Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(0.00 hodin)
(pokračuje Karel Rais)

Politická kultura, o které dneska už jsem tady jednou mluvil, chce se zase říci, tak jako obvykle, že dostává lidově řečeno zase na frak. A toto jsou takové základní problémy, které bych pak rozvedl v třetím čtení, protože si myslím, že je tam spousta neurčitostí, a bylo by dobré, aby se také k tomu pak pan ministr školství vyjádřil. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Brož Lubomír, připraví se pan poslanec Balaš.

 

Poslanec Lubomír Brož: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já mám připraveno poměrně hodně věcí, nicméně zejména kolegyně Jana Berkovcová, vaším prostřednictvím, řekla, vypíchla ty nejdůležitější věci. Já bych nyní hlavně představil svůj pozměňovací návrh, s kterým bych vás chtěl seznámit, ke kterému se následně přihlásím.

Pozměňovací návrh se týká podmínek pro přijímání nových učitelů, konkrétně § 9a zákona o pedagogických pracovnících. Tento návrh vychází z praktických zkušeností a podnětů především od ředitelů škol. Současný zákon totiž vytváří nerovné podmínky pro dva typy učitelů bez pedagogického vzdělání. Od učitelů všeobecných předmětů, například češtiny nebo matematiky, nevyžaduje žádnou předchozí praxi. Nevyžaduje. Naproti tomu od učitelů odborných předmětů vyžaduje pětiletou praxi v oboru. Oba typy učitelů mají následně tři roky na to, aby si doplnili pedagogické vzdělání. Učitelé odborných předmětů jsou tak vlastně znevýhodněni tím požadavkem na pětiletou praxi navíc. Tu situaci by pozměňovací návrh chtěl napravit. Tahle situace, ten stav především znevýhodňuje absolventy humanitních oborů. U učitelů odborného výcviku nebo praktického vyučování je přitom pětiletá praxe zbytečnou překážkou.

O skutečných schopnostech a odborné připravenosti takového učitele by měl rozhodovat především ředitel školy, nikoliv zákonem stanovená délka praxe. Kvalita praxe se totiž může v různých případech výrazně lišit. Navíc mnoho středních odborných škol si své budoucí učitele připravuje již během studia a má s tímto přístupem velmi dobré zkušenosti.

Situaci dál komplikuje současný nedostatek učitelů odborného výcviku. Ten je způsoben především generační výměnou a velmi nízkým zájmem o tyto pozice. Požadavek pětileté praxe tento problém ještě prohlubuje. Proto navrhuji zrušit povinnou pětiletou praxi pro učitele odborných předmětů, praktického vyučování i odborného výcviku.

Děkuji za pozornost a podporu mého pozměňovacího návrhu v dalším čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju. A nyní vystoupí pan poslanec Balaš, připraví se pan ministr Výborný.

 

Poslanec Vladimír Balaš: Děkuji, pane předsedající. Vážení páni ministři, vážené dámy, vážení pánové, já bych rád představil svůj pozměňovací návrh, který předkládám společně s panem poslancem Gazdíkem a paní poslankyní Pivoňkou Vaňkovou. Číslo toho pozměňovacího návrhu je 5863. Už ho uvedl částečně pan kolega Berki a opravdu ten návrh, který předkládá on, a ten návrh, který předkládáme my, je do, řekl bych, 90 procent totožný. Já si jenom myslím, že nemohu tak úplně se přidat k tomu návrhu kolegů, protože přece jenom přišel trošku později a nestačil jsem ho dostatečně zanalyzovat. A to, co jsem viděl, tak mě ale ujišťuje v tom, že to je opravdu velmi podobné, jen tam přibyla jistá ustanovení, která se týkají možná financování, a tak jsou technického rázu. Já jako právník si myslím ale, že zákonná úprava by měla být spíš obecnější. Někdy méně je více a tyhle technické věci bych klidně nechal na exekutivě nebo na ředitelích škol, takže je nepovažuji tak úplně za nezbytně nutné.

Jsem také rád, že paní poslankyně Hanzlíková za prvé svolala ten kulatý stůl a že samozřejmě také podpořila tu roli sociálních pedagogů, protože všechny analýzy a zkušenosti nám jasně dokládají, že to je velmi prospěšná funkce v těch školách. A to, co vlastně ten pozměňovací návrh řeší, je ukotvení pozice toho sociálního pedagoga a v zásadě si myslím, že to i řeší to, co jste říkala, paní poslankyně, prostřednictvím pana předsedajícího, protože v zásadě to bude na řediteli, jestli bude moct, nebo nebude využít někoho, kdo má ty zkušenosti.

Kromě tohoto zakotvení také jsou tam navrženy nějaké kvalifikační předpoklady pro toho sociálního pedagoga a ten návrh, jenom pro dokreslení, tak byl zpracován ve spolupráci s Asociací sociálních pedagogů. Je založen na datech a analýze nejenom Asociace sociálních pedagogů, ale také na dalších datech, která jasně prokazují, že je to velmi prospěšné mít někoho, kdo se postará o děti zejména v oblastech, které jsou znevýhodněné a kde třeba také absentují jiné podpůrné funkce, jako jsou školní psychologové a další.

Jinak i ten pozměňovací návrh samozřejmě navazuje na programové prohlášení vlády a já jsem rád, že i Ministerstvo školství vlastně nakonec podpořilo začlenění té funkce nebo té pozice do návrhu toho zákona. Předpokládám, že o tom ještě budeme diskutovat, ale já budu samozřejmě rád, když podpoříte můj pozměňovací návrh. V případě, že ne, tak jakýkoliv jiný, který tu pozici sociálního pedagoga zase navrhuje, ať více technicky, nebo méně technicky. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane poslanče. A nyní vystoupí pan ministr Výborný. Připraví se paní poslankyně Bláhová.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuju za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážený pane kolego ministře, kolegyně, kolegové, já bych rád tady představil pozměňovací návrh, ke kterému se pak přihlásím v podrobné rozpravě. Jenom velmi stručně.

Reagujeme tím na aktuální situaci, kterou je potřeba řešit úpravou školského zákona, kdy Ministerstvo zemědělství z 50 procent je v roli zřizovatele směrem ke Střednímu odbornému učilišti včelařskému v Nasavrkách spolu se Svazem včelařů, a tato věc, na kterou jsme byli upozorněni úředníky Ministerstva školství už v roce 2023, vlastně je v rozporu se školským zákonem a správně by bylo třeba školu vymazat z rejstříku škol, což vzhledem k tomu, že to je unikátní škola, která poskytuje včelařské vzdělání distanční dálkovou formu a je v tomto smyslu jediná v České republice, by byla škoda. Proto děkuju panu ministrovi, že jsme se dohodli a tímto pozměňovacím návrhem tuto věc napravujeme, a to v tom smyslu, že nejenom tak, jak je to možné dnes, čili školství, Ministerstvo obrany, Ministerstvo vnitra a Ministerstvo spravedlnosti, ale také další rezorty můžou zřizovat školy, a to nejenom školy mateřské, jako to by bylo doposud.

Děkuju za podporu tohoto pozměňovacího návrhu, který je v konsenzu se všemi dalšími předkladateli a s panem ministrem.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. A nyní vystoupí paní poslankyně Bláhová, připraví se paní poslankyně Berkovcová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Kamila Bláhová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, je téměř deset minut po půlnoci, takže dobré ráno. Dovolte mi, abych i já se vyjádřila k tomu nepochopitelnému pozměňovacímu návrhu neboli přílepku, který řeší zaběhnutý a osvědčený systém financování nepedagogických pracovníků a takzvaný ONIV, který nově přejde na zřizovatele, tedy obce, města, kraje, dobrovolné svazky a tak dále. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP