Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(22.00 hodin)
(pokračuje Jana Černochová)
Jako příklad u vojáků v záloze mohu uvést odstranění povinnosti podstoupit lékařskou prohlídku při každém nástupu na vojenské cvičení a při jeho ukončení. Je tady mezi vámi celá řada starostů a provozujete na svých radnicích různé pietní a jiné aktivity, kterých se častokrát zúčastňují právě příslušníci aktivních záloh, což je dobře, a před tím, než se třeba postaví k tomu památníku nebo než pořádají třeba den pro válečné veterány, tak musí ráno nastoupit na lékařské vyšetření, stejně tak musí po ukončení tohoto zaměstnání nastoupit na to lékařské vyšetření znovu. Tohle by opět touto legislativou, změnou legislativy, odpadlo.
Pro vojáky aktivní zálohy také zavádíme možnost udělení služebního volna v průběhu zahraniční operace, které jim podle současné úpravy není možné udělit. Když jsem tady stála za ministrování pana ministra Stropnického a přijímali jsme vlastně tuto poslední velkou úpravu zákona 221, tak jsem to byla já, která jsem se snažila právě zapojit příslušníky aktivní zálohy do toho, aby i oni mohli jezdit na zahraniční mise, protože jsou to lidé, kteří pokud mají mít podobný výcvik a podobné zkušenosti jako profesionální vojáci, tak proč by na zahraniční mise nemohli jezdit? Z tohoto důvodu vlastně jsme upravili tuhle možnost a po těch letech praxe se zjistilo, že vlastně sice na zahraniční mise mohou jezdit, ale že nemohou, když tam jsou třeba půl roku, čerpat pár dnů volno, aby třeba se zase mohli objevit na chvilku doma a být se svými rodinami nebo i v práci, což vojáci z povolání mohou. Takže teď to také ta úprava mění.
Zároveň novela obsahuje ustanovení posilující sociální jistoty vojáků včetně vojáků v záloze, jako jsou možnost snížení náhrady při zavinění škody, rozšíření poskytování peněžitého příspěvku a úprava zvýhodněného zápočtu pro výsluhové náležitosti. To je ta druhá část.
Třetí část, poslední, je zabezpečení plnění úkolů ozbrojených sil. V oblasti zabezpečení plnění úkolů ozbrojených sil novela upřesňuje povinnost zachovávat mlčenlivost a s tím související ohlašovací povinnosti. Upravuje některé nároky související se službou, jako je například odstranění spodní hranice u náhrad zvýšených životních nákladů. Nově se také bude moci zájemce o službu v armádě nebo o aktivní zálohu přihlásit na kterémkoliv krajském velitelství. To je opět významná změna, protože za současné právní úpravy se musí hlásit pouze v místě svého bydliště, což samozřejmě jasně, Česká republika není nějaká úplně velká, ale jenom když si představíte, že třeba ten člověk pracuje v Praze, ale bydlí v Moravskoslezském kraji, tak ti z vás, kteří dojíždíte tuhle vzdálenost, tak víte, kolik hodin to zabere času, a on vlastně na to krajské vojenské velitelství určitě nepojede jednou. Takže tohle také odpadne a také to je vítaná změna.
Návrh také ruší povinnost vyšetření vojenským lékařem pro ty, kteří chtějí vstoupit do aktivních záloh nebo absolvovat dobrovolný výcvik. Zájemce by tak nově podstoupil vyšetření pouze svým praktickým lékařem, čímž zase odlehčíme těm přetíženým vojenským nemocnicím, kterým sice říkáme, že jsou vojenské, ale nejsou pouze vojenské. Je v nich poskytována péče všem, včetně spádovým pacientům. A zároveň tímhle vlastně zkracujeme proces přijetí do služebního poměru, což je také něco, co chceme, protože jestli si někdy něco na něco hodně lidé stěžovali, že trvá strašně dlouho ten proces od podání žádosti do aktivních záloh až po to, než se jim někdo ozve a než vlastně vůbec ten proces je zahájen.
Na úplný závěr, kolegyně, kolegové, bych chtěla ještě představit, nebo respektive zdůraznit, co tento návrh naopak nezavádí, a to tady také musí zaznít, protože je to téma, které vždycky v té společnosti rezonovalo a všichni se ho báli. Tento návrh nezkracuje žádné výsluhové náležitosti vojáků a je to přesně to, co jsem vlastně od samého začátku toho procesu slibovala. A já bych tady chtěla vojáky opět a znovu ujistit, že schválením tohoto návrhu nedojde ke krácení výsluhových náležitostí. Stojím si za svým vyjádřením, že pokud by při projednávání došlo k takovým úvahám, jsem připravena tento návrh zákona stáhnout. To byl ostatně i důvod, proč jsem tento návrh zákona předkládala v takzvaném režimu devadesátky, tedy kdy nejsou připuštěny pozměňovací návrhy.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, demografie, pracovní trh nám jasně ukazuje, že za současného stavu může naše armáda jen těžko konkurovat nabídce soukromého sektoru, a jestli chceme mít dostatek kvalitních vojáků, a pevně věřím, že chceme, musíme udělat alespoň tyto naprosto základní úpravy tohoto zákona. Modernizovat armádu a zajistit obranyschopnost naší země je bez lidí nemožné. Nábor, stabilizace stávajícího personálu je proto od počátku jedna z mých priorit a myslím si, že kdyby na mém místě tady dneska stál kterýkoliv jiný ministr obrany, tak by hovořil úplně stejně.
A musíme být v 21. století schopni vojákům nabídnout podmínky, které odpovídají jejich náročné službě, a opravdu novela je v tomto smyslu velkým krokem dopředu. Nepřijetí zákona by naopak mohlo v budoucnu způsobit odchodovost již sloužících vojáků. Ostatně to je i ta ne dobrá statistika z posledních let, kdy opravdu hodně vojáků odchází, a my jsme si ty důvody analyzovali a po té analýze jsme navrhli tyto změny.
Takže chceme tímto bránit nedostatku personálu ozbrojených sil, a já vás tedy prosím o schválení tohoto návrhu v režimu § 90 odst. 2 jednacího řádu již v prvém čtení.
A v úplném závěru mi tady ještě jednou veřejně dovolte poděkovat kolegům, zástupcům z hnutí ANO, Andrej Babiš už tady v tuto chvíli není, jemu jsem šla poděkovat za ten přístup osobně, že nám vlastně umožňujete, aby se ten zákon projednával tímto způsobem, a nepodali jste veto za váš poslanecký klub. Myslím si, že to ocení nejenom vojáci z povolání, ale samozřejmě to ocení občané České republiky, protože jsou to příslušníci Armády České republiky, příslušníci aktivních záloh Armády České republiky, kteří vždy tam, kde je zapotřebí, tak se snaží pomáhat. Můžu tady zmínit povodně, můžeme tady zmínit různé živelní katastrofy u nás i ve světě, můžu tady zmínit covid, který samozřejmě si pamatujeme všichni moc dobře, a pamatujeme si i to, že všechna ta očkovací centra, celý ten proces vlastně jsme zvládli tak, jak jsme zvládli právě i díky pomoci vojáků. A já jim za to děkuju a zaslouží si po těch letech změnu zákona, která vlastně jim dá nějaké vyšší garance a jistoty, a i nám jako občanům České republiky to, že když už někdo přísahá, že vlastně je připraven v nasazení života bránit a bojovat za tuto zemi, tak že od nás dostane náležité ocenění, a tak si myslím, že by to mělo být. Já vám děkuju za pozornost a všem těm z vás, kteří jste připraveni pro ten návrh hlasovat, tak opravdu moc a moc děkuju.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Flek.
Poslanec Josef Flek: Děkuji, pane místopředsedo. Jak avizují moji kolegové, chci paní ministryni doplnit. Ona to popsala velice dobře i podrobně. Já v krátkosti přečtu zpravodajskou zprávu, kdy vládní návrh zákona přináší změny v několika klíčových oblastech týkajících se služby vojáků z povolání. Jsou to změny v oblasti přijímání podmínek služebního poměru a sociálních jistot vojáků.
Cílem návrhu je zpřesnit a modernizovat pravidla pro povolání do služebního poměru, zjednodušit administrativní procesy a posílit motivaci k vojenské službě. Návrh zavádí možnost povolání do služebního poměru na dobu kratší než dva roky s možností prodloužení do celkové délky dvou let. Zároveň se mění finanční podmínky a benefity pro vojáky. Dochází ke zvýšení příspěvku na bydlení, zavedení náborových a stabilizačních příspěvků a rozšíření možností poskytování finanční výpomoci v tíživých situacích. ***