Neautorizováno!


(10.00 hodin)
(pokračuje Marie Pošarová)

Podle ředitelky projektu Fialkové se ale například ve Varšavě staví tolik, že "se developeři dokonce musí snažit, aby prodali. Konkurence a nabídka je zde vysoká. Když to porovnáme s Českou republikou, my jsme úplně někde jinde. Našimi běžnými zákazníky jsou rodiny střední třídy. Byty stojí zhruba polovinu ceny, co v Praze, a dosáhne na ně běžná populace, stejně jak tomu ještě před deseti lety bylo i v Česku." Řešením trablí v Česku by podle ní bylo, aby stát odstranil překážky, které brzdí výstavbu, a nechal soukromý sektor zaplavit trh množstvím nových bytů.

A já tvrdím, že i stát by se měl podílet právě na výstavbě nových bytů, a z toho důvodu, že tyto sociálně zranitelné skupiny by mohl přesunout do státních bytů a nemusely by být někde na ubytovnách, kde se obchoduje vlastně s chudobou, nemusely by být nebo hledat se takhle soukromé byty, ale ty byty by měl stát. Tím pádem by se zvýšily i výdaje, které tady se vyhazují z oken, protože tu věc vůbec neřeší, ten nedostatek bydlení ani jejich sociální situaci. Tím pádem kdyby stát měl ty byty, tak samozřejmě by to byly i nižší výdaje, co se týče za sociální dávky.

A to bych asi tak shrnula jako kompletně všechno za naše hnutí. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji paní poslankyni za přednesení stanoviska a nyní pan ministr Petr Kulhánek, taktéž s přednostním právem. Poté se vrátíme do rozpravy. Prosím.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Kulhánek: Děkuji za slovo. Pěkné dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Já se vrátím k tomu, jaká polemika, případně otázky zazněly od paní zpravodajky Evy Fialové k tomuto zákonu. V celkovém kontextu je třeba říct, že to není zákon, který by vznikl jen tak ze vzduchu, ale je postaven na tvrdých datech a vychází z dobré praxe už řady - sedmdesáti typových projektů, které dneska běží v rámci celé České republiky, a ten zákon respektuje právě i ty zkušenosti, které jsou z těchto dobře běžících projektů.

Byly tady zmíněny, a Marianem Jurečkou i vysvětleny částečně, ty cílové skupiny. Ano, zákon míří na určitě více než milion lidí s tématem poradenství, protože ne všichni, kteří se ocitnou ve složitější životní situaci, nutně jsou už v bytové nouzi. Mohou být ohroženi, bydlí v nevyhovujících podmínkách anebo se mohou dostat do situace, kdy si neudržují stávající bydlení. Proto je tam ta široká skupina přesahující určitě 1 milion obyvatel ve vztahu k poradenství.

To, co bylo předmětem polemiky, je, na koho míří ta podpůrná opatření. Podpůrná opatření v původní verzi zákona mířila na širší cílovou skupinu. Tím, co je dnes projednáváno, je cílová skupina zúžena právě tím parametrem 1,43, ale pořád jsou to vyšší desítky tisíc lidí. Navíc to, co bylo zmíněno, na tom je i shoda, že bude nařízením vlády ten koeficient po publikaci ve Sbírce zákonů zvýšen na 1,6. Pokud se i toto ukáže jako nedostatečné, může být zákon s tímto parametrem novelizován. Proč to říkám? Protože ten zákon samozřejmě není všespásný a nepůsobí z roku na rok, působí v dlouhodobém horizontu. Také jeho ambice je, abychom bytovou nouzi v průběhu deseti let snížili o 30 procent.

Zazněla polemika na tom, že ten zákon je drahý, že obce nedostanou finance na to, aby začaly vůbec kontaktním místem pro bydlení, jak bude financován jejich průběh. To je samozřejmě definováno. Bude to součástí příspěvku na výkon samostatné působnosti, z přenesené působnosti, pardon. Ale co je velmi podstatné, a to nezaznělo, ten zákon v horizontu pěti a více let je rozpočtově pozitivní. To znamená, to, co dneska Česká republika vynakládá v souvislosti s negativními jevy spojenými s bytovou nouzí, tak přínos toho zákona během pěti let dostane do nuly a dále bude rozpočtově pozitivní.

Pokud se týká polemiky dvojího financování v případě asistence, tam je samozřejmě toto ošetřeno v rámci zákona vedením odděleného účetnictví a průběžnou kontrolou.

Když se dotknu ještě toho, co říkala paní poslankyně Mádlová, tak je to přesně to, co už jsem říkal. Ano, dnes schvalujeme v rámci zákona parametr 1,43 - bude zvýšen na 1,6 a předmětem dalšího ověření v praxi, jak ten zákon bude fungovat, může být ten parametr dále změněn novelizací.

Poslední, k čemu bych se rád vyjádřil, je neustálá polemika nad tím, zdali ten zákon nepodporuje obchod s chudobou. Právě naopak, naopak! Má takové kontrolní a regulační mechanismy, ať je to kontrola kvality bytů, které mohou vstoupit do systému, ať je to zastropování nájmů, ať je to regulace koncentrace bytů v dané lokalitě. To jsou všechno věci, které předchází obchodu s chudobou. Navíc systém bytů, který bude v rámci zákona nabízen, zvýší nabídkovou stránku a lidé, kteří dneska mnohdy nemají alternativu než jít do nevyhovujícího bydlení zapojeného v obchodě s chudobou, alternativu tímto zákonem získají. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Nyní se s faktickou přihlásil pan poslanec David Pražák, poté paní poslankyně Renata Oulehlová a Eva Fialová. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec David Pražák: Dobré dopoledne. Pane ministře, já bych se chtěl jenom zeptat: to financování přenesené působnosti, jak je teda možné, když vy říkáte, že to je všechno v ažuru a že to je všechno v pohodě, že se vám proti tomu staví i Svaz měst a obcí? Tam si dovolím tvrdit, že to jsou hlavně starostové a starostky s velkým S z hnutí Starostové a nezávislí, jako jste vy. Jak je možné, že se proti tomu staví? Já to vidím i u nás. Prostě i v dnešní době je výkon sociální práce vlastně poddimenzován finančně z peněz od státu a už teďka máme problémy s tím, abychom vůbec naplnili to, co máme. A vy říkáte, že to bude pomáhat těm lidem, a a kde vezmeme my ty úředníky na těch městech? Jenom to mi řekněte. My už dneska máme problém sehnat někoho na OSPOD, máme problém sehnat někoho právě na sociální odbor. Kde vezmeme další lidi, které nám tam tímhletím způsobem nadiktujete a naškatulkujete, když je tam nemáme ani dneska?

Mluvili jste vůbec třeba s tajemníky městských úřadů u oerpéček? Mluvili jste s tím Svazem měst a obcí? Vždyť vám to kritizujou celou dobu. Vy jim říkáte, že do pěti let to bude vlastně výnosové - no, nebude. Prostě oni ty lidi dneska nemají, všichni se toho bojí a žádná města a obce to nechtějí.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně za dodržení času. Nyní paní poslankyně Renata Oulehlová, poté paní poslankyně Eva Fialová a Marie Pošarová. Prosím.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Přeji vám všem krásný den. Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Pane ministře, jak vy můžete říct, že předchází tento zákon obchodu s chudobou? Jste z kraje, kde obchod s chudobou vzkvétá, a tento zákon to ještě prohloubí. Vysvětlete mi, jak je možné, že jsou už dneska v našem kraji informovaní jedinci, kteří skupují byty - a teď poslouchejte - kteří skupují byty od obchodníků s chudobou. Já vám to budu říkat pokaždé, když tady budu stát, jsme z jednoho kraje. A vy, Petr Kulhánek, který jste byl primátorem Karlových Varů, do podzimu hejtmanem Karlovarského kraje, ten kraj ničíte. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní paní poslankyně Eva Fialová, poté Marie Pošarová - vše faktické poznámky. Prosím.

 

Poslankyně Eva Fialová: Budu mít možná takovou jako rýpavou vůči panu ministrovi. Mě by zajímalo, jak pomůže lidem, kterým vy říkáte, že bydlí, že jsou nuceni bydlet v nevyhovujících podmínkách. Ano, já to přiznávám, jsou někteří v těch nevyhovujících podmínkách, ale jak jim pomůže to, že budou zavedeni v evidenci- jenom vedeni v evidenci bez toho, aniž bychom měli ty byty, kam je budeme moct umístit, které nebudeme mít? Prostě tady fakt hrajeme se snem a ti lidi budou dál bydlet v těch nevyhovujících podmínkách a na ubytovnách, kde jsou někde vykořisťovaní, ale to tento zákon opravdu nevyřeší. To, že budeme mít evidenci osob, kteří žijí v nevyhovujících podmínkách, budou tam nuceni žít dál, protože my nebudeme mít fyzicky ten byt, kam je přestěhovat, to je holá realita. Tak neříkejte, že jim pomůže. Jak to pomůže těm lidem, že budou vedení v evidenci? To nemyslíte vážně, tohle! ***




Přihlásit/registrovat se do ISP