(Jednání zahájeno v 9.00 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové a členky vlády, zahajuji další jednací den 98. schůze Poslanecké sněmovny a všechny vás zde srdečně vítám.

Aby byla zaznamenána naše účast, tak nás všechny odhlásím a požádám, abychom se všichni přihlásili svými identifikačními kartami, popřípadě žádám, abyste mi oznámili, kdo potřebujete vydat náhradní kartu. Sděluji, že s náhradní kartou číslo 41 bude dnes jednat a hlasovat pan poslanec Michal Kučera.

Dále sděluji, že o omluvení své neúčasti na dnešním jednání požádali tito poslanci a poslankyně: Lubomír Brož se omlouvá do 11 hodin ze zdravotních důvodů, Klára Dostálová z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Petr Gazdík z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Martin Hájek z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, David Kasal z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Martin Kolovratník z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Věra Kovářová do 14 hodin z pracovních důvodů, Petr Liška z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Jan Richter do 10.15 hodin z rodinných důvodů, Pavel Růžička od 12.30 do 14 hodin ze zdravotních důvodů, paní poslankyně Lucie Šafránková z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Antonín Tesařík z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Viktor Vojtko do 12 hodin z pracovních důvodů, Petr Vrána z celého jednacího dne z pracovních důvodů.

Z členů vlády se omlouvají: předseda vlády Petr Fiala z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Ivan Bartoš od 9 do 11.30 hodin z pracovních důvodů, Mikuláš Bek z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Martin Dvořák od 11 hodin z pracovních důvodů, Martin Kupka z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Jan Lipavský z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Michal Šalomoun od 11.30 hodin z pracovních důvodů, Marek Výborný do 12.30 hodin z pracovních důvodů. Ještě došla omluva pana ministra Vlastimila Válka do 10 hodin z pracovních důvodů.

S náhradní kartou číslo 3 bude hlasovat pan poslanec Vít Vomáčka. To je ještě jedno sdělení.

My se nyní dostáváme k navrženému pořadu dnešní schůze. Požádám o ztišení v sále. Dnešní jednání zahájíme pevně zařazenými body z bloku třetího čtení, a sice v pořadí: bod číslo 126, 122, 120, 123, 124, 125 a 128.

Připomínám, že dnešní jednání 98. schůze bychom přerušili do pátku 12. dubna do 9 hodin a ve čtvrtek 11. dubna, zítra, bude v 9 hodin zahájena 99. schůze.

Nyní je prostor pro případná vystoupení s návrhy na změnu schváleného pořadu. Já zde nemám žádnou přihlášku s přednostním právem, ale mám zde přihlášku pana poslance Davida Pražáka k návrhu na změnu pořadu a potom paní poslankyně Taťány Malé.

Poprosím ještě o ztišení v sále, kolegyně a kolegové. Pan poslanec bude navrhovat změnu pořadu. Prosím, ujměte se slova, vašich případných 5 minut.

 

Poslanec David Pražák: Dobré dopoledne, paní předsedkyně, paní ministryně, páni ministři, já bych neměl na změnu pořadu schůze, já bych chtěl navrhnout nový bod. Dopředu bych poprosil asi hlavně kolegy starosty a starostky, a nejen z hnutí STAN, ale i ostatních uskupení ve Sněmovně, aby mi tento bod podpořili. Byl bych rád, kdybychom se zabývali digitalizací stavebního řízení, potažmo Portálu stavebníka. Já bych byl hrozně moc rád, aby tady vystoupil pan ministr pro místní rozvoj a řekl na kameru, jakým způsobem od 1. července bude zajištěna tato agenda.

V současné chvíli probíhalo to, nebo probíhá - nebo dobíhá - taková road show zaměstnanců Ministerstva pro místní rozvoj, kteří objíždějí regiony, a připadá mi, že podle toho, že jim pustili film na ministerstvu Všechno bude, aby objížděli kraje a úředníkům tvrdili: Nebojte se, všechno bude. Úředníci jsou naštvaní, nevědí vůbec, co se bude dít 1. července, a já bych chtěl slyšet, že 1. července všechno poběží tak, jak má, a že nějakým způsobem ta agenda bude nastavena.

Proč to tady dneska otevírám? Protože nejsou zítra interpelace a nemůžu se zítra zeptat pana ministra pro místní rozvoj na interpelacích. Je 10. dubna a 1. července má naběhnout digitalizace stavebního řízení.

Co se stalo v posledních několika málo týdnech? 27. března odeslalo Ministerstvo financí na obce dopis, že si mohou objednávat techniku pro digitalizaci stavebního řízení přes veřejnou zakázku, která se jmenuje Dynamický nákupní systém. Jsou tam přesně body, jak to mají udělat, a tak dále. Nikdo neřekl těm obcím, jakým způsobem to bude hrazeno, jestli ty obce dostanou zaplacené peníze potom zpátky, nebo ne. Jedná se o statisíce, které ty obce teď vynaloží na digitalizaci stavebního řízení, a samozřejmě čekají, co se z toho vyvrbí.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já se omlouvám, pane poslanče, je tady veliký hluk v sále. Opravdu žádám - děkuji za ztišení, kolegyně, kolegové.

 

Poslanec David Pražák: Děkuju. Jak jsem řekl, Ministerstvo financí rozeslalo dopis, že si můžou objednávat techniku přes ten portál a s vybranou společností někde z Moravské Ostravy. Upozorňuji, že města mají uzavřít smlouvu bezodkladně, takže i když to dnes uděláte, tak to musí projít nějakým procesem na tom městě, to znamená, že ty statisícové částky - není to tak, že dneska někdo uzavře smlouvu a zítra ji odešle, ty statisícové částky musí projít radou města, někde zastupitelstvem, takže to má nějaký čas. Jak jsem řekl, 27. března obce dostaly informace. Dnes je 10. dubna, takže i když v tomto týdnu to třeba některé obce udělají a napočítáte tam dvanáct týdnů, které jsou napsané v smlouvě na dodání, tak se dostáváme do července, třeba do první půlky července. To znamená, že 1. července těžko budou obce a města mít techniku na to, aby spustily digitalizaci stavebního řízení.

Každý, kdo trošku s tím malinko něco dělá, ví, že to neznamená, že vám přijde notebook, který rozbalíte a na kterém začnete pracovat, takže i instalace té techniky zaberte nějakých pár dní, někde i týdnů, to znamená, že 1. července, i kdybychom opravdu chtěli, digitalizace prostě přes tento systém probíhat nemůže a nebude.

Nejsem ajťák, ale podle informací, které jsem si zjišťoval, tak notebooky, které jsou objednány nebo jsou vysoutěženy, vůbec ještě nejsou v Evropě. Jedná se o 2 900 kusů, které mají být dodány do 1. července. Tak bych chtěl vědět, jakým způsobem to bude zajištěno. Vím, že i starostové a starostky mají problém s tou informovaností od pana ministra pro místní rozvoj a nikde jsme to neslyšeli tady na plénu. Tak bych chtěl slyšet, že to bude zajištěno.

Další věc - 1. července může přijít na stavební úřad projektant se stavebním projektem normálně v papírové podobě. Nikdo nedokázal zodpovědět úředníkům při té road show, která dnes probíhá s MMR, jakým způsobem ti úředníci nasypou tu projektovou dokumentaci do toho systému 1. července. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP