Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(13.10 hodin)

 

Poslanec Hubert Lang: A jestliže prostě my převedeme tyto nepedagogické pracovníky pod kuratelou těch obcí, nevytvoříme jim aspoň nějaké základní podmínky, tak vám tam ani nikdo nenastoupí, protože prostě uživit se v tom velkém městě za ty podmínky, co tam mají ty kuchařky a ty pomocné kuchařky, které se tam opravdu nezastaví celý den a musí se sakra ohánět za těch pár tisíc korun, co tam vydělají, tak to bych jakoby nepřál nikomu.

A tady ve své podstatě se může stát, že ten zřizovatel třeba bude muset sáhnout na ty platy, nebude tam jakási jistota, kterou poskytoval ten stát, že tam jsou aspoň nějaké základní tabulky, anebo to bude ten zřizovatel muset dohrazovat z platů třeba těch pedagogických pracovníků, což taky asi není dobře, že jo?

My jsme tam tedy neoplývali nějakými velkými platy ani na té první pedagogické tabulce, co je vychovatel, kdy už po vás požadují tedy minimálně bakalářské vzdělání pedagogického směru a pedagogickou fakultu. A řeknu vám, že když jsem tam nastoupil v tom roce 2018 a viděl jsem plat toho začínajícího pedagoga na té tabulce, tak z toho se prakticky nedá žít, kdyby člověk měl založit rodinu, vzít si hypotéku a žít ve čtvrtém největším městě v republice. Za pana Babiše, za naší vlády, se potom pedagogickým pracovníkům přidávalo, splnili jsme těch 130 procent toho průměru. A musím říct, že já jsem se tam objevil akorát v té době, kdy se tam opravdu přidávalo a ty závazky byly dodrženy. Dneska opět ty platy poklesávají a jestliže ještě rozkolísáme ten systém a projdou ty pozměňovací návrhy a nebude garance aspoň nějakých slušných odpovídajících platů pro ty nepedagogické pracovníky, tak se nám to opravdu může rozsypat.

Já absolutně nechápu jakoby ten klid pana ministra školství, který pro to zvedne ruku. Zvednout ruku pro tento pozměňovací takto ušitý návrh horkou jehlou, který rozkolísá ten systém a může to znamenat opravdu destrukci těch pomocných služeb, které v té škole jsou potřeba... Vždyť přece každý proboha jste měli děti, ráno se tam přivedou děti do družiny, když sněží v zimě, musí to tam někdo posypat, někdo tam musí shrnout sníh, někdo musí tu školu rozsvítit, někdo musí tu školu roztopit a tak dále, a tak dále. A jedno bez druhého nemůže existovat. Nemůžeme mít jenom špičkové a dobře zaplacené učitele a na ten obslužný personál koukat skrz prsty, anebo prostě říkat zřizovateli - ty to tam prostě někde udělej.

Nehledě na to, že samozřejmě když to bude zřizovatel v nějaké obci, no tak ten starosta - myslím, že kolega to tady říkal - volby rozhodnou, můžou třeba vyměnit toho ředitele školy, který zase třeba nastaví ty podmínky jinak. Ano, je to jednou za čtyři roky. A v té malé obci nebo v té obci, kde ta škola je třeba jako by velký zaměstnavatel, tak samozřejmě i ten municipalitní starosta má obrovskou moc nad celou tou školou, kdo tam bude dělat toho školníka, kdo tam bude dělat tu kuchařku, kdo tam bude dělat prostě toho zahradníka. A buď se mu zlíbí, nebo nezlíbí a prostě ho vyrazí a ten člověk tam třeba nesežene práci v tom regionu, jo?

U nás na tom severu, třeba Žihle, tam je škola, to je obrovský zaměstnavatel, protože tam jinak nic není. A když se znelíbíte zrovna starostovi a budete mít nějaké jiné názory, no tak třeba skončíte a budete mít problém. Anebo prostě když ta municipalita nebude mít peníze, tak vám jakoby sníží ten plat, nebo prostě v Žihli bude školník brát jiné peníze než Kralovicích, což je 10 kilometrů vedle a tak dále, budeme si tedy kanibalizovat mezi sebou školníky, kuchařky, pomocné kuchařky, zahradníky a tak dále v tom školství? To jsou takové věci... Jako když se tam někde mezi těmi lidmi pohybujete - a věřte mi, že když jsem tam viděl třeba ty paní uklízečky, viděl jsem tam toho pana školníka a viděl jsem ten technický personál, to jsou zase lidi v nějakém věku. A když nedokážeme tady přinést nějakou stabilitu do toho systému, tak vy tam nedostanete nové lidi, uklízečku mladou - ta snad ani není, jo, to všechno dělají seniorky, to všechno dělají paní, které už jsou v seniorním věku, aspoň u nás tam byly všechno seniorky, které si přivydělávají tím úklidem, protože za ty peníze tam prostě nového člověka neseženete. Nebyli schopní sehnat, já nevím, mistry odborného výcviku, když to stáhnu úplně někam jinam, protože prostě ti chlapi jsou v nějakém věku a ti noví lidi tam nepřijdou, nepůjdou do toho školství za těch podmínek. A vy ještě chcete část toho školského systému takto jakoby rozkolísat a určitou skupinu těch lidí úplně prohodit, což se mně tedy opravdu nelíbí a já pro to nikdy nemůžu zvednout ruku.

Za třetí. V té petici se hovoří: Nestabilita systému. - To je to, co tady ve své podstatě jsem zmiňoval z té vlastní osobní zkušenosti. - Centrální financování zajišťuje stabilitu a předvídatelnost, aspoň základní předvídatelnost toho systému pro ty lidi, pro ty nepedagogické pracovníky, které umožňuje školám plánovat své provozní potřeby. Převod do systému sdílených daní by mohl tento systém destabilizovat a zkomplikovat finanční plánování škol.

Za čtvrté. Nedostatečné zohlednění specifik školství. Systém sdílených daní nezohledňuje specifické potřeby školství. Nepedagogičtí pracovníci plní ve školách klíčové funkce, bez nichž by vzdělávací proces nemohl efektivně probíhat. Některé z těchto funkcí jsou přímo spojeny se vzděláváním. - To je to, co jsem říkal. Prostě jedno bez druhého vám opravdu nebude fungovat.

Požadavky petentů. Petenti. 70 000 lidí to podepsalo, jo? Možná, že kdyby se to dostalo k dalším lidem, kteří třeba neměli možnost se s tou peticí seznámit, tak by těch lidí bylo ještě více. Přece proboha, vox populi! Musíme trošku naslouchat těm lidem. Jestliže prostě je tady takovýto velký odpor - a kolegové, kteří jsou ze školského výboru, tak tady zmiňovali všechny ty profesní organizace, které vyjadřují velký nesouhlas s tím, co tady - dneska ne, doufám, vůbec ne, doufám... Co budete zkoušet protlačit na sílu a schválit. Tak prostě proč, pane ministře, neposloucháte lidi, kteří jsou z oboru, kteří mají k tomu velké výhrady?

Požadavky petentů jsou na zachování centrálního financování nepedagogických pracovníků ve školách prostřednictvím státního rozpočtu. Další požadavek petentů - zajištění spravedlivého a dlouhodobě stabilního financování regionálního školství jako takového, jako celku. A třetí požadavek petentů - transparentní diskuse o jakýchkoli změnách financování školství za účasti zástupců škol, obcí, krajů a veřejnosti. - Tady to také zaznívalo, že ve své podstatě ta diskuse neproběhla v dostatečné míře a s těmi subjekty, které by se k tomu mohly také a které by měly a měly by mít právo se k tomu vyjádřit.

A na závěr ti petenti vyzývají vládu České republiky, Poslaneckou sněmovnu, to znamená nás, kolegové, a Senát České republiky, aby upřednostnili stabilitu a rovnost vzdělávacího systému a odmítli návrhy na převod financování nepedagogických pracovníků do systému sdílených daní. V Praze 6. ledna 2025.

Takže já bych tím ukončil to své vystoupení a chtěl bych poprosit zejména kolegy poslance z koalice - jestliže tady zaznívalo, že vlastně můžeme individuálně přistupovat k tomu každému pozměňovacímu návrhu podle svého vědomí a svědomí, až se bude hlasovat ten pozměňovací návrh, který ty nepedagogické pracovníky hází do nestability a destabilizuje tím celý ten školský systém, aby zvážili, zda pro tento pozměňovací návrh budou hlasovat, či ne. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Vaše vystoupení vyvolalo jednu faktickou poznámku, s ní vystoupí pan poslanec Vít Vomáčka.

 

Poslanec Vít Vomáčka: Děkuju za slovo. Bude to velmi rychle. Je to vlastně reakce pana kolegu Langa, ale musel jsem si to i napsat. Zaujala mě jeho věta, jeho argument - starostovi se znelíbí školník, tak ho vyrazí. - Jestli se dobře pamatuju, tak výpověď bez uvedení důvodu není schválená a žijeme v nějakém právním státě. Já si velmi cením této diskuse, ale měli bychom reagovat nějak relevantně. To přece nemyslíte vážně, pane kolego Langu, prostřednictvím paní místopředsedkyně, že starosta může vyrazit školníka? Že ne? Děkuju. (Zleva se ozývá může. Šum.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní je do rozpravy přihlášena paní poslankyně Věra Adámková, poté pan poslanec Lubomír Wenzl. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážený pane ministře, dámy a pánové. Dovolte mi velmi krátce zde ještě okomentovat projednávaný zákon - a je to z poznámek, které mi poslala pedagogická i nepedagogická veřejnost v průběhu posledního týdne.

Za prvé poukazují všichni na to, že stále nedostali jasné vyjádření, totiž zda opravdu bude zabezpečena i ta špatná mzda nepedagogických pracovníků v případě, že to mají tedy platit zřizovatelé. Protože jak všichni víme, tak ředitelé škol z peněz, které mají třeba na odměny učitelů, právě dorovnávají nepedagogickým pracovníkům to, aby tam vůbec někoho měli, což je špatně samozřejmě. Ti učitelé nemají tedy to, co se jim řeklo v zákoně, třeba těch 130 procent průměrné mzdy. To možná vidí někteří, ale rozhodně ne tedy všichni. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP