Neautorizováno!
(21.20 hodin)
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosím pana poslance Rataje, ale pardon, předtím ještě byl s faktickou poznámkou pan ministr, jsem si nevšiml. Tak můžeme.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Já si dovolím jenom velmi stručně odpovědět na některé poznámky. My jsme kvůli tomu věnovali taky velkou pozornost představení toho bodu na podvýboru pro dopravu a troufnu si tvrdit, že jsme dál připraveni, protože jedná se opravdu o novou úpravu. Pro nás je ale důležité, abychom ji dokázali v co nejkratším čase do české legislativy dostat. Skutečně proběhlo mezirezortní připomínkové řízení a všechny připomínky ministerstev jsme vypořádali. Teprve pak jsme se rozhodli postupovat touhle cestou, která opravdu umožní českému automobilovému průmyslu držet krok s jejich zahraničními konkurenty.
Co se týče konkrétních poznámek a odpovědnosti, tady vycházíme například ze zákonů, které přijal německý Bundestag, kde se s tím museli vypořádat, a my se v tomto směru snažíme v principu udělat úplně totéž.
Zkusím přirovnat ten případ poruchy technického zařízení k situaci, ke které může dojít i dnes, a nenese pak za ni vinu řidič, ale ta technologie. Případ výpadku brzdného systému - prostě nezafungují brzdy, přestože by měly - to je vlastně velmi podobný případ a samozřejmě že pak z toho nelze vyvozovat pochybení a trestní odpovědnost onoho řidiče. Tady je jasně určeno tím zákonem, tou úpravou, kde začíná a kde končí odpovědnost řidiče a kde začíná a kde končí odpovědnost výrobce té technologie.
Poznámka k deseti vteřinám, my dneska víme a většina z nás nebo velká část z nás používá ve svých vozidlech už autonomní systémy, které predikují situaci a predikují ji s větším předstihem, než tak činí často samotný řidič, a chovají se vždycky dopředně obezřetně a bezpečně. V tomto směru konzultace s průmyslem, s technologickými firmami určily například i tu lhůtu, kdy vozidlo v dostatečném předstihu vydává signál, vydává v tomto směru impulz tomu řidiči, aby zpět převzal řízení.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím s faktickou ještě paní poslankyni Ožanovou, která chce reagovat.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji panu ministrovi za reakci, nicméně pořád... Pokud dojde k poškození jednotky, je to složité, chápu, že jsou to technické závady na vozidle, na které upozorňoval pan ministr, jako je selhání brzd, ale ta představa, jak budou výrobci vozidel spolupracovat s orgány činnými v trestním řízení či dalšími orgány aktivně a dodávat podklady, že zrovna oni mohou za to, že to způsobilo auto svou konstrukční závadou, to si úplně nedokážu, pane ministře, představit. To opravdu se domnívám, že něco takového bychom měli taky prodiskutovat. Protože co se stane, když nám ta firma nedodá ty podklady, ty záznamy? Jednotka může být poškozena.
Prosím vás, nekruťte hlavou, ale je to pravda. Tady se jedná o životy, o škody. Tu se nejedná o nějaký majetek. Zdraví a životy. Tady se bavíme o tom, že při provozu na pozemních komunikacích dochází k dopravním nehodám a na dálnicích k dost závažným.
Možná by bylo ještě dobré se zabývat tím, že jenom z důvodové zprávy vyplývá, že se tak bude činit na dálnicích. To tam taky upozorňovalo ministerstvo. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Znovu velmi stručně a věcně, v okamžiku, kdy hrozí kolize, tak to auto okamžitě začíná provádět nouzový manévr. Mimochodem, v tomhle směru například i reklamy v poslední době udělaly dobrou službu tomu, aby odborná, ale i laická veřejnost byla informovaná o tom, že ty systémy jsou nastavené tak, aby dokázaly dokonce, v dostatečném předstihu, rychleji než řidič vozidlo zastavit nebo uvést do jiného stavu nouzového manévru.
Co se týče konkrétního případu, na který jste upozorňovala, ptala jste se, jak by se reagovalo, zda to bude opravdu jenom na dálnicích... Tady je jasné, že totiž ten moment, kdy to ta technologie může převzít, určuje přesně ta technologie. Nejpravděpodobněji to bude provoz na dálnicích, ale v principu záleží na tom, jakým způsobem se s tím vypořádá ten, kdo tu odpovědnost přebírá. Ani tohle není objev Ameriky, tady vycházíme z principů legislativních úprav v zahraničí a zejména z reálného technologického stavu. Podotýkám, že i současná praxe a statistika nehod a statistika zranění ukazuje, že právě ty autonomní systémy už dnes přispívají k významnému omezení počtu nehod a zároveň zmenšují negativní dopady těch nehod na zdraví lidí, protože v mnoha směrech přinášejí rychlejší reakci a reakci okamžitou.
Co se týče zákona o pojišťovnictví, tak tady platí stejné principy, stejná pravidla jako v jiných případech a nebylo potřeba propisovat tahle opatření do tohoto zákona. Jsme - podotýkám - dál připraveni i v rámci jednání hospodářského výboru před třetím čtením podrobně představit znovu argumenty, které už na podvýboru zaznívaly, ale pokládáme to také za důležité.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickými jsme se tedy vypořádali, tak můžeme jít nyní na pana poslance Rataje. Jsme v obecné rozpravě. Prosím.
Poslanec Michael Rataj: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já jsem se přihlásil do obecné rozpravy, abych vás seznámil s pozměňovacím návrhem, který jsem nahrál do systému dnes dopoledne. Účelem tohoto pozměňovacího návrhu je zakotvit novou kvalifikovanou skutkovou podstatu, která umožní přísněji postihovat porušení zákazu vjezdu těžkými nákladními vozidly nebo jízdními soupravami.
Dosud je v zákoně zakotveno porušení zákazu vjezdu řidičem jakéhokoliv vozidla a je pouze přestupkem, za který lze ve správním řízení uložit pokutu ve výši 2 000 až 5 000 korun a příkazem na místě pokutu ve výši 1 500 korun, nebo jej lze dokonce řešit pouhou domluvou.
V případě těžkých nákladních vozidel nebo pojízdných souprav samozřejmě má porušení zákazu vjezdu daleko fatálnější následky než v případě ostatních vozidel, a to jak ve vztahu k pozemním komunikacím, tak ve vztahu k ostatním účastníkům silničního provozu. V řadě případů se dokonce jedná i o vědomé a cílené porušení tohoto zákazu, který je z dopravní značky zcela zřejmý.
Já bych v tuto chvíli přečetl dvě věty, které jsou do zákona, tak jak je, bodově vloženy. Tento pozměňovací návrh spočívá ve vložení bodu 18 a ve vložení bodu 19, kdy oba tyto body... podle těchto dvou bodů se bude trestat takové jednání řidiče nákladního vozidla, který v rozporu s § 21, to je ten bod 18, při odbočování na křižovatce nebo na místo ležící mimo pozemní komunikaci ohrozí řidiče jedoucího za ním, anebo také podle bodu 19 řidiče jízdní soupravy o největší povolené hmotnosti převyšující 12 tun, který poruší zákaz vjezdu stanovený místní nebo přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích. Nově bude tento přestupek možné trestat ve správním řízení pokutou ve výši 4 000 až 10 000 korun - to znamená, je to jednou tolik - anebo jej bude možné vyřídit uložením pokuty příkazem na místě ve výši 2 a půl tisíce až 3 a půl tisíce korun.
Teď bych uvedl jeden konkrétní příklad, kdy tento pozměňovací návrh - nebo respektive zákon s tímto zněním - pomůže v konkrétní situaci. Na Frýdlantsku je dlouhá léta špatná situace na silnici I. třídy číslo 56, zejména tedy v úseku mezi obcemi Ostravice a Bílá, kdy zhruba v kilometrech provozního staničení mezi šedesátým pátým a devadesátým kilometrem je v zimním období obtížně sjízdná komunikace, proto zde Krajský úřad Moravskoslezského kraje vydal opatření obecné povahy, kde je do toho úseku zakázáno vjíždění nákladních vozidel nad 12 tun hmotnosti v době od 1. listopadu do 31. března. Jistě jste zaznamenali v tisku, že v pondělí 20. ledna bylo v obci Ostravice zřízeno nové stanoviště dopravní policie, byla tam slavnostně předána unimobuňka. Je to z toho důvodu, že v podstatě na tomto úseku jsou nonstop přítomni policisté, kteří hlídají a pokutují a obracejí řidiče tranzitu, kteří do tohoto úseku vjíždějí přes to všechno, že tam ta zákazová značka je. ***