(16.00 hodin)
(pokračuje Petr Fiala)

A teď co s tím? Když se shodneme na tom, že zubařů je v podstatě dost - ono také není úplně jednoduché, byť se to děje, navyšovat počet studentů stomatologických oborů i z hlediska nákladnosti, nutnosti mít kde cvičit, vytvoření podmínek pro to, ale toto všechno se nějak děje - ale když se shodneme na tom, že těch zubařů by mohlo být teoreticky dost, ale potřebujeme, aby se věnovali i práci v rámci systému zdravotního pojištění, tak musíme najít způsob, jak toho dosáhnout.

Ministerstvo zdravotnictví zřídilo pracovní skupinu pro dostupnost stomatologické péče, ta pracovní skupina už má nějaké výsledky, připravila koncepční materiál, ze kterého vyplývají určitá doporučená opatření, podpora stomatologické péče o děti a dospívající včetně úhradového zdůvodnění, protože tady, u dětí, má ta prevence největší účinek, celkově podpora prevence, dá se předcházet nežádoucím stavům řádným navštěvováním preventivních prohlídek a zubní hygieny.

Řada těch opatření se promítla už do úhradové vyhlášky na letošní rok, která platí od 1. ledna, vyšší růst úhrad proti ostatním segmentům, vyšší úhrada za dětské pacienty, vyšší úhrada pro preventivní prohlídky, nárůst úhrad za takzvané endodontické ošetření a tak dále. To má vlastně zvýšit tu atraktivitu pro zubaře.

Ministerstvo zdravotnictví připravuje také ve spolupráci se zdravotními pojišťovnami a Českou stomatologickou komorou novelu zákona o veřejném zdravotním pojištění, jehož součástí jsou i změny v úhradách stomatologických výkonů a výrobků.

Ta novela v oblasti stomatologie by měla nabýt účinnosti nejpozději v polovině roku 2026. Ona se týká ještě používaných materiálů, které jsou hrazeny, a dalších věcí.

Já možná bych řekl jednu věc, která by každého napadla. Když tedy tolik těch zubařů poskytuje péči mimo systém veřejného zdravotního pojištění, proč je k tomu nějak nedonutíme jinak než motivačně, aby prostě měli povinnost uzavřít smlouvu s pojišťovnou? A na to je odpověď právnická a ústavněprávní - nejde to udělat. Nejde to prostě udělat, touto cestou se nedá jít a nedá se podmínit to vzdělání tím, že pak budou povinně uzavírat smlouvy s pojišťovnami. Je to cesta, která není cestou, kterou by se stát mohl vydat, proto tady ta opatření, o kterých jsem tady mluvil, a proto musíme jít řekněme jemnějšími cestami k tomu, aby zubařské péče bylo na našem území dostatek.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Je možnost položit doplňující otázku. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Iveta Štefanová: Děkuji, pane premiére, za odpověď. Budu souhlasit s tím, že velká část toho problému je založena na úhradách nebo na tom, že vlastně nízké procento těch zubních lékařů pracuje takzvaně na pojišťovnu, a čím dál tím více se odklánějí na péči placenou takzvaně cashem. Ani já bych nechtěla jít cestou nějakého příkazu, myslím, že tato doba už tady byla, ale další věc, která by se dala udělat z pohledu legislativy, je právě udělat kombinovanou péči, to znamená částečně hrazenou z pojišťovny, s nějakými doplatky. Takto by potom bylo pro lékaře atraktivnější více uzavírat smlouvy s pojišťovnami.

Bude i toto součástí toho řešení, které připravujete? Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Reakce, prosím.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Ano, děkuji. Tou novelizací se systém úhrad má přizpůsobit moderním medicínským postupům a zároveň umožnit v případě, kdy pojištěnec požaduje lepší materiál, aby zaplatil pouze rozdíl v úhradě mezi plně hrazenou a částečně hrazenou variantou. To by mělo vést k větší ochotě poskytovatelů stomatologické péče přijímat do péče také pojištěnce a nabízet širší spektrum plně i částečně hrazené stomatologické péče. Takže je to ta cesta, kterou se na základě doporučení odborné pracovní skupiny skutečně chceme vydat, respektive Ministerstvo zdravotnictví chce vydat, a vidím, že tady bude souhlas.

Dámy a pánové, tím končí interpelace na předsedu vlády. Já jsem tuto větu řekl, protože jsem vám chtěl neskutečně poděkovat za velmi věcné interpelace, které se týkaly podstatných věcí, které zajímají občany České republiky. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji, pane premiére. Dobré odpoledne. Čas interpelací na předsedu vlády se naplnil, nyní budou následovat ústní interpelace na ostatní členy vlády.

Nejprve načtu omluvy. Omlouvá se pan poslanec Dvořák od 14.30 z pracovních důvodů, pan poslanec Králíček od 16 hodin ze zdravotních důvodů, paní poslankyně Mračková Vildumetzová od 15.45 z rodinných důvodů a pan ministr Mikuláš Bek do 16 hodin, ale pana ministra už vidím, takže ten je přítomen.

Nyní tedy požádám prvního poslance, pana poslance Lubomíra Wenzla, aby přednesl interpelaci na místopředsedu vlády a ministra zdravotnictví Vlastimila Válka a zahájil tak blok odpovědí členů vlády na interpelace poslanců. Prosím.

 

Poslanec Lubomír Wenzl: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážení páni ministři, vážený nepřítomný pane ministře zdravotnictví, nejen mne znepokojily informace, které se objevily v otevřených zdrojích, týkající se budoucnosti hygienické služby v České republice. Jedná se o připravovanou novelu zákona o ochraně veřejného zdraví ze strany Ministerstva zdravotnictví. Vzhledem k omezené časové dotaci na interpelaci položím nejdříve dotazy a pak bych se v krátkosti k nim vyjádřil.

Otázka první: Co vede ministerstvo k tomu, že v připravované novele nadále již nebude podmínkou pro výkon funkce hlavního hygienika lékařské vzdělání se specializovanou způsobilostí v oboru?

Otázka druhá: Jakou přidanou hodnotu v činnosti hygienické služby očekává ministerstvo v rámci centralizace jejího rozhodování?

Otázka číslo tři: Jaká bude role krajského hygienického koordinátora?

Otázka číslo čtyři, zda v rámci přípravy a rozhodování budou brány v potaz připomínky, které vznesly některé kraje.

V rámci novely má dojít mimo jiné k tomu, že hlavním hygienikem tedy může být osoba bez lékařského vzdělání, a v případě přijetí této novely se tedy bude moci stát nelékař hlavním hygienikem, tedy osoba, která zcela logicky není schopna se orientovat v řadě odborných otázek. Nebude schopna problematiku posoudit, vyhodnotit, natož odborně rozhodnout, a tak by tomu mělo být i v nižších stupních hygienické služby.

Dalším problémem, který by v případě novely nastal, je funkčnost hygienické služby. Má totiž dojít k centralizaci a o všech krocích má rozhodovat ústředí, tedy Praha. Dojde ke komplikacím a ke zpomalení procesu rozhodování. Doposud totiž hygienik na základě zjištění v terénu rozhodl bezprostředně. Do budoucna by tomu tak nebylo, mělo by rozhodovat centrum bez znalosti konkrétní situace .... (Předsedající upozorňuje na čas.)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Omlouvám se, pane poslanče. Čas vypršel. Vzhledem k tomu, že pan ministr je řádně omluven, bude vám odpovězeno písemně do 30 dnů.

Další interpelaci má pan poslanec Lang, který interpeluje pana vicepremiéra Rakušana. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Hubert Lang: Dobrý den, děkuju. Vážený pane vicepremiére, chtěl jsem se vás zeptat na následující otázku. Čtrnáct dní zpět, ze soboty na neděli, jsme všichni zaregistrovali situaci, kdy skupina vozidel, asi sto padesát, si udělala jakýsi večerní sraz. Jsou to ta vozidla, která jsou vytuněná, brzdí a dělají podobné věci. Tato zlatá mládež v uvozovkách se vydala potom následně ze Štěrbohol směrem do Jičína, kde v Jičíně v nočních hodinách vzbudili půlku města a poničili historické náměstí, kde tam vybržďovali vozidla, a po čtyřiceti minutách se vraceli přes Mladou Boleslav zpátky na Prahu, kde výrazně porušovali dopravní předpisy zvýšenou rychlostí, a ve finále to skončilo, vážení občané, zatarasením Nuselského mostu, kde se konaly závody dvojic, prostě jako v tom seriálu Rychle a zběsile. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP