Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(11.50 hodin)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Moc děkuji. Já to jenom zopakuji, paní poslankyně Peštová navrhuje nový bod jako první bod dnes, který se jmenuje Historie emisních povolenek.

Jako další, kde je přihlášen se změnou programu, je má ctěná kolegyně Lenka Knechtová a já ji poprosím. Tímto jí začínáme měřit jejích pět minut. Prosím.

 

Poslankyně Lenka Knechtová: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, zdravotní pojišťovny a Ministerstvo zdravotnictví proklamují, jak jim jde o zachování dostupnosti lékařské a lékárenské péče v menších obcích. V praxi ale polovina lékárenských zařízení bonifikaci, kterou v uplynulém období dostala, teď nemá. Přitom jsme legislativně nic neupravovali, nic se legislativně neměnilo. Po hodnocení žádostí příspěvek od pojišťoven dostane pouze 73 lékáren a 67 ho nedostane, přičemž toto doporučení je konečné a nelze proti němu podat námitky. Proto tady vystupuji a žádám o zařazení nového bodu s názvem Zachování dostupnosti lékárenské péče v menších obcích jako první bod po pevně zařazených bodech. Lékárnám se zásadně zvyšují vstupy. To už jsme tady mnohokrát probírali. Nejedná se jenom o mzdy, ale například o zmiňované energie. Přitom pojišťovny na tomto kroku, kdy nedají lékárnám podporu, nic neušetří, jen na příspěvek několik desítek lékáren nedosáhne.

Rozhodně se musím ohradit proti absurdnímu nařčení ze snahy o likvidaci lékáren. Pojišťovny nad rámec svých zákonných povinností rozdělují mezi lékárny v odlehlých oblastech každoročně skoro 50 milionů korun. Tady cituji ze stanoviska Všeobecné zdravotní pojišťovny, náměstka pro zdravotní péči Jana Bodnára. Pojišťovny zdůrazňují, že s nastavením kritérií a využíváním systému před lety souhlasila i lékárnická komora. Pro zhodnocení místně obtížně dostupných oblastí byla údajně použita aktualizovaná data o dopravní síti a dostupnosti v souladu s právními předpisy. Tady ale vůbec nerozumím, jakým způsobem se tady tento postup zohlednil.

V Česku dle údajů VZP není jediná oblast, která by nebyla lékárnami pokryta. Musí být od sebe 35 minut, pojišťovny ale podporují údajně i ty, které jsou od sebe 10 a více minut. Ale tady zřejmě nemyslíme vůbec na to, že všichni nemají osobní automobil, a neřešíme, jakým způsobem funguje dopravní spojení. Jednoznačně v tomto postupu vidím další problém, protože občané na to zareagují jenom tím způsobem, že budou nakupovat léky do zásoby, a to je přece postup, který také nechceme.

Aktualizovaná data o dopravní síti, to je terminus technicus, a já bych byla ráda, aby tady někdo vysvětlil, jakým způsobem tohle celé funguje a jak budeme dále postupovat. Z tohoto důvodu navrhuji bod Zachování dostupnosti lékárenské péče v menších obcích jako první bod po pevně zařazených bodech. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Ano, mám zaznamenáno, taktéž děkuji za dodržení času.

V tuto chvíli se posouváme dál, na řadě je pan kolega Igor Hendrych.

Než se dostaví, načtu omluvy. Pan Jan Bartošek se omlouvá od 10.40 ze zdravotních důvodů dnes, Petr Liška od 10 do 12 hodin z pracovních důvodů, Tomio Okamura celý jednací den se zdravotních důvodů, paní místopředsedkyně Olga Richterová od 11 hodin ze zdravotních důvodů a pan poslanec Julius Špičák od 10 do 11 hodin z osobních důvodů. Taktéž se omlouvá pan ministr Marek Výborný, a to z pracovních důvodů od 9.15 do 10.30 hodin. Prosím, pane poslanče, vašich pět minut.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, vážený pane ministře, já bych chtěl zařadit na dnešní jednání bod pod názvem Řešení situace v Probační a mediační službě České republiky a odůvodním to. Na konci roku 2024 rezignovala dlouholetá ředitelka Probační a mediační služby, aktuálně snad zaměstnaná na Ministerstvu spravedlnosti. Bylo vyhlášeno řádné výběrové řízení. Termín byl v prosinci. Výběrové řízení, pokud vím, řádně proběhlo. Přihlásilo se tam několik kandidátů, kterým bylo oznámeno, že jsou všichni relevantními kandidáty a že všichni splňují požadavky na to, aby se mohli stát ředitelem či ředitelkou Probační a mediační služby. Nicméně přesto nebyl nikdo vybrán a vypsalo se nové výběrové řízení.

Zase z informací, které mám - myslím si, že jsou poměrně přesné - to výběrové řízení, druhé kolo, bylo přesunuto na únor roku 2025. To znamená zhruba za nějaký měsíc od této chvíle. Když to spočítáme celkově, tak v podstatě, než nastoupí nový ředitel - pokud tedy to druhé kolo bude úspěšné - tak to bude nejdříve 1. březen. Když to celkově spočítáme, tak zjistíme, že tato poměrně důležitá instituce - ne poměrně, to jsem řekl špatně, ale velmi důležitá instituce - bude tři čtyři měsíce bez ředitele, bez svého ústředního šéfa. To si myslím, že není dobře.

Já jsem v této věci interpeloval - hovořil jsem o tom několikrát - pana ministra spravedlnosti. Na minulých interpelacích nebyl přítomen. V řádu několika týdnů dostanu asi písemnou odpověď nebo měl bych dostat. Nicméně z mého pohledu je ta problematika velice emergentní, a proto chci, aby se tady řešila už dnes. Ono to není jenom o tom, že ta instituce nemá takzvanou svoji hlavu, ale jde o to, že, jak už jsem tady několikrát hovořil, se potýká i s mnoha dalšími problémy, které je nutné řešit. To bez ředitele nebo ředitelky, která nastaví nějaký nový směr, nějakou novou koncepci, asi nepůjde.

Ty problémy se pokusím shrnout stručně. Jsou zejména v tom, že velmi špatně funguje systém, ve kterém úředníci a asistenti Probační a mediační služby pracují, takzvaný systém NAIS, který je novým systémem, nicméně bohužel je příliš pomalý, a podle informací které mám, zdržuje pracovníky od práce, a to údajně až trojnásobně. I v této věci jsem ministra spravedlnosti interpeloval. Bylo mi odpovězeno před nějakým měsícem, že se na tom pracuje, a tak dále. Ale já bych byl rád, jestli se už opravdu něco stalo, jestli ten systém, ve kterém ti úředníci zakládají spisy a pracují s nimi a tak dále, skutečně už běží tak, jak běžet má, anebo kdy tedy se tak stane? Ale tohleto je opravdu důležitá věc pro chod této organizace.

Těch problémů je tam více. Hovořil jsem o tom tady několikrát, 100 případů na jednoho pracovníka ročně, kdy optimální stav je 50, maximálně 70, 75, aby mohli tu práci dělat opravdu v klidu, pořádně a profesionálně. Za tímto účelem jsem tady navrhoval již dvakrát na rok 2024 a 2025, kdy jsme projednávali státní rozpočet, navýšení částky na Probační a mediační službu tak, aby mohla přijmout další pracovníky, další úředníky Probační a mediační služby. Nebylo mi vyhověno. Tento pozměňovací návrh ke státnímu rozpočtu nebyl přijat.

Je to ale pro mě s podivem, protože zároveň s přepokládanou účinností novely trestního zákoníku se předpokládá, že tato služba bude mít daleko více práce, daleko více činností, daleko více dohledu nad alternativními tresty a s tím stávajícím počtem zaměstnanců to nebude schopna logicky zvládat. Navíc se Probační a mediační služba potýká zejména v Praze, ale i jinde, s významnou fluktuací, s odchody zaměstnanců, protože v této organizaci nejsou příliš vysoké mzdy a už to prostě není taková srdcovka, jak se říká, jako v minulosti.

Tohle všechno, o čem tady hovořím, si myslím, že je velmi důležité, emergentní a bylo by dobré, abychom to tady dneska probrali. Jak už jsem říkal na začátku, pane místopředsedo, bod se jmenuje Řešení personální situace v Probační a mediační službě České republiky. Rád bych ho navrhl jako bod číslo 3 dnešního jednání. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP