(17.40 hodin)
(pokračuje Hubert Lang)
A potom je tam druhý paragraf, který vy předkládáte do novely 689, je to § 57, kde v odst. 2 se vlastně doplňuje, do odst. 2, bod b): "Pokud ze stanoviska nebo informací orgánu veřejné moci" - o tom tady hovořil už kolega Koten, prostřednictvím vás, paní předsedající - "vyplývá, že osoba, která s nimi nakládá, představuje vážné nebezpečí pro vnitřní pořádek nebo bezpečnost." K tomu je řada opravdu rozporů od renomovaných právníků, kteří se zabývají jednak otázkou Listiny lidských práv a svobod, já to tam budu také citovat, a prostě tyto věci jsou z našeho pohledu nejasné. Již při schvalování zákona č. 90/2024 tyto dvě věci plus řada dalších věcí byly předmětem nějakých našich otázek a pozměňovacích návrhů, které nebyly následně potom přijaty nebo zapracovány.
Samozřejmě že ta 689 potom ještě upravuje další věci, jako je § 76d, kdy jestliže prodavač nebo držitel zbrojní licence nesplní nějakou povinnost, která je mu takto tady nařizována, tak se dopouští nějakého přestupku. Tam zase narážíme na to - já to potom budu citovat - že vy vlastně můžete takovýmto způsobem toho člověka zlikvidovat z hlediska prodejce zbraní, protože mu může být licence odejmuta, on se může soudit, bude to trvat několik let, a když to bude hlavní předmět jeho podnikání, tak ho vlastně zlikvidujete. To jsou věci, ke kterým se opravdu ještě dostanu.
Abych se posunul dál, vyšla řada článků k té věci a jedná se nám tady opravdu o ten § 39, jak jsem ho tady citoval, odst. 6. Já jsem dneska zaznamenal článek v jednom odborném časopise, který se zabývá těmito zbraňovými věcmi, kdy je citováno: "Poslanecká sněmovna má dnes na programu 105. schůze projednávání novely, která by měla upravovat aktuální zákon č. 119/2002 Sb., o zbraních a střelivu." Na dalším bude potom takzvaný změnový zákon, který vláda také přijala, je to vlastně ten souběžný druhý zákon, který musí být přijat, protože aby vůbec tahle novela nabyla účinnosti, tak se mění celá řada dalších zákonů. Nevím, dneska na to projednávání asi nedojde logicky, tak tam asi nebudeme mít takové výhrady k tomu změnovému zákonu, který upravuje celou řadu dalších zákonů. Připomeňme, že by zákon měl do současného zákona o zbraních zavést dva body a první bod je povinné hlášení podezřelých transakcí ze strany obchodníků a oprávnění policie zajistit zbraně na základě informací či stanoviska orgánu veřejné moci. Zároveň si musíme připomenout, že stále nejsou ovšem známy závěry vyšetřovací komise na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a v Klánovickém lese. Takže i tady vlastně v těch odborných článcích se říká, že důvodem toho spěchu nebo toho, že chcete něco udělat dopředu, před účinností 1. 1. 2026, je reakce na Filozofickou fakultu, ale my úplně přesně nevíme. Kdybychom po šesti měsících nebo skoro už sedmi měsících měli nějaké závěry nebo bychom se dostali k těm závěrům, možná i tou vyšetřovací komisí, která by se dotázala na nějaké další věci, tak jsme mohli třeba do té zrychlené novely zapracovat nějaké další věci.
Vy ve své podstatě, pane ministře, jste po té tragédii, když to trochu v lednu utichlo, jste řekl: Ano, uděláme nějakou pracovní skupinu. Přizval jste tam i opozici, byly nějaké kulaté stoly, protože se jednalo i o věci, jako byla psychologická vyšetření a další věci. Tam se zjistilo, že nemáme dostatek odborníků, tak jsme ustoupili. Potom se hovořilo o elektronickém systému, nějaké sdílení informací, kde vlastně jedna vaše úřednice z ministerstva prozradila, možná nechtěně, že pakliže by se investovaly nějaké síly a prostředky, registr propojení na lékaře mohl být už o rok dříve. Potom to samozřejmě vyvolalo velké vášně a vy říkáte, že to prostě najednou nejde, ale ta úřednice nám to takto potvrdila, to jsme tam na bezpečnostním výboru slyšeli všichni, a prostě je tam celá řada dalších takových nejasností. Kdyby možná ta vyšetřovací komise byla zřízena, zcela apoliticky, protože nám všem jde o to, aby se podobná situace neopakovala, abychom našli chyby, které se v tom zákroku mohly stát, nebo se pravděpodobně staly, byť zatím třeba GIBS říká, že policisté nespáchali trestný čin - my jsme také nikdy nerozporovali zásah na Filozofické fakultě od příjezdu hlídek a započetí nějakých úkonů vůči pachateli, nám šlo vždycky jenom o tu část přibližně dvou a půl až tří hodin od prvního počátku, a tam vlastně také nevíme, jestli to bylo, jak to bylo a jestli se to vůbec někdy dozvíme. Možná ta vyšetřovací komise, kdybyste nebyli tak zatvrzelí a prostě jste ji ustanovili, tak by na některé věci odpověděla a mohli jsme některé věci zapracovat.
Já říkám, že mě se celkem dotklo, že vy jste na té tiskové konferenci řekl, že jestli se jedná o nějaké vykolejení nebo vybočení pana poslance Růžičky, prostřednictvím pana předsedajícího, nebo jestli je to nějaké kompletní vykolejení celého hnutí ANO - my jsme lidé, kteří se pohybujeme v bezpečnostní oblasti, pracovali (jsme) buď ve státních bezpečnostních složkách, nebo se prostě snažíme na bezpečnostním výboru dělat maximum možného pro bezpečnost a ochranu občanů naší země, a mělo by to být zcela apolitické. To znamená, vy jste tady v podstatě řekl, že my tím, že jsme vám neschválili tyto dva paragrafy, nemáme zájem chránit občany a že je tady snad ohrožena nějaká vnitřní bezpečnost občanů České republiky. Takhle já jsem to pochopil. Já s tím samozřejmě zcela zásadně nesouhlasím a musím říct, že se mě to celkem osobně i dotklo, zejména když to řeknete na tiskové konferenci, kde máte velký mediální dosah, jste samozřejmě místopředseda vlády, jste ministr vnitra. Věděl jste, že budeme tu devadesátku vetovat, a přesto jste si neodpustil, přesto jste si tu tiskovou konferenci vlastně pro dva lidi, jakoby one man show, svolal. Takže to považuji za hodně špatnou věc. Pakliže od nás chcete nějakou vstřícnost, chcete, abychom v některých věcech spolupracovali, tak když se budete takovýmto způsobem chovat, co můžete očekávat od opozice? Moc vstřícnosti nemůžete očekávat, když nás takhle okamžitě podkopnete do kotníku. Přitom jsme tři dny dopředu dávali vám jasně signál, že to nepustíme tak, aby to nabylo účinnosti 1. 7. 2024, protože v tom spatřujeme celou řadu věcí.
Zmíněná novela bude mít nesporný dopad na obchodníky se zbraněmi, proto byli osloveni tímto odborným časopisem odborníci, kteří se příslušnou agendou dlouhodobě zabývají, to znamená, nejsou to žádní lidé, kteří by neměli vhled do této odbornosti. Vy říkáte, že jednoznačně převažují nějaké názory. a já vám tady budu citovat, že jsou i jiní odborníci, kteří mají i zcela odlišné názory. Povinné hlášení podezřelých transakcí ze strany obchodníků - takže bylo položeno pár otázek týkajících se problematiky hlášení podezřelých transakcí licencovanému obchodníkovi a majiteli obchodu se zbraněmi a střelivem ProArms.cz Ivo Hofmanovi. Cituji z veřejného zdroje, otázka: "Proč si myslíte, že jsou kolem tématu takové emoce? Na první pohled vypadá celkem smysluplně návrh předkládaný Ministerstvem vnitra, aby obchodníci hlásili podezřelé transakce." Obchodník odpovídá: "Ano, do určité míry mi to smysluplné přijde. Trochu ten smysl postrádám, když si někdo nakupuje například najednou více zbraní kategorie B, na které obdržel od správního orgánu nákupní povolení, nebo když si například sportovní střelci kupují větší množství střeliva pro svoji sportovní sezonu, kde využívají zvýhodněné ceny. Z mého pohledu to může mít určitý smysl například při nákupu většího množství nadlimitních zásobníků s platnou výjimkou. Nicméně kdo se nad tím trochu hlouběji zamyslí" - a tady narážím na to, že vy říkáte, že jestliže tyto dva paragrafy nebudou schváleny takto rychle, bude nastávat nějaká situace, která bude vlastně ohrožením v rámci České republiky - tak ten obchodník říká: "tak musím uznat, že obejít tento v uvozovkách podezřelý nákup například jeho rozdělením v čase nebo místě je více než jednoduché." To znamená, když se někdo rozhodne, že si nakoupí velké množství zbraní B, obejde si několik obchodníků, splní všechny podmínky, tak si to prostě nakoupí. ***