Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(11.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Aleš Juchelka.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Vážený pane poslanče Kohajdo, vaším prostřednictvím, ty grafy samozřejmě známe, protože s nimi pokaždé pan ministr na každé diskusi, které se účastníme, s nimi mává. Jo? Já tomu rozumím. Ale pozor. My přece máme tady skoro plnou zaměstnanost. Na tom přece v tuto chvíli záleží. Takže já vám to přečtu ještě jednou v rámci průběžného důchodového systému. Rok 2017 byl -3,6 miliardy korun, což je skoro vyrovnaný. 2018 byl v přebytku 18,6 miliardy. 2019 v přebytku 16,4 miliardy. V covidovém roce 2020 byl minus 40 miliard. Poté, už rok poté, ano, kdy jsme vám předávali vládu, byl minus 2,3 miliardy. A teď, když vládnete vy, tak je minus 73 miliard korun. Co se změnilo v demografii v tuto chvíli? Co se změnilo v zaměstnanosti? Odvádí se jako méně peněz do systému než před čtyřmi pěti lety, že byl v přebytku, a teď je minus 73 miliard korun?

Já vám řeknu, co se změnilo. Máte špatnou hospodářskou politiku této vlády, máte nejvyšší ceny energií v Evropské unii, máte samozřejmě největší historický pokles reálných mezd v historii České republiky, máte pořád jednu z nejvyšších inflací. A samozřejmě díky tomu, že jste neřešili inflaci například zastropováním cen energií, tak co se stalo? Museli jste automaticky naštěstí díky bezpečné pojistce toho zákona o mimořádných valorizacích vyplatit lidem do inflace seniorům finance. To se stalo. Ale také spousta nesystémových prvků.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Pan vicepremiér.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Ještě zareaguju a doplním některé věci k důchodové reformě. Kromě rodinného vyměřovacího základu, který jasně nastavuje ocenění péče o děti, ocenění péče o osobu blízkou, je důležité také nastavení dobrovolného společného vyměřovacího základu, který je pro manžele, případně pro partnery, dává tu možnost zase i sdílet roční vyměřovací základ ve společném průměru a z něho mít výpočet budoucího důchodu. To jsou další velmi jako důležitá opatření, která tady v tom systému dlouhé roky chybí.

Pak bych chtěl poprosit tady kolegy z opozice, mého předřečníka Aleše Juchelku, abyste opravdu neříkali nepravdy. Teď jste řekl, pane kolego, že máme nejvyšší inflaci. Tak to opravdu není pravda. Když se podíváme na země, které jsou výrazně před námi: Rumunsko, Bělorusko, Švédsko, Maďarsko, Chorvatsko, říkám země EU i některé mimo země EU, Norsko, Španělsko, Moldavsko, Rakousko, Belgie, Ukrajina, Řecko, Slovinsko. A pak je až Česko. Pan kolega Juchelka mě neposlouchal, tak jenom opravuji to, že když říkáte, že teď máme nejvyšší inflaci, ta doba už je... (Reakce v sále.) Já jsem vám tady říkal ty země. Já vás je znovu řeknu - ten čas mám - když jste to neposlouchal. To znamená, když to projedeme, tak Rumunsko, Švédsko, Maďarsko, Chorvatsko, Norsko, Španělsko, Rakousko, Belgie, Řecko, Slovinsko jsou všechno země s vyšší inflací.

Ta inflace, kdo to sleduje, ví, že od února loňského roku už v zásadě jsme v inflačním cíli České národní banky. Zas neříkejte věci, které jsou už 14 měsíců nepravdivé. A díváme se na srovnání v rámci EU. Podívejte se za poslední měsíc na to srovnání, můžete si vzít i meziměsíční i meziroční. Ale nemáte pravdu.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Kohajda, poté se připraví pan poslanec Nový, poté pan poslanec Juchelka a řada dalších. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Michael Kohajda: Děkuji, pane předsedající. Já bych se tady ohradil, že někoho zkouším. Já přece nikoho nezkouším. Já jsem přešel i to, že prý tady vystupuji jako dealer finančních produktů. Nereagoval jsem na to, protože tady vystupuji spíš jako vyvraceč bludů. A já se jenom prostě ptám, proč nemohu dostat pár bodů, jak má druhý pilíř podle tohoto návrhu vypadat? A proč se na to ptám a proč nepřicházím jako první? Protože my tady představujeme přece důchodovou reformu. A hnutí ANO říká, že alternativou je zavedení druhého pilíře, nového, kam si lidi budou povinně spořit. A já se ptám, pokud představujete alternativu, dejte mi podmínky té vaší alternativy, ať o ní můžeme diskutovat. Já na tom nevidím nic špatného, nic úskočného, nic, že bych kohokoliv zkoušel. Jestliže říkám, mám alternativu, tak současně snad řeknu, jaké podmínky té alternativy jsou, ať o ní můžeme tady debatovat. Na tom se mi opravdu nic špatného nezdá.

A jestli můžu reagovat na to, proč máme deficit na důchodovém účtu? Jak už tady zaznělo, dnešní inflace, já jsem se teď díval, dubnová inflace je 2,9 %. To je velmi blízko inflačnímu cíli ČNB, dvěma procentům obecně uznávané přiměřené míře inflace. A ejhle, důchodový systém k dubnu je minus 26,29 miliardy. Takže se ptám, jak je možné s nízkou inflací mít tak vysoký deficit, když říkáte, že právě inflace byla tím důvodem, proč je systém deficitní? A já rovnou odpovím. Je to proto, protože ten systém je dlouhodobě deficitní, protože jsme si vypočetli třeba včera, že za posledních let ten deficit je cirka 270 miliard korun. To není otázka, že jeden rok je plus, jeden je minus. Dlouhodobě ten systém je deficitní. A je deficitní proto, protože prostě neodpovídá současné demografii.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosím pana poslance Miloše Nového. Poté pan poslanec Juchelka, pan poslanec Nacher, paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Miloš Nový: Děkuji za slovo, pane předsedající. Rád bych reagoval, vaším prostřednictvím, na pana Nachera. Souhlasím s ním, že je třeba si vždy vyjasnit pojmosloví nebo názvosloví, abychom věděli, že se bavíme o jednom a témže. A tím narážím vlastně na otázku, která zde neustále poletuje, zda předkládané změny můžeme nazvat reformou, či nikoliv.

V ekonomické teorii platí, že v případě, kdy přecházíme z jednoho systému do druhého, tak v tom případě hovoříme o takzvané transformaci. Klasickým příkladem je transformace české ekonomiky, což byl proces, který se zde rozběhl počátkem devadesátých let, kdy jsme přecházeli od systému centrálně plánované ekonomiky směrem k ekonomice tržní, a nenazývali jsme to reformou, ale nazývali jsme to transformací. V případě, kdy jsme prováděli parametrické změny v rámci daného systému, což dejme tomu v období 1948 až 1989, byly ony v uvozovkách komunistické reformy, Rozsypalova, Šikova a další, tak tam bylo na místě používat slůvko reforma.

Takto to řeknu: z hlediska předkládaných změn my nepřecházíme k jinému důchodovému systému, my neopouštíme průběžný důchodový systém, který je založen na tom, že současní pracující financují současné důchodce. A my nepřecházíme k systému fondovému, kdy bychom si šetřili na svoji vlastní penzi. To znamená, protože právě měníme parametry v rámci daného systému, tak je na místě slůvko reforma. Můžeme se pochopitelně bavit o tom, jestli to bude reforma s velkým R, anebo reforma s malým r. To znamená, můžeme se bavit o tom, nakolik ty předkládané změny parametrů jsou, nebo nejsou zásadní. Ale slůvko reforma je plně na místě. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosím pana poslance Juchelku.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Tak my si s panem Kohajdou rozhodně rozumíme, ale zároveň si spolu nerozumíme. Takže vážený pane poslanče, vaším prostřednictvím, vždyť vy jste úplně zapomněl, co se tady dělo poslední dva roky z hlediska inflace. Já jsem samozřejmě rád, že za posledních pár měsíců máme inflaci na tom dvouprocentním cíli, který si tady řeklo ČNB. Ale my jsme za poslední dva roky měli jednu z nejvyšších inflací v Evropské unii. Vy jste s tím neudělali vůbec nic a museli jste vyplácet mimořádné valorizace. A díky tady tomuto, že jste museli vyplácet mimořádné valorizace, tak jste změnili skandálně vzoreček u mimořádných valorizací, u zákona, který tady byl 18 let jako pojistka proti vysoké inflaci pro všechny seniory. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP