Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(17.40 hodin)
(pokračuje Vlastimil Válek)

Předpokládám, že ty dohady stále nebo že ta diskuse stále probíhá, nicméně dohodovací řízení bude ke konci června ukončeno a pak já budu, pokud nedojde k dohodě v některých segmentech, nucen rozhodnout. Rozhodnu na základě pevně daných pravidel, s kterými nic nenadělám, a to sice, že hospodaření zdravotních pojišťoven je vyrovnané, příjmy jsou definované, a já pouze mohu garantovat, že rozhodně nebudu nikomu dávat víc a nikomu méně, ale ty peníze spravedlivě rozdělím tak, jak jsou vybrané zdravotními pojišťovnami.

Mým cílem je, aby ta péče byla ve stejném rozsahu jako v loňském roce, mým cílem je, aby hospodaření zdravotních pojišťoven bylo vyrovnané, aby se nedostávaly do ekonomických těžkostí, a mým cílem je, abychom se opravdu více soustředili na zajištění dostupnosti péče v těch oblastech, kde je hůře dostupná, ať už je to Moravskoslezský kraj, Karlovarský kraj, prostě regiony, kde je opravdu péče velmi, velmi problematicky dostupná. A to si myslím, že je legitimní postoj ministra zdravotnictví, který je především ministrem pacientů České republiky, byť mu na zdravotnících velmi záleží, jelikož sám je jeden z nich. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Je zájem o doplňující dotaz?

 

Poslanec Lubomír Wenzl: Děkuji za slovo. Já s dovolením opravdu takové doplnění. Pane ministře, je mně i ostatním jasné: je na jedné straně ten plátce, což je zdravotní pojišťovna, na druhé straně je ten, kdo chce tu platbu, což je poskytovatel, jestli je to lékař, zdravotnické zařízení. Jasné. Je tam prostě nějaký budget finančních prostředků. Na druhou stranu, jak jsem se ptal, jestli berete v potaz ty argumenty SASu, ano? O tom mi jde, že já jsem přesvědčen, že to jsou rozumné argumenty, nejsou přestřelené, nějakým způsobem nerealistické, o tom mi jde, zda vy jako ministr, teď jako fyzická osoba, jako ministr tyto argumenty vnímáte a jak je cítíte? Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Pan ministr bude ještě reagovat.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Samozřejmě, vaším prostřednictvím, pane poslanče, je vnímám. Stejně tak vnímám argumenty České lékařské komory a jejího prezidenta, že musí dojít k navýšení platů zaměstnanců nemocnic a že na to chce větší úhrady od pojišťoven pro tyto nemocnice. Stejně tak vnímám požadavek odborů, že chce zavést tabulkové platy u soukromých lékařů a že chce tedy navýšit odvody nebo platby od pojišťoven pro tato nezdravotnická zařízení. Stejně tak vnímám obavu všech tří asociací nemocnic, že na tato navýšení nebudou mít peníze, a že tedy chtějí víc peněz od pojišťoven. Stejně tak vnímám to, že jsou oblasti České republiky, kde nemá občan svého praktika, nemá svého pediatra, a že je potřeba, abychom jim ho zajistili a abychom zvýšili počet pediatrů a praktiků a lépe platili a měli svoje sdružené praxe tak, aby ta dostupnost péče byla i v odpoledních hodinách, eventuálně do večera. A to jsou všecko legitimní požadavky. A pak jsou tady lázně, pak jsou tady psychiatrické léčebny a reforma psychiatrické péče. Ty legitimní požadavky mají všechny segmenty, ale všechny ty legitimní požadavky mají jednoduchý rámec, kterému snad asi všichni rozumíme, a to jsou příjmy zdravotních pojišťoven. A pokud se mají navýšit příjmy zdravotních pojišťoven, pak se shodněme jako Poslanecká sněmovna, že navrhneme zvýšení zdravotního pojištění. Pokud s tím přijde skupina poslanců, je to legitimní návrh, pokud zaplatí občané vyšší daně a budou platit vyšší pojištění, můžeme více rozdat, pojišťovny mohou více rozdat. Já si nemyslím, že je to správná cesta. Podle mého názoru je správná cesta hledat úspory v systému, a to já dělám. Hledám úspory tam, kde si myslím, že se plýtvá penězi, a říkají to data ÚZISu profesora Duška, ale i zástupců odborných společností, anesteziologické intenzivní medicíny, jenže tento proces trvá. Ten proces trvá spíš rok, dva, tři, než se ty úspory najdou. Tak to prostě v tom systému je a opravdu není možné vehnat pojišťovny do dluhové pasti. To se také shodneme.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Tak já děkuji za vaši diskusi a máme zde ale ještě dvě interpelace, a to od pana poslance Roberta Langa na omluveného pana vicepremiéra Rakušana, tak prosím, pokud máte zájem, o vystoupení. Děkuji.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuji, pane místopředsedo. Tak já to vezmu postupně. Moje první interpelace je na prvosledové hlídky Policie České republiky. Tady můj dotaz k panu ministrovi vnitra zní, jaká je další koncepce, jaký je další rozvoj těchto prvosledových hlídek? Říkám to z toho důvodu, že vlastně - nekritizuji, prosím vás - od útoku v Uherském Brodu, kdy vlastně došlo k těm prvním tragickým věcem, přes další následné útoky různých napadení učitelů ve školách a podobně, police začala nějakým způsobem reagovat, začala vytvářet prvosledové hlídky. Buď jsou vytvářeny z obvodních oddělení Policie České republiky, kdy jsou vyčleněni policisté obvodních oddělení, kteří jsou takzvaně prvosledaři, to znamená, přijíždí s dlouhými zbraněmi, s nějakou balistikou do místa nějaké té události po nahlášení nebo případně jsou to oddělení hlídkové služby ve větších městech či jsou to pohotovostní motorizované jednotky, kterou má například Praha, nebo je vytváří některé krajské ředitelství.

Ptám se, pane ministře vnitra, vlastně jaká je koncepce rozvoje těchto prvosledových hlídek, protože po tom útoku na filozofické fakultě opět policie jaksi začala měnit koncepci a začala víc policistů jednotlivých obvodních oddělení Policie České republiky zahrnovat do těchto prvosledových hlídek, nebo případně do těch pohotovostních motorizovaných jednotek jaksi policisty z těchto obvodních oddělení láká. My tomu říkáme takzvaná kanibalizace základních útvarů. Je to opravdu problém, který je, a já i ve svém volebním obvodu na Plzni-severu, vlastně v našem obvodním oddělení byli někteří policisté takto v uvozovkách zlákáni do té pořádkové motorizované jednotky do krajského města a vlastně potom nám chybí k tomu výkonu služby na teritoriu toho klasického obvodního oddělení.

Chci vědět, jestli existuje tedy nějaká koncepce, jestli při náboru policistů se počítá s tím, že by ti policisté po nějakém absolvování výcviku prostě už byli zařazováni do těchto pohotovostních motorizovaných jednotek, aby právě nedocházelo ke kanibalizaci základních obvodních oddělení policie, kdy ti policisté přechází do těchto lepších i tarifních tříd a potom nám chybí k výkonu služby na tom venkově. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a můžete rovnou zůstat u další interpelace, a ta už je poslední dnes.

 

Poslanec Hubert Lang: Poslední moje interpelace se týká, krásně se mi to potkávalo, kdy já jsem se ptal na občany Ukrajiny obecně, na ty příchozí, víc jak 500 tisíc víz dočasné ochrany, v současné době více jak 320 tisíc na našem území. Nyní jsem zaregistroval, že vláda zasedla a schválila vlastně určitý přechod v rámci lex Ukrajina VII, který přijde do Poslanecké sněmovny, že občané Ukrajiny, kteří se rozhodnou, že tady s námi chtějí žít, tak se budou převádět z víz dočasné ochrany do cizineckého zákona, do speciální formy dlouhodobého pobytu. Já tady s tím nemám takový problém, protože jsou tam poměrně přísné podmínky pro ty lidi, jako je nezatíženost vlastně sociálního systému, vlastní bydlení, vlastní práce, děti, aby chodily do školy, beztrestnost a další věci.

Jedná se mi spíše o to, pane ministře vnitra, a to je moje otázka, s kolika osobami z té Ukrajiny počítáte, že se převedou vlastně v té první fázi. Noviny zatím říkají, že to budou nízké stovky, možná nízké desítky až tisíc obyvatel. Já to vztahuji opět ke svému volebnímu kraji, k Plzeňskému kraji, kdy my jsme druhý až třetí nejzatíženější kraj příchozími z Ukrajiny - 180tisícové krajské město má 40 000 Ukrajinců na území našeho kraje a vlastně je to problém, který budeme muset řešit. Jedna věc je samozřejmě vyřešit tyto lidi z pohledu převedení těch víz dočasné ochrany, pakliže ho u nás budou chtít získat, do klasického standardního postupu jako u každého jiného cizince, ale musíme také dohlížet na ty věci, které se týkají školského systému, sociálního systému, bytového systému a samozřejmě je tam i nějaká míra kriminality, která se samozřejmě u těchto osob může objevit, i když jsem tedy říkal, že předně tedy by ten dlouhodobý pobyt (měl být) něco výjimečného, na což by jinak nedosáhli, je tam i ta beztrestnost.

Takže ptám se, pane ministře vnitra, jestli ve spolupráci s odborem azylové a migrační politiky máte nějaké reálné odhady, kolik těchto osob v té první části by se do této formy dlouhodobého pobytu z Ukrajiny překlopilo? Děkuji za informaci.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já vám děkuji. A ještě před tím, než definitivně ukončím schůzi, dnešní den tedy, tak přečtu omluvy. Pan poslanec, pan místopředseda Bartošek od 14.15 z pracovních důvodů, pan poslanec Juchelka od 14.30 z pracovních důvodů, paní poslankyně Mračková Vildumetzová od 13.30 z pracovních důvodů, pan poslanec Nacher od 14.30 z pracovních důvodů, pan poslankyně Oborná na celý jednací den ze zdravotních důvodů, pan poslanec Pavel Svoboda od 14 hodin z pracovních důvodů a pan poslanec Vojtko od 11.30 do 13 ze zdravotních důvodů. A ještě omluva pana ministra Dvořáka, a to po celý jednací den z pracovních důvodů.

Takže dovolte, abych vzhledem k tomu, že jsme již dnes o návrhu na vyřazení zbývajících takzvaně neprojednaných bodů této schůze hlasovali, konstatuji, že jsme v tuto chvíli vyčerpali schválený program 105. schůze Poslanecké sněmovny a já tuto schůzi končím.

Pouze připomínám, že zítra, to je v pátek 14. 6., budeme v 9 hodin pokračovat, a to v přerušené 107. schůzi. Přeji všem hezký zbytek dne a na shledanou.

 

(Schůze skončila v 17.49 hodin.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP