(pokračuje Jakub Michálek)
Těchto příběhů - bychom tady mohli pokračovat - (je) celá řada. Je evidentní, že se církev v České republice dostatečně nevypořádala s tímto nešvarem, že nezavedla systémové pojistky a že v té předkládané úmluvě místo toho, abychom naopak stanovili jasná pravidla a pojistky toho, že se tyto záležitosti nebudou opakovat, abychom se zastali českých zneužitých občanů, tak Ministerstvo zahraničí ustoupilo a schválilo takové formulace, které ty oběti neochrání, a naopak bude velmi těžké prokázat tyto systémové případy, které se opakují a opakují, ale ze strany církve jsou následně řešeny jenom tím, že ten farář je přeložen na jiné místo, někdy třeba i v zahraničí, a může dál pokračovat ve své dosavadní praxi.
Já bych ještě chtěl probrat to, jakým způsobem jsme interpelovali ministerstva v jejich zákonné působnosti právě v souvislosti s projednávanou vatikánskou smlouvou. Ostatně dneska jsme měli projednávat interpelace a kvůli tomu se na tyto záležitosti ani nemůžeme dostat, takže myslím si, že vzhledem k tomu, že se týkají právě té smlouvy s katolickou církví - s Vatikánem.
Jsou ostatně nazvány právě interpelace ministra - když začnu na Ministerstvu vnitra - ve věci smlouvy s katolickou církví a rizika zakrývání zneužívání dětí v církvích, tak tam jsem požádal pana ministra Rakušana, aby nám uvedl plné znění připomínek a další zaznamenané komunikace včetně e-mailové komunikace Ministerstva vnitra a jeho rezortních organizací, čili policie a podobně, které má v držení, které se týkají dojednávání ustanovení smlouvy s katolickou církví, sněmovní tisk 844, a to ustanovení upravujících mlčenlivost. Také jsem v bodě 2 uvedl, že Ministerstvo vnitra je gesčním orgánem pro oblast archivnictví, a dovolil jsem si požádat o vyjádření, jaké konkrétní kroky plánuje ministerstvo učinit v souvislosti se zneužíváním dětí ze strany pracovníků v církvi. V zahraničí došlo k mapování případů sexuálních útoků proti dětem přes církevní spisy, čímž bylo stanoveno orientační množství případů, kterých se to týká. V České republice nejsou takové případy zmapovány. Bylo by žádoucí to umožnit v legislativě a stanovit instituci, která je za to zodpovědná. To z toho důvodu, že Ministerstvo vnitra má v gesci nejenom policii a tu oblast odhalování trestných činů, ale i problematiku archivnictví, čili zajišťování toho, že v rámci archivu soukromých institucí dochází k adekvátnímu výběru archiválií a následné možnosti badatelů se těm archiváliím věnovat.
Dále jsem se obrátil dne 4. 12. 2024 písemnou interpelací na ministra zahraničí ve věci smlouvy s katolickou církví a rizika zakrývání zneužívání dětí v církvích. Tam jsem si dovolil opět požádat o plnou dokumentaci a zaznamenanou komunikaci včetně analytických materiálů, srovnání zápisů a komunikace e-mailové, interní a poskytnuté jinými osobami a případně zvukových záznamů, pokud jsou v držení Ministerstva zahraničí, které se týkají dojednávání ustanovení smlouvy s katolickou církví, Svatým stolcem, sněmovní tisk 844, a to ustanovení upravujících mlčenlivost, dnešní čl. 4, a podobná předchozí ustanovení v průběhu vyjednávání. Za druhé jsem požádal, aby pan ministr uvedl přehled mezinárodních smluv států Evropské unie obdobných smlouvě v bodě 1 s uvedením znění ustanovení upravujícího mlčenlivost, to jest zahraniční ekvivalent k čl. 4 návrhu smlouvy s katolickou církví. My jsme tady citovali některé ty úpravy, tak jak to mají například Němci, kde se ukazuje, že Češi to mají méně výhodné a více to podporuje to ututlávání v rámci církve. V rámci třetího bodu jsem požádal o uvedení všech osob, které se podílely na vyjednávání, a jejich role, a to včetně úředníků, členů zákonodárných sborů, členů exekutivy a externích subjektů zasílajících podněty nebo účastnících se jednání, pokud jde o ustanovení uvedená v bodě 1 žádosti, a o chronologický přehled dílčích jednání o záležitosti uvedené v bodě 1, osobních jednání, komunikace on-line, e-mailů, videokonferencí a podobně. Domnívám se, že ten přehled, který tady zazněl k tomu, jak vůbec bylo vyjednáno toto patřičné ustanovení ohledně mlčenlivosti, tak byl zcela nedostatečný a vůbec jsme z toho neměli možnost pochopit, proč to dopadlo takovým způsobem, jako to dopadlo.
Poslední moje interpelace v této věci se týká Ministerstva spravedlnosti, na které jsem se opět obrátil interpelací ze 4. 12. 2024. Interpelace na ministra spravedlnosti ve věci smlouvy s katolickou církví a rizika zakrývání zneužívání dětí v církvích. Tam jsem si dovolil požádat o plné znění připomínek a další zaznamenané komunikace, včetně e-mailové, Ministerstva spravedlnosti a dalších rezortních organizací, které má ministerstvo v držení a které se týkají dojednávání ustanovení té smlouvy s Vatikánem, a to ustanovení upravujících mlčenlivost, dnešní čl. 4, a podobná předchozí ustanovení v průběhu vyjednávání. Já už jsem tady citoval některé prameny právě, které jsme obdrželi z Ministerstva spravedlnosti, ale zdaleka to nebyla veškerá komunikace v těchto záležitostech a bylo by žádoucí, abychom ty informace o genezi této smlouvy měli k dispozici. Za druhé jsem požádal o srovnání zpovědního tajemství podle současné právní úpravy ČR a podle mezinárodní smlouvy uvedené v bodě 1, v čem se liší a překrývají z pohledu subjektů práv či rozsahu, to jest, zda by byla všechna ustanovení našeho právního řádu plně vymahatelná i v případě ratifikace smlouvy. Já jsem ostatně ohledně tohoto tématu dneska mluvil i s panem ministrem spravedlnosti a apeloval jsem na něj, aby v rámci projednávání tohoto důležitého tisku vystoupil právě a obhájil, jakým způsobem probíhala ta příprava a výkon působnosti Ministerstva spravedlnosti v této záležitosti, protože ministerstvo k tomu mělo poměrně kritické, zásadní připomínky, a je těžko pochopitelné, jak to, že se do výsledného textu té mezinárodní smlouvy nepropsaly a naopak převážily ty zájmy na změnu, které byly ze strany Vatikánu.
Takže tolik moje úvodní vystoupení a já věřím, že se dostaneme v podrobnějším rozsahu k těm problematickým otázkám, které jsem tady nastínil, a případně že bude tedy zcela jednoznačně vyvráceno, že nebude možné... že nebude docházet k rozšíření osobního rozsahu té mezinárodní smlouvy tak, aby to mělo dopad i na další osoby a tak, aby se zkomplikovala právě možnost vyšetřování a efektivního postihování v případě zejména sexuálních útoků v rámci církevních organizací. Děkuji za pozornost. ***