(10.30 hodin)
(pokračuje Vladimíra Lesenská)

Původním záměrem navrhovatelů bylo podpoření poskytování sociálních služeb v přirozeném sociálním prostředí klienta a podpora neformálně pečujících, rozšíření poskytování sociálních služeb pro osoby závislé na návykových látkách, kdy se vymezovala nová cílová skupina, a návrh doplňuje nové základní činnosti. Navrhovatelé, kolegové poslanci, se zaměřili i na určení sítě sociálních služeb takzvaně nadregionálního charakteru, tedy sociální síť takzvaná béčková, která doplňuje síť krajských zařízení a přesahuje vlastně možnosti jednotlivých krajů.

Pan ministr sice tvrdil, že tato změna byla s poskytovateli služeb diskutována, ale tak jak postupně byla novela projednávána, vlastně vyplývalo na povrch, že ani poskytovatelé sociálních služeb nadregionálního charakteru, tak v podstatě ani kraje úplně o té diskusi předtím, než novelu pan ministr představil, úplně nevědí. To je tak nějak shrnutí toho, co jsem říkala posledně. Ještě jsem se dotkla i toho, že k poslaneckému návrhu novely, ke sněmovnímu tisku 605, byl dodatečně v rámci druhého čtení načten návrh na přidání a bylo tam přidáno navýšení příspěvku na péči, a to ve II., III. a IV. stupni jak pro děti, tak pro dospělé. Tolik tedy shrnutí toho, co jsem tady říkala posledně.

A nyní mi dovolte seznámit vás se stanoviskem našeho poslaneckého klubu, to je poslaneckého klubu hnutí SPD. Vláda Petra Fialy se oblastí sociálních služeb podle nás věnuje velmi nedostatečně. Jde zejména o situaci zdravotně postižených občanů závislých na pomoci jiných osob a jejich rodin, které jsou zásadním způsobem odkázáni na příjem z příspěvku o péči. Příspěvek je sociální dávkou určenou osobám, které z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu potřebují (pomoc) a jsou závislé na pomoci jiné fyzické osoby při zvládání základních životních potřeb, a to v rozsahu stanoveném stupněm jejich závislosti právě podle zákona o sociálních službách. Z tohoto příspěvku pak tyto osoby hradí pomoc, kterou jim může dle jejich rozhodnutí poskytovat buď blízká osoba, asistent sociální péče, registrovaný poskytovatel sociálních služeb, anebo v určitých případech pobytová zařízení, jako jsou dětské domovy, speciální lůžková zdravotnická zařízení, a to až dokonce v takovém stavu, kdy už tedy člověk opravdu je na tom s pomocí velmi špatně, i zařízení hospicového typu a další zařízení.

Výše těchto příspěvků na péči je ve vztahu k cenám sociálních služeb a potřebám zdravotně postižených dlouhodobě velmi, ale velmi nedostatečná, přičemž nejhorší je situace osob dospělých a dětí v I. a II. stupni závislosti, kde se tento příspěvek nezvyšoval již velmi dlouhý čas, což je podle nás něco velmi neuvěřitelného. Co se týče příspěvku na péči pro dospělé osoby v I. stupni závislosti, tedy pro lidi, kteří nezvládají až čtyři základní životní potřeby, je jeho výše aktuálně velmi nízkých 880 korun za měsíc, a ještě nižší je vlastně oproti roku 2011, to ji tehdy pan ministr Drábek za TOP 09 snížil z tehdejších 2 000 korun. V našem hnutí za nápravu tohoto neúnosného stavu a o zvýšení příspěvku na péči těmto lidem usilujeme a bojujeme za něj již pátým rokem. V minulém i v tomto volebním období jsme k tomuto tématu předložili příslušné návrhy zákonů. Bohužel jak tehdejší, tak současná vláda jejich projednávání zde ve Sněmovně nepodpořila.

Ministerstvo práce a sociálních věcí, vláda i všechny strany vládní koalice tedy potřebu pomoci zdravotně postiženým občanům a jejich rodinám dlouhodobě systematicky spíše ignorují. Nyní, velice opožděně a pod tlakem naším a pod tlakem těchto občanů, jejichž životní situace je často neudržitelná, přichází vláda s návrhem částečného zvýšení příspěvku na péči. Že jde o krok vynucený, nikoli o krok z vlastního rozhodnutí vlády, o tom svědčí skutečnost, že toto zvýšení se v předloženém materiálu, jak už jsem zmiňovala, objevilo až v průběhu jeho projednávání mezi prvním a druhým čtením formou pozměňovacího návrhu. V původní verzi návrhu zákona, v tisku 605, obsaženo nebylo.

A vlastně vzhledem k faktu, že v předcházejících dnech pan ministr zmiňoval změnu úhradové vyhlášky, lze předpokládat, že zvýšení, které je alespoň ve II., III. a IV. stupni závislosti, nebude dostačující.

Nicméně vrátím se zpět k osobám v I. stupni závislosti. Ty jsou na tom opět nejhůře, protože Fialova vláda jim nechce přidat ani jednu jedinou korunu, a to jak pro děti, tak pro dospělé. I v případě zdravotně postižených ve II. stupni závislosti je navrhované zvýšení příspěvku na péči velmi malé, o 500 korun měsíčně u dospělých osob a o 800 korun u dětí, po osmi letech, po několikerém zdražení sociálních služeb na základě vládní úhradové vyhlášky a poté, co inflace zlikvidovala velkou část našich finančních rezerv. Dalo by se říci, že vláda se těmto lidem v podstatě směje - nezlobte se na mě, pane ministře. A ještě mnohem více, než je tomu dnes, prohlubuje finanční rozdíl příspěvku na péči mezi II. a III. stupněm závislosti, přestože lidi v těchto kategoriích dělí často pouze nezvládnutí jedné jediné základní životní potřeby navíc. Rozdíl mezi nimi, co se týče výše příspěvku na péči, pokud vládní návrh projde, bude u dětí 9 000 korun a u dospělých téměř 10 000 korun měsíčně.

Proto moje kolegyně Lucka Šafránková předkládá k vládnímu návrhu pět pozměňovacích návrhů úpravy příspěvku na péči pro osoby v I. a II. stupni závislosti v různých variantách. Navíc teď bych ráda citovala z webu iDNES: "Pan Tomáš vládní návrhy změn u příspěvku na péči označil za naprosto otřesné. ,Je vidět, že my, co máme I. stupeň, a obzvláště my dospělí v I. stupni, my se už asi nikdy nezbavíme nálepky lidí druhé, možná třetí kategorie, těch, na kterých záleží mnohem méně než na všech ostatních. Tohle je prostě diskriminace, jinak se to nazvat nedá, a není to hrubá diskriminace jen nás, příjemců příspěvku, ale i samotných pečujících. I když mám rodiče a známé, kteří mi pomáhají zcela zadarmo, takto na pokrytí nejenom jejich nákladů, ale hlavně mých nákladů nestačí.‘ Kdyby částka příspěvku měla podle něj rodině nahrazovat mzdu, když by si museli vzít kvůli panu Tomášovi volno v práci, tak by potřeboval alespoň 3 000 měsíčně. Tohle je příklad toho, jak ponechání příspěvku na péči v I. stupni u dospělých dál na 880 korunách může některé příjemce přímo ohrozit i na životě. Tohle už opravdu není sranda. Prosím, uvědomte si to." Konec citace. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP