Neautorizováno!


(10.10 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)

Tady je potřeba nicméně říct, že v oblasti koncepce vězeňství dochází k paradoxnímu stavu, že koncepce vězeňství je připravována tak, že bude schválena v posledním roce fungování této vlády. To by bylo hezké, kdyby existovala naprostá shoda na koncepci a kdyby ta koncepce byla konkrétní, ale bohužel se domnívám, že mnohem efektivnější postup by byl, kdyby každá vláda schvalovala koncepce na začátku svého působení tak, aby se daly promítnout do praxe, a tak, aby se dalo vyhodnotit ještě samozřejmě před volbami ve volebním cyklu, jaký je reálný efekt na fungování vězeňství, jaký byl reálný efekt intervence na recidivu - aspoň u minimálního vzorku osob, které budou v daném roce propuštěny.

A druhá záležitost, která se týká tohoto bodu, je novela trestního řádu, kterou si sice vláda vytkla v programovém prohlášení, že připraví a předloží, a nicméně k tomu na základě nějakých diskusí ve výboru nedošlo, takže v oblasti trestního řádu tady máme relativně minimalistickou novelu, která výrazně nezjednodušuje některé záležitosti, které byly v trestním řádu kritizovány a které jsou už řešeny v návrhu nového trestního řádu, který je připraven na Ministerstvu spravedlnosti, ale v podstatě teď spadl pod stůl. Takže to je k prvnímu bodu.

K druhému bodu. Zaměříme se na problém nadužívání trestní represe u jednání s malou společenskou škodlivostí. Tam konkrétní opatření v legislativě se promítnout podařilo, to znamená omezit kumulaci několika trestů po sobě s tím, že 50 procent vězněných osob vykonává více trestů uložených nezávisle na sobě, racionalizovat délku trestu prostřednictvím změn v trestních sazbách, snížit trestní sazby za opakovaně páchané trestné činy, zejména opakovanou krádež, kde není stanovena nejnižší škoda. Trest vězení tedy může být uložen i za krádež v hodnotě například 100 korun - to asi všichni vidíme, že potom, když někdo ukradne 100 korun, my ho zavřeme do vězení na dva roky a pak každý den vězení platíme 1 500 korun za to, aby mohl být ve vězení, se jeví jako poměrně neefektivní opatření a je potřeba hledat takové metody postihu opakované drobné recidivy, aby to bylo i finančně efektivní pro státní rozpočet.

A samozřejmě tedy v rámci druhého bodu doporučují neziskové organizace, abychom dekriminalizovali vybrané trestné činy, které lze účinně řešit mimo systém trestní represe, jako je například trestný čin zanedbání povinné výživy, což je taky věc, která se promítla - a kterou považuji za pozitivní - do návrhu zákona.

Dále ve třetím bodě: zasazovat se o rozšíření alternativních trestů - to doporučení tam bylo zajistit dlouhodobě udržitelné fungování a rozvoj probačních programů pro mládež i dospělé PMS a neziskovými organizacemi - o tom jsem už mluvil, individuální posuzování potřeb a rizik obžalovaných v rámci trestního řízení včetně přikázání programu či omezení za účelem úspěšného zvládnutí trestu, například léčení závislosti, probační program pro zvládnutí agrese a tak dále. To se částečně děje, děje se to na úrovni toho, že jsou zřizovány programy v rámci jednotlivých věznic, ale to, co se nám ještě úplně nedaří, abychom dokázali potom spustit analytický systém, který dokáže vyhodnotit efektivitu takovýchto intervencí. Já jsem slyšel, když jsem třeba byl na návštěvě Spojených států amerických - soukromé - tak jsem slyšel z úřadu guvernéra informace o tom, že se jim podařilo získat jednoho bývalého odsouzeného, který byl propuštěn, a nakonec se z něho stal podnikatel a ten pán dokázal v rámci státu Nevada Spojených států amerických zřídit středisko, kterým si procházejí propuštěnci, a potom, co absolvují program v tomto středisku, který byl designován bývalým vězněm, který se napravil, tak recidiva takovýchto pachatelů je dramaticky a dramaticky nižší. To se domnívám, že takto vyhodnocené intervence - nikoliv bezbřehé rozdávání peněz neziskovým organizacím, ale skutečně vyhodnocování, vyhodnocované programy na základě kontrolních vzorků a relevantních dat - že to je cesta, která může přispět ke snižování recidivy a samozřejmě zvýšení bezpečnosti a snížení míry kriminality.

V rámci čtvrtého bodu: podpoříme rozšíření konceptu otevřených věznic, digitalizaci vybraných činností a tak dále s cílem zvýšit bezpečnost a ušetřit peníze daňových poplatníků za výkon trestu odnětí svobody a s tím spojený pobyt, jak se zavázala vláda ve svém programovém prohlášení. Neziskové organizace doporučovaly změnit zacházení s vězněnými osobami, aplikovat principy evropského hnutí RESCALED, tři principy diferenciace: individuální přístup z hlediska bezpečnosti, ale i potřeb odsouzených - o tom jsem mluvil, jaké to má předpoklady, že musíme nejprve snížit počet vězňů, abychom to mohli plně realizovat, a samozřejmě diferenciace už se částečně uplatňuje. Za druhé, integrace věznic v komunitě - tam narážíme na to, že když se snaží stát zřídit nové věznice, tak aby reflektoval zásadu, že v každém kraji by měla být věznice, aby pachatel z toho kraje byl ve věznici v daném kraji, aby za ním mohli dojíždět příbuzní, aby se nenarušily rodinné vazby, které jsou jedním z klíčových předpokladů nápravy a budoucího života. V této oblasti samozřejmě narážíme na to, že se nedaří získávat úplně tak, jak bychom si přáli, podporu místních, jako to bylo třeba u plánované věznice v Táboře, ačkoliv je obecně známo, že v oblasti věznic je kriminalita nejnižší, protože jak logicky nám sdělili příslušníci z generálního ředitelství, pokud někdo nedejbože uprchne z věznice, tak právě blízké okolí věznice není ta oblast, ve které by se logicky zdržoval, ten člověk se snaží okamžitě uprchnout - a to ještě, když se podíváme na české věznice, počet úniků je jeden z absolutně nejnižších v rámci celé Evropské unie. V této oblasti se domnívám, že vězeňská správa vykonává velmi dobrou službu za ty prostředky, které tam investujeme, a v podmínkách, které mají, protože počty uprchlých vězňů jsou skutečně naprosto minimální. Dále uvádí, že by se měly uplatňovat principy RESCALED u rekonstrukce a (ve) výstavbě nových věznic - to je palčivé téma, jaké stavět nové věznice, protože stávající zařízení jsou v některých oblastech nedostatečné, a zaměřit se zejména na nejzranitelnější skupiny vězněných osob, například mladistvé, mladé dospělé, a podporovat rozvoj využívání IT nástrojů při komunikaci vězněných osob s vnějším světem, legislativně ukotvit on-line komunikaci vězněných osob s rodinou jako standardního doplňku fyzických návštěv. To si myslím, že tam se už vykonal velký kus práce, protože i teď, když jsme byli se podívat v Mírově, tak tam byla počítačová učebna pomalu jako ve škole a vězni tam skutečně mají technologie k dispozici, pokud samozřejmě splní požadavky, které jsou na to kladené tak, aby udržovali tento kontakt s rodinou.

Dále tam máme pátý bod: spustíme analytické nástroje, které umožní měřit efektivitu z hlediska recidivy a nákladu - o tom jsem už mluvil, to je bod, který jsem prosadil do programového prohlášení vlády, který je důležitý, abychom vyhodnotili efektivitu utrácení veřejných peněz, a tam neziskové organizace doporučovaly jednorázovou analýzu dostupných dat a zdrojů, na základě toho vygenerovat sadu doporučení ke změně současného systému sběru a analýzy dat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP