(17.30 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně za váš příspěvek. Vystřídali jsme se při řízení schůze a já přeji klidný podvečer.

Nyní vystoupí pan poslanec Hubert Lang, poté se připraví pan poslanec Pavel Růžička.

Ještě načtu omluvu. Omlouvá se pan předseda Andrej Babiš od 17 hodin z pracovních důvodů.

Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuji, paní předsedající. Vážený pane ministře, členové vlády, kolegyně, kolegové, budu hovořit - jednak jsem zpravodajem tohoto tisku za klub hnutí ANO a chtěl bych se k tomu poměrně obšírně vyjádřit. Byl jsem na jedné té pracovní skupině, která k této věci byla, na druhé zastupoval naše hnutí pan kolega Růžička, který bude hovořit po mně a bude mít svoje vlastní argumenty.

Co zde vlastně máme? Máme zde sněmovní tisk 689, jak byl předložen ze strany vládní koalice Ministerstvem vnitra. Jedná se o vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu, zákon o zbraních, ve znění pozdějších předpisů. Byl tady pokus, aby tento tisk byl schválen v takzvané devadesátce, kdy my za hnutí ANO už jsme dopředu garantovali - a i tak jsme vlastně hovořili s panem kolegou Letochou, já to říkám záměrně, prostřednictvím paní předsedající, protože po tom nedokončeném (jednání) předminulý týden v pátek, kdy jsme začali tento tisk projednávat a naše předsedkyně klubu dala veto podle § 90 odst. 2 zákona 90/1995 Sb., tak vlastně nemohlo dojít k tomu, abychom mohli vystupovat, protože se tam provolily nějaké orgány Sněmovny a Sněmovna skončila v pátek ve 14 hodin. Za dalších asi dvacet minut proběhla tisková konference pana ministra vnitra a pana zpravodaje, kde si en bloc asi tři čtvrtě hodiny s médii tam notovali o tom, jak hnutí ANO není konzistentní, jak hnutí ANO nechrání občany České republiky, jak hnutí ANO tím, že jsme si dovolili tu devadesátku vznést a vetovat tento tisk, který jste měli namyšlený, že nabyde účinnosti 1. 7. 2024, jak jsou tím ohroženy vnitřní nějaké bezpečnostní aspekty v rámci naší České republiky a podobně. Já se k tomu potom ještě chci vyjádřit, protože tuto tiskovou konferenci považuju za velice podpásovou věc, která zazněla. My jsme samozřejmě na to okamžitě reagovali aspoň na sociálních sítích, ale chci říci, že pan kolega Letocha, prostřednictvím vás, paní předsedající, věděl tři dny dopředu před tím pátkem, že bude vzneseno veto z naší strany, takže nechápu vůbec smysl té tiskové konference ve dvou, to one man show hnutí STAN, pana ministra Víta Rakušana, který tam zase obhajoval věci a opět nakydal, když to takhle řeknu, pytel špíny na hnutí ANO a na nás, poslance bezpečnostního výboru a lidi v této oblasti, kteří se snaží v této věci také něco konat. To jenom tak na úvod.

Co se týče uvedené věci, my jsme tedy vznesli to veto, protože cítíme, že to není tak úplně jednoduchá věc. Ve své podstatě, když se vrátíme do historie, jsme tady před střelbou na Filozofické fakultě, před 21. prosincem 2023, před tím hrozným činem, který se tam stal, se projednávala novela zákona o zbraních a střelivu. To znamená, je to zákon č. 90/2024 Sb., který je účinný od 1. 1. 2026, je platný od 16. 4., protože proběhl celým legislativním procesem, a samozřejmě na 87. schůzi 26. ledna 2024 jsme pro něj tady hlasovali. Častý argument, který zaznívá ze strany pana ministra vnitra, je, že je překvapený, na té tiskové konferenci to tuším zmínil, jak to, že hnutí ANO dalo to veto, chce se tady o těch věcech bavit, když ve své podstatě jsme - a ukazovali to tam, zelené fajfky - hnutí ANO pro to hlasovali. Já bych to tady chtěl uvést na nějakou pravou míru. Právě proto, abychom nejitřili emoce, ten zákon byl schválen i hnutím ANO. Vyjadřovala se za nás naše stínová ministryně vnitra paní Jana Mračková Vildumetzová, která přednášela určité argumenty. My jsme měli k zákonu č. 90 řadu věcných připomínek, které se týkají zejména prodejců zbraní, které se týkají i kategorizace zbraní. Měli jsme tam řadu pozměňovacích návrhů a ty pozměňovací návrhy nám nebyly schváleny, spadly pod stůl a zákon nabyl účinnosti. My jsme to nechtěli jitřit, ale bylo tady řečeno, že ve své podstatě je ještě čas do nabytí účinnosti zákona k 1. 1. 2026, že začnou pracovat pracovní skupiny, které se pokusí zapracovat některé změny a některé věci, které určitá část odborné veřejnosti zmiňuje a považuje za problémové, nějakým způsobem upravit a napravit. To znamená, vrátit se k některým věcem týkajícím se těch pozměňovací návrhů, které byly třeba vznášeny z naší strany, protože nejsou jenom odborníci Ministerstva vnitra, kteří jednoznačně zastávají stanoviska, které předkládá pan ministr a pan předkladatel této novely, předchozího zákona nebo ještě stále platného zákona. Je i velká část odborné veřejnosti, která má na ty věci poměrně jiný a poměrně diametrálně odlišný názor.

Já tady budu citovat několik odborných textů. Dneska je na to prostor, nejsme ani v nějakém zkráceném řízením, takže já se k tomu vrátím a nechám potom promluvit i další kolegy, kteří se jistě ke mně připojí. To znamená, my vůbec nerozporujeme to, že na 87. schůzi 26. ledna hnutí ANO zvedlo ruku pro novelu zákona o zbraních a střelivu, že jsme tedy schválili zákon č. 90/2024 s účinností od 1. 1. 2026.

Co se týče předkládané věci, tak se jedná o dva paragrafy. Já tady začnu citovat částečně z důvodové zprávy: "Návrh novely zákona č. 119/2002" - to je ten zákon, který bude platit od 31. 12. 2025 - "je předkládám coby dílčí opatření v reakci na tragický útok ozbrojeného útočníka na půdě Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, k němuž došlo v odpoledních hodinách 21. prosince 2023." Tady ve své podstatě vládní koalice hnutí STAN, pan ministr vnitra říká: Musíme předřadit tyto dva paragrafy, které budu za chviličku citovat, z toho důvodu, abychom předešli potenciálnímu nějakému dalšímu útoku a dalším věcem. Ale já se tady zase vracím k tomu, že nebýt té tragické události na Filozofické fakultě, vlastně ta novela zákona o zbraních a střelivu procházela jako nůž máslem bezpečnostním výborem, nebyly k tomu až takové připomínky a další věci.

Před asi hodinou tady jsme schvalovali body programu této schůze, kdy my dokola se snažíme na pořad schůze vznést a zvednout otázku vyšetřovací komise události na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Vy tady sami jako předkladatelé toho, co jste chtěli po nás, abychom ve zrychleném řízení - říkáte, že vlastně jakýsi důvod toho je, abychom vlastně zabránili těmto věcem, ale my vlastně tím, že nemáme od Úřadu vnitřní kontroly policejního prezidia zprávu, jsme teprve v jedné třetině nějakého odhalování věcí, kdy šest měsíců jsme čekali na vyšetřovací zprávu Generální inspekce bezpečnostních sborů o potenciální trestné činnosti policistů, kdy jsme se dozvěděli, že policisté žádnou trestnou činnost nespáchali, nemáme ukončené trestní řízení. To znamená, nevíme, jestli dostaneme - 20. června bychom měli dostat nějakou zprávu od policejního prezidenta, zda tedy přijímá nějaká opatření, které mu GIBS doporučil, a možná na začátku července se dozvíme, když bude končeno trestní řízení a bude odtajněný celý ten spis, nějaké další věci. Takže my bychom tady měli reagovat vlastně úpravou stávající zbraňové legislativy na situaci po útoku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, ale my vlastně prakticky nic nevíme, jo? A vy tady říkáte, že je třeba přijmout rychle tyto dva paragrafy. Jedná se konkrétně o § 39, kdy se doplňuje odst. 6, který zní: "Držitel zbrojní licence, který je podnikatelem v oboru zbraní a střeliva, oznámí policii převod zbraně nebo střeliva nebo právní jednání směřující k takovému převodu, které důvodně považuje za podezřelé", kde tam nejzávažnější na tom je "důvodně považuje za podezřelé", protože v té vaší důvodové zprávě vlastně nejsou tyto věci řádně rozkomentovány. Důvodová zpráva je jedna věc, že se tam něco předkladatel domnívá - já potom z toho budu ještě také citovat - ale co to je pro toho prodejce? Co je důvodné podezření? Za chviličku se k tomu dostanu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP