(15.30 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní přistoupíme k interpelaci paní poslankyně Vladimíry Lesenské. Připravit se může paní poslankyně Šafránková. Paní poslankyně Lesenská, můžete se ujmout slova. Prosím.

 

Poslankyně Vladimíra Lesenská: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Vážený pane premiére, ráda bych vás seznámila s několika zajímavými momenty, které jsme objevili při našem průzkumu digitálního světa. Asi mně odpovíte, že jsem se na to téma mohla obrátit na pirátského ministra Ivana Bartoše, ale vy jste zodpovědný za naši bezpečnost a za bezpečnost našich dat a měl byste o ní něco vědět. Předpokládám, že navíc tyto otázky na vládě řešíte.

Zjištění první: naše emailová komunikace s Digitální a informační agenturou se vydává na nečekanou výpravu přes moře jako Kryštof Kolumbus namísto toho, aby bezpečně zakotvila v českých datových centrech, nachází si nový přístav v dublinské pobočce Microsoftu.

Zjištění druhé: eDoklady, nová digitální éra občanských průkazů, také zajímavě putuje a nachází překvapivou destinaci svého umístění. Místo aby našly svůj digitální domov v České republice, směřují tentokrát do Holandska. Země tulipánů a sýrů se stala neočekávaným přístavem pro naše osobní data. Znovu to z pohledu kybernetické bezpečnosti vyvolává určité otázky. Jaké jsou důvody této exotické volby? A vědí o tom občané? Proč?

Jak tedy hodnotíte skutečnost, že mailová komunikace agentury DIA putuje do Dublinu a není zakotvená tady u nás v našich datových centrech? Už jsme na tom tak špatně, že nejsme schopni v našich státních rozpočtech najít pár set tisíc na poštovní server pro DIA? A proč digitální průkazy eDoklady směřují do Holandska? Proč nejsou uloženy v našich vlastních bezpečných datových centrech? Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní má slovo předseda vlády. Prosím.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Vážená paní poslankyně, děkuji, že jste zmínila problematiku digitalizace státní správy a digitální služby občanům, a samozřejmě mohu všechny ujistit, že to, co vláda dělá, co tady organizujeme, je bezpečné, zabezpečené, nikdo se nemusí ničeho obávat. A to, co je pro občany důležité, je, že ty věci fungují, že jim slouží a že jim zjednodušují život.

My jsme se zavázali k rozsáhlé digitalizaci našeho státu a to také děláme. V roce 2022 jsme spustili Portál dopravy. Ten byl 14. února tohoto roku aktualizován o další funkce, díky kterým nebudou muset lidé zbytečně chodit na úřad. Jako řidiči s sebou nemusíte nosit občanský průkaz, nemusíte mít fyzicky u sebe malý technický průkaz, když si kupujete auto, můžete ho zaregistrovat on-line právě přes Portál dopravy a tak dál, a tak dál. Tady tato služba funguje a vlastně ji opakovaně vylepšujeme, nesetkáváme se s nějakými problémy.

Vy jste to sama zmínila. S platností od 20. ledna se můžete prokazovat na všech ústředních správních orgánech v některých obcích eObčankou. Taky ji mám v mobilu, v aplikaci eDoklady. Je to velký posun. Postupně během tohoto roku budou nabíhat její další funkce. Příští rok se budete moci eObčankou prokazovat úplně všude v České republice a v roce 2026 by měl proběhnout přechod na evropskou peněženku digitální identity, kde se budete moci poprvé prokazovat, budeme moci poprvé prokazovat po celé Evropské unii. Nekončí to Portálem dopravy, nekončí to eDoklady. V únoru proběhlo, byť s malými zádrhely, ale ve finále úspěšné přihlašování žáků devátých tříd na střední školy. Nový systém DiPSy je napojený na Identitu občana, není potřeba vyplňovat papírové přihlášky, všechno lze udělat přes telefon nebo jiné zařízení z pohodlí domova.

Digitalizujeme také, a to je velmi důležité, agendy Ministerstva práce a sociálních věcí. K tomu patří nová klientská zóna, ta usnadňuje občanům komunikaci s úřady. Digitálně můžete vyřešit řadu věcí: rodičovský příspěvek, příspěvek na dítě, příspěvek na bydlení, a postupně se budou do toho systému, který je pracovně nazýván - nebo možná marketingově, nevím - Jenda, můžete do něj převádět další dávky a příspěvky. Budou se převádět tak, aby občané mohli využívat a nemuseli chodit s žádostí na úřad. V rámci Ministerstva práce a sociálních věcí je možné žádat také třeba on-line o důchod, což umožňuje služba ePortal České správy sociálního zabezpečení, která byla spuštěna v prosinci roku 2023. Další úspěchy digitalizace jsou, nebo toto jsou evidentní výsledky digitalizace. Občané je využívají a je to něco, co jim zjednodušuje život.

Od 1. července, a to nás čeká v digitalizaci, máme zajistit digitalizaci stavebního řízení - Ministerstvo pro místní rozvoj. Byl schválen systém eMatrika, který bude spuštěn v roce 2027 a zase zjednoduší práci s matričními doklady. Ve Sněmovně je návrh takzvaného registru zastupování. A tak bych mohl pokračovat.

Pokud jde o tu otázku, kterou jste položila: já sice digitalizaci sleduji, je to jedna z mých osobních priorit - jak si možná pamatujete, z tohoto místa jsem řekl, že budu chtít, abychom zavedli v období mé vlády eObčanku, a eObčanku už máme, takže i tento slib plním - ale o všech detailech bez toho zabezpečení informován samozřejmě nejsem, a to je dobře. Ale řekl bych, že využíváme služeb různých společností a zařízení, která jsou v dané oblasti nejlepší a nejbezpečnější. I moje zkušenost s digitálními technologiemi je taková, že často je bezpečnější a užitečnější používat osvědčené rozšířené technologie než vytvářet na koleni něco dalšího, co třeba by takovou míru zabezpečení nemělo.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Paní poslankyně má zájem položit doplňující dotaz. Prosím.

 

Poslankyně Vladimíra Lesenská: Děkuji. Pane premiére, zmínil jste právě eObčanky, eDoklady. Právě umístění našich dat bylo podle pana ministra údajně příčinou problémů při jejich zavádění. Myslím si, že by asi bylo jednodušší komunikovat s naším vlastním datovým centrem než s centrem v Holandsku. A znamená to, že i další naše data končí na nejrůznějších centrech po celém světě?

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času. Nyní s reakcí předseda vlády. Prosím.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Znovu říkám, hledají se ty cesty, jak zajistit co největší zabezpečení. Je úplně jedno, kde to leží. Důležité je, jestli je to bezpečné, nebo to bezpečné není. A to, že to bezpečné je, musí stát garantovat, a na tom samozřejmě pracujeme. Tady opravdu neplatí v informačních technologiích žádná národní výhoda. To, co stát dělá, že chrání ta data, že vytváří podmínky pro to, aby si každý mohl být jist, že jeho data nebudou zneužita, podmínky legislativní, technické a jiné, a jaké k tomu použije konkrétní technologie a konkrétní prostředky, to už je myslím vedlejší. A to, že nám jde o bezpečnost dat a toho, aby celý ten systém co nejlépe fungoval, to si myslím, že je zjevné.

Kdyby digitalizace byla jednoduchá, tak už jsme tu dávno rozsáhlejší digitalizaci měli. My ji nemáme a moje vláda dělá spoustu kroků, aby se digitalizace zlepšila a aby byla taková, aby ji mohli používat občané. K tomu samozřejmě patří i to, že musí mít jistotu, že se jejich data nezneužijí. A nechci se tady dopouštět nějakých příkladů, které třeba úplně nesedí, ale jeden určitě sedí. Kolik z vás a z nás občanů používá bankovní identitu, soukromý produkt, navíc v mnoha směrech propojený se zahraničím? A nikdo nepochybuje o tom, že to je spolehlivá cesta, že to je dostatečná ochrana našich dat. Tak je potřeba se i na toto dívat tímto způsobem. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP