Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(9.50 hodin)
(pokračuje Petr Hladík)

A já jenom se podivuji nad jednou věcí. Když to zkoušeli v Irsku, v Belgii, takže se jim to tak neosvědčilo. Tak jestli jsme jako my Češi přesvědčeni, že zase půjdeme českou cestou, a vy říkáte stará technologie, tak touto technologií od 1. ledna půjdou Rakušané a Poláci. Tak asi nebude tak zastaralá ta technologie, když tyto dvě země jdou touto technologií. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Vzhledem k tomu, že žádnou další faktickou nevidím, nikdo se nehlásí, tak v tomto případě tedy rozpravu končím. Táži se paní poslankyně Peštové, jestli navrhuje usnesení Poslanecké sněmovny k této odpovědi? Nenavrhuje. V tom případě jsme vyčerpali vše. Děkuji všem za spolupráci.

Můžeme přejít k další interpelaci, a to je interpelace Martina Kolovratníka na paní ministryni obrany Janu Černochovou. Ta mu odpověděla ve věci poškozování české zahraniční politiky ukvapenými vyjádřeními. Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 620. Projednávání této odpovědi bylo přerušeno opakovaně, naposledy 13. 6. 2024, a to do přítomnosti paní ministryně obrany. Vzhledem k tomu, že není naplněna podmínka, protože paní ministryně zde není, je omluvena, tak se touto interpelací nebudeme dále zaobírat.

Můžeme přejít na další interpelaci, a to je interpelace paní předsedkyně Schillerové ve věci hospodářské stagnace na předsedu vlády Petra Fialu. Ten odpověděl na tuto interpelaci. Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 677. Projednávání této odpovědi bylo přerušeno opakovaně, naposledy 13. 6. tohoto roku, a to do přítomnosti pana předsedy vlády. Vzhledem k tomu, že není naplněna podmínka, pan předseda vlády zde není, tak ani touto interpelací se nebudeme zaobírat.

Jsme u další interpelace, rovněž paní předsedkyně Schillerová na předsedou vlády Petra Fialu. Ten odpověděl na její interpelace ve věci rušení daně z neočekávaných zisků v roce 2025. Tato interpelace se předkládá jako sněmovní tisk 678. Projednávání této odpovědi bylo přerušeno rovněž opakovaně, a to naposledy 13. 6., a to do přítomnosti předsedy vlády. Není naplněna rovněž v tomto případě podmínka. Pan předseda vlády zde není, tak se ani touto interpelací nebudeme zaobírat.

Jsme u další interpelace. Předseda vlády Petr Fiala odpověděl na interpelaci poslankyně paní předsedkyně Aleny Schillerové ve věci inkasa daně z neočekávaných zisků za rok 2023. Tato interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 679. Rovněž projednávání této interpelace nebo této odpovědi bylo přerušeno opakovaně, a to naposledy 13. června tohoto roku, a to do přítomnosti pana předsedy vlády. Ani v tomto případě není naplněna podmínka, jak už jsem zde opakovaně říkal, pan předseda vlády je omluven, takže se nebudeme interpelací zaobírat.

Pan předseda vlády Petr Fiala odpověděl v další interpelaci, a to poslankyni Berenice Peštové ve věci dezinformace europoslance Vondry. Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 683. Projednávání této odpovědi bylo přerušeno opakovaně, naposledy 13. 6. 2024 do přítomnosti předsedy vlády. Zopakuji pouze, že ani v tomto případě není naplněna podmínka. Pan předseda vlády je omluven a nebudeme se interpelací zaobírat.

Pan ministr spravedlnosti Pavel Blažek odpověděl na interpelaci poslankyně Ivety Štefanové ve věci postupu samosoudkyně Okresního soudu v Ostravě. Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 712. Projednávání této odpovědi bylo přerušeno 13. 6. 2024 do přítomnosti ministra spravedlnosti. A protože ani v tomto případě není naplněna podmínka, pan ministr spravedlnosti je omluven, tak se nebudeme touto interpelací dále zaobírat.

Další interpelace vypadá, že dopadne, protože pan ministr dopravy Martin Kupka odpověděl na interpelaci poslance Martina Kolovratníka ve věci: Politická trafika pro Piráty - proč vláda dosazuje nekompetentní osoby do orgánů státních organizací? Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 770 (správně 717). Projednávání této odpovědi bylo přerušeno 13. 6. 2024 do přítomnosti ministra dopravy. Ten zde dnes je a je zde i pan poslanec Kolovratník, takže můžeme pokračovat v přerušené rozpravě a já poprosím pana poslance.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuju za slovo. Dobré dopoledne. Jsem rád, že ta interpelace dopadla. Ona se váže k úkonu nebo k termínu, který je už půl roku starý, je z 12. prosince 2023. Ale to téma je řeknu nadčasové, respektive platné trvale. Je platné trvale z toho důvodu, že míří na vládní, existující a funkční vládní výbor pro personální nominace a na nerespektování názoru tohoto vládního výboru ze strany Ministerstva dopravy, respektive ministra dopravy Martina Kupky.

Uvedu problematiku. Vláda svým usnesením ze 7. února 2024 číslo 100 odvolala člena správní rady státní organizace Správy železnic pana Jana Ličku a nově nominovala nového člena, jmenovala nového člena správní rady pana Michala Šimka. To je všechno v pořádku. Tyto nominace opravdu podle zákona provádí vláda na návrh ministra dopravy. To, co kritizuji, nebo to, proč jsem se na pana ministra obrátil písemně, je důvod, že každá taková nominace, to všichni víme, známe na všech rezortech, prochází zmíněným výborem pro personální nominace. V případě pana Michala Šimka, je to kandidát Pirátské strany, ta nominace nebyla podpořena, nebyla doporučena - cituji - z důvodu, že panu Šimkovi se při pohovoru nepodařilo prokázat, že je dostatečně připraven pro výkon odpovědné funkce člena správní rady, nedisponuje příslušným stupněm vzdělání a nemá potřebné manažerské zkušenosti, dovednosti a předpoklady.

A o to vás chci tady, pane ministře, požádat, abyste vysvětlil. Vy jste v té písemné odpovědi, řeknu, jako takový hlavní pilíř vaší reakce byl postaven na tom, že správní rada je de facto kontrolní orgán, že je vlastně na úrovni, kdybych to přirovnal k akciovým společnostem toho kontrolního orgánu jako třeba dozorčí rada akciovky a podobně. Ale tady s tím já se nemůžu ztotožnit, a proto tady o tom chci mluvit. Protože jenom když budu stručně citovat ze zákona č. 77/2002, o správě železnic, § 30 jasně říká, že správní rada mimo jiné schvaluje na návrh generálního ředitele zásadní otázky koncepce státní organizace Správa železnic, nakládání s majetkem, dále schvaluje statut, organizační strukturu, jednací řád, výroční zprávy a tak dále. To znamená, a oba víme, že jsem členem té správní rady, známe tu praxi, tam je to opravdu, řekl bych, možná jistý hybrid nebo něco mezi představenstvem a dozorčí radou, určitě to není pouze ten kontrolní orgán. Správní rada dává úkoly generálnímu řediteli, hodnotí jeho manažerský výkon formou takzvaných KPI indexů a tak dále, a tak dále.

Sečteno a podtrženo, ten vládní výbor prostě pana Šimka nedoporučil, neztotožnil se s tím, a při vší úctě k jeho osobě nebo k jeho jménu, neztotožnil se s tím, že pouhá zkušenost nebo reference, že je strojvedoucím, že asi takový člověk by neměl být v takto vysoké pozici vládou jmenovaný do řídícího orgánu Správy železnic. Přesto ho Ministerstvo dopravy do té funkce jmenovalo. Vím, jak asi budete reagovat, že řeknete, že to není povinnost podle nominačního zákona, ale pouze doporučení. To nemohu rozporovat, to opravdu máte pravdu. Ale prostě neřídit se tím výborem, když ho máme, když je v zákoně, a vlastně nad tím mávnout rukou a říci, my si myslíme, že to je jinak, podle mého názoru prostě není správné. A myslím si, že jste třeba měli v koalici s Piráty jednat o jiné nominaci, zkusit najít nějakého jiného odborníka na to místo, na které máte s koaličním partnerem domluveno, ale prostě respektovat názor toho výboru pro personální nominace. A těším se na vaše upřesnění. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr bude reagovat.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já jsem argumentoval především tím, že správní rada je kolektivním orgánem, v němž se skládají schopnosti a zkušenosti jednotlivých členů. Navíc současná vláda v případě správní rady zachovala i účast člena opozice, protože principiálně jde opravdu o to, abychom zajistili dohled nad aktivitou správy železnic, a v tomto směru zastoupení proporční, respektive zastoupení, které ukazuje i na vůli vlády naslouchat názorům opozice, se tady zhmotnilo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP