(17.00 hodin)

 

Poslanec Tomáš Kohoutek: Dobrý den. Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, já si myslím, že projednávání tohoto tisku je natolik závažné a tento tisk má tak dalekosáhlé důsledky a dopady, že opravdu mi přijde absurdní a jako důkaz pohrdání vlády touto Sněmovnou, že při projednávání tohoto tisku zde zastupuje pana ministra spravedlnosti pan ministr kultury. Pochopil bych, kdyby ho tady zastupoval ministr financí, protože všichni víme, že ten zákon se prakticky v odborné veřejnosti i mezi lidmi nazýval lex ČEZ, protože by tento zákon měl národohospodářské důsledky, že by ho zastupoval ministr průmyslu a obchodu, protože do dnešní doby se primárně jednalo o společnost ČEZ, ale že ho při takto závažném projednávání tohoto tisku zastupuje ministr kultury, tak možná to chápu, je to prostě komedie a je to pohrdání této vlády touto Poslaneckou sněmovnou. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeji pěkné odpoledne, vystřídali jsme se v řízení schůze. Pokračujeme v obecné rozpravě. S přednostním právem se hlásí pan ministr. Prosím, máte slovo.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, pane poslanče Kohoutku, prostřednictvím pana místopředsedy, já chápu vaše rozhořčení v tomto smyslu, jak jste tady prezentoval, nicméně pan ministr Blažek v tuto chvíli absolvuje důležité jednání ohledně nového trestního řádu, velmi významné téma. Požádal mě, abych zde ve druhém čtení ho zastoupil. Já myslím, že z té zprávy je zřejmé, jakým způsobem se ústavně-právní výbor vypořádal s projednáním tohoto návrhu. Pan ministr bezpochyby si vyslechne ode mě i od expertů ze svého ministerstva, jaké návrhy zde byly ve druhém čtení předloženy a jaké argumenty zde padly, a určitě je bude při dalším projednávání brát v potaz. Zatím se mi zdá, že do rozpravy s nějakými konkrétními návrhy nebo s nějakými dalšími meritorními body nikdo přihlášen není. Může se to změnit. To jen na vysvětlení této věci. Myslím, že je to dost závažná záležitost, jak to, co se tady projednává, tak to, čím se zabývá pan ministr Blažek. Děkuji za pochopení.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Eviduji tři faktické poznámky. Jen se chci zeptat - pan poslanec Kohoutek vystupoval předtím s faktickou poznámkou? Ano, dobře, takže vás odmažu. Nyní paní poslankyně Helena Válková a potom pan poslanec Karel Haas, obě jsou to faktické poznámky. Prosím.

 

Poslankyně Helena Válková: Já vlastně jenom v reakci na sdělení pana ministra, za což mu tedy děkuji. Velmi mě to překvapuje, to podpořím tedy pana poslance Kohoutka, vaším prostřednictvím, pane místopředsedo, protože přece jenom, jestliže tady projednáváme tisk, který je v gesci ministra spravedlnosti, a on si projednává někde, a to si tedy troufnu říct, že bych u toho taky snad mohla být za opozici u trestního řádu, a vy jste použil "velmi významné jednání", takže zase bez nás o klíčovém tisku z oblasti trestního práva, tak je mi to velmi podivné. Ale máte pravdu, zatím tady není přihlášeno na tabuli tolik řečníků, dokonce nevidím nikoho, ale teď jestli dál budeme pokračovat bez něj, například u hromadných soudních řízení, tak tam si myslím, že jeho přítomnost už by měla vést i k pozastavení se nad tím, jestli to vůbec máme projednávat, tedy skutečně, protože to je... Já doufám, že se od toho důležitého jednání o trestním řádu stačí vzdálit do Sněmovny, kde budou klíčové předpisy z oblasti občanského soudního řízení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní pan poslanec Karel Haas s faktickou poznámkou. Prosím.

 

Poslanec Karel Haas: Děkuji mnohokrát za slovo. Já velmi stručně. Asi nepřekvapím, že podobně jako pan ministr Martin Baxa se v tomto okamžiku chci jenom krátce a zcela snad věcně zastat vlády, zastat pana ministra spravedlnosti, k těm předchozím vystoupením kolegů z opozice. Chci říct za prvé to, že zastupování jednotlivých ministrů z důvodu jejich reálného pracovního vytížení si myslím i za ty dva roky dosavadního volebního období, i z toho, jak jsem sledoval Poslaneckou sněmovnu v předchozích volebních obdobích, není úplně něčím nestandardním, co by možná bylo hodné takto silné kritiky. To je moje první poznámka.

Druhá poznámka. S ohledem na to, že samozřejmě jak opozice, tak koalice - já si vážím toho, jak sněmovní tisk prošel jednomyslně ústavně-právním výborem - tak vzhledem k tomu, že byla shoda na velmi jednoduchém, v zásadě dvouvětém pozměňovacím návrhu, jiné pozměňovací návrhy nebyly ani ze strany opozice, ani ze strany koalice avizovány pro druhé čtení, tak bych - a to není zlehčení této fáze legislativního procesu - tak bych si zkusil uvědomit, že jsme opravdu ve druhém čtení, a myslím si, že řeknu to i možná nějakým způsobem odůvodňuje možnost zastoupení jednoho ministra druhým ministrem.

A třetí bod, který se možná týká vlády, a ten zmíním velmi rychle. Já jsem uváděl, že sněmovní tisk, a právníci to vědí, vznikal na podzim v roce 2022, kdy opravdu vláda byla v úplně jiné situaci, a myslím si, že vláda tomu sněmovnímu tisku od počátku věnovala velkou pozornost, i ustanovením, která tím jednoduchým a konsenzuálně přijatým - toho si vážím - pozměňovacím návrhem vypouštíme, tak vždycky říkám, vraťme se trošku v čase do rozhodování, kdy vláda na podzim roku 2022 rozhodovala.

Tolik snad tři poznámky, děkuji mnohokrát.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nikoho dalšího nevidím, že by se hlásil. V tom případě končím obecnou rozpravu a ptám se pana ministra a pana zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo? Není tomu tak.

Já tedy zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy, přednesené v podrobné rozpravě, musí být vždy odůvodněny.

Ptám se, kdo se hlásí v podrobné rozpravě o slovo? Nikoho takového nevidím. Je-li tomu tak, končím podrobnou rozpravu. I zde se ptám pana ministra a pana zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo? Pane ministře? Pane zpravodaji, závěrečné slovo? Není tomu tak.

Končím druhé čtení tohoto návrhu.

Přečtu omluvy. Od 17.20 hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Aleš Juchelka, od 16.15 hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Jan Kuchař, do 18 hodin z rodinných důvodů se omlouvá pan poslanec Tom Philipp a dále z členů vlády se od 18 hodin z pracovních důvodů omlouvá pan ministr Martin Baxa a do 18 hodin z pracovních důvodů pan ministr Pavel Blažek.

 

Otevírám další bod dnešního jednání. Tím je

 

4.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 412/2005 Sb.,
o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 519/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr Baxa. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuju za slovo, vážený pane místopředsedo. Milé kolegyně, milí kolegové, vláda předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů, který ve značné části převzal úpravu obsaženou v návrhu zákona, který byl dne 15. června 2020 schválen vládou a následně předložen Poslanecké sněmovně Parlamentu, kterou však nebyl do konce volebního období projednán - tehdejší sněmovní tisk číslo 901.

Hlavním účelem navrhované právní úpravy je legislativní změna institutů a požadavků v oblasti ochrany utajovaných informací a bezpečnostní způsobilosti, které činí v aplikační praxi potíže, zapracování požadavků vyplývajících ze směrnic NATO a snížení administrativní zátěže jak fyzických osob, tak podnikatelů.

Mezi navrženými úpravami je například precizace definice utajované informace, zavedení speciálního režimu pro přístup příslušníků bezpečnostních sborů, státních zaměstnanců, vojáků v činné službě a státních zástupců k utajované informaci stupně utajení "vyhrazené". Nově je definována podmínka bezúhonnosti fyzické osoby a stejně tak okruh právnických osob, které pro účely vydání osvědčení podnikatele lze považovat za podnikatele.

Navrhovaná právní úprava v oblasti ochrany utajovaných informací s ohledem na svůj charakter nemá negativní hospodářský ani finanční dopad na veřejné rozpočty. Návrh zákona si vyžádá pouze náklady na úpravu, případně pořízení příslušného hardwaru a softwaru pro potřeby Národně bezpečnostního úřadu na zabezpečení jeho činnosti, přičemž celkové náklady na tento systém jsou odhadovány ve výši 70 milionů korun, avšak předpokládané náklady související s předkládanou novelou činí zhruba 20 milionů korun. Budou hrazeny v rámci schváleného limitu výdajů a střednědobého výhledu kapitoly 308 Národní bezpečnostní úřad.

Návrh zákona nepředpokládá dopady na životní prostředí a rovněž nepředpokládá žádné dopady na rovné postavení žen a mužů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP