Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(13.20 hodin)
(pokračuje Věra Adámková)
Důvod je, že se opravdu dorovnává z peněz na učitele nepedagogický pracovník, upozorňuji, že nepedagogických pracovníků, ať už to je tedy ten školník, nebo údržbář, nebo kuchařka, je naprosto nutné, bez těch škola nemůže fungovat. A samozřejmě mám tady před sebou tabulku, která je platná na rok 2025... (Odmlčení pro hluk v sále.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Kolegové, kolegyně, v levé části sálu, prosím o klid.
Poslankyně Věra Adámková: Nemám tak velký hlasový fond, abych tohle zvládla. Takže prosím vás...
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Pardon, paní poslankyně, omlouvám se, že přerušuji, prosím o zklidnění v sále. Děkuji, můžete pokračovat.
Poslankyně Věra Adámková: Děkuji. Děkuji, paní místopředsedkyně. Ta tabulka je opravdu tristní a poslali mi ji dneska a jsou tam lidé, kteří z ní jsou placeni. Asi všichni chápeme, že samozřejmě ne každá práce je plně kvalifikovaná, ale upozorňuju, že v té škole musí být čisto, musí být teplo, protože tam posíláme své děti a chceme samozřejmě, aby byly v hygienicky přijatelném prostředí, takže bez těchto lidí se prostě neobejdeme. A to, co mě tedy vyděsilo, takže po 32 letech praxe, když bude ve třetí třídě, má 21 630 korun hrubého, což je tedy zhruba něco nad úrovní průměrného důchodu této země. A samozřejmě je to mzda, která je méně než ta průměrná, teda strašným způsobem. Proto ta otázka těchto lidí je, zda může pan ministr slíbit, že opravdu zaručí pedagogům mzdu, kterou jim zaručuje zákon, což se neděje, a těmto pracovníkům mzdu, kterou teď dostávají, která je úplně jiná, než je ta tabulková, neboť dostávají odměny, aby tam vůbec někdo byl, což je tedy těžká otázka, chápu, ale nicméně dostala jsem ji dneska třikrát.
Za další se někde objevilo, že tedy školy budou vlastně soutěžit služby, které se jim nabízejí, ať už to je úklid a podobně. Pedagogové upozorňují a vychovatelé upozorňují, že to samozřejmě je možné obecně, ale že do škol by neměli přicházet lidé bez některých vlastností, což je třeba bezúhonnost mravní, a kdo jim tedy zaručí, že ta outsourcovaná firma tam pošle někoho, kdo opravdu nebude odpoledne v nějakém pokušení. Prosím, asi ty odpovědi znáte, čili by bylo potřeba, aby je znal terén, ani ne já, tak já to tady jenom zprostředkovávám, ale toto jsou lidé z terénu a mají ty obavy, protože oni za ty děti nesou zodpovědnost. A o tom, že dochází naštěstí ne často, ale taky ne úplně zřídka, k nějakým podobným jevům, víme také všichni. A odpolední škola, kam přicházejí i malé děti na různé kroužky, k tomu láká, takže chápu naprosto obavy rodičů, kteří mají malé děti, o tento stav. To je další věc, velmi důležitá.
A potom tedy běží v terénu, a přišli za mnou už třikrát za posledních 14 dnů lidé, kteří mají na starosti školní stravování. Prosím vás, co se týče společnosti pro výživu, což je jedna z nejstarších odborných společností naší země, více než 100 let, tak ona má velkou sekci školního stravování. Nicméně máme tady teď pravděpodobně jakousi vyhlášku, čili my ji nebudeme oponovat, která běží, ale v terénu, a oni už ji asi viděli, kde jsou velmi vyděšeni tím, jak by měli být tedy dále stravovány děti ve školách?
Já k tomu jenom připomínám, že samozřejmě budeme se na to dotazovat, protože v terénu toto je tedy ministerstva. Ale lidé, kteří pracují dlouho ve školních jídelnách a zabývají se školním stravováním na odborné úrovni, tak upozorňují, že už teď tam jsou věci, které ty děti jíst prostě nebudou. Třikrát týdně luštěnina, a to mi tvrdí všichni, ať mají velkou školu, malou školu, že to prostě je nepřijatelné, takže bych byla nerada, aby potom jídlo končilo opravdu v koši prostě proto, že to děti nejedí a my nehledíme k tomu, na co jsou zvyklé, to by nebylo taky dobře.
Další obava, která tady je, je obava poloodborná a plně ji rozumím. A to je, víte, že se trošku znesnadnil, a podle mě správně takovéto věčné odkládání nástupu do školního vzdělávání. Nicméně není tady ruku v ruce ani v této vyhlášce jasně dáno, že teda je tam dostatek logopedů ve školách, kteří budou schopni odhalit, řekněme, poruchy výslovnosti u těch dětí v první třídě, řekněme, v prvním pololetí nebo do Vánoc, ty velké, tak, aby se jich potom ujal klinický logoped, a následovala tam až léčba posléze. Protože tvrdí učitelé těch prvních a druhých tříd, že tam je velké množství dětí, které prostě špatně vyslovují, a samozřejmě tím pádem také špatně píší pochopitelně. Čili opět tady se ptají, jakým způsobem bude posílena tato funkce, jako že je nutná, kde na to budou peníze, protože oni to tam zatím nevidí a jsou to odborníci a domnívají se, že ta vyhláška toto, ani ten zákon tedy zcela neřeší. Takže tady prosím o jaksi toto objasnění pro tyto rodiče a pro ty odborníky, protože oni jsou z toho znejistěni. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Než dám slovo panu ministru Bekovi, který se přihlásil s přednostním právem, mám zde jedno sdělení, pan poslanec Kuchař ruší svoji omluvu od 13 hodin. Prosím, máte slovo, pane ministře.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych zase po čase reagoval v té faktické rovině na tu probíhající diskusi, protože politická prohlášení bych si nechal do závěrečného slova. Já vnímám, že v té veřejné diskusi pořád dochází k jednomu omylu, který spočívá v tom, že ta změna ve financování nepedagogů je často chápána tak, že se mění pracovněprávní postavení nepedagogů, ale tak to není. Mění se zdroj financování, respektive ta část veřejné sféry, která by posílala ty finanční prostředky. Na pracovněprávním zařazení a na zaměstnavateli se tímto rozhodnutím nemění nic. A i dnes je to v našich školách tak, že část těch služeb provozních je zajišťována vlastními zaměstnanci škol, část je ale už dnes a je to zcela v pořádku, zajišťována zaměstnanci obcí nebo příspěvkových organizacích, které jsou zřizovány za tím účelem, a také v některých případech externími subjekty, některými firmami, takže na tom se nic nemění.
Samozřejmě lze očekávat, že v nějakém čase zřizovatelé budou přemýšlet nad tím, jak optimálně pro potřeby dané obce nebo kraje nastavit to uspořádání, ale ta legislativní změna přímo nezasahuje do pracovněprávního postavení nepedagogických pracovníků. Jejich odměňování se řídí vládním nařízením, respektive jeho přílohou, která je společná pro všechny rezorty. Rezort školství nemá vlastní tabulku pro nepedagogické pracovníky, ale ta tabulka je společná pro všechny rezorty. A já patřím k těm, kdo jsou s její podobou nespokojeni, protože ano, část té tabulky, stále větší, se nachází pod minimální nebo zaručenou mzdou a musí docházet k dorovnání těch mezd, a to vlastně zkresluje celý ten obraz.
Chtěl bych také říci, že ta diskuse je hodně vedena na základě těch vnitřních hlasů z našeho prostředí. Možná se málo ví to, že navrhovaný systém rozdělení rolí ve financování mezi stát a zřizovatele je zcela obvyklý v Evropě, je zcela obvyklý v zemích, které jsou nám tradicí vzdělávacího systému blízké. Takže to je systém, který funguje dlouhodobě například ve spolkových zemích Německé spolkové republiky nebo Rakouska a také byl zaveden třeba na Slovensku. Samozřejmě lokální odlišnosti tady mohou být, ale ve většině zemí platí, že personální náklady škol jsou ve větší míře než u nás spoluneseny těmi zřizovateli. Jsou země, kde je to poměrně extrémní z našeho pohledu, jako je Finsko, kde i platy učitelů jsou placeny zřizovateli, tedy obcemi, z daňových výnosů. Ale to není přenositelná zkušenost. Já sám považuji za relevantní srovnání ty nám blízké země, kde tohle uspořádání funguje a má svoji logiku.
Stát musí garantovat kvalitu výuky a její standardy, proto financuje práci učitelů a ostatních pedagogů. To je v pořádku. V případě těch podpůrných pozic, ale je zcela obvyklé, že jsou financovány zřizovateli, protože náročnost té práce není ovlivňována státem. ***