Neautorizováno!
(10.40 hodin)
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. V tuto chvíli jsme už zpátky v systému, tudíž se můžete hlásit svými elektronickými identifikačními kartami. V tuto chvíli s faktickou paní kolegyně Berenika Peštová, prosím.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Já bych teda to ještě dopověděla, protože ty dvě minuty mi nestačily, takže jsem chtěla navázat na svoji ctěnou kolegyni Renatu Aulickou, která samozřejmě nastínila ten problém, který teď vzniká v Sokolově. To znamená, že jsou skupovány byty, které vlastně jsou předmětem toho, jak bych to řekla, nehezkého a nehospodárného využívání tím, že je tam nějaká ta... s chudobou obchod. No, tak asi s chudobou obchod. V každém případě v Mostě - když jsem se teda na to zaměřila, město Most se dalo jinou cestou. To se snaží ty byty vykupovat právě tady v těch lokalitách, které jsou postiženy, kde bydlí tito nepřizpůsobiví lidé, a snaží se je vykupovat s tím, že je renovuje, rekonstruuje a snaží se tam dostat nájemníky, kteří by nebyli tak problematičtí. Samozřejmě dále vykupujeme byty, které se snažíme dávat jako startovací byty pro právě ty profese, jak tady bylo řečeno, kterých je nedostatek, a snažíme se ty profese dostat zpátky do města.
Já si spíš myslím, jestli by neměl stát jít jinou cestou, pokud tato města se snaží jít obdobným způsobem jako město Most, to znamená, že vykupuje ty byty, jestli spíš by nebylo lepší se zaměřit na to, aby městům pomohli v tom vykupování bytů a vracení zpátky do bytových fondů, aby se mohly zrekonstruovat a mohli jsme je nabízet právě třeba těmto profesím.
Jinak jsem chtěla říct, že to je v rozporu s vaším vládním prohlášením, to znamená, že tam jasně říkáte, že budete snižovat počet administrativních míst, nebo respektive státních zaměstnanců, a místo toho zase ten počet navyšujete. Takže já si myslím, že byste se spíš měli zaměřovat na to, abyste si naplňovali svůj program.
Chtěla bych ráda tedy tu odpověď, jestli ta cesta spíš městům pomoct není lepší než vytvářet nová pracovní místa a neziskové společnosti, které akorát z toho systému budou dojit peníze. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. V tuto chvíli se vracíme zpátky do obecné rozpravy. Pan ministr Kulhánek je přihlášen s přednostním právem. Pane ministře, prosím.
Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Kulhánek: Děkuji. Já jsem si pečlivě dělal poznámky k tomu, co zaznělo od mých předřečníků, abych na ně reagoval, vysvětlil, případně odpověděl.
Pan poslanec Pražák polemizoval s tím, že tajemníci jsou - a obce jsou - proti tomuto zákonu. Není tomu tak. My jsme včera měli kulatý stůl v Senátu, byli tam zástupci jak Svazu měst a obcí, tak tajemníků, vedeme velmi intenzivní dialog. Oni se nebojí toho, že by ty peníze nedostali, oni trvají na ujištění, že to dostanou v správné výši. Proto také ten dialog běží a proto to taky bude předmětem návrhu do státního rozpočtu. Ale prosím, abychom si tady nestavěli bariéry, které neexistují.
Zazněl dotaz, jaký je předpoklad počtu bytů, které do toho systému dostaneme. Ten předpoklad je střízlivý, je to 3 000 bytů ročně v nějaké skladbě, 1 000 obecních, 2 000 soukromých. Když vycházíme z toho, že ročně je v nabídce realitních kanceláří v České republice 200 000 bytů k nájmu, hovoříme o nějakém jednom procentu, aby to bylo pro ilustraci, a myslíme si, že je to velmi realistické. Jednoznačně potvrzuji to, co říkal i Ivan Bartoš. Není to tak, že by do toho systému neputovaly žádné nové byty. Nové byty tam mohou jít právě z investičních programů na podporu dostupného nájemního bydlení.
Zazněl dotaz, jakým způsobem je definována rozpočtová neutralita nebo rozpočtově pozitivní dopad po pátém roce. Je to velmi podrobně popsáno v RIA k tomu zákonu. Ten výpočet není na jednu linku, je to tam samozřejmě rozvětveno, protože jak náklady, tak benefity jsou vícerezortní, nikoliv pouze jenom z jednoho rezortu. Ale myslím si, že ta RIA je velmi vypovídající a jasně ukazuje, že opravdu pátý rok je zlomový, a od té doby už stát šetří na těch výdajích na bytovou nouzi více, než do ní dostává.
A potom jedna poznámka k tomu, co tady také zaznívalo opakovaně, a to je výsledná redukce kontaktních míst pro bydlení. Je to tak, že opravdu nepracujeme plošně, ale pracujeme s mapou incidence. To znamená, bereme v potaz ty parametry, které význam jevu bytové nouze ovlivňují, ať je to počet domácností, které v bytové nouzi jsou, nebo které jsou jí přímo ohroženy. Z toho důvodu jsme přistoupili k této faktické redukci, která neznamená to, že obce s rozšířenou působností, kde kontaktní místo pro bydlení zřízeno není, není obsluhováno. Ti lidé samozřejmě jsou obsluhováni ze sousedních obcí s rozšířenou působností, kde to kontaktní místo pro bydlení je.
Zároveň ta kompenzace, která zazněla také v úvodu příspěvku, je řešena zase výpočtem na příspěvek výkonu státní správy. Pro ilustraci, my dneska začínáme se sítí míst 115. Je v zákoně možný dobrovolný vstup do toho systému obcí, které vyhodnotí jev bytové nouze jako závažný, to znamená, kdykoliv se do té sítě mohou znovu zapojit.
A vycházeli jsme i řekněme z rešerše okolních zemí, kde podobné právní normy fungují. Finsko začínalo svůj zákon o podpoře bydlení s deseti nejpotřebnějšími městy. To znamená, naše síť, která je v České republice teď na úrovni 115, myslím si, že bude funkční a bude pokrývat reálnou potřebu. Děkuju.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. V tuto chvíli je do obecné rozpravy přihlášena paní kolegyně Andrea Babišová.
Než se dostaví, načtu omluvy. Jan Bartošek se omlouvá od 10 hodin, odůvodňuje zákon v Senátu, Ivan Jáč celý jednací den ze zdravotních důvodů, Zdeňka Němečková Crkvenjaš celý jednací den z rodinných důvodů, Lucie Potůčková do 11.30 z důvodu zahraniční cesty, Julius Špičák ze zdravotních důvodů do 11 hodin, taktéž pan ministr Vít Rakušan do 11 hodin odůvodňuje zákon v Senátu. Pan poslanec Jan Richter a pan poslanec Zuna berou svou omluvu zpět.
Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Andrea Babišová: Děkuji, pane předsedající, za slovo. Dovolte mi, abych se i já vyjádřila k tomuto návrhu zákona, který tady projednáváme dneska už v třetím čtení. Projednáváme ho několikrát a samozřejmě mnoho mých kolegů a předřečníků se vyjadřovalo k jednotlivým problematickým pasážím tohoto zákona, na které neustále upozorňujeme, a stále máme pocit, že nás navrhovatelé neslyší. Je zcela jasné, proč je tento zákon poměrně důležitý. Je to zákon o podpoře bydlení a všichni víme, že bydlení v České republice je prostě v krizi. Tahleta krize se netýká pouze Prahy, Brna či Ostravy a dalších velkých měst, ale také malých obcí a malých měst. Týká se především seniorů, mladých samoživitelů, rodin s dětmi a těch, kteří pracují, a přesto si nemohou důstojné bydlení vůbec dovolit.
Máme před sebou zákon, který se tváří, že to řeší, ale v praxi významné skupiny obyvatel z této podpory vylučuje. Tím, že se díky pozměňovacímu návrhu do tohoto zákona dostal příjmový limit 1,43násobku životního minima, jsme podřezali větev pod celou rekonstrukcí tohoto zákona. Podle analýzy Iniciativy za bydlení se při tomto limitu do podpory nedostane vlastně prakticky nikdo - neprojde samoživitelka s minimální mzdou, neprojde mladý člověk opouštějící dětský domov či senior, který má přivýdělek. A důvod? Protože do příjmů se započítávají i sociální dávky, tedy pomoc, kterou už tito lidé pobírají právě proto, že nemohou nyní se svým výdělkem vyžít. Máme snad pomáhat těm, kteří pomoc opravdu potřebují a kteří se svojí prací snaží zůstat na hladině, ale náklady na bydlení je stahují ke dnu.
Následky? Tento zákon nepomůže těm, kdo jsou v nouzi, a zároveň zatíží obce novými povinnostmi bez odpovídajících prostředků. Svaz měst a obcí jednoznačně žádá přepracování tohoto zákona. V dopise Poslanecké sněmovně varuje, že mnoho obcí nebude schopno v praxi nově zavedené povinnosti realizovat. A proč? Protože jim to nikdo nezaplatí.
Podle připomínek Svazu měst a obcí vybírám tyto nejdůležitější:
Za prvé, kontaktní místa pro bydlení mají vzniknout pouze v některých ORP a to narušuje správní obvody a vážně znevýhodňuje některé obce.
Za další, chybí financování výkonu přenesené působnosti, náklady nebudou kryty ze státního rozpočtu.***