(15.30 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)

Jsem zvědavý samozřejmě na vaše hlasování. A pokud vždycky já se dívám na ty zákony, které tady procházejí, tak se ptám, zdali ty zákony potřebujeme, to je za prvé, a zdali jsou ústavně komfortní, a to je za druhé. Takže jsem si položil samozřejmě tyto dvě základní otázky u korespondenční volby. Potřebujeme korespondenční volbu? Nepotřebujeme. Je ústavně komfortní? Není. Potřebujeme navýšit příspěvek na péči? Já říkám, že potřebujeme, a to setsakramentsky rychle. A je to ústavně komfortní? Úplně stoprocentně.

Pokud se podíváme z pohledu komunity lidí, kteří jsou závislí na sociálních službách, byl nejdůležitějším tématem této novely právě návrh na valorizace příspěvku v jednotlivých stupních míry závislosti. My to máme takhle samozřejmě navrženo v tom zákoně. Pan ministr, který tady vystoupil přede mnou, otevřel tu svou novelu, která bude platit od 1. července 2024. Je tam velké nebezpečí, když to bude nařízením vlády, že se to samozřejmě nenavýší hned od 1. 7. 2024, ale že to bude ještě nějakou dobu trvat, než nařízení vlády vejde v platnost, než zase projde připomínkovým řízením, a i tak v červenci je to pozdě.

Máme tady ještě otevřenou šestsetpětku zákona o sociálních službách, to už jsem zmiňoval. Myslím si, že žádný pečující kromě toho úvodního školení žádné nepotřebuje. Já ty pečující znám. Znám jich desítky, pohybuji se v jejich komunitě. Vždyť ti lidé by mohli školit sami ty ostatní, jak mají pečovat, co mají vyměňovat, jakým způsobem mají koupat svá miminka anebo děti nebo partnery, jak funguje zvedací systém, koupací lůžko, koupací křeslo, jak je polohovat, jak jim vyměnit PEG, jakým způsobem jim dávat dýchače. Ti lidé všechno tady toto umí a školit by mohli sami. Nepotřebují se zdržovat od své péče 24/7 nějakými dalšími školeními.

Odlehčovací služba? 90 dnů, to úplně stačí. Je tam takový přetlak na ta lůžka, že se někteří lidé nedostanou. Měsíčně to stojí až 20 000 korun pro některé pečující, kteří si chtějí odpočinout. Jenom to navýšení na dvojnásobek nemá žádný reálný základ, protože my ta lůžka prostě nemáme. My zase tady v zákoně děláme nějakou Potěmkinovu vesnici, protože nemůžeme uspokojit těch 180 dnů odlehčovacích služeb, to prostě není možné, protože ty kapacity tady nejsou.

My potřebujeme dát těm neformálním pečujícím jednoduše peníze, po tom oni volají. Bydlení se jim navýšilo, potraviny. Moc dobře víte, že kumulativně o 30 % díky tady této inflaci za dva roky přišli o své úspory. Nemůžou si jen tak někde zajet na dovolenou. Dostávají se do příjmové chudoby, kdy ty maily vám taktéž chodí. My tady to chceme navýšit o pár tisíc korun ve IV. stupni, to znamená v těch nejtěžších hendikepech, a vy nám v tom neustále bráníte? Že budete čekat dalšího půl roku poté, co jste takhle rychle, překotně schválili navýšení úplně všeho přes váš konsolidační daňový balíček? Poté, co nevidíte kolem sebe, jak rostou ceny energií, jak to zamávalo i s cenami pohonných hmot na začátku? Jak dlouho trvalo, když jsme tady zvýšili příspěvek na mobilitu po našem velkém tlaku, a to i pro ty, kteří používají dýchací přístroje? Díky našemu společnému návrhu, za to jsem vám vděčný, ale ne za to, že v tuto chvíli vy tady šlapete po těch nejzranitelnějších. A vždycky to takhle děláte. Vyberete si nějakou skupinu, která se moc bránit nemůže. Tu jsou to důchodci, tady jsou to zdravotně postižení v tuto chvíli, a víte to moc dobře. A jak říkám, jenom vaše hrdost vám nedovolí, abyste tady toto na mimořádné schůzi Sněmovny protlačili dál tím prvním čtením, protože jste ti velcí poslanci, kteří musí hájit si své vlastní návrhy, které jsou sice o půl roku později, některé dovedou do chudoby, ale to nevadí, hlavně že neprojde ten opoziční.

Chci si ještě dovolit připomenout dokument, protože nová studie, think tank IDEA při Národohospodářském ústavu Akademie věd, který se zaměřil na kupní sílu jednotlivých sociálních dávek ve vztahu k míře inflace. Studie upozorňuje na velmi dramatický propad kupní síly příspěvku na péči ve II. stupni míry závislosti, kdy jeho reálná výše odpovídá hodnotě 73 % hodnoty z roku 2012. S ohledem na prudký nárůst globálních cen energií vedených snahou o co nejrychlejší zmírnění dopadů se tedy navrhuje, aby s návrhem zákona byl vysloven souhlas právě v devadesátce, rovnou v prvním čtení. Pokud s tím má vládní koalice problém, jménem dvou klubů tu devadesátku zavetujte, udělejme to v rychlém, klasickém, klidně na 30 dnů zkráceném řízení legislativním, ale pojďme jim to rychle schválit, i klidně s tím, že si vládní koalice do tohoto návrhu dá pozměňovací návrhy, které známe až poté, co ten můj návrh byl v eKLEPu, známe tam ty částky, známe tam ty výše, pojďme se na tom domluvit. My žádný problém z opozičních lavic tím, abychom hlasovali pro vaše návrhy, nemáme, to máte jenom vy, samozřejmě. Pokud byste rádi, aby to prošlo klasickým legislativním procesem, tak prostě můžete dát jménem dvou klubů veto na to, aby to nebylo v prvním čtení.

Očekává se velmi, pokud tady toto projde, pozitivní dopad na skupinu osob se zdravotním postižením, zejména pak na skupinu osob závislých na pomoci druhé osoby při zvládání základních životních potřeb. Pozitivní dopad bude výraznější skupiny osob se zdravotním postižením, které jsou zároveň ty osoby, které můžeme nazvat, že jsou sociálně slabé. Změna zajistí těmto osobám větší množství sociálních služeb a lepší zajištění jejich základních životních potřeb. Opakuji, základních životních potřeb. Zvýšení příspěvku na péči alespoň částečně vrací jeho hodnotu blíže k jeho dřívější úrovni, i když ani tato změna, kterou navrhuji já, a to je zhruba o 10 % v každém stupni kromě prvního, kde to markantně zvedám z 880 korun na 2 000, samozřejmě nepokryje v plném rozsahu snížení hodnoty příspěvku na péči způsobené velmi vysokou inflací z posledního období a současně výrazným zvýšením díky úhradové vyhlášce hodinové sazby za poskytování sociálních služeb. Navrhované zvýšení je kompromisním řešením vycházejícím taktéž - protože také na to myslíme - z ekonomické situace v České republice, z toho, co současně prožíváme, a plně samozřejmě nekompenzuje propad hodnoty příspěvku na péči z posledních let.

Návrh má také vysoký dopad na rodiny, především pak na rodiny, jejichž některý ze členů je hendikepovaný, využívající sociální služby. Zvýšení příspěvku na péči pomůže nejen rodinám, kdy zajištění základních životních potřeb svým příslušníkům se zdravotním postižením poskytují neformálně rodinní pečující, ale i rodinám, kde jsou sociální služby poskytovány osobám závislým na pomoci osoby druhé, ale i mírně lépe ohodnotí neformálně rodinné pečující poskytující právě péči svým rodinným příslušníkům.

Jak říkám, to zvýšení není nijak markantní. Navyšuji IV. stupeň na 21 300 korun z 19 200. 19 200 bylo doteď, od roku 2018 navyšuji na 21 300. Naše predikce zásahu do státního rozpočtu je zhruba 6,5 miliardy úplně ve všech osmi stupních tak, jak je u příspěvku na péči máme.

Sám budu zvědavý na vaše hlasování. Jenom říkám, je to velikánská ostuda, protože já to tady navyšuji, nebo to navrhuji už po několikáté. Dokonce někteří vládní poslanci tady píší na své Xko ty pravdy na tři řádky, že to je schválně kvůli korespondenční volbě, a já říkám: Ano, je. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP