Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(13.00 hodin)
Poslanec Karel Rais: Každý, kdo tady vystupuje, a jsou to vesměs pedagogové, tak má nějakou svoji oblast, na kterou tady upozorňuje, je tam obrovské množství pozměňovacích návrhů té normy jako takové, a pro nás opravdu jako pro opozici je zejména toxický ten pozměňovací návrh, který vyjímá vlastně ty nepedagogické pracovníky a dává je pod kuratelu těch obcí, pod ty zřizovatele. To je vlastně pro nás taková věc, kdy potom, kdybychom se měli se dostat ke konci a hlasovat o tom návrhu zákona jako celku, tak je to pro nás prostě toxické.
Jsou tam samozřejmě další pozměňovací návrhy, které, jak tady dávno zaznělo něco k těm soukromým školám, až trošku zavánějí nějakým lobbingem, ale nejsou až tak pro nás třeba toxické, jako ti nepedagogičtí pracovníci. Většinou to tady bývá tak, že když ten rezortní ministr je pro, tak ta koalice, ať to byla pětikoalice, nebo čtyřkoalice, hlasuje také pro ten zákon. Já se domnívám, i to tady dneska zaznívalo, některý z koaličních poslanců tady zmiňoval, no, tak bude tam soubor třeba 20 pozměňovacích návrhů, pro některé se najde většina, pro některé se nenajde většina. Jak to tady poslouchám, tak bych byl docela rád, kdyby někteří koaliční poslanci třeba zvážili, že by zrovna ten pozměňovací návrh, který vyjímá ty nepedagogické pracovníky, třeba zvážili a řekli, tak pro toto hlasovat nebudeme, tak my bychom potom kompromisně třeba pro ten zákon jako takový hlasovat mohli.
Já tady mám za úkol připomenout vlastně petici, která byla vypracována, nebo kterou podepsalo 70 000 petentů, a je to petice za zachování centrálního financování nepedagogických pracovníků v regionálním školství. Domnívám se, že když prostě 70 000 lidí, kteří pracují v tomto oboru, se podepíše pod petici a je zpracovaná, ty jednotlivé body, které já tady budu číst, tak mají hlavu a patu, tak se domnívám, že asi něco na tom je. Někteří kolegové už to tady zmiňovali, je tady tisíc a jeden argument, že to není úplně dobře, že to je ušité horkou jehlou, co to přinese, proč to tlačí koalice takhle narychlo před koncem volebního období...
Dotkli jsme se tady už dopoledne toho, že vlastně není ani pokryto z hlediska třeba těch nepedagogických pracovníků to financování od toho září, že tam chybí těch 11 miliard korun, byť pan ministr tady zmiňoval, že vláda zasedne a někde ty peníze vyškrábne z jiných rezortů. Není tam pokryto to financování od ledna toho příštího roku. Už samo to, co tady bylo načteno od pana zpravodaje, ta řada těch technických úprav a podobně, tak to prostě působí takovým dojmem, že to opravdu bylo ušito horkou jehlou a je to tlačeno na sílu, aby někdo asi pravděpodobně splnil nějký bod volebního programu.
Je to věc, která je docela zásadní, protože se jedná o školství, jedná se o školy, jedná se o budoucnost našich dětí a vlastně rozkolísání toho celého systému, ke kterému může dojít, možná i k rozvratu toho systému, zejména u těch nepedagogických pracovníků, tak to není asi úplně dobře.
Já bych se vrátil tedy k té petici, 70 000 lidí vlastně to podepsalo, to si myslím, že není úplně tak malý počet, mělo to podporu samozřejmě Českomoravského odborového svazu pracovníků ve školství, kdy pan František Dobšík a paní Markéta Seidlová vlastně zastupovali ty petenty, a já bych teď tady zmínil některé ty body a potom bych ještě k tomu přidal nějakou svoji osobní zkušenost, protože jsem dva a půl nebo tři roky pracoval jako vychovatel na Střední průmyslové škole dopravní. Kdy vlastně, když skončila ta výuka, tak se ti studenti přesouvali k nám na ty internáty a my jako vychovatelé, ti pedagogové toho odpoledního času, jsme velice úzce spolupracovali právě s těmi nepedagogickými pracovníky. Takže potom bych se k tomu ještě chtěl trošku zmínit, protože mě požádali i kolegové z toho mého předchozího pracoviště, abych se jich trošičku zastal, abych trošku zvedl i ten hlas pro tu obrovskou armádu těch nepedagogických pracovníků, bez kterých to školství nemůže fungovat.
Je to prostě jeden kompaktní celek. Dopoledne jsou to učitelé, odpoledne jsou to vychovatelé a během toho celého dne jsou to ti nepedagogičtí pracovníci, kteří zajišťují ty věci ve škole, od toho svícení až po to topení. Takže ta petice:
My níže podepsaní občané se obracíme na vládu České republiky, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Parlament České republiky s výzvou k zachování centrálního financování nepedagogických pracovníků v regionálním školství. Jsme přesvědčeni, že návrh na převod financování těchto pracovníků do systému sdílených daní zřizovatelů (krajů a obcí) představuje závažné ohrožení kvality vzdělávacího systému, stability školních institucí a důstojných pracovních podmínek nepedagogických pracovníků. Důvody naší výzvy:
Za prvé, dochází k nerovnosti zajištění financování. Dneska to tady celá řada kolegů už zmiňovala, prostě je to kraj od kraje, zřizovatel od zřizovatele, prostě každý má ty vstupní podmínky trošku jiné. Převod financování na zřizovatele může vést k zajištění zásadních rozdílů v úrovni financování mezi jednotlivými regiony. Obce a kraje s nižšími daňovými příjmy nebudou schopny zajistit odpovídající podmínky, což povede k nerovnosti podmínek pro práci škol a školských zařízení.
Za druhé, ohrožení pracovníků a kvality služeb. Nepedagogičtí pracovníci, školníci, kuchařky, administrativní pracovníci, uklízečky, IT technici a další jsou nezbytnou součástí vzdělávacího systému. Změna financování může vést k poklesu jejich platů nebo dokonce k porušení a rušení pracovních míst, což by negativně ovlivnilo chod škol, právní jistoty zaměstnanců a kvalitu poskytování služeb.
Tady si myslím, že na tento bod je třeba se zaměřit, protože vlastně ti petenti mají obavy o to, co jsem tady zmiňoval, protože už dnes, prosím vás, ti nepedagogičtí pracovníci opravdu neoplývají nějakými extrémními platy, a i když jste tam roky, tak vlastně ten váš plat je opravdu velice nízký. Už to tady bylo zmíněno, že ty nástupní platy jsou takové, třeba u těch kuchařek nebo pomocných kuchařek, že vlastně nejsou schopni ani sehnat lidi do té školy.
Já bych tady uvedl opravdu ten příklad Střední průmyslové školy dopravní v Plzni, je to krajské město, čtvrté největší město v republice, a samozřejmě, když z toho celého kraje, vy jako rodič tam pošlete žáka, který nemůže každý den dojíždět, tak tam samozřejmě bydlí na internátu. Na tom internátu musí být zajištěna snídaně, oběd, večeře, někdo to tam musí připravit, já jako vychovatel jsem tam třeba potom měl dozory z hlediska večeře, viděl jsem, že tam z hlediska úspory finančních prostředků zůstává jedna paní kuchařka, která pro řádově 250 dětí tam musela připravit ty večeře, to znamená připravit večeři, ohřát ji, vydat ji, potom umýt (nádobí), uklidit, a potom teprve odcházela domů. Je to paní, která tam prostě už pracuje (léta), je to paní přes 60 let, takže jakoby v té nízké tabulce té kuchařky měla ten vyšší platový stupeň, a řeknu vám, že ten plat je tam teda opravdu tristní.
To znamená, dopoledne učit - učitelé, ale odpoledne? Ráno musí někdo připravit snídani, někdo musí připravit oběd. Byla tam i základní škola spojená, v těch Křimicích, je tam i mateřská školka, takže prostě ti lidé jsou tam nutní pro ten systém. Já jsem potřeboval údržbáře, když tam na tom internátu vypadlo světlo, vypadla nějaká žárovka, vypadl nějaký jistič, musel tam být nějaký technik, prostě ten člověk, ten nepedagogický pracovník tam musel být. Nedovedu si vůbec představit iluzorně, že bychom sdružovali nějaké tyto pracovníky třeba v těch technických službách pro dvě tři školy, protože samozřejmě jsme měli nejenom ty Křimice jako pobočné pracoviště, ale ještě na Lochotíně v Plzni, protože to je velká škola, to si nedovedu představit, že by to jeden člověk zvládal. Každých 14 dní jsme měnili ložní prádlo pro ty děti, byla tam další paní, která prostě to připravila, dovezla, odvezla odpadky, prostě takové ty běžné věci, které jsou spojeny s tím úklidem na tom internátě. Paní uklízečka, která byla v penzijním věku, protože neseženete nikoho v produktivním věku, aby vám ten sedmipatrový internát uklízel.
To jsou takové věci, které jsou také součástí toho školského systému a když to rozkolísáte a destabilizujete systém těch nepedagogických pracovníků, tak se vám to může taky zhroutit. A kdo to bude dělat? To potom bude dělat ten vychovatel, který už byl první pedagogický pracovník Nebo to bude dělat učitel, aby tam ještě ráno odučil a odpoledne vynesl koše, pak tam vyměnil žárovky, případně tam ještě vytřel? Nebo jak si to mám představovat? ***