Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(10.40 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)
Vy jste tady prostě zadělali na to - a já jsem vám to i říkal na mikrofon - vy jste možná ušetřili někde miliardu, možná ještě k tomu, v dlouhodobém důsledku jste ale prodělali desítky miliard, protože ti lidi (Předsedající: Čas.) prostě už nevěří.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. (Potlesk v levé části sálu.) Tak nyní pan poslanec Martin Dlouhý, připraví se pan poslanec Stanislav Fridrich. Prosím.
Poslanec Martin Dlouhý: Dobrý den. Já jsem pod tím zákonem taky připodepsán a měl jsem obavu opačnou, a sice, že ten zákon vlastně to spoření udělal tak moc výhodné, že teďka ta čtvrtá skupina bude závidět té třetí. Protože za prvé ono se to dědí, což tohle se dědí. To znamená, že když se nedožijete, vaši potomci, na které to můžete převést, nebo váš manžel, manželka, něco dostanou. Když jste ve státním systému ve čtvrté skupině, nedožijete se, tak ten zaměstnavatel odváděl spoustu peněz, jsou to statisíce. Nikdo nedostane nic, takže je to strašně výhodné.
Za druhé, když nesplníte ty podmínky, to už tady bylo řečeno, že jste tam pracovali jenom málo, tak dostanete aspoň něco, někdo vám na nějakou hromádku něco dal. Na předdůchod to není, ale máte to. Když jste ve státním systému, nedostanete nic. A je pravda, že ti, kteří tam teďka vstoupí, a je jim padesát nebo víc, tak se tam nemusí tolik naspořit. Ale je taky pravda, že tito lidé mají jiný odchod do důchodu. To znamená, ti, kteří teďka začnou spořit a budou mladší, taky budou chodit později do důchodu, takže se to tím vyrovná, protože oni nepůjdou v 67, oni půjdou dřív do důchodu. I ten řádný budou mít dřív. Děkuju za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní pan poslanec Stanislav Fridrich, připraví se pan poslanec Viktor Vojtko, faktické poznámky. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Stanislav Fridrich: Děkuji za slovo. Já tu musím jenom zareagovat krátce na to, co tu bylo řečeno. Já jsem to vůbec nezpochybnil. Já jsem se jenom zeptal, jak při dynamickém spoření se podle vašeho propočtu posune škála míry rizik z konzervativního do toho rizikového. To je všechno. Na to jsem se ptal. A jak o tom budete informovat potenciální důchodce nebo ty, kteří do toho systému vstoupí. A to je přece běžné i u bank, že dostanete přesnou informaci i ročních nákladů.
A pokud se vám vyjádřit k tomu, že když se spoří deset let a dvacet let a že to obvykle vynáší. No, obvykle je to pravda. Ale kdyby to bylo tak jednoduché, tak na té burze vydělává každý. A ono součást té burzy je to, že to, co někdo vydělá, musí ten druhý prodělat. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji. Nyní pan poslanec Viktor Vojtko. Prosím.
Poslanec Viktor Vojtko: Děkuji. On mě předběhl, kolega pan poslanec Dlouhý. Děkuju mu za to, vaším prostřednictvím.
Jenom si to zrekapitulujme. Máme nastaveno nějaké tempo, jakým roste věk odchodu do důchodu, ten standardní. To se týká vlastně všech, kteří mají odpracované nějaké podmínky. Teď tady řešíme speciální kategorii pracovníků, které se ten standardní věk bude prodlužovat vlastně stejně. To, co oni dostanou navíc, tak jsou prostředky, se kterými můžou naložit dle svého uvážení a mají několik možností. Jedna z těch možností je předdůchod, můžou jít a využít ty prostředky na to, aby byli schopni odejít do toho standardního důchodu s tím, že si předtím čerpají předdůchod dříve. To znamená, mohou dříve přestat pracovat. A platí přesně to, co tady bylo řečeno. To tempo je nějak nastaveno a ten vyšší věk odchodu do důchodu se týká především těch, kteří mají před sebou nějakých deset, dvacet, třicet let na pracovním trhu. Asi se všichni shodneme, že ten pracovní trh je v tuhle chvíli velmi dynamický. Nikdo nedokáže říci, že někdo bude pracovat v nějaké profesi prostě dvacet, třicet let takhle v rizikovém prostředí a ty změny jsou velmi rychlé. Takže spoléhat se na to u té 4. kategorie, že musíte mít odpracován ten daný počet směn, to znamená nějakých skoro těch deset let, tak já bych byl v tomhle taky velmi opatrný a spíš by se mi líbila tahle varianta. Takže to je jedna věc.
Ale ti lidé mají přece na výběr ještě další možnosti. Máme předčasný důchod. Takže klidně můžou udělat to, že půjdou do předčasného důchodu, a ty prostředky, které mají našetřené, tak využijí k tomu, aby ten předčasný důchod byl vyšší. Těch variant tam je celá řada. My to tímto návrhem necháváme na uvážení toho každého člověka, který si to podle své situace je schopen přizpůsobit.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Ještě pan poslanec Igor Hendrych s faktickou poznámkou. Prosím.
Poslanec Igor Hendrych: Tak děkuji, vážený pane místopředsedo, velmi krátce. Vy jste teďka, pane poslanče Vojtko při vší úctě přiznal, že v podstatě tenhleten nástroj není pro současné lidi, kterým je řekněme šedesát, možná dokonce 55 plus. Řekl jste deset, dvacet let a tak dál. Proto vracím se zpátky k tomu, co tady emotivně zaznělo od pana poslance Kohajdy, vaším prostřednictvím, pane místopředsedo, že strašně rychle to musíme udělat a tak dál, protože jinak (nesrozumitelné?) zamezíme současným potenciálním důchodcům, kteří to mají de facto zakrátko do toho důchodu, tomu, aby měli nějaké výhody. Není to tak a řekl jste to otevřeně. OK, já to beru, je to prostě nástroj dlouhodobý, ale současných řekněme lidí, kteří jsou v předdůchodovém věku, a to si troufnu říct, že takových minimálně pět až osm let se to netýká.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Tak další dvě faktické poznámky, první paní poslankyně Věra Adámková, připraví se pan poslanec Michal Kohajda. Prosím.
Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, já nejsem ekonom a vůbec se nebudu dotýkat ekonomické stránky věci, ale mám jednu otázku, která mi nezazněla, a nemám na ni odpověď. Tady se jednoznačně počítá s jakousi lineární křivkou odchodu do důchodu, to znamená, zvyšování věku. Určitá predikce být musí, to taky nikdo nezpochybňuje. Mě by jenom zajímalo, a nevidím to tam, možná že to je napsáno, a opravdu nevidím, kde máte predikci odchodu lidí, kteří budou odcházet do důchodu z invalidního důchodu, tedy dožijí se toho důchodového věku v invalidním důchodu, protože zvyšování věku odchodu do důchodu obvykle, nikoliv vždycky, s sebou nese určitý nárůst invalidních důchodů. A já je tam nevidím započítané. Třeba tam jsou, neviděla jsem to. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní pan poslanec Michael Kohajda s faktickou poznámkou. Prosím.
Poslanec Michael Kohajda: Děkuji, pane předsedající. Já bych zareagoval na ctěného kolegu Hendrycha. Právě proto si myslím, že je důležité pro tyto lidi, kteří už mají blízko k tomu předdůchodovému věku, zda jejich zaměstnavatel na toto bude přispívat třeba o šest měsíců déle nebo o rok déle, protože ten rozdíl tam bude v rámci sice jednotek tisíc, ale za každý měsíc jednotky tisíc je určitý počet peněz, které si mohou na ten předdůchod naspořit. A ten rozdíl bude v tom, jestli třeba o 100, 120, 150 000 korun tam budou mít více, nebo nebudou mít. A to si myslím, že prostě podstatné pro ty běžné lidi je, protože to jim zajistí možnost čerpat ten předdůchod a odejít buď do méně náročné profese, nebo, jak jste zmínil, třeba tedy budou muset být na úřadu práce, ale vedle toho jim tyto peníze přece poběží. A pro běžného člověka je rozdíl 120 000 než nula.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Tím jsme vyčerpali... nevyčerpali všechny faktické poznámky. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Igor Hendrych: Tak děkuju. No, já tomu obecně rozumím, tomu, co jste teďka řekl, ale nesedí mi ta čísla. A to je to, že nám tady absentuje ta analýza, že nemáme žádné modelové příklady a tak dál. No, já si jakoby úplně nemyslím, že za půl roku si našetříme tady díky tomu 150 000. Jako našetříme si něco. Ale vy jste tady řekl za půl roku 150 000. To se mi zdá opravdu přitažené za vlasy. Nezlobte se na mě.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Tak děkuji. Nyní pan poslanec Jiří Navrátil s faktickou poznámkou. Prosím.
Poslanec Jiří Navrátil: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Poslední reakce, dnes už nám zaměstnavatelé říkají, že svým zaměstnancům přispívají. To znamená, ti lidé už tam nějaké peníze naspořené mají. A co je druhá ještě výhoda tohoto návrhu, je, že nebudou muset odcházet do předdůchodu dva roky, ale například 18 měsíců. ***