu mnohem horšímu, co může zasáhnout demokratický systém v České republice. Ale jestliže to náhodou bude prosazeno silou, tak se budeme snažit eliminovat všechny škody. Budeme se snažit dosáhnout toho, aby se ten zákon změnil.

Z technického hlediska jeden z největších problémů je skutečně to, jakým způsobem se hlasy ze zahraničí v tom velkém množství - předpokládaném - budou připisovat do volebních krajů, kdy dva volební kraje, respektive hlavně ten, kam půjdou evropské hlasy, mohou být poškozeny a ti kandidáti se právem mohou cítit poškozeni tím, že ty hlasy přijdou zrovna do jejich kraje. Nejsem si jist, jestli jsme schopni to odstranit ve druhém čtení, protože tady je opravdu nutná znovu nějaká analýza, a měli bychom se dohodnout na nějakém způsobu, jak se ty hlasy budou přičítat v České republice, jak je rozprostřeme, jestli třeba půjdeme cestou rakouského modelu, nebo jak říkal kolega Mašek, že by v podstatě jednoduchou matematickou metodou mohly být rovnoměrně rozděleny do všech čtrnácti krajů. Ale myslím si, že takové věci se nemůžou dělat za pochodu ve druhém čtení. Já proto budu určitě navrhovat, paní předsedající, vrácení tohoto návrhu předkladatelům k přepracování.

Tolik k té úvodní části mého projevu... (Pobavení.) Ne, ta není, já vás nebudu trápit tak dlouho. Ale mám tady opravdu ještě nějaké zajímavé příspěvky, které by vás mohly zajímat. Například pokračování toho, co říkal pan Sechter, bývalý diplomat, který říkal, že se zúčastnil semináře, který se týkal už problematiky korespondenční volby. On tam ale tenkrát nebyl jako panelista, on jenom vystoupil krátce z veřejnosti, já jsem ho následně pozval a on mluvil o svých osobních zkušenostech: "Také je nyní artikulována starost o naše občany v zahraničí, vzdálenost k zastupitelskému úřadu, kterou vlastně dnes a denně na našich velvyslanectvích řešíme, a nemusí to ani být plošně rozlehlý stát. Já si třeba vzpomínám, že v zahraničí, abyste mohli odservisovat zápisy dítěte, které se narodí v zahraničí, a potřebujete do matriky udělat úkony, získat český rodný list, to všechno jsou desítky úkonů, které naši občané musí v zahraničí zařizovat, a mají to někdy daleko. Já jsem v případě velvyslanectví v Rakousku například změnil úřední hodiny tohoto našeho oddělení, aby se dalo prvním ranním vlakem přijet do Vídně z Innsbrucku nebo až od Bodamského jezera a udělat jim jakoby Vršovice" - to je odkaz na ten příspěvek předtím, já ho budu číst - "v Rakousku aspoň přijatelnější, protože v Rakousku máme jenom jeden zastupitelský úřad. Tím jsem chtěl říct, že volby jsou jenom jeden z úkonů, kde vlastně se nějakým způsobem snažíme to těm lidem zpřístupnit a zjednodušit, a taková je ta politická diskuse dnešní. Ale je příliš akcentovaná jenom na ty volby, když těch úkonů tam ti lidé potřebují vyřizovat hodně. Tak to je první moje poznámka. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP