Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(16.40 hodin)
Poslankyně Zuzana Ožanová: A tedy mě tyto věci velmi trápí, protože se domnívám, pokud někdo pracuje a pracuje bez ohledu na to, kdo je takzvaně u moci, dělá dobře svou práci, není třeba ho vyhazovat tím, že udělám nějakou systemizaci.
Já jenom si dovolím připomenout, že jsem zvědavá na Vaši odpověď a že si potom budu zjišťovat podle jednacího řádu Poslanecké sněmovny, kterých osob, v jakém rozsahu ta systemizace potom byla udělána. Opravdu. Proč ji děláte? To by mě zajímalo. Děkuji za odpověď a doufám, že bude vyčerpávající.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr má zájem vystoupit, prosím.
Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Kulhánek: Tak ještě jednou pěkné odpoledne. Pokud mám správnou informaci, tak systemizaci k 1. 1. předkládají všechny rezorty, samozřejmě k projednání a odsouhlasení vládou. Já už jsem se několikrát v mediálním prostoru dozvěděl, že první, co jsem udělal, když jsem přišel na Ministerstvo pro místní rozvoj, že jsem odpirátizoval to ministerstvo. Neodpirátizoval, já jsem nedělal vůbec nic, protože Piráti, kteří byli spojeni s Ivanem Bartošem, ať už to bylo v rámci poradenského týmu, anebo jeho náměstka, tak ti odešli dříve, než jsem vstoupil na ministerstvo. Ta systemizace, která je připravena, cílí na jeden základní účel, a vy jste ho zmínila. V současnosti ministerstvo, které má na starost digitalizační procesy, tak má svoje IT oddělení podle potřeby nějakým historickým vývojem rozesety v rámci jednotlivých sekcí, navzájem spolu nekomunikují, provázané to není. To znamená, že ta základní změna, která přichází od 1. 1. je vytvoření IT sekce označená jako sekce osm, která bude právě koncentrovat důležité vazby a zajišťovat v rámci této jednotné sekce. Nicméně pokud se ptáte na to, jaké kamarády si mám na ministerstvo přivést, já si nikoho nepřivádím, ta systematizace je neutrální, pokud se týče míst, není to ani úbytek ani nárůst, ale to, že vznikne jednotné řešení systému řešení problematiky informačních a komunikačních technologií v rámci nové sekce, to je pravda, a myslím si, že je to jedině racionální a systémové opatření. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Vidím, že je ještě zájem o doplňující dotaz, tak prosím.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Takže říkáte, že je to převážně s digitalizací. Doufám, že máte pravdu a až podám žádost o informace a budu vědět, že to není pouze s tou digitalizací, tak vás, pane ministře, budu konfrontovat, protože já vím, že neděláte pouze věci spojené s digitalizací, a je to divné, vzhledem k tomu, jak dlouho na tom ministerstvu budete, nezdá se mi to zcela vhodné. Já se k tomu budu ještě vracet k tomuto tématu i zítra, protože budeme projednávat ve třetím čtení zákon o státní službě. Připadá mi to, že všichni chcete využít těch věcí, které se teď nově dávají do zákona o státní službě, zbavujete se lidí, kteří normálně pracují, ale také děláte restrukturalizaci tak, aby nespadali někteří lidé pod státní službu, ale pod Zákoník práce, a jsou to lidé, ne v pátých platových třídách, jak to automaticky bude ze zákona, ale ve vyšších platových třídách.
Za mě, je to divné, pane ministře.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. Pan ministr ještě bude reagovat.
Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Kulhánek: Děkuji. Já bych se vůbec nepouštěl do takových detailů, to je jistě výhradní pravomoc státní tajemnice a nejvyššího státního tajemníka, kteří samozřejmě váží vše, tak aby to bylo v rámci té struktury v pořádku. Já jsem neříkal, že vytvoření IT sekce je jedinou změnou, já říkám, že vytvoření IT sekce je jedinou zásadní změnou, samozřejmě dochází k nějakým v uvozovkách kosmetickým úpravám tak, jak si myslíme, že některé agendy jsou věcně příslušné v rámci jednotlivých sekcí, tak takto je uzpůsobujeme. Ale není to žádný převrat ani revoluce. Děkuju.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. A poprosím další interpelující, paní poslankyni Marii Pošarovou, která bude interpelovat pana ministra Vlčka. Prosím.
Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji za slovo. Vážený pane ministře. 18. října. Jste obdržel dopis od vlastně zástupců energeticky náročných odvětví - zpracovatelského průmyslu, kteří vlastně kritizují vnitrostátní plán v oblasti klimatu a energetiky, který se odvíjí vlastně i v rámci státní energetické koncepce, kdy kritizují, že nejsou založeny na realistických možnostech Česka pro dekarbonizaci, a proto závěry těchto dokumentů nemohou být bez důkladného zhodnocení skutečných podmínek v odvětvích reálné. Kritizují, že koncepce není opřena o reálná čísla, ale pouze o modely. Dále chybí jasná studie budoucí spotřeby energie nutné k dekarbonizaci energeticky náročného průmyslu, a to včetně způsobu, jakými stabilními zdroji energie, ať již obnovitelnými, či nízkoemisními, bude pokryta. Plán v žádném případě tedy by neměl omezovat konkurenceschopnosti českého průmyslu, který je založen na průmyslu a na jeho exportu. A já se ptám, zda proběhne tedy nějaké řádné vypořádání připomínek Svazu průmyslu a dopravy a dalších subjektů zapojených do diskuse, protože pokud ministerstvo řádně nevypořádá tyto připomínky a neproběhne další diskuse nad nimi za účelem nalezení společného východiska, vláda přijímá tedy plnou zodpovědnost nad všemi důsledky takto nastaveného vnitrostátního plánu v oblasti klimatu a energetiky a dále, co podniknete v rámci vlastně cen vstupu energie nebo plynu, protože pokud se nic nezmění, tak Česká republika v rámci průmyslu bude nekonkurenceschopná a jestli tedy jim to oznámíte rovnou, že se mají odstěhovat do jiných zemí, kde ty vstupy jsou daleko levnější nebo je necháte prostě pomalu, jak se říká, zlikvidovat. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pět minut, pane ministře.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Lukáš Vlček: Tak hezké odpoledne a děkuji, děkuji za ten dotaz. No, POKA SEK , když to zkrátím teda, tyto dokumenty jsou dva dokumenty, které jsou spolu komplementární, (nerozumím.) my se o ně dělíme svým způsobem s Ministerstvem životního prostředí a já sám vnímám ty dotazy, které přichází od průmyslu, proto i moje první cesta od jmenování od pana prezidenta bylo právě na sněm Svazu průmyslu a dopravy, abychom právě spolu diskutovali vůbec budoucnost a samozřejmě otázka cen energií, a já osobně ji chápu jako samozřejmě věc, která je problematická, přece jenom ty turbulentní roky, které můžu říct, že už máme za sebou, a můžeme říct, že máme za sebou, a já krátce se pokusím popsat to, že proč říkám, že máme za sebou, tak si myslím, že jsme dokázali překlenout, a věřím, že nás čekají, nejenom nás jakožto nebo běžné spotřebitele na hladině nízkého napětí, ale samozřejmě na této hladině je i řada, řada podnikatelů, živnostníků, tak samozřejmě těch vyšších napěťových hladinách, opravdu dobré zprávy a ty dva dokumenty, jak vnímáte, tak prochází aktuálně i nějakou, řekněme, dalším posuzováním tak, aby přesně jsme si dokázali odpovědět na velmi důležité legitimní otázky, jakým způsobem dokáže Česká republika nejenom pro své občany, ale i pro podnikatele zajistit dostatek cenově dostupné energie. A zároveň říkám tyto dvě věci, že jsou v nějaké v souvztažnosti, protože rolí vlády a mají být podle mého názoru sledování dvou hladin, tím první z nich je hladina dostatečnosti, a to je, řekněme, hladina určité stability, kde se bavíme i o určitém, řekněme, bezpečnostním aspektu. No, a pak samozřejmě na tu věc, co se ptáte především v té druhé části otázky, tak je samozřejmě cenová dostupnost. Já teďka nechci úplně zasahovat do minulosti, jaké předchozí roky turbulentní máme za sebou. V době, řekněme, té předválečné, budu říkat, tak na baseloadu jsme byli úplně na jiných cenách než to, co jsme potom bohužel prožili v dalších letech.
Můžeme se samozřejmě pouštět i do politické debaty, jestli ta opatření vlády byla dostatečná nebo nebyla. Já osobně si myslím, že byla přiměřená tomu, co si český státní rozpočet mohl dovolit, protože samozřejmě, ano, můžete argumentovat, že některé země do podpory energie třeba vložily více, ale pak zároveň to byly i země, které měly z předchozích let určité přebytky, anebo tu podporu mnohdy i dotovaly z jiných odvětví. A pak samozřejmě legitimní otázka na to, kde ty prostředky nějakým způsobem vzít. ***