Středa 10. dubna 2024, stenozáznam zahájení jednacího dne schůze

Předcházející zahájení jednacího dne schůze

 

(Jednání zahájeno v 9.00 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové a členky vlády, zahajuji další jednací den 98. schůze Poslanecké sněmovny a všechny vás zde srdečně vítám.

Aby byla zaznamenána naše účast, tak nás všechny odhlásím a požádám, abychom se všichni přihlásili svými identifikačními kartami, popřípadě žádám, abyste mi oznámili, kdo potřebujete vydat náhradní kartu. Sděluji, že s náhradní kartou číslo 41 bude dnes jednat a hlasovat pan poslanec Michal Kučera.

Dále sděluji, že o omluvení své neúčasti na dnešním jednání požádali tito poslanci a poslankyně: Lubomír Brož se omlouvá do 11 hodin ze zdravotních důvodů, Klára Dostálová z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Petr Gazdík z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Martin Hájek z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, David Kasal z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Martin Kolovratník z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Věra Kovářová do 14 hodin z pracovních důvodů, Petr Liška z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Jan Richter do 10.15 hodin z rodinných důvodů, Pavel Růžička od 12.30 do 14 hodin ze zdravotních důvodů, paní poslankyně Lucie Šafránková z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Antonín Tesařík z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Viktor Vojtko do 12 hodin z pracovních důvodů, Petr Vrána z celého jednacího dne z pracovních důvodů.

Z členů vlády se omlouvají: předseda vlády Petr Fiala z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Ivan Bartoš od 9 do 11.30 hodin z pracovních důvodů, Mikuláš Bek z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Martin Dvořák od 11 hodin z pracovních důvodů, Martin Kupka z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Jan Lipavský z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Michal Šalomoun od 11.30 hodin z pracovních důvodů, Marek Výborný do 12.30 hodin z pracovních důvodů. Ještě došla omluva pana ministra Vlastimila Válka do 10 hodin z pracovních důvodů.

S náhradní kartou číslo 3 bude hlasovat pan poslanec Vít Vomáčka. To je ještě jedno sdělení.

My se nyní dostáváme k navrženému pořadu dnešní schůze. Požádám o ztišení v sále. Dnešní jednání zahájíme pevně zařazenými body z bloku třetího čtení, a sice v pořadí: bod číslo 126, 122, 120, 123, 124, 125 a 128.

Připomínám, že dnešní jednání 98. schůze bychom přerušili do pátku 12. dubna do 9 hodin a ve čtvrtek 11. dubna, zítra, bude v 9 hodin zahájena 99. schůze.

Nyní je prostor pro případná vystoupení s návrhy na změnu schváleného pořadu. Já zde nemám žádnou přihlášku s přednostním právem, ale mám zde přihlášku pana poslance Davida Pražáka k návrhu na změnu pořadu a potom paní poslankyně Taťány Malé.

Poprosím ještě o ztišení v sále, kolegyně a kolegové. Pan poslanec bude navrhovat změnu pořadu. Prosím, ujměte se slova, vašich případných 5 minut.

 

Poslanec David Pražák: Dobré dopoledne, paní předsedkyně, paní ministryně, páni ministři, já bych neměl na změnu pořadu schůze, já bych chtěl navrhnout nový bod. Dopředu bych poprosil asi hlavně kolegy starosty a starostky, a nejen z hnutí STAN, ale i ostatních uskupení ve Sněmovně, aby mi tento bod podpořili. Byl bych rád, kdybychom se zabývali digitalizací stavebního řízení, potažmo Portálu stavebníka. Já bych byl hrozně moc rád, aby tady vystoupil pan ministr pro místní rozvoj a řekl na kameru, jakým způsobem od 1. července bude zajištěna tato agenda.

V současné chvíli probíhalo to, nebo probíhá - nebo dobíhá - taková road show zaměstnanců Ministerstva pro místní rozvoj, kteří objíždějí regiony, a připadá mi, že podle toho, že jim pustili film na ministerstvu Všechno bude, aby objížděli kraje a úředníkům tvrdili: Nebojte se, všechno bude. Úředníci jsou naštvaní, nevědí vůbec, co se bude dít 1. července, a já bych chtěl slyšet, že 1. července všechno poběží tak, jak má, a že nějakým způsobem ta agenda bude nastavena.

Proč to tady dneska otevírám? Protože nejsou zítra interpelace a nemůžu se zítra zeptat pana ministra pro místní rozvoj na interpelacích. Je 10. dubna a 1. července má naběhnout digitalizace stavebního řízení.

Co se stalo v posledních několika málo týdnech? 27. března odeslalo Ministerstvo financí na obce dopis, že si mohou objednávat techniku pro digitalizaci stavebního řízení přes veřejnou zakázku, která se jmenuje Dynamický nákupní systém. Jsou tam přesně body, jak to mají udělat, a tak dále. Nikdo neřekl těm obcím, jakým způsobem to bude hrazeno, jestli ty obce dostanou zaplacené peníze potom zpátky, nebo ne. Jedná se o statisíce, které ty obce teď vynaloží na digitalizaci stavebního řízení, a samozřejmě čekají, co se z toho vyvrbí.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já se omlouvám, pane poslanče, je tady veliký hluk v sále. Opravdu žádám - děkuji za ztišení, kolegyně, kolegové.

 

Poslanec David Pražák: Děkuju. Jak jsem řekl, Ministerstvo financí rozeslalo dopis, že si můžou objednávat techniku přes ten portál a s vybranou společností někde z Moravské Ostravy. Upozorňuji, že města mají uzavřít smlouvu bezodkladně, takže i když to dnes uděláte, tak to musí projít nějakým procesem na tom městě, to znamená, že ty statisícové částky - není to tak, že dneska někdo uzavře smlouvu a zítra ji odešle, ty statisícové částky musí projít radou města, někde zastupitelstvem, takže to má nějaký čas. Jak jsem řekl, 27. března obce dostaly informace. Dnes je 10. dubna, takže i když v tomto týdnu to třeba některé obce udělají a napočítáte tam dvanáct týdnů, které jsou napsané v smlouvě na dodání, tak se dostáváme do července, třeba do první půlky července. To znamená, že 1. července těžko budou obce a města mít techniku na to, aby spustily digitalizaci stavebního řízení.

Každý, kdo trošku s tím malinko něco dělá, ví, že to neznamená, že vám přijde notebook, který rozbalíte a na kterém začnete pracovat, takže i instalace té techniky zaberte nějakých pár dní, někde i týdnů, to znamená, že 1. července, i kdybychom opravdu chtěli, digitalizace prostě přes tento systém probíhat nemůže a nebude.

Nejsem ajťák, ale podle informací, které jsem si zjišťoval, tak notebooky, které jsou objednány nebo jsou vysoutěženy, vůbec ještě nejsou v Evropě. Jedná se o 2 900 kusů, které mají být dodány do 1. července. Tak bych chtěl vědět, jakým způsobem to bude zajištěno. Vím, že i starostové a starostky mají problém s tou informovaností od pana ministra pro místní rozvoj a nikde jsme to neslyšeli tady na plénu. Tak bych chtěl slyšet, že to bude zajištěno.

Další věc - 1. července může přijít na stavební úřad projektant se stavebním projektem normálně v papírové podobě. Nikdo nedokázal zodpovědět úředníkům při té road show, která dnes probíhá s MMR, jakým způsobem ti úředníci nasypou tu projektovou dokumentaci do toho systému 1. července.

Takže těchto pár bodů bych byl rád, kdybychom dostali zodpovězeny, a jestli opravdu těch dvanáct týdnů, i když to bude od tohoto týdne nebo od příštího, když to ta města udělají, tu techniku dostanou, než ji nainstalují, tak nebude 1. července, opakuji, bude to někde v průběhu možná měsíce, a to je při té dobré konstelaci hvězd, když to řeknu takhle. Tak jakým způsobem to bude fungovat a probíhat?

Děkuji moc (Potlesk v levé části jednacího sálu.) a chtěl bych to jako druhý bod dnešního jednání.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a ještě chci opravdu důrazně požádat, kolegové, z pravé strany sálu byl veliký hluk, opravdu prosím, je to tady velice pak špatně slyšet, co řečník přednáší.

Nyní se s přednostním právem hlásí pan předseda poslaneckého klubu Jakub Michálek. Prosím.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi jenom stručně reagovat na tento návrh. Pan vicepremiér Bartoš je dneska v Senátu dopoledne, čili projednávat to jako druhý bod bez jeho přítomnosti nedává vůbec smysl. Ale vzhledem k tomu, že v našem společném zájmu je, aby ten systém byl řádně spuštěn, aby byla vysoká informovanost ohledně toho, jak ten systém bude fungovat, tak vás ujišťuju, že jsme to jednak projednávali na jednání poslaneckého klubu, kde nám bylo sděleno, že v květnu budou nejpozději, možná dříve, školení úředníků a od 1. 7. ten systém jistě bude fungovat. (Smích v levé části jednacího sálu.) Současně jsem dostal informaci, že ten systém už aktuálně na instancích provozovaných ministerstvem běží, takže to jenom k tomu, jak jsou vyvíjeny systémy za této vlády. Někdy dokonce běží i výrazně delší dobu předtím, než mají být spuštěny, což považuji za úspěch. Čili abychom vám vyšli vstříc, navrhuju, že tedy oslovíme pana vicepremiéra, až se vrátí, a domluvíme nějaký termín, kdy si na to můžeme sednout, nebo na všechny ty dotazy, které zazněly tady na plénu, tak vám na ně poskytneme odpověď, ať už písemně, nebo si na to můžeme sednout a vysvětlit si to, protože byl tady velký a silný zájem šířit paniku kolem digitalizace stavebního řízení. My to přece dobře víme, že tam byly zainteresovány soukromé firmy, které na tom chtěly vydělat miliardu, a že se podařilo vládě to zlevnit, že to je kolem 40 milionů korun. Tak jenom prosím nepřispívejme k této kampani soukromých firem, které chtějí vydělávat na státu, ale snažme se ty systémy dělat tak, aby to bylo pro stát úsporné. A já věřím, že 1. 7. ve výsledku digitalizace stavebního řízení bude běžet. Děkuji. (Výkřiky a poznámky v levé části jednacího sálu.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. S přednostním právem paní předsedkyně Alena Schillerová. Prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. No, pane předsedo Michálku, prostřednictvím paní místopředsedkyně, mluvil tady velmi fundovaně můj ctěný kolega David Pražák a mluvil tady nejen jako poslanec, ale jako místostarosta Semil - říkám to správně? To znamená, mluvil o věci, o které má povědomost, a není sám. My to slyšíme každou chvíli. Moje kolegyně, která tu dnes nemůže být, Klára Dostálová, místopředsedkyně Sněmovny, tady z tohoto místa vyzývala pana ministra pro místní rozvoj, pana vicepremiéra, opakovaně. Já myslím, že i ve vašich řadách jsou různí politici komunální, kteří o tom vědí své, ale z nějaké loajality nevystupují. Já je samozřejmě vyzývat k tomu nebudu. Je to prostě průšvih, je to obrovský průšvih. My se nechceme nikde scházet, my nechceme nikde sedět s vámi. Ať pan vicepremiér přijde v pátek, ať to tady celé Poslanecké sněmovně vysvětlí, prostě žádné řečičky, ale data: je to takto, takto, takto. Můj kolega David Pražák položil jasné dotazy. On tady nelobboval za žádné firmy. On vůbec neví, kdo to soutěží a tak dále, nás to nezajímá. Nás zajímá, co jste udělali pro ty obce a co jste udělali pro digitalizaci stavebního řízení. Děkuji vám. (Bouřlivý delší potlesk v levé části jednacího sálu.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a nyní se vracíme k dalším přihlášeným. Další přihlášenou je paní poslankyně Taťána Malá k návrhu na změnu pořadu schůze.

Ještě dočtu omluvy, co v mezičase dorazily. Jan Berki se omlouvá od 9.45 do 11 hodin z pracovních důvodů a Jan Skopeček do 10.30 hodin z pracovních důvodů.

Prosím, paní poslankyně, ujměte se slova.

 

Poslankyně Taťána Malá: Dobré ráno. Děkuji za slovo, paní předsedající. Já si dovolím navrhnout snad nekonfliktní bod a je to zařazení tisku 616, bodu 127, na dnešek jako třetí bod, a to s ohledem na to, že jsme včera rozhodli o tom, aby se už garanční ústavně-právní výbor tímto tiskem nezabýval. Jedná se o novelu trestního zákoníku, konkrétně změnu definice znásilnění, a já předpokládám, že na tomto je všeobecná shoda. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Jenom upřesním, jde o bod číslo 137. (Poslankyně Malá: 137, ano, děkuji.) Výborně, takže to je navrženo jako třetí bod dnes, o tom budeme hlasovat.

A já ještě konstatuji, že s náhradní kartou číslo 33 bude hlasovat pan poslanec Šimon Heller.

Táži se ještě jednou, zda má někdo zájem vystoupit ještě s návrhem na změnu pořadu schůze nebo doplnění? Není tomu tak.

Takže zagonguji, přivolám kolegyně, kolegy z předsálí, abychom se vypořádali s těmi dvěma návrhy, které byly předneseny. (Požadavek z pléna o odhlášení.)

Ano, všechny odhlásím. Prosím, opět přihlaste se svými identifikačními kartami. Všichni byli na žádost odhlášeni.

A nyní se tedy dostáváme k hlasování, kdy jako první byl přednesen návrh pana poslance Davida Pražáka na zařazení nového bodu.

Takže nejprve budeme hlasovat o tom, zda přijímáme tento nový bod, a poté případně, kdy by byl zařazen. Ten název bodu přednesený panem poslancem Pražákem, zní Připravenost digitalizace stavebního řízení.

Ještě řešení kartičky. (Poslanec Klíma mimo mikrofon: Po odhlášení mně nejde se přihlásit.) Prosím, posečkáme, než vyřídíte náhradní kartu. Takže omlouvám se kolegyním, kolegům, chviličku technická pauza, než bude vyřízena náhradní karta, panu kolegovi přestala fungovat karta. Pan poslanec Pavel Klíma bude hlasovat s náhradní kartou číslo 11.

Připomínám všem, že je třeba se přihlásit, protože jste byli odhlášeni.

 

Zopakuji, o čem budeme hlasovat: o návrhu pana poslance Davida Pražáka na zařazení nového bodu.

Zahajuji hlasování o tomto návrhu na zařazení nového bodu a táži se, kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti zařazení takového bodu?

Hlasování číslo 36 se účastnilo 163 hlasujících, pro 74, proti 12. Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat.

 

A nyní druhý hlasovatelný návrh paní poslankyně Taťány Malé, a sice týkající se bodu číslo 137, sněmovního tisku 616, věcně jde o trestní zákoník, redefinice znásilnění. Návrh je, a to budeme hlasovat, aby to bylo zařazeno napevno jako třetí bod dnes, což znamená za bod číslo 122.

Všechno sedí, a já tedy zahajuji hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování číslo 37 se účastnilo 168 poslankyň a poslanců, pro 168, proti 0. Konstatuji tedy, že návrh byl přijat a my jsme takto upravili dnešní schválený pořad schůze.

Nyní se můžeme věnovat prvnímu schválenému bodu pořadu a já ho otevírám. Jde o bod číslo

 

Následující zahájení jednacího dne schůze

Aktualizováno 16. 7. 2024 v 13:27.




Přihlásit/registrovat se do ISP