Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(20.10 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Tak nyní s faktickou poznámkou pan ministr Výborný. Prosím, máte slovo.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Jenom jedna poznámka k PGRLF. Víc ty věci komentovat nebudu. Tak přesně tyto finanční nástroje jsou ty, které ti zemědělci chtějí, od malých přes střední až po velké. Je to například podpora pojištění. Myslím, že i v kontextu třeba mrazů nebo teďka původní, je to snad všem naprosto jasné. Tak pokud tyto nástroje nechcete dopřát, tak mě to mrzí.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní se vrátíme k řádně přihlášeným, prosím pana poslance Kamala Farhana, připraví se paní poslankyně Jana Berkovcová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Kamal Farhan: Vážená paní předsedající, dámy a pánové. Vláda dnes předkládá parlamentu návrh rozpočtu pro poslední rok svého vládnutí. Opět je to rozpočet výrazně deficitní, přestože strany vládní koalice slibovaly všem, nejen svým voličům, že s deficitem zametou. Místo toho jdou do posledního roku svého vládnutí s veřejným dluhem a deficitem, který z mého pohledu děsí všechny občany.

Lepší důkaz manažerské, ekonomické i politické neschopnosti by se hledal těžko. Nebudu se tady věnovat makroekonomickým dopadům vládní rozpočtové politiky, i když spíše místo slova politika použil slova vládní rozpočtové improvizace. Makroekonomické aspekty vládní rozpočtové improvizace zde již dobře osvětlili mí kolegové. Zaměřím se na dopady vládní rozpočtové improvizace na zdravotnictví. Babišova vláda odevzdala systém veřejného zdravotního pojištění a financování zdravotnictví v dobré finanční kondici, systém veřejného zdravotního pojištění byl v plusu, platby za státní pojištěnce kryly potřeby zajišťování zdravotní péče, dramaticky se zvedala dostupnost nejmodernější zdravotní péče a moderních terapií. A jaký je výsledek vládní rozpočtové improvizace po třech letech? Systém veřejného zdravotního pojištění se propadl do deficitu a vláda neví, co s ním. Jedna zdravotní pojišťovna za nezájmu celé vlády a ministra zdravotnictví v podstatě v přímém přenosu krachuje.

Sám pan ministr na to upozorňoval už ve své důvodové zprávě k pojišťovnám na začátku letošního roku. Závazky po lhůtě splatnosti nyní dosahují z veřejného prostoru cituji: Více než miliardu korun. Co bude za půl roku? Jak to vláda bude řešit? Ostatní balancují na hraně. Největší zdravotní pojišťovna prohlubuje svůj deficit a ministr válek chce politickými dohodami zabránit protestům praktických lékařů, proto škrtá výdaje v rámci úhradové vyhlášky, a to včetně centrové léčby. V překladu tím bere pacientům šanci na nejmodernější nákladnou léčbu. Všichni to ví a v centrech budou na konci chybět miliardy korun. Tím netvrdím, že praktici si peníze nezaslouží, praktici si peníze zaslouží a vůbec o tom není pochyb, ale místo toho, aby pan ministr našel chybějící peníze v některých předražených úhradách a neefektivních výdajích, škrtá tam, kde to bude naopak potřeba peníze přidat, pokud chceme držet krok s moderními standardy léčby nemocí.

Ministr válek za TOP 09 spolu s ministrem financí a nerozdílnou, v prvním roce vlády, sebrali rozpočtu tenkrát 14 miliard korun na platby za státní pojištěnce, v dalším roce ve valorizačním mechanismu poníženém již o 14 miliard, nezohlednili inflaci a připravili zdravotnictví o další desítky miliard. To jsou ty peníze, které dneska chybí lékařům, které chybí pacientům, které chybí českému zdravotnictví. Tito dva pánové zničili finanční stabilitu systému veřejného zdravotního pojištění. Důsledky jsou jasné. Propadající se hospodaření zdravotních pojišťoven, přímý krach v přímém přenosu, nedostatečné rozpočty na moderní léčbu, včasnou diagnostiku, nedostatek lékařů, nedostatek sester, omezená dostupnost péče, prodlužování čekacích lhůt, státní zdravotnictví je bez jakékoliv vize, jak se vypořádat se stárnutím populace, a zvyšujícími se náklady za zdravotní péči. Zamrzlá digitalizace, která je odložena až na rok 2026 a hledání modelů pro vyšší efektivitu alokace současných personálních finančních zdrojů ve zdravotnictví. Největším odkazem ministra válka a této vlády bude bezpochyby finanční destabilizace zdravotních pojišťoven.

A tu jste kolegyně a kolegové z vládní koalice způsobili svým hlasováním, jako jak o státním rozpočtu. Pokud podpoříte i tento návrh státního rozpočtu v této vládou navržené podobě, budete se na finanční destabilizaci zdravotních pojišťoven a systému zdravotního pojištění podílet nadále. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče, a nyní paní poslankyně Mádlová s faktickou poznámkou.

Pane ministře, s přednostním právem, ano, budete mít možnost vystoupit, ale nejprve mají přednost faktické poznámky.

Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Ivana Mádlová: Děkuji, paní místopředsedkyně. Já bych se chtěla zeptat pana ministra Válka, protože když se tady řešil rozpočet školství, tak samozřejmě došlo na zdravotnické školství, a sice na navýšení kapacit pro vybrané nelékařské zdravotnické profese, protože v rozpočtu Ministerstva školství je tam nějaké navýšení, ale není jasná konkrétní částka, není jasné, jestli to budou účelově vázané finanční prostředky a na jaké zdravotnické profese, míněno nelékařské povolání, tedy cílíte jako Ministerstvo zdravotnictví? Předpokládám, že jste dodali nějaké podklady Ministerstvu školství, aby na základě toho mohlo nějakým způsobem modelovat rozpočet o navýšení kapacit, protože se nepochybně nejedná jenom o nelékařské zdravotnické profese. Pan ministr Bek mě vlastně odkázal na vás na Ministerstvo zdravotnictví, kdy jste vyčíslili nějakou poptávku poměrně detailně, nicméně ji nebyl schopen tady sdělit. To znamená, já jsem se vás chtěla zeptat, jak ta poptávka vypadá, to znamená, o jaké profese nelékařské se jedná, protože opravdu velmi kritická situace je u všeobecných a dětských sester, poté u záchranářů a jestli se nemýlím, tak se jedná i o nutriční terapeuty. To znamená, jak to vypadá s navýšením kapacit u vysokých škol? O kolik ji můžou navýšit, jestli počítáte s nějakým víceletým programem a na kolik let? Protože u mediků za naší vlády to bylo na 10 let 6,8, miliardy, ale to jsme se bohužel dneska v rámci kapitoly školství nedozvěděli a předpokládám, že Ministerstvo zdravotnictví tedy tato data má, čili bych vás chtěla poprosit o konkrétní informace, jak to vypadá s kapacitami. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji paní poslankyně, nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Jiří Mašek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Mašek: Děkuji, paní předsedající. Já bych si dovolil využít jak pana ministra Stanjuru, tak pana ministra Válka a vznést na ně dotaz, do jaké míry se počítá v příštím roce s využitím možnosti, kterou jsme tady schválili, a to, že organizace zřizované státem v případě, zdravotnictví, tedy fakultní nemocnice, si mohou u bankovních ústavů půjčovat peníze na investice nebo na provoz, čili v jaké výši se s tím počítá? Protože jinak, pokud se nemýlím, tak by to normálně bylo nákladem státního rozpočtu a jsou to v podstatě takové odložené dluhy, takže je to jedna z věcí vedle třeba toho Státního fondu dopravní infrastruktury a jiných, řekněme, takových podobných operací, které vylepšují saldo státního rozpočtu, že. Děkuju za odpověď předem. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP