Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(10.50 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)
Tady prostě máme samozřejmě šéfku a také šéfa toho odboru strategické komunikace. Ta se chce zaměřit, jak tady píše, na hodnotová témata a zároveň reagovat na současné výzvy. Pokud si jenom přečtete to, s čím ten útvar strategické komunikace na Úřadu vlády jde, s jakou vizí, tak jsou to opravdu obecné fráze, které nikam Českou republiku neposunou, například je tady napsáno, že v současné době dochází k intenzivnímu hodnocení dosavadní činnosti s ohledem na nutné změny, které povedou k zefektivnění komunikace státu s občany. Jenom tady tato věta, kterou si musíte přečíst čtyřikrát, abyste jí porozuměli, tak svědčí o tom, že ti lidé na tom odboru strategické komunikace prostě nemají co dělat.
Takže Česko komunikuje jsme částečně probrali. A pojďme, prosím, k těm zásadním posledním věcem, což je za prvé dopis pana ministra Jurečky. Včera skutečně, a myslím si, že celá řada seniorů byla naštvaných, že jim přichází právě domů dopis, který se chlubí tím, co vláda všechno pro ně udělala, aby jim navýšila samozřejmě od Nového roku valorizací 358 korun. A de facto tady prostě pan ministr píše, že to, co se povedlo prosadit v listopadu v rámci Poslanecké sněmovny, tak že by rád představil všem těm seniorům, kterým ten dopis přišel. Nicméně když se dostali k tomu dopisu ti senioři do svých schránek, tak zjistili, že i přestože se jednalo o předvánoční dopis, tak jim přišel až na konci ledna. A říká tady celou řadu věcí, které samozřejmě legislativně prošly, ale také celou řadu věcí, které bychom mohli opravdu označit, že se dějí za peníze daňových poplatníků a Ministerstva práce a sociálních věcí předvolební kampaň, poněvadž nás čeká kampaň samozřejmě do Poslanecké sněmovny, tak rozumím tomu, že se chce v rámci toho předvolebního klání mezi těmi jednotlivými stranami říkat to nejlepší, to skvělé a tak dále. Ale promiňte, za peníze daňových poplatníků?
Jenom chci říct, že dopis pana ministra Jurečky stál 78 milionů korun. To je neuvěřitelné, protože v době, kdy říká pan ministr, že digitalizujeme ve velkém, a já rozumím tomu, proč to poslal, protože 78 milionů korun nebude stát žádnou stranickou pokladnu, nebude se na to skládat koalice SPOLU, prostě to jde z peněz daňových poplatníků a já si dokážu představit, že ten jeden papír toho dopisu, který prostě přišel každému tomu seniorovi, by se dal využít v těch 78 milionech úplně, ale úplně jinak na - a vymyslím tady na místě stovky potřebnějších věcí než to, že si pan ministr Jurečka udělal předvolební marketingovou reklamu, nebo si myslel, že si ji teda dělá, protože v tuto chvíli to spíše vypadá naopak, protože když napíšete seniorům, že při třicetiprocentním zdražení úplně všeho za poslední léta jim přidáváte od ledna 350 korun, tak to spíš bychom měli poděkovat my jako opozice, že dělá reklamu nám.
Vláda taktéž chystá, a to je poslední věc a dle mého názoru nejskandálnější, kampaň za 34 milionů korun, jak se píše na Novinkách. Zakázku dostala firma syna exposlance za ODS.
Tak já skutečně bych mohl, i kdybych byl super objektivní, nepodezírat tady tuto vládu, že si opravdu neutrácí peníze před poslaneckými volbami nebo před parlamentními volbami do Poslanecké sněmovny, peníze daňových poplatníků, které skutečně jsou, bych řekl, vyjádřeny před volbami různými věcmi, tak tady skutečně to je tak okaté, že nerozumím tomu, že někteří koaliční poslanci se s tím opravdu dokážou takhle jednoduše smířit. 34 milionů korun, které v tuto chvíli tato vláda utrácí, budou totiž poté samozřejmě logicky navazovat na ty stranické finance, kdy nám prostě samozřejmě například koalice SPOLU oblepí Českou republiku billboardy, bude to navazovat, a bude tak mít intenzivní kampaň za peníze daňových poplatníků, která bude navazovat na jejich kampaň, a to až do konce parlamentních voleb.
Smlouvu uzavřel Úřad vlády se společností Knoworigin, kterou vlastní akciovka Knowlimits, a v ní je předsedou představenstva Jan Vidím mladší, syn exposlance ODS Jana Vidíma. Mně by to samozřejmě nevadilo, pokud by to byly peníze právě koalice SPOLU, na které ona si samozřejmě na tu předvolební kampaň střádá a sbírá ty peníze ze tří různých subjektů, jsou to její peníze, ať si ty kampaně dělá kdo chce, ale vadí mi to, že tady Úřad vlády utrácí řekl bych dost netransparentním způsobem peníze právě pro své kamarády. Řeknu to na rovinu.
To není všechno, protože úplně stejná agentura dostala stejným způsobem, to znamená v takzvaném dynamickém nákupním systému, který samozřejmě umožňuje zákon o zadávání veřejných zakázek, taktéž zakázku za rok 2022, a to je Deštník proti drahotě, takže Deštník proti drahotě a teď ta nová kampaň za 34 milionů korun, tak to vyhrála stejná firma právě syna expolitika ODS.
Ta reklama by měla být umístěna, a protože je před volbami, tak určitě bude velmi masivní, ve venkovním prostoru, měla by být umístěna v on-linu, v rádiu, a to od ledna tady tohoto roku. Pokrývá tedy celé předvolební období do sněmovních voleb, které by se podle prezidenta Petra Pavla mělo konat zhruba v polovině září. A de facto vždycky to funguje tak, že až pan prezident vyhlásí ten termín, tak od té doby se počítají náklady těch jednotlivých stran na předvolební kampaň. Tady říkám, že to prostě jednoduše bude navazovat, a opravdu nerozumím tomu, že vůbec do toho takto někdo jde.
Tady tímto pomalinku skončím a ještě řeknu možná pár vět, protože se ještě nenacházíme v bodu, ale taktéž o tom, co se bude dít, až ten bod otevřen bude. My opravdu nesouhlasíme s tím, aby ten zákon o České televizi a Českém rozhlase v té podobě, v jaké byl předložen, prošel. Ten zákon totiž vůbec nenavazuje na to, s čím tady přicházela Poslanecká sněmovna poslední léta, to znamená, že jsme měli tady několikrát různé semináře a kulaté stoly, které měly definovat vlastně, jak má vypadat veřejnoprávní služba ve 21. století, v období digitalizace, v období toho, kdy digitalizace by měla naopak zlevňovat celou tu výrobu a veškeré věci okolo produkce veřejnoprávních médií, poněvadž i vláda předchozí než tady tato, odpustila dvakrát DPH veřejnoprávním médiím právě proto, aby mohla více investovat do digitalizace. Tato debata vůbec neproběhla anebo byla prostě hozena do koše. Poté měla na to navazovat debata o definici poplatníka, to znamená, kdo má hradit tady ta média veřejné služby, která dle mého názoru tady samozřejmě potřebujeme, a na to měla navazovat ta poslední debata, a to je, kolik to mělo stát.
A tady tomu jsme se úplně vyhnuli a bohužel prostě na neprodiskutovaném, myslím na tom politickém poli, neprodiskutovaném zákonu prostě není shoda z toho důvodu, že si ho Ministerstvo kultury přineslo jako překvapení pro všechny, dokonce i pro některé koaliční poslance. Všichni si pamatujeme tu tiskovku v Poslanecké sněmovně, kde všichni netrpělivě čekali i z řad koaličních poslanců, aby věděli, co tam vlastně pan ministr Baxa, pan poslanec Lacina, pan poslanec Jakob řeknou a co tam vlastně představí. ***