Neautorizováno!


(Jednání pokračovalo v 11.51 hodin.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Tak máme 11.51. (Ministr Rakušan a ministr Vlček ukazují předsedajícímu své náhradní karty.)

Ano, píši si, 43.

Ještě jenom poznamenám, že omluvu ruší pan poslanec Hayato Okamura.

S náhradní kartou číslo 42 bude hlasovat pan vicepremiér Rakušan, s náhradní kartou číslo 43 pan ministr Vlček.

Ještě jednou jsem přivolal všechny kolegy, kolegyně. (Odmlka.) Vidím, že sál už je zaplněn.

 

Jenom připomínám, že budeme hlasovat o celém návrhu pořadu 126. schůze Poslanecké sněmovny tak, jak byl písemně předložen. Zaslechl jsem - pokud jsem dobře slyšel - odhlášení, takže poprosím, abyste se přihlásili.

Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 2, přihlášeno bylo 167, pro bylo 87, proti bylo 79. Přijato.

 

Konstatuji tedy, že pořad schůze byl schválen.

Končím 126. schůzi (?). Nyní přistoupíme k jedinému bodu pořadu, kterým je

 

1.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 201/1997 Sb., o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 825/ - třetí čtení

Poprosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka a zpravodaj garančního výboru, kterým byl rozpočtový výbor, pan poslanec Jan Kuchař.

Podotýkám, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 825/2, který byl doručen 20. prosince předcházejícího roku, roku 2024, a usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 825/3.

Podotýkám, že zde mám dvě přednostní práva - jenom si je ověřuji, než se pustíme do rozpravy - a to je paní předsedkyně Schillerová. Táži se, jestli je zájem o vystoupení? Ano. Poté zde mám ještě pana předsedu Fialu. Ten mi potvrdil, že ano.

Nyní se tedy táži navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Ano, pane ministře. Jsme před otevřením rozpravy. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, veřejnosti, já si dovolím stručně uvést ještě i tento vládní návrh zákona, této novely, byť jsem ho komentoval v prvním, druhém čtení, tak ale myslím si, že ta rekapitulace i po vystoupeních těch, kteří vystupovali před schválením programu této mimořádné schůze, kteří ve svých přednostních právech se také vyjadřovali k této problematice, tak si dovolím znovu i pro veřejnost zrekapitulovat některé věci a uvést na pravou míru konkrétní fakta.

Vracím se znovu k tomu, že stanovování platů představitelů veřejné moci, státních zástupců a soudců bylo opakovaným tématem v minulosti. My jsme se snažili najít takový konsenzus napříč celým politickým spektrem, abychom jednou provždy nastavili jasný, předvídatelný, transparentní mechanismus... (Odmlka pro hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Poprosím o klid v sále, kolegyně, kolegové. Děkuji.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: To se podařilo na politické dohodě v roce 2015 za účasti všech představitelů - u toho jednacího stolu byl i jak předseda hnutí ANO Andrej Babiš, tehdejší ministr financí, tak i tehdejší předseda hnutí Úsvit Tomio Okamura - a našel se mechanismus, který říká: Nebudeme si stanovovat platy my, navážeme je na objektivní ekonomická fakta o tom, jak se vyvíjí platy a později souhrnně platy i mzdy v českém národním hospodářství. Takto se to začalo praktikovat, došlo tam ještě k určité úpravě v průběhu let a takto se vlastně vytvořil automatický mechanismus, který byl vždycky provázán dva roky zpětně s tím, jak se opravdu vyvíjí průměrná hrubá mzda v českém národním hospodářství, tedy jasný mechanismus: rostou-li platy lidem v této zemi, rostou se dvouletým zpožděním také i platy politiků, státních zástupců a soudců. Na to byl navázán koeficient v zákoně, který z této průměrné hodnoty - znovu říkám, dva roky zpětně - krát trojnásobek, vytvořil platovou základnu, ze které stanovenými koeficienty, z nichž nejvyšší koeficient byl pro soudce, druhý nejvyšší koeficient pro státní zástupce a až ten třetí koeficient byl pro představitele veřejné moci, se stanovovala ta konkrétní částka, ze které se potom vypočítával daný, konkrétní plat. To tady fungovalo a zákon to velmi dobře vlastně nastavil s tím, že v roce 2021, v roce 2022 došlo ke zmražení růstu platů s odůvodněním, které bylo tehdy popsáno - covidová doba, ekonomická, hospodářská situace. Následně v roce 2023 došlo k nárůstu, tam jsme se vrátili krátkodobě na ten takzvaný automat.

V roce 2024, respektive pro rok 2024, jsme ještě v rámci ozdravného daňového balíčku přistoupili k tomu, že jsme do toho tempa růstu zasáhli a ten koeficient byl upraven. Následně podáním k Ústavnímu soudu, nebudu popisovat celý ten příběh další, došlo k tomu výsledku, kdy nás Ústavního soudu ze zákona tu částku toho koeficientu vyjímá. My jako zákonodárci musíme tuto věc napravit, odůvodnit a vrátit to zpátky do stavu, aby bylo možné za lednovou výplatu, která bude vyplácena v únoru, stanovit ty platy, protože v tento okamžik vlastně tu platovou základnu nemáme podle dikce zákona jak určit. Proto tady dneska stojíme a v zásadě naším úkolem je podle mého názoru, tak jak ta politická dohoda byla uzavřena a jak roky dobře fungovala, vrátit se k tomu původnímu mechanismu, to znamená, ať je navázán růst platů těchto tří skupin na to, jak rostou či nerostou mzdy v národním hospodářství v České republice. Je to s tou záležitostí, která je vlastně dva roky zpětně, protože bavíme se nikoliv o nějaké predikci, ale bavíme se o uzavřených letech, kdy vidíme mezi těmi jednotlivými kalendářními roky, jaký ten nárůst byl, či nebyl. K tomu se logicky vracíme. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP