(16.40 hodin)
(pokračuje Marie Pošarová)
A já se ptám, jestli někdo jedná v rámci Evropské unie o výjimku, protože vím, že samozřejmě tato vláda za to nějakým způsobem nemůže, ale jedná někdo za Českou republiku?
A dále bych poukázala na vyjádření generálního ředitele ČEZu Daniela Beneše, který říká, že ČEZ musí vybudovat 2 až 3 tisíce megawatthodin v plynových elektrárnách do roku 2030, ale musí k tomu zajistit také dostatečné množství plynu. A pokud by se mělo takové množství plynového výkonu v plynových elektrárnách vystavět, jen jeden z nich bude znamenat navýšení o 20 % spotřeby elektrické energie. Takže na jedné straně se u nás snažíme ekologizovat a na druhé straně budeme chtít dovážet více plynu.
Já se ptám, odkud, když chtějí stavět i Němci paroplynové elektrárny, které by sebraly veškerou kapacitu v plynovém potrubí jen pro sebe, a na nás už by nic nezbylo. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy bude pan ministr reagovat. Prosím, máte slovo.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Vážená paní předsedkyně, vážená paní poslankyně, páni poslanci, paní poslankyně, dovolte mi, abych se vyjádřil k této interpelaci.
Já, paní poslankyně, nevím, z jakých dat jste čerpala, pravděpodobně používáme jiné zdroje, ale v odborných kruzích je obecná shoda, že optimálním energetickým mixem, který vede k nejlevnější ceně elektřiny, je kombinace obnovitelných zdrojů a jádra. A ty země, které jsou v obnovitelných zdrojích dál, než jsme my, mají v průměu nižší výrobní náklady na cenu elektřiny, než je to dnes u nás, právě i kvůli zmíněnému nepříznivému fosilnímu mixu. My se snažíme náš závazek plnit. Obnovitelné zdroje nyní dosahují 17,7 % podílu na konečné spotřebě energie. Ve vytápění jsme na tom dokonce ještě lépe, 24 % v podílu obnovitelné energie na spotřebě, vytápění a chlazení.
Rozvoj a vývoj obnovitelných zdrojů se neustále zrychluje a ke konci loňského roku evidovaly distribuční společnosti více než 167 000 připojených fotovoltaik. Z toho od začátku roku bylo nově připojeno 116 000, od začátku 2022, tedy za tu dobu, co jsem převzal zodpovědnost za energetiku v této zemi, 167 000 proti 116 000 od začátku roku 2022. My jsme společně s dalšími rezorty připravili celou řadu dalších opatření na urychlení rozvoje a mezi tato opatření patří třeba právě navýšení z 10 kilowatt na 50 kilowatt limitu výkonu pro menší zdroje včetně solárních, kde se nemusí žádat o licenci. Domácnosti či firmy si mohou pořídit také licence na elektrárny až s pětkrát vyšším výkonem než dosud.
Dále byly obnovitelné zdroje do 50 kilowatt osvobozeny od stavebního povolení či ohlášení o umístění stavby a územního souhlasu. Obnovitelné zdroje do 100 kilowatt byly zařazeny mezi jednoduché stavby, u kterých platí kratší povolovací lhůty ve stavebním řízení, a velké výrobny OZE nad 1 megawattu byly zařazeny mezi vyhrazené stavby, které bude posuzovat speciální stavební úřad. Byla schválena také pravidla pro komunitní energetiku, energetická společenství a sdílení energie vyrobené z OZE a já pevně doufám, že se mi zítra konečně podaří otevřít první čtení zákona lex OZE III nebo novely zákona, což už bude osmá nebo devátá novela, která se bude týkat akumulace, agregace a flexibility, což je další důležitý krok pro některé další kroky, i třeba ve vztahu k Evropské unii, protože tím vlastně vymažeme ty nesplněné domácí úkoly, které měly být dávno splněny.
Současný, v současné době pro vyjednávaný návrh aktualizace Státní energetické koncepce plánuje do budoucna výrazné zvýšení podílu energie z obnovitelných zdrojů a ty by měly do roku 2050 dosáhnout 36 až 44 % primární spotřeby. Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů by se měla v blízké budoucnosti stát jedním z pilířů zajištění dodávek elektřiny pro tuzemský trh. Platnost lex OZE III předpokládáme od 1. ledna příštího roku, a jak už jsem zmínil, bude se týkat primárně akumulace čili ukládání energie na pozdější spotřebu v elektrizační soustavě a pak agregace a flexibility a s tím rozvojem obnovitelných zdrojů samozřejmě otázka správného energetického nebo chcete-li elektroenergetického mixu velmi úzce souvisí, zejména pokud jde o zajištění zdrojové přiměřenosti.
Vnímáme, že se nyní v mediálním prostoru objevují zmínky o relativně brzkém konci uhlí ze strany energetických společností. K tomu mi dovolte v obecné rovině poznamenat a ubezpečit vás, že v této věci podnikáme řadu kroků. Ve spolupráci s provozovatelem přenosové soustavy, společností ČEPS, analyzujeme všechny možné scénáře a jejich dopady na elektrizační soustavu, včetně něčeho, čemu říkáme superkatastrofický scénář, který třeba zahrnuje odstávku v každé jaderné elektrárně až jednoho bloku. Komunikujeme také i s ohledem na otázku nutnosti zajištění služeb výkonové (Předsedající: Čas.) rovnováhy. (Předsedající: Pane ministře, bohužel už vám vypršel pětiminutový limit.) Já, jestli dovolíte, v té druhé části pak dokončím ty nezodpovězené otázky.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano. Paní poslankyně má zájem položit doplňující dotaz, takže budete mít ještě dvě minuty následně. Prosím.
Poslankyně Marie Pošarová: Já bych ještě k tomu chtěla dodat, že co se týče - teď jsem zaznamenala, že ohledně posilování distribuce bude třeba přes 100 miliard. Někdo tvrdí, že možná to bude i 200, takže vlastně vy to pak přenesete na spotřebitele? Nebo kdo to zaplatí? A ještě v rámci Evropské unie, jestli někdo právě na plénu tam jedná za Českou republiku, nebo ne, tu výjimku?
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan ministr bude reagovat. Prosím.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Já navážu tam, kde jsem přestal. Já už jsem zmínil, že teď analyzujeme otázku nutnosti služeb zajištění výkonové rovnováhy, zejména těch takzvaných nefrekvenčních služeb, které by mohly vyžadovat zachování provozu některých zdrojů. Dále připravujeme mechanismus umožňující motivaci vzniku nových, zejména tedy plynových zdrojů. V tomto směru je důležitá i notifikace provozní podpory kombinované výroby elektřiny a tepla, kde jsme již v úplném závěru a čekáme na finální schválení ze strany Evropské komise, které by mělo přijít v následujících dnech. Dílčí projekty také vznikají s využitím veřejné podpory, zejména v programu HEAT v rámci Modernizačního fondu. V rámci návrhu aktualizace Státní energetické koncepce jsme také zakotvili přípravu legislativního rámce odchodu od uhlí a nástroje umožňující tento přechod z hlediska případného zajištění zdrojové přiměřenosti.
Mluvila jste o plynu, ptala jste se na plyn, jak jsme na tom s plynem. Pokud se jedná o plynárenskou soustavu, je na možnost budoucího fungování nových plynových zdrojů včetně navýšení spotřeby velmi dobře připravena, přepravní soustava je dostatečně robustní a disponuje potřebnými kapacitami pro přepravu objemu plynu potřebného pro fungování nových plynových zdrojů. Rovněž tak jsou dostatečné kapacity tuzemských zásobníků. Zmíněné zásobníky byly před posledními dvěma zimami vždy naplněny na maximum, a mimochodem, například v současné době po skončení zimního období jsou v těchto zásobnících více než 2 miliardy kubíků, tedy jsou naplněny přibližně na 60 % jejich kapacity. A jinak mohu uvést, že v rámci nových projektů ve Spojených státech a Kataru dojde k navýšení (Předsedající: Čas.) těžebních kapacit o 250 miliard kubíků, (Předsedající: Pane ministře, mrzí mě to, ale...), tedy o 50 % víc, než tomu bylo doposud, (Předsedající: Pane ministře, musím vás už přerušit.) a to... (nesrozumitelné).
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Vidím, že máte toho hodně na srdci, ale musím opravdu dodržet čas.
Nyní tedy má možnost vznést svoji interpelaci pan poslanec Kettner na nepřítomného pana ministra školství Mikuláše Beka v tématu regulace AI ve školách. Prosím. ***