Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(15.30 hodin)
(pokračuje Eva Fialová)
Takže jsme připravili pozměňovací návrhy právě směřující pro předasistenci, protože ten člověk už někde bydlí, když dostane tedy konečně přidělen ten byt, tak aby se s ním pracovalo a ten příchod do toho nového bydlení byl nějakým způsobem víc pohodlný, bezproblémový. Aby začali dopředu vyřizovat si případně příspěvky na bydlení. Teď už to půjde v novém systému na té super dávce. Aby už se třeba navázala komunikace s budoucími sousedy, aby byli obeznámeni, že tam bude někdo takhle zabydlen, aby k tomu přistupovali velice vstřícně. Ta předasistence je taky dobrá věc.
Následně jsme řešili problém, když po dvou letech bude muset člověk opustit ten podporovaný byt z nějakého důvodu, ideální by bylo, aby tam zůstával do budoucna, tak aby po dobu dvou měsíců, než si zvykne znovu na nové bydlení, nedošlo k opětovné ztrátě toho bydlení.
Bavili jsme se, protože jak jsem zmínila, jsem z Ústeckého kraje, tak způsob, jakým se budou jednotlivé byty, když už tedy se získají, k čemuž já jsem velice skeptická..., tak aby nedocházelo k nějakému dalšímu prohlubování nějakého sociálního vyloučení, nedocházelo k znehodnocování nemovitostí u ostatních občanů, kteří ty byty vlastní, protože každá problémová rodina prostě přináší automaticky snížení ceny nemovitosti. A některá ta sídliště nám fungují a my znovu budeme integrovat na základě tady toho systému je k sobě, což já nezpochybňuji, ale chce to opravdu mít to rozmyšlené. Takže jsme i s Agenturou pro sociální začleňování se bavili ohledně nějakého mixu, jak to namixovat, aby to bylo co nejvíce úspěšné. A myslím si, že všemi těmi pozměňovacími návrhy, které jsem navrhovala, které jsme s MMR (?) dělali, tak opravdu vedly k funkčnímu zlepšení toho systému.
A posledním, který byl připraven, tak se jedná o výpověď asistence, nebo výpověď z bytu v případě nedodržování - prokazatelném - pravidel a nedodržování té dané asistence, protože to může nastat, a v případě, že nebude asistence, tak ten systém celý selže a budou na něj strašné stížnosti, takže si myslím, že to je taky jeden z velice praktických důvodů.
Vy vzdáváte (?) složitý systém, který v současné chvíli nějakým způsobem už na spoustě obcí funguje. Dokážu ještě pochopit, že některé ze současných osob se převelí na kontaktní místa, ale bude (na?) ta kontaktní místa podle té definice, co je v zákoně psána, na ty osoby kladen i hrozný, velikánský nárok na vzdělání, na obsažení všech těch dovedností, co budou muset znát, velice jemnou komunikaci s tím daným klientem, nebo s osobou, která přijde si říct, že potřebuje pomoci s bydlením, včetně vyhodnocování psychických stavů, zdravotní dokumentace a tak dále, což doteď není nikde řešeno, není popsáno, jakým způsobem se bude k tomu přistupovat. Navíc budou muset kontrolovat ty byty a rozhodovat o tom, jaký byt do evidence bude dán.
Mně to přijde na ty osoby, kde je třeba na tom kontaktním místě jedna osoba, podle tabulek, které jsou navrženy, strašně moc. A na některých kontaktních místech to tak opravdu je.
A teď, co se nám stane? Tam budou chodit ty lidi a my nebudeme mít ty byty. Vy v nich vyvoláte jenom další frustraci, naději v to, že mají možná na něco nárok a že by mohli něco dostat, ale když ten byt na trhu nebude, tak co s nimi budeme dělat? Jak s nimi budeme dál pracovat? Pojďme tedy řešit opravdu tu asistenci tam, kde v současné chvíli bydlí. Já nejsem příznivcem, aby bydleli opravdu na ubytovnách, ale není to řešením, že si je zavedeme do evidence kontaktního místa a máme splněný háček, že něco pro to děláme. Těm lidem to ve skutečnosti nepomůže, že budou vedeni někde v další evidenci. To se na mě nezlobte.
Co se týká způsobu podání posledního pozměňovacího návrhu. Pane ministře, vy jste nám sliboval na výboru, chtěli jsme to opět přerušit, že ohledně ukotvení funkčnosti úřadů práce, jak to bude jenom formalita, jak se to vlastně něčeho nedotkne, že řešíte systém předávání dat. A dohodli jsme se, že to tedy přerušovat nebudeme opět a že nám bude ten pozměňovací návrh představen v dostatečném předstihu, sliboval jste nám 20. února. A my jsme ho obdrželi včera v 7.50, já osobně, a nestačila jsem se divit, co tam je. Tenhle pozměňovací návrh mění úplně celou filozofii a celé fungování toho systému, který vy navrhujete. Odkázat lidi, kterým zbude pouze 1,43 životního minima po odečtení nákladů, nám zužuje tu skupinu na velice malou, takže nějakej sociální mix, který by byl uvažován v případě, že vůbec ty byty budou, je v tuhle chvíli pasé. Protože si pojďme říct, co je to za osoby, kterým zbude 1,43 životního minima.
Já se teď přiznám, že vůbec nevím, co mám dělat i s pozměňovacím návrhem ohledně odkazu na tu směrnici, protože ta v tuhletu chvíli, jak byla připravována, úplně to ztrácí smysl. Takže vytváříme systém, který bude stát 1,5 miliardy pro 160 000 lidí v této republice. Wow! Dobře, no, já chápu, že potřebují pomoc, ale oni tito lidé... Ty byty vám do toho systému teď už tuplem nikdo nedá, protože budou vědět, o jakou cílovou skupinu se jedná.
A tady budu tvrdit, a teď budu hodně ošklivá, hodně drsná a řeknu: V tuhle chvíli, jestli jsem předtím měla pochybnosti, že se stát stává obchodníkem s chudobou, tak v tuhle chvíli se stává, pokud tento pozměňovací návrh bude přijat, tak se opravdu stává stát regulérním obchodníkem s chudobou. Protože to dopadne v těch lokalitách tak, (v těch) vyloučených, co my máme, co jsme ta horší města, že ti velcí developeři nám tam začnou jezdit kupovat jednotlivé byty, stát jim zaplatí toho garanta - to je bomba, toho správce, kterého oni si teď platí sami, a bude nám to tam lifrovat do toho systému, protože nikdo jiný z normálních příčetných lidí nám ten byt nedá. To je holá realita, pane ministře, a začnete nám likvidovat fungující sídliště. Pokud bude přijat tento pozměňovací návrh, tak hnutí ANO v životě pro to nemůže zvednout ruku, nesouhlasí ani náhodou s celým tím systémem, myslí si, že je neefektivní, a vůbec celý tento zákon je naprosto zbytečný. Já na to upozorňuju a hrozně mě mrzí, že opravdu se stavíme tady do role, že stát bude obchodovat novodobě fakt s chudobou. To vám tady gratuluju. A moc děkuju za pozornost. (Potlesk z řad ANO.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní vystoupí paní poslankyně Silvia Doušová, poté paní poslankyně Olšáková. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Silvia Doušová: Děkuji, paní předsedající, za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych se zde chtěla přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který je zaevidován v systému pod číslem sněmovního dokumentu 62 33. Tento pozměňovací návrh byl podán k Vládnímu návrhu zákona o poskytování některých opatření v podpoře bydlení, zákon o podpoře bydlení, sněmovní tisk 729, ve znění komplexního pozměňovacího návrhu uvedeného v usnesení výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj číslo 149 ze dne 6. února 2025, a jedná se o sněmovní tisk 729/10. A jeho tématem je víceméně posílení úlohy Úřadu práce České republiky a propojení s postupy podle zákona o dávce státní sociální pomoci. A dovolím si ho ve stručnosti odůvodnit. ***