(16.40 hodin)
(pokračuje Zuzana Ožanová)

(Odmlka pro hluk v sále.) Já zkusím, jestli se uslyším, už je to lepší. Děkuji. Stačí, když člověk zmlkne, a zmlkne i Sněmovna. Děkuji, kolegové.

Vládní návrh zákona snížil počet dnů povinného vzdělávání z 18 na 9, tedy na polovinu, to znamená 3 dny za rok. Prosím vás, chceme kvalitní výkon, chceme kvalitní službu občanům, 3 dny za rok podle mě málo. Samozřejmě, obce to stojí peníze, já jsem si toho plně vědoma, nicméně všichni chceme, aby úředníci byli průběžně seznamováni se změnami legislativy - mimochodem, mění se dost často, chceme, aby se sjednotil výkon přenesené působnosti. Nezapomeňme, že ve správním řádu, že v obdobných případech máme postupovat obdobně. Bylo by výborné, kdyby v jednom druhu řízení jak na východě republiky, tak na západě bylo postupováno stejně. Není to jenom o nových zákonech, je to i o sjednocení rozhodovací praxe, je to o těchto zkušenostech. Proto se domnívám, že tak extrémní snížení počtu povinných školení je prostě špatně. Někdo může namítat, že samozřejmě úřad, případně tajemník, může posoudit, že potřebuje, aby dotyčný úředník byl proškolen více. Prosím vás, to asi těžko, protože to stojí peníze, takže jenom to, co se musí - to je obvyklá praxe většiny úřadů.

Takže mé dva návrhy v tisku 40714072, navrhuji ne zanechání současného stavu, ale snížení buď na 15, nebo na 12 dnů za tři roky. Potom se hlasováním samozřejmě na závěr budete moci vyjádřit, zda vůbec některý z těchto návrhů podporujete.

Poslední můj pozměňovací návrh 4073 vychází rovněž z praxe. Jsou tam dva bodíky, dají se teoreticky hlasovat i odděleně - jenom pro legislativu - a tam doplňuji, já si to dovolím přečíst: "Úředník nesmí být členem řídicího nebo kontrolního orgánu právnické osoby provozujícího podnikatelskou činnost. To neplatí, pokud do takového orgánu byl vyslán územním samosprávným celkem, jehož je zaměstnancem." To chápu, ale nastává situace, kdy úředník je též zastupitelem, například v jiné obci, ale podle tohoto zákona by ani tak nesměl v obecních organizacích, například komunikace, nebo nějakém kulturním zařízení být členem dozorčího orgánu, který tam byl vyslán zastupitelstvem, nikoliv podnikajícím subjektem. Proto se tam doplňuje: "nebo zastupitelstvem jiného územního samosprávného celku, jehož je členem". Také se doplňuje něco k odměnám zastupitele.

Prosím vás, kolegové, zkuste zvážit aspoň první část toho pozměňovacího návrhu, protože tady vlastně znemožňujete někomu, kdo se stal členem zastupitelstva, hájit zájmy jeho obce, jejímž je zastupitelem. Nemůže být v dozorčích orgánech, nemůže provádět řádně kontrolní činnost. Poprosím vás proto minimálně o podporu toho posledního pozměňovacího návrhu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Další je přihlášen pan poslanec Vlček. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Lukáš Vlček: Paní předsedající, děkuji za slovo. Vážení členové vlády, milé kolegyně, kolegové, dovolte, abych krátce okomentoval v obecné rozpravě a v podrobné se potom přihlásil ke třem svým pozměňovacím návrhům. Tím prvním z nich je návrh, který v systému naleznete pod číslem 4166. Je to návrh, který míří ke zjednodušení prokazování znalosti českého jazyka pro zaměstnance státní správy s tím, že tento můj návrh tak přináší podle mého názoru určité nemalé zjednodušení v situaci, kdy státní správa bohužel v řadě případů odrazuje potenciální žadatele o přijetí do služebního poměru a přenáší kompetence, tedy tento můj návrh, tedy na - a samozřejmě i samotnou odpovědnost - na výběrové komise, a tedy na jednotlivé zaměstnavatele.

Druhý návrh, který naleznete v systému pod číslem 4167, je návrh, který z velké části vychází i z určitých doporučení, která českému státu doporučuje Národní ekonomická rada vlády. Tento pozměňovací návrh v této normě, v normě č. 312/2002, tak i svým způsobem velmi silně navazuje i na zde nedávno projednávanou novelu zákona o obcích, která zavádí důležitou flexibilitu nebo rozšiřuje důležitou flexibilitu v takzvané meziobecní spolupráci, a tento dopad samozřejmě má podle mého názoru to, že obce spolu mají možnost více kooperovat. Nejenom řekněme skrze takzvané dobrovolné svazky obcí, ale i přes takzvaná společenství obcí zavádí institut létajícího úředníka. Tak i ta doporučení, která vidíme z odborné ekonomické obce, míří směrem, aby veřejná správa obecně - a na úrovni samosprávy to platí dvojnásob - aby více kooperovala, více sdílela personální kapacity v územích, a to nejenom u zaměstnanců, kteří se věnují té řekněme úřední agendě, ale i u zaměstnanců, kteří - nebo personálních kapacit, které kooperují nebo rozvíjí jiné oblasti, ať už oblast třeba odpadového hospodářství, nebo třeba sociálních služeb, sdílení pedagogů nebo zaměstnanců v oblasti školství, ať jsou to třeba školní psychologové, nebo jsou to rodilí mluvčí. Takže tento můj druhý pozměňovací návrh tedy směřuje k větší kooperaci a jde směrem k většímu sdílení personálních kapacit v území.

A třetí pozměňovací návrh, který v systému naleznete pod číslem 4212, je návrh, který má řekněme spíše technický charakter věci. On svým způsobem reaguje i na judikaturu Nejvyššího soudu, kde tento návrh zpřesňuje definici pojmu správní činnosti tak, aby stát dokázal garantovat odborný výkon správy. Tento návrh obsahuje, že se to nebude vztahovat na činnosti, které nejsou přímo uloženy k výkonu územních samosprávních celků.

Takže tolik stručně k těmto třem mým pozměňovacím návrhům, ke kterým se přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji za slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Další je na řadě paní poslankyně Pošarová. Prosím.

 

Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji za slovo. Já bych chtěla představit svůj pozměňovací návrh pod číslem 4102 a je to k vládnímu návrhu, kde stanoví úředníkovi povinnost informovat územní samosprávní celek, jehož je zaměstnancem, o každém peněžitém plnění, které mu bylo za členství v orgánech podnikající právnické osoby vyplaceno, protože by tím bylo možné při širokém výkladu rozumět také odměnu, kterou úředník obdrží jako člen zastupitelstva jiného územního samosprávního celku, jímž byl do orgánu podnikající právnické osoby vyslán, neboť přísně vzato jde o reprezentaci územního samosprávního celku jako součást výkonu mandátu člena daného zastupitelstva. Navrhuje se, aby informační povinnost na tuto odměnu nedopadala. Stejně tak se navrhuje, aby se tato informační povinnost nevztahovala na odměny z titulu případného členství a činnosti těchto úředníků v orgánech zřízených zastupitelstvem či radou jiného územního samosprávného celku, jejichž jsou členy, výbory, zastupitelstva či komise, rady územních samosprávných celků. Tato výjimka je plně v souladu s cíli sledovanými informační povinností, neboť jejím obsahem má z hlediska jejího smyslu být informován o plnění, které úředník obdrží nad rámec svého vztahu zaměstnaneckého či zastupitelského k územnímu samosprávnému celku, výlučně za angažmá v orgánech podnikající právnické osoby, a nikoliv plnění, které obdrží v bezprostřední souvislosti s výkonem funkce úředníka nebo člena orgánu jiného územního samosprávného celku. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Další do obecné rozpravy je přihlášen pan poslanec Vojtko. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Viktor Vojtko: Vážená paní místopředsedkyně, vážení kolegové, děkuji za slovo. Dobré odpoledne všem. Dovolte mi, abych zde také zdůvodnil svůj pozměňovací návrh, který jsem nahrál do systému pod číslem 4209. Tento pozměňovací návrh vznikl po konzultacích jak s Ministerstvem vnitra, tak s Kanceláří Sněmovny a Senátu nebo kancléři Sněmovny a Senátu. Obsahuje tři takové části, jednak jsou to změny technicko-legislativní, řekněme, doporučené Ministerstvem vnitra, které spočívají jednak v upřesnění záležitostí spojených s Národní rozpočtovou radou, možností delegování podpisů, sdělení ve Sbírce zákonů pro předsedu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP