Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(22.20 hodin)
(pokračuje Martin Baxa)
Podpůrnými oblastmi pro výkon hlavních kompetencí by měly být oblasti pátrání, role policejního orgánu, a dohledové činnosti primárně ve vztahu ke zboží. Návrh zákona proto upravuje skladbu kompetencí Celní správy tak, aby odpovídala uvedenému zaměření, a zahrnuje zejména další fázi integrace vybírání a vymáhání peněžitých plnění pod Celní správu, sjednocení úpravy kompetence Celní správy zadržet věc, obal nebo dopravní prostředek, pokud porušují právní předpisy, ve stanovených případech také tehdy, pokud navazující řízení vedou jiné orgány. Dále předání či převzetí dílčích kompetencí ve vztahu k jiným orgánům.
Dalším cílem návrhu zákona je provést dílčí změny v daňovém řádu a v dalších procesněprávních normách v oblasti správy daní, respektive v oblasti působnosti orgánů Celní správy, a to především v návaznosti na podněty a poznatky z aplikační praxe. Ve výše uvedených oblastech je současně navazováno na změny již provedené v rámci takzvaného konsolidačního balíčku.
Dámy a pánové, je to neuvěřitelné, ale návrh zákona je souborem novel 117 zákonů. Sto sedmnácti zákonů. U Celní správy se v důsledku změn předpokládá úspora systemizovaných míst, která budou primárně využita na výkon jiných stávajících agend - dopad v rámci vyšších desítek systemizovaných míst. Přitom návrh zákona nezakládá - nezakládá - samostatné nové požadavky na státní rozpočet.
Nabytí účinnosti návrhu zákona jako celku se předpokládá dnem 1. července 2025 s tím, že vybraná ustanovení by měla nabýt účinnosti k 1. lednu 2026. Děkuji vám za pozornost jménem svým i pana ministra financí Zbyňka Stanjury.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jakožto garančnímu výboru. Usnesení výborů vám byla doručena jako sněmovní tisk 784/1 a 2. A já prosím, aby se slova ujal zpravodaj tohoto výboru pan poslanec Volný, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy, aby odůvodnil. Máte slovo.
Poslanec Jan Volný: Děkuji, pane předsedající. Kolegové, kolegyně, dámy, pánové, já bych se zde chopil role zpravodaje. Budu velice objektivní a nebudu do toho zakládat žádné emoce. To si prosím, pane předsedající, pak ještě vezmu jako poslanec. To znamená, já se k tomu ještě vyjádřím za klub ANO.
Co se týče zpravodajské zprávy, tento tisk byl předložen v prvním čtení 24. 12. 2024. Byl projednán na rozpočtovém výboru před druhým čtením minulý týden ve středu. Rozpočtový výbor projednal i pozměňovací návrh pana Havránka, který je registrován pod číslem 6031. Více v mém vystoupení. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji a tímto otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil jako první pan poslanec Jiří Havránek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jiří Havránek: Já vám děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, vážený pane zastupující ministerský předkladateli Baxo, já si dovolím na úvod jenom poopravit ctěného pana zpravodaje Volného, protože ten můj pozměňovací návrh nebyl nijak hodnocen výborem rozpočtovým, protože nebyl načten vlastně na rozpočtový výbor. Nicméně přesto jsem zde předstoupil z toho důvodu, že bych právě tento pozměňovací návrh, který je pod číslem 6031, rád představil, o co v něm běží.
Jen si tedy rychle otevřu podrobný předpis. Je to vlastně pozměňovací návrh, který vznikl ve spolupráci s Ministerstvem financí, a proto opravdu technicky dolaďuje některé prvky jakožto v části daňového řádu. Věcné změny, kdy postup vzniku zástavního práva, kdy dochází tedy k nezbytným opravám změn přijatých při projednávání návrhu zákona na vládě, a to z iniciativy Čusaku - ČÚZK, kdy vznik zástavního práva u nemovitostí evidovaných v katastru dnem vykonatelnosti rozhodnutí správce daňového řízení odpovídá obecné úpravě občanského zákoníku i záměrům sledovaným právě tímto úřadem.
Dále dochází k odstranění nadbytečného dvojfázového procesu vzniku zástavního práva. Také dochází k opětovnému dořešení postupu v případě zástav evidovaných v jiných registrech, než je katastr nemovitostí.
Co se týče té ještě další úpravy, v této části dochází k prominutí penále, kdy dochází k doplnění možnosti prominout penále až do 100 procent z důvodů zohledněných z předchozího trestu v trestním řízení v téže věci.
Co se týče nějakých dalších formálních změn, dochází k vypuštění nadbytečné věty v úpravě vztahu ke správnímu soudnictví v důsledku sladění s mezitímním vývojem obecné úpravy soudního řádu správního.
Přesunul bych se k další části, a to je zákon o podporovaných zdrojích energie. Zde dochází ke sladění s vývojem textu zákona, který bude měněn sněmovním tiskem číslo 656. Určitě víte, o který se jedná a který nás zde čeká jakožto senátní vratka, ve znění pozměňovacích návrhů přijatých v Poslanecké sněmovně a iniciovaných gesčním rezortem Ministerstvem průmyslu a obchodu. Fakticky se jedná pouze o formální změnu, která nemění věcné řešení schváleného vládou, tedy převod na Státní energetickou inspekci stávající kompetence orgánů Celní správy České republiky kontrolovat splnění povinnosti zajistit minimální množství biometanu v dopravě a povinnosti zajistit v dopravě minimální množství elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů energie, popřípadě sankcionovat neplní těchto povinností.
Dále dochází k úpravě v oblasti trestního řádu, kdy dochází k zajištění kontinuity exekučního titulu v případě, že je vymáhaný peněžitý trest následně nahrazen souhrnným nebo společným trestem.
Co se týče zákona o návykových látkách, tak v části mák a konopí dochází k zahrnutí návrhu Ministerstva zemědělství na zjednodušení administrativy výkaznictví ohledně pěstování máku a konopí. Návrh souvisí s převodem kompetence ke kontrole z orgánů Celní správy České republiky na rezort Ministerstva zemědělství, který je již v celnickém balíčku obsažen.
U části psychomodulační a nové psychoaktivní látky dochází k nezbytné reakci na v mezidobí přijatý zákon č. 321/2024 Sb. Dochází k precizaci úpravy problematiky dovozu a vývozu a odnětí, respektive zadržení psychomodulačních a nových psychoaktivních látek, a to primárně tam, kde k zadržení dojde orgánem Celní správy. V navazujících formálních a terminologických opravách této části v důsledku přijetí zmiňovaného zákona č. 321/2024 Sb. dochází k úpravě zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek a také zákona o správních poplatcích. Změny této části byly odsouhlaseny Ministerstvem zdravotnictví.
V poslední upravované části, zákon o pohonných hmotách, dochází k doplnění pravidla, podle něhož Celní úřad sám zjišťuje splnění podmínky bezdlužnosti namísto subjektu v případě registrace distributora pohonných hmot.
A úplně poslední úprava, zákon o provádění mezinárodních sankcí, dílčí technické zpřesnění, kdy dochází k úpravě definice majetků, na které se vztahují sankce, dělená správa, postup v případě změny rozhodnutí Rady bezpečnosti OSN, na jehož základě bylo vydáno opatření obecné povahy podle uvedeného zákona.
Toť vše shrnutí těch změn, které se tedy naleznou ve mnou zmiňovaném sněmovním dokumentu 6031, ke kterému se samozřejmě následně v další části rozpravy přihlásím. Moc děkuji za vaši pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Poprosím pana předsedu Bendu. Nemám tady faktickou...
Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, dámy a pánové, já se pokusím být ještě mnohem stručnější než můj předřečník. Přihlásím se v podrobné rozpravě k sněmovnímu dokumentu 6090. Nijak se netajím tím, že ho pro mě připravilo Ministerstvo financí, a jde o jedinou věc, aby v okamžiku, kdy dochází k zániku trestnosti daňového trestného činu z důvodu účinné lítosti nebo v souvislosti s uplatněním jiného opatření k odstranění nebo zmírnění škodlivých následků trestného činu, bylo možné i nadále vymáhat pokutu i škodnou částku. Jsou tam nějaké výkladové nejasnosti, a proto doporučuji, abychom to vztáhli nejenom na ty účinné lítosti, ale i na další typy odklonů v trestním řízení. Jde o to, aby naopak ty peníze bylo možné nadále vymáhat. Odůvodnění máte v návrhu, který předložím v podrobné rozpravě.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Hlásí se s přednostním právem pan poslanec, pan předseda Michálek. ***