(15.40 hodin)
(pokračuje Jaroslava Pokorná Jermanová)

Takže první pozměňovací návrh s číslem 4462 se týká povinného zřízení veřejné kulturní instituce dvěma územními samosprávnými celky. Ministerstvo kultury argumentuje nutností zavedení nové právnické osoby v oblasti kultury z důvodu nemožnosti zřídit kulturní instituci dvěma nebo více subjekty na půdorysu příspěvkové organizace, především ve formátu město a kraj. Zásadním argumentem je pro nás problematické financování kulturní instituce bez přímého zapojení druhého zřizovatele. V návrhu zákona navíc je uvedena možnost finanční podpory státu pouze u VKI založené dvěma a více subjekty, kde z našeho pohledu dochází k nerovnosti mezi zřizovanými VKI.

Další pozměňovací návrh je s číslem 4463, kde Ministerstvo kultury stanovuje podmínku, že finanční podpora státu přes veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí dotace pro VKI bude možná jen v případě, kdy bude VKI zřízena minimálně dvěma územními samosprávnými celky. Výsledkem bude nerovný přístup k VKI, které budou založeny jen jedním zřizovatelem. Taková instituce na podporu státu nebude mít nárok, přičemž se dá předpokládat, že takových institucí bude spíše více.

Další je pozměňovací návrh s číslem 4464. Ministerstvo kultury kromě obecných pravidel možnosti odvolání ředitele instituce neřeší možnost otevřeného veřejného výběrového řízení na tento post. Vzhledem k povaze VKI, která stále bude primárně hospodařit s veřejnými prostředky a majetkem, je nezbytné vznikem takovéto nové právnické osoby zajistit i transparentní způsob výběru kandidátů na post ředitele. Lze to přirovnat ke konkurznímu řízení na ředitele základní školy či mateřské školy dle školského zákona.

Další pozměňovací návrh s číslem 4465. Týká se zrušení převodu působnosti dozorčí rady na správní radu. Návrh zákona umožňuje zřizovatelům prostřednictvím zřizovací listiny určit, že působnost dozorčí rady nebo revizora vykonává správní rada. Je ovšem vysoce problematické, aby správní rada přebírala kompetence dozorového orgánu, fakticky by tím došlo k rezignaci na výkon kontrolní funkce.

Další pozměňovací návrh s číslem 4466. Týká se ručení za dluhy. Ručení nástupnické instituce za dluhy předchozí instituce je možné, pokud by předchozí instituce byla taktéž zřízena jako veřejná kulturní instituce. Je ale krajně nevhodné, pokud má předchozí instituce jinou právní formu než veřejná kulturní instituce, například formu příspěvkové organizace.

Další pozměňovací návrh s číslem - sněmovní tisk 40467: zrušení veřejné kulturní instituce soudem. Návrh směřuje k tomu, aby nebylo přípustné zrušit VKI pouze v důsledku té skutečnosti, že používá příjmy ze své činnosti v rozporu se zákonem o veřejných kulturních institucích. Zrušení právnické osoby je nutno považovat za opatření extrémní povahy, zvláště pak u takové právnické osoby, jakou má být veřejná kulturní instituce. Případné porušení zákona při používání příjmů z činnosti by mělo být řešeno, případně i sankcionováno s využitím jiných právních nástrojů.

Další pozměňovací návrh, sněmovní tisk 4468: ministerstvo - týká se víceletého financování, inflace minimálně čtyři roky a finanční doložka. Ministerstvo kultury dlouhodobě prosazuje vznik VKI jako nové právnické osoby v oblasti kultury z důvodu absence možnosti víceletého financování. To ovšem předložený návrh absolutně nesplňuje, protože umožňuje při vzniku VKI plánovat, respektive rozpočtovat instituci zřizovatelem opět pouze na jeden rok, jako je tomu u příspěvkové organizace. Zároveň tady právě chybí zajištění inflační doložky.

Dalším pozměňovacím návrhem je pozměňovací návrh pod číslem 4469. Týká se nabytí účasti VKI na jiné právnické osobě. Správní a dozorčí rada by neměly mít kompetenci schvalovat tak zásadní úkon, kterým se (je?) schvalování nabytí účinnosti veřejné kulturní instituce na jiné právnické osobě. Tato pravomoc má zůstat pouze na výhradním rozhodnutí zřizovatele. Na stranu druhou je čistě věcí instituce, zda a u jaké profesní nebo odborné organizace bude členem, jako jsou třeba asociace zaměstnavatelů a podobně.

Dalším je pozměňovací návrh s číslem 4470. Týká se zrušení schvalovací smlouvy o výkonu funkce dozorčí rady. Možnost převodu kompetence zřizovatelů schvalovat smlouvu o výkonu funkce člena správní rady na dozorčí radu je vysoce nevhodné. Dozorčí rada je z podstaty dozorujícím orgánem, neměla by dublovat roli zřizovatele v rozhodovacích a správních úkonech.

Další pozměňovací návrh je pod číslem 4471. Týká se seznamu osob s nominačním právem. Zřizovatel z našeho pohledu musí stále mít kontrolu nad děním ve veřejné kulturní instituci, byť zprostředkovaně i přes osoby s nominačním právem. Není přípustné, aby o instituci měly právo rozhodovat osoby bez alespoň zprostředkované kontroly zřizovatele.

Dalším pozměňovacím návrhem pod číslem 4472 je návrh, který se týká zrušení možnosti odvolat člena správní rady bez důvodu. Ministerstvo kultury prosazuje odpolitizování kulturních institucí, zároveň však návrhem zákona umožňuje zřizovateli prostřednictvím zřizovací listiny nastavit možnost odvolání člena správní rady bez udání důvodu, a to zcela popírá princip odpolitizování. Návrh směřuje k tomu, aby zákon přímo určil možnost odvolat člena správní rady pouze na základě jasného důvodu.

Dalším pozměňovacím návrhem pod číslem 4473 je návrh, který se týká klíčových kompetencí v oblasti majetku. V klíčových otázkách, jako je nabývání, zcizení nebo zatížení nemovité věci, je nezbytné, aby zákon ponechal rozhodovací kompetenci na straně zřizovatele. Záležitosti spojené s nemovitostním majetkem mohou být klíčové a my se domníváme, že i velmi rizikové.

A další pozměňovací návrh pod číslem 4474 se zabývá správní a dozorčí radou. Ministerstvo kultury prosazuje nezbytnost odpolitizování. Předkladatel ale opomněl význam zapojení zaměstnanců a jejich zástupců, a to i v rámci návrhu zavedení osoby s nominačním právem. Právě zaměstnanci přitom mají primárně zájem na dobrém fungování instituce, která jim umožňuje existenci, pracovní a uměleckou realizaci. Průvodní materiály k návrhu zákona navíc obsahují odkazy na inspiraci v zahraničí, kde obdobné zapojení zástupců zaměstnanců také bývá standardem.

A poslední pozměňovací návrh z našeho pera pod číslem 4475 se také týká dozorčí rady. V podstatě je to obdobné jako předcházející pozměňovací návrh, jen se v tom samém vztahuje na dozorčí radu.

Takže to jsou všechno naše pozměňovací návrhy, které jsem nahrála do systému.

Chci na závěr říct, že mě trošku mrzí, že se Ministerstvo kultury tomuto zákonu nevěnovalo více ve směru spoluúčasti státu na spolufinancování, že nehledalo jiný způsob, jak zajistit financování ze strany státu, ať už je to například transformace grantů a dalších věcí. Já si uvědomuji, že to velmi složité, nicméně ve vládě, pane ministře, už jste poměrně dlouho, je to jedna z vašich vlajkových lodí vašeho programového prohlášení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP