Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(10.40 hodin)
(pokračuje Jana Hanzlíková)
Ale já tady chci ještě říct další důležitou věc, a ta se týká dětí. Takže ta je prostě pro mě třeba ještě důležitější než finance, i když připouštím, že finance jsou velmi důležité, a to je nerovnost v přístupu ke vzdělávání a ve vzdělávání. A mám tady na mysli - především u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, protože s přesunem financování nepedagogických činností, ale zároveň samozřejmě i třeba kompenzačních pomůcek a podobně, tak se dostáváme do oblasti, kde není možné tedy od Ministerstva školství zabezpečit rovnost v přístupu třeba ke kompenzačním pomůckám a podobně. Protože vzhledem k tomu, že každý zřizovatel má trochu jiné názory na to, někdo rozumí školství, někdo nerozumí, víme, jak to v terénu funguje, tak mě by zajímalo, jestli vůbec existuje nějaká dopadová analýza ve směru ke zvýšení nerovnosti ve vzdělávání u těchto dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. A poprosím pana poslance Kettnera.
Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji za slovo. Ještě bych navázal sám na sebe. Ohledně neinformací, nedostatku dat - jsou určitá data, která ale k dispozici máme, a nic se s nimi neděje, nikoho to netrápí. Ve školství se jede podle takzvaných tabulkových platů, to znamená, jsou přesně dané tarify, jsou přesně dané tabulky, na které už se tak dlouho nesahalo, že možná jsem ještě ani neučil, když byly poslední změny - to samozřejmě přeháním - ale v těch tabulkách je taková do nebe volající chyba, kdy některé pozice jsou dokonce pod zaručenou mzdou. Takže teď tady máme příklad. Tady ta jasná data máme, jasně viditelná a nic se s nimi neděje. Proč tedy nepracujeme s reálnými daty a neděláme něco konkrétního, kde se velice jednoduše snadno dá udělat úprava - a bude to mít hlavu a patu.
A ohledně slíbených financí - to bude skutečně nedostatečné, protože když se dělaly ty propočty, tak se vycházelo právě z tabulek. A dotovaly se doteď z platů pedagogických pracovníků, což už nepůjde - což je dobrá zpráva pro pedagogy, ale bohužel špatná zpráva pro nepedagogy, protože finance prostě nebudou dostatečné. A já znova opakuji: Prakticky nebude zřizovatel, který by nemusel sáhnout do svého rozpočtu. A vycházím z reálných dat, z výpočtů školského výboru Ústeckého kraje, kde já jsem součástí školského výboru a ta data jsem dostal.
Děčín: minus 16 nebo 15 milionů bude muset doplatit ze svého rozpočtu, aby udrželi úroveň financování z minulého roku, čili bez ohledu na inflaci a podobné záležitosti. Sakra, vzpamatujme se.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A vzhledem k tomu, že nevidím - ano, teď mně tady vyskočila faktická, takže bych poprosil pana poslance Salvetra. Ano, máte slovo.
Poslanec Rudolf Salvetr: Děkuju za slovo, pane předsedající. Tady zaznělo několikrát, že se točíme v kruhu, a to prostě se nedá vůbec popřít. A já bych zkusil malinko, abychom z toho kruhu dokázali vystoupit, odpovědět na některé věci, protože jsem se účastnil také jednání na Svazu měst a obcí. A říkal jsem to už, myslím, při prvním nebo při druhém čtení. No, (?) měli největší obavu - a to se dostáváme do listopadu loňského roku - aby tato záležitost nenastala v září, protože řada z nich už měla schválené rozpočty a neměla připravené peníze pro tento rok. A jeden z požadavků byl, aby to začínalo - byť to dobře víme, že se školstvím úplně nekoresponduje, něco jiného je školní rok, něco jiného je finanční rok, tak z pohledu zřizovatelů, pokud ke změně dojde, tak aby bylo jasné, že je to od 1. ledna, a aby se na to mohly rozpočty obcí připravit. Vaším prostřednictvím, paní kolegyně Berkovcová, myslím, navrhovala přesun na 1. leden 2027, tady je návrh na 1. leden 2026, a odpovídá to tedy požadavku (?).
Druhá věc je, že samozřejmě všichni se v samosprávách brání tomu, aby tuto část od státu převzali. Argumenty, které říkal pan ministr, myslím si, dokáže obhájit, jak počty nepedagogů leckde narůstaly. Druhá věc, kterou myslím, že vůbec nemůžeme řešit, jsou nejistoty, třeba nejen ohledně pomůcek kompenzačních, ale školy v dnešní době intenzivně využívaly různé operační programy. A já upozorňuji naše zastupitele a říkám to tady s (plnou?) odpovědností, až operační programy skončí, tak na obce dopadnou obrovské výdaje - jako zřizovatele - na pomůcky, pokud se stát za tři, za čtyři, za pět let nerozhodne, že výrazně rozpočty obcí posílí směrem k pomůckám do škol.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Čas akorát uplynul. Děkuji.
Poprosím pana poslance Lubomíra Wenzla, poté bude následovat faktická pana poslance Kettnera.
Poslanec Lubomír Wenzl: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, já vaším prostřednictvím navážu na pana kolegu Salvetra. Samozřejmě, rozumím argumentu, proč účinnost od 1. ledna 2026 - abychom se mohli připravit. Dobře, ale na druhou stranu tam bylo přece i to B, že kompenzace pro zřizovatele, pro obce, bude ve změně systému RUDu. A ten přece nebude, jo. Takže stále tam máme to, jak já jsem použil naši obec, čtyři miliony bez žádné kompenzace, zhruba čtyři miliony, musíme s nimi počítat do rozpočtu na příští rok. Toliko za mne. Děkuju.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosím - (Ministr Bek žádá o slovo.) ale máme zde ještě faktické. Hlásíte se, pane ministře, s přednostním, předpokladem? (Ministr Bek přikyvuje.)
Takže nejdříve dojedeme tedy faktické, takže pan poslanec Kettner.
Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji. Jenom ještě taková malá připomínka, ta už (bude?) krátká, v rámci školského výboru, když jsem se bavil s jedním kolegou, dlouholetým, který působil od devadesátých let v obcích i potom na kraji, tak co se týká slibu, že to finančně, že převedení těchto povinností na obce, že to nebude pro ně mít žádný finanční efekt jako negativní - tak se jenom zasmál a říkal: Vždycky, když tohleto stát udělal, vždycky, když slíbil, že to na obce nebude mít žádný finanční vliv, tak to vždycky dopadlo obráceně. A já nevidím jediný důvod, proč bych měl věřit, že teď poprvé v historii to bude jinak.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Berki, poté opět pan poslanec Salvetr, jsme v režimu faktických poznámek, poté přihlášen pan ministr s přednostním. Prosím.
Poslanec Jan Berki: Pane místopředsedo, děkuji. Já se tady zdržím pouze opravdu faktických, protože ve faktických nemají zaznívat názory. A jenom upozorním na to, že již poměrně dlouho existuje kalkulačka, která vypočítává s nějakou predikcí, kolik který zřizovatel peněz dostane. To je jedna věc.
A druhá věc, reakce. Úprava RUDu je součástí stejného pozměňovacího návrhu, to znamená, buď dojde k převodu kompetencí s penězi, nebo ani k jednomu.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Nyní pan poslanec Salvetr. A ještě se hlásí pan poslanec Vomáčka s faktickou poté? (Poslanec Salvetr se otáčí k předsedajícímu.) Ano, (můžete?).
Poslanec Rudolf Salvetr: Děkuju za slovo, budu velmi rychlý. Já jsem myslel, že to stihnu za dvě minuty. (Gestikuluje do pléna.) Panu kolegovi Wenzlovi, vaším prostřednictvím, jsem chtěl říci, že tady jasně zazněl příslib - buď stát dofinancuje, a to jsme tady slyšeli několikrát i z úst ministra financí, do konce letošního roku, nebo bude převedeno na obce. A předpokládám, že to bude dodrženo právě tak, jak tedy řekl před chvílí kolega Berki.
A poslední věc. Ony ty výhledy se dělají velmi špatně. Padla tady otázka, jak to bude od 1. ledna příštího roku. No, řada z vás, kolegové - nebo možná řada z nás - tu bude sedět i na podzim a bude rozhodovat o státním rozpočtu. Myslím si, že my nejsme teď schopni přece říct, kolik peněz půjde do školství od 1. ledna, bude to na tom, jak nová Sněmovna si schválí rozpočet a řekne - posílíme školství více, zvednou se třeba tabulky a nebudeme se bavit o tom, co je fakt neblahé ve školství, a to je doplácení vůbec do té zaručené mzdy. Ty pozice tam jsou a myslím si, že to víme všichni, ať z opozice, nebo z koalice.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Vomáčka.
Poslanec Vít Vomáčka: Děkuju za slovo, vážený pane předsedající. Vážený pane ministře, dámy a pánové, už to tady před půlhodinou, dvaceti minutami zaznělo, vlastně točíme se v kruhu a myslím si, že ta problematika má dvě roviny. První je ta, jestli je správně, aby nepedagogičtí pracovníci byli zaměstnanci obce, respektive základní školy, kdy zřizovatelem je obec. ***