Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(12.10 hodin)
(pokračuje Robert Stržínek)

Navíc mi přišla spousta reakcí na to mé včerejší vystoupení a vidím, že to trápí mnoho starostů v naší republice a spoustu lidí, protože nevhodně umístěných výdejních boxů je evidentně spousta.

Dovolím si tedy požádat o zařazení nového bodu, který se týká umisťování výdejních boxů na nevhodných místech ve městech a obcích. Výdejní boxy totiž z nepochopitelného důvodu nepodléhají posuzování podle stavebního zákona. Jsou umisťovány často na nevhodných místech a vytvářejí nežádoucí vizuální smog. Mnohým občanům vadí a stěžují si na ně. Na některých místech výrazně zhoršují dopravní situaci a jsou tak často nebezpečné jak pro parkující řidiče, kteří si přijedou vyzvednout zásilku, tak pro chodce, kteří se zde pohybují.

Ministerstvo pro místní rozvoj je toho názoru, že výdejní boxy nelze považovat ani za stavbu, ani za výrobky plnící funkci stavby ve smyslu § 2 odst. 3 stavebního zákona, a proto nepodléhají posuzování podle tohoto zákona. Já s tím osobně zásadně nesouhlasím. Výdejní boxy nám ve městech a obcích rostou jako houby po dešti, zaplevelují města a stavební úřad, ani samospráva s tím nemůže nic dělat.

Paradoxem je například to, že oproti tomu reklamní cedule, nebo chcete-li informační a reklamní zařízení při velikosti nad 0,6 metru čtverečního, což je pro představu čtverec 80 krát 80 centimetrů, tak na takovéto zařízení je vyžadováno povolení stavebního úřadu, a to územní rozhodnutí nebo územní souhlas. A v případě, že tato reklamní zařízení jsou větší než 8 metrů čtverečních, je dokonce vyžadováno ještě navíc stavební povolení nebo ohlášení. Je to naprostý paradox, který zcela neřízeně umožňuje stavět výdejní boxy na nevhodných místech, a já jako starosta jsem přesvědčen o tom, že musí dojít k jejich regulaci, a tedy ke změně stavebního zákona. Z mého pohledu se totiž jedná v mnoha případech o černé stavby.

Ministerstvo pro místní rozvoj se ke změně stavebního zákona staví velmi laxně. Odkazuje na tržní řád a na některé jiné instrumenty, které nepovažuju za ideální pro řešení této situace, a já proto nevidím jinou možnost než začít problém výdejních boxů řešit na půdě Poslanecké sněmovny.

Chci říct, že sám výdejní boxy využívám. Běžně si z e-shopů nechávám zboží do výdejních boxů posílat a je to pro spoustu lidí velice příjemný způsob vyzvednutí a mnohdy i zaslání zboží. Ale je třeba se opravdu podívat na to, kde jak které boxy jsou umístěny, a v mnoha místech, kde komplikují dopravu, kde opravdu hrozí to, že bude docházet ke střetům s chodci, kde vznikají zácpy, kde se auta nemohou navzájem vyhnout, když tam dva, tři lidé zastaví a chtějí si vyzvednout zásilku, to je prostě špatně. A pokud my starostové nebudeme mít možnost takovéto situace regulovat a říct "tady výdejní box může být, tady ne", tak je to špatně. Proč by nemohl být u velkých parkovišť, ve velkých nákupních centrech anebo v širokých ulicích, které umožňují bezproblémové a bezpečné parkování? Ale tam, kde ta situace je nepřehledná, potřebujeme jasný nástroj, který nám umožní říci: tady, vážení, ne! Takže tolik k tomuto tématu. Poprosím zařadit tento bod jako první na dnešní jednání Sněmovny. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní tedy vystoupí pan poslanec Janulík se svým návrhem na změnu programu, následuje pan poslanec Lubomír Wenzl. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Miloslav Janulík: Děkuji za slovo, paní předsedající. Včera se na mě nedostalo v interpelacích úplně těsně, takže abych dostal odpovědi já a voliči na otázku, já vám něco ocituji. Ocituji vám předsedu vlády: "Patřím k těm, kteří říkají, že máme revidovat Green Deal v řadě věcí. Nejenom, že to říkám, také jsme prosadili jádro, podporovaný zdroj energie, dosáhli jsme úpravy normy Euro 7 a teď pracujeme na tom a snažíme se pro to získat většinu, abychom zrušili pokuty nebo proměnili tu podobu pokut, které má platit automobilový průmysl." Dodal, že vláda také usiluje o zrušení nebo odložení povolenek druhého typu. Vláda zatím do zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů vložila pouze část evropské směrnice a vynechala systém EU ETS 2. Právě ta zavádí emisní povolenky i na pohonné hmoty nebo vytápění. Česká vláda se pokusí vyjednat v Evropské unii odklad spuštění systému nových emisních povolenek, které mají začít platit v roce 2027 alespoň o rok. Stejně tak jako česká vláda a já osobně patříme k těm, kteří se zapojují do iniciativy na razantnější řešení ilegální migrace. Musíme se starat o prosperitu. Kvůli sobě musíme korigovat některá rozhodnutí, která nebyla dobrá a byla příliš ideologická, a tak dál. A tyhle věci se přece musíme snažit dělat sami kvůli sobě, na to nepotřebujeme Donalda Trumpa. Musíme se začít s Amerikou mít co nejlepší vztahy.

No, to je hezké, ale do toho ve středu paradoxně moje kolegyně, protože také bývalá gynekoložka - já tedy jsem ještě současný - tak paní Leyenová představila cestovní mapu po Evropu, ale hlavní věta: "Ale Zelenou dohodu neopustíme." Více prostoru pro inovace, bezpečnost, nižší ceny energií, ale i o desítky procent méně regulací, administrativních zátěží pro firmy. Slibuje to pětiletý plán, zase další plán pětiletý, zvaný kompas konkurenceschopnosti, který má zvrátit zaostávání Evropy za Čínou a Spojenými státy. Představila ho Leyenová. Středobodem funkčního období komise von Leyenové byla Zelená dohoda a nyní se to má proměnit ve větší ochranu klimatu v nové exekutivě. Zástupci frakce Evropské lidové strany, ke které patří Leyenová, požadují odklon od stále zvyšujícího se množství pravidel pro společnosti a tak dál. Ale hlavní message je tedy, že Zelenou dohodu neopustíme, a proto já navrhuji tento bod, aby nám tedy vysvětlila vláda, respektive premiér, jak to myslí, jak to chce udělat, když tedy Brusel, Evropská unie to ještě petrifikuje a důrazně řekne, že ta Zelená dohoda je prostě úplný zákon a že prostě to je, to je tabu, to je zlaté tele, od kterého se neupustí, jenom se udělají nějaké drobné, jakože že se má udělat ta inovace, nastartovat inovace, mají firmy řešit méně administrativy, ale to neřeší ten hlavní problém samozřejmě.

Na druhé straně, Petr Fiala, který byl tady od této paní strašně pochválen, plácala ho tady po zádech, jak to výborně všecko udělal, tak najednou říká, že by se to mohlo nějak změnit. Jak to chce změnit? Jak to chce udělat? Ať nám to tedy vláda vysvětlí, jak to bude, protože mně třeba osobně i voliče samozřejmě zajímá, co bude. Z emisních povolenek je byznys, to vůbec neplní tu funkci, kterou to plnit mělo, čili bylo by samozřejmě načase to celé odpískat a hodit ručník do ringu a celé to nějak změnit. Teď samozřejmě do toho vletěl americký prezident, který řekne, že Evropu naučí používat fosilní paliva. Najednou se tady bavíme o paroplynových elektrárnách. Ještě před... Jak tady poskakoval za pultem tehdejší ministr Síkela a vykřikoval něco o závětrných elektrárnách a podobně, tak najednou se to bude muset nějakým způsobem upravit a změnit, aby tady vůbec v té Evropě. Evropa - dobře, ale tady v České republice, aby to bylo k žití, aby mělo smysl se tady narodit, studovat, pracovat a existovat. Zatím to tedy tak všecko nevypadá.

Čili já požaduji zařazení bodu s názvem Green Deal - jak to bude dál, aby tedy vláda vysvětlila, jak to chce zkorigovat nebo jak to chce změnit, nebo odstoupit od některých věcí tak, aby se Česká republika mohla stát, anebo byla místem k životu. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní tedy vystoupí s návrhem na změnu pořadu schůze pan poslanec Lubomír Wenzl a připraví se paní poslankyně Berkovcová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Lubomír Wenzl: Děkuji za slovo, vážená paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, pane ministře, já předstupuji dnes s návrhem na zařazení nového bodu na program dnešní schůze s tím, že podotýkám, že otázku, o které bych chtěl hovořit, jsem otevřel již cirka před rokem v rámci interpelace na pana ministra zdravotnictví, ale jelikož se nestalo vůbec, vůbec nic od té doby, tak cítím nutnost požádat o zařazení tohoto bodu.

Žádám o zařazení na program dnešní schůze, jako první bod, bod s názvem Hrozící nedostatek lékařů. V otevřených zdrojích se uvádí, že zhruba 180 000 dětí dnes nemá svého praktického lékaře pro děti a dorost vzhledem k jejich nedostatku a hlavně dostupnosti. Je to velký problém. Situace v oblasti dostupnosti všeobecných praktických lékařů pro dospělé je obdobná.

Co ale ve veřejném sektoru nerezonuje, a pokud ano, tak ve velice malé míře na rozdíl od situace v oblasti praktických lékařů pro děti a dorost nebo všeobecných praktických lékařů, je situace v oblasti ambulantních specialistů. A tato otázka situace v segmentu ambulantních specialistů je tou, které bych se chtěl věnovat v rámci projednání mnou navrženého bodu.

Pominu teď otázku financování poskytované zdravotní péče podle úhradové vyhlášky v roce 2024 nebo tak, jak je tomu v letošním roce. To by vydalo na samostatný bod, jak se Ministerstvo zdravotnictví a celá vláda staví k financování tohoto segmentu zdravotní péče pro naše občany. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP