Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(18.40 hodin)
(pokračuje Vladimíra Lesenská)

Například se jedná o data potenciálně ukládaná v zahraničí orgány státní správy nebo jimi podřízenými organizacemi. V rámci prevence obcházení navrhované legislativní úpravy tento pozměňovací návrh explicitně reguluje ukládání dat nejen pro stát, ale i pro jeho dodavatele a eliminuje tím možnost nepřímého přenosu dat do zahraničí. Pro zvýšení transparentnosti podléhají veškeré výjimky z navrhované právní úpravy přísné kontrole a povinnému zveřejnění, což eliminuje riziko tajných dohod. Pokud bude tento pozměňovací pozměňovací návrh přijat, je vhodné při dalších úpravách s odbornou veřejností prodiskutovat možnost zavedení a výši sankcí v případě nedodržení těchto pravidel. Pro posílení národní bezpečnosti zůstanou přijetím tohoto návrhu data občanů České republiky pod kontrolou státu a legislativy České republiky, což minimalizuje riziko jejich zneužití zahraničními subjekty. Tento návrh zohledňuje požadavky GDPR a další legislativy Evropské unie. Hlavním cílem tohoto návrhu je zajistit bezpečnost dat občanů České republiky v globálním kontextu.

V druhém pozměňovacím návrhu pak konstatuji, že by ideální bylo, aby tato data zůstávala jenom na úložištích pouze na území České republiky. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, paní poslankyně. S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Michal Zuna, s přednostním právem pan ministr Blažek a pak jsou řádné přihlášky. (Min. Blažek oznamuje, že se nehlásí.) Prosím.

 

Poslanec Michal Zuna: Já vám děkuju za slovo. Dovolím si zareagovat na předchozí výstupy zpravodajů výborů. Je pravda, že tento návrh zákona probíhá intenzivní debatou na mnoha výborech. Musím říct, že tak, jak byl předložen, ta původní verze vládního návrhu, tak z mého pohledu je ta nejideálnější, nicméně rozumím tomu, co tady říkal pan Adamec, že některé věci ohledně NÚKIBu nebo vlády byly diskutabilní, a tyto záležitosti tak z mého pohledu jednoznačně řeší pozměňovací návrh, respektive verze, která prošla výborem pro bezpečnost. A zároveň ta verze, která prošla výborem pro bezpečnost, zachovává to, proč tady ten návrh máme, a to je, abychom měli odolnou Českou republiku vůči kybernetickým hrozbám. A naopak ten návrh, který prochází hospodářským výborem, tak zároveň počítá tedy i s úpravou paragrafu 27, tedy s prověřováním rizik spojených s dodavatelem, a konkrétně tedy vyjmutím kategorie vysoká, což by právě zapříčinilo tu nižší odolnost.

Takže z mého pohledu ta varianta, která prošla garančním výborem, výborem pro bezpečnost, tak je už nějakým kompromisem kompromisů, ale zároveň variantou ideální jak z pohledu těch úprav, které tady zazněly ze strany pana předsedy hospodářského výboru, tak s přihlédnutím k zachování nebo zajištění odolnosti vůči kybernetickým hrozbám.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní řádně přihlášený pan poslanec Robert Králíček, připraví se pan poslanec Ivan Bartoš. Prosím.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážený pane předsedající, pane ministře, kolegyně, kolegové, popravdě řečeno, já bych to rozdělil na dvě věci. První věc je ochrana dodavatelského řetězce. Bylo to rozhodnutí vlády, že ho přidala do vlastně té implementace směrnice NIS2, a tady máme výsledek. Za mě to bylo špatně, protože samozřejmě to vzbuzuje nějaké diskuse, ale bylo to rozhodnutí, pojďme k tomu přistoupit pragmaticky.

My jsme byli v minulých týdnech terčem spolu s některými kolegy z ODS nějakých novinových článků, že snad se všichni otáčíme do Číny a podobné hlouposti, tak my je v ANO zažíváme poměrně dlouho s Ruskem, Čínou, teď si to okusila část ODS. Mohu tady říct, že popravdě řečeno, já se v těch dvou pozměňovacích návrzích, respektive v tom, co prošlo hospodářským výborem a co prošlo výborem pro bezpečnost, ztrácím. Já bych chtěl, aby mi jako poslanci tedy někdo z legislativního hlediska vysvětlil jednu důležitou věc, kterou já tvrdím od začátku, a myslím, že ji zastává celé naše hnutí. My chceme, aby NÚKIB měl pravomoce kontrolovat všechny subjekty, to znamená ve všech úrovních, ať už je to vysoká, kritická a tak dále.

Ale za mě, a domníváme se a tady se shoduju s Ivanem Adamcem, že to finální rozhodnutí musí udělat politik. Vláda musí mít odvahu na to, aby se vyjádřila k bezpečnostním otázkám. A jestliže tato vláda cítí, že některé čínské značky jsou bezpečnostním rizikem, ať je zakáže, ale nese za to plnou odpovědnost. A jakákoliv vláda, ať už to bude jakákoliv příští vláda. Souhlasím s tím, že toto je politické rozhodnutí a měl by ho dělat politik na doporučení NÚKIBu, bezpečnostní rady, ale nikdo z nás, a myslím, že ani Ivan Adamec, nechce omezit jakékoliv pravomoce NÚKIBu, aby NÚKIB nemohl kontrolovat nějaký subjekt.

Proto říkám znovu a zřetelně: hnutí ANO chce, aby NÚKIB kontroloval všechny subjekty, které jsou v tomto zákoně, aby tam přístup měl, aby je mohl kontrolovat, aby nebyl nijak omezován nikým, ale v té verzi nejvyšší, v té kritické by měla rozhodovat vláda. A možná i v té vysoké. Pojďme to ještě doladit, ale mělo by to být politické rozhodnutí s plnou odpovědností, kterou za to ta vláda ponese, protože se můžeme dočkat různých arbitráží. Můžeme je prohrát, můžou tam být miliardová odškodná, ale ano, můžeme to pro tu bezpečnost podstoupit, ale musí to být rozhodnutí za mě politiků, nikoliv úředníků.

A co se týče té části implementace NIS2, já se jenom obávám, že si zakládáme na stejný problém, jako jsme měli s GDPR. My jsme se nepoučili a dnes ten trend se obrací. Je to boj proti byrokracii a my tu posouváme některé byrokratické věci. Opravdu jsme si jisti, že nám ta byrokracie pomůže zvýšit kybernetickou bezpečnost? Nikdo z nás, a věřím tomu ve 100 procentech v této Sněmovně, všech 200 poslanců nikdy nezpochybní to, že musíme investovat do kybernetické bezpečnosti. Nezpochybní to, jak kybernetická bezpečnost je důležitá. Ale pojďme znovu bojovat proti byrokracii. Máte tam další zákon - bod číslo 8, digitální ekonomika, DSAsa, ESG, a každý z těchto různých zákonů a nařízení potřebuje dalšího člověka, potřebuje manažera. A kovářova kobyla, jak se říká, zeptejte se Úřadu vlády, jak má naplněno, jakého manažera kybernetické bezpečnosti má. Zeptejte se i ve Sněmovně a dalších institucích. Možná se budeme divit, že opravdovu kovářova kobyla chodí bosa. Tak berme to s nějakým rozumem, pojďme to ještě mezi druhým, třetím čtením doladit, aby ta shoda opravdu v té bezpečnosti byla, a pojďme si některé ty věci vyjasnit. A myslím, že ty novinové články jsou úplně zbytečné. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Ivan Bartoš. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dobrý večer, dámy a pánové. Já než vystoupím s meritem svého příspěvku, možná bych chtěl vaším prostřednictvím zareagovat na své předřečníky, ať už na pana poslance Králíčka, či na pana poslance Adamce, který byl zpravodajem toho výboru.

My jsme měli možnost řešit tuto věc jak se zástupci státních institucí, tak i se zástupci trhu, zejména v oblasti ICT a telekomunikací. A já bych byl velmi opatrný v tom přístupu, jakým rámujeme činnost NÚKIBu, kdy v nějakou chvíli o nich nehovoříme už jako o odbornících, ale jako o úřednících. Já si nemyslím, že NÚKIB, který svojí kompetencí spadá pod premiéra České republiky, je nějaký řekněme běžný úřad, kde svévolně se máchá razítky, i když samozřejmě k některým procesům, které na NÚKIBu probíhají, mám i já své výhrady. Jsou dlouhé certifikace cloudových služeb, jsou přehnaně byrokratické, ale byl bych velmi opatrný. Když se řekne úředník, člověk si představí, že to je někdo, kdo máchá razítkem. Tak toto v tom případě NÚKIBu bych byl opatrný v tom, jak je nazýváme. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP