Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(22.10 hodin)
(pokračuje Josef Flek)

Novela také klade důraz na sociální zajištění vojáků po skončení služby a jejich začlenění do civilního života. Další změny se týkají přepravních a ubytovacích nároků, kdy se mění podmínky pro poskytování bezplatné přepravy a finančních náhrad při služebních přesunech. Významnou oblastí úprav je také systém vzdělávání a zvyšování kvalifikace vojáků, kde se upravují podmínky pro poskytování kvalifikačních příspěvků a úhrady za studium.

Součástí návrhu jsou rovněž změny branného zákona, které zpřesňují podmínky pro dobrovolné převzetí výkonu branné povinnosti a zařazení do aktivní zálohy. Cílem této legislativní úpravy je modernizace služebních podmínek vojáků z povolání, zvýšení motivace k náboru a zajištění stabilního personální obsazení ozbrojených sil České republiky.

Jednou větou bych řekl, že má možnost armáda se stát konkurenceschopnou, a také bych rád poděkoval klubu ANO za to, že nevetovalo tento zákon. Je velice důležitý. Děkuju. Na shledanou.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji, pane zpravodaji, a tímto otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Vích. Máte slovo.

 

Poslanec Radovan Vích: Děkuji. Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, měl jsem tady vystoupení asi na dva a půl stránky, ale protože je čtvrt na jedenáct pomalu, tak se budu snažit být maximálně stručný.

Hned na úvod bych chtěl říct, že ani my nechceme měnit výsluhy. Takže k té novele jako takové. Ta novela neřeší nedoplněnost, ale pouze upravuje stávající zákon o vojácích z povolání, přičemž odchodovost příslušníků Armády České republiky je jen vyvrcholením probíhající krize jako důsledek dlouhodobě neřešených problémů. Přichází navíc pozdě, v nevhodnou dobu a přinese maximálně zmírnění odchodovosti vojáků mimo služební poměr, nikoliv však dlouhodobá systémová řešení průběžného doplňování a snižování průměrného věku vojáků v aktivní službě.

Novela jen částečně řeší zásadní problém ozbrojených sil České republiky, to je významné nedoplnění personálu. Podle koncepce výstavby Armády České republiky 2035 má mít Armáda České republiky 30 tisíc osob a aktivní zálohy 10 tisíc osob. Aktuálně chybí v Armádě České republiky 6 tisíc osob a v aktivních zálohách 5 tisíc. Náborový příspěvek bude poskytován jen specifickým odbornostem.

V návrhu je třeba upravit mnoho záležitostí, například je zde absence zákona o mimořádné službě, o které se novela zmiňuje. Pokud chce Ministerstvo obrany zvýšit platy vojáků, může tak učinit mimo tuto novelu. Doposud není známa studie o pomyslném rozevírání nůžek mezi platy příslušníků ozbrojených sil a bezpečnostních sborů v rámci výše a rozdílu jejich platů. Chceme o tom jednat, protože novela neproběhla od roku 2015, ale v rámci řádného legislativního procesu, abychom mohli podávat pozměňovací návrhy. Na veto jsme zůstali sami, takže podle všeho zákon bude schválen v rámci § 90 odst. 2. Prostě poslanecký klub hnutí ANO vyměkl, pronesl to tady předseda hnutí Andrej Babiš, takže není k tomu co dodat. Ale chtěl bych říct, že jsme měli dvě dlouhá jednání se zástupci Ministerstva obrany, věnovali jsme tomu poměrně dost času a nebylo to plané, bylo to věcné. Jsou tam chyby nejen legislativně technické. Tak to, paní ministryně, přiznejte, že to tak je a že ta novela stejně dříve nebo později bude muset ještě proběhnout. Děkuji za slovo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já vám děkuji. A vzhledem k tomu, že nevidím už nikoho dalšího do rozpravy, tak tímto končím obecnou rozpravu. Máte zájem, paní ministryně, o závěrečné slovo? (Ne.) Pane zpravodaji? Rovněž ne. V tom případě musíme rozhodnout podle § 90 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Přivolávám kolegyně, kolegy a mezitím přednesu návrh usnesení:

"Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 893, a to tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."

Tak já ještě chviličku počkám. Vidím zde zájem o odhlášení. Poprosím, abyste se přihlásili. (Po chvíli.) Tak se můžeme pustit do hlasování.

 

Zahajuji hlasování, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 75, 140 přihlášených, 120 pro, proti 16. Přijato. Já konstatuji, že návrh usnesení byl schválen.

 

V tom případě tedy zahajuji podrobnou rozpravu, do které - chviličku počkáme - se zatím nikdo nehlásí. Pokud nikdo, v tom případě končím podrobnou rozpravu. Zájem o závěrečná slova? Není. Pan zpravodaj rovněž ne, takže v tom případě můžeme přikročit k hlasování o celém návrhu zákona. A já přednesu usnesení:

"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 221/1999. Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, podle sněmovního tisku 893, ve znění schválených úprav."

Zahajuji hlasování, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 76, přihlášeno 145, pro bylo 142, proti nikdo. Přijato.

 

Tímto děkuji všem za spolupráci.

Jsme u bodu

 

6.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní a působnosti Celní správy České republiky, zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 69/2010 Sb., o vlastnictví letiště Praha-Ruzyně /sněmovní tisk 784/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede pan ministr Baxa, jestli jsem tomu porozuměl. Pane ministře, prosím, ujměte se slova. A poprosím všechny přítomné v sále, aby se ztišili, případně aby si vyřídili vše, co potřebují, před jednacím sálem. Tak, máte slovo.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuju za slovo, vážený pane místopředsedo. Milé kolegyně, milí kolegové, dovolte mi, abych v zastoupení pana ministra financí Zbyňka Stanjury přednesl úvodní slovo k návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní a působnosti Celní správy České republiky.

Návrh zákona byl představen již při jeho projednání v prvním čtení. Následně byl diskutován na rozpočtovém výboru a na podvýboru pro daně, cla a loterie. Lze nicméně ve stručnosti připomenout jeho obsah.

Cílem návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní a působnosti Celní správy České republiky je především pokračovat v reformě Celní správy, jejíž první část v podobě redukce počtu celních úřadů z 15 na 6, je již součástí konsolidačního balíčku s účinností od 1. července 2025. Nyní je, dámy a pánové, předkládána druhá část reformy, která má provést organizačně kompetenční změny v právních předpisech upravující působnost Celní správy. Celní správa, by měla být dlouhodobě zaměřena na své kmenové působnosti: celnictví, správa daní, zejména spotřebních a energetických, dělená správa, správa placení a vymáhání peněžitých plnění za jiné orgány a dozor v oblasti hazardních her. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP