Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(10.20 hodin)
(pokračuje Kamila Bláhová)

To, že se takto zásadní věc děje prostřednictvím pozměňovacího návrhu, je neakceptovatelné, netransparentní a problematické, a to nejen pro všechny zřizovatele, ale také pro všechny ředitele a další aktéry v tom systému. Tento pozměňovací návrh není opřen o žádné stanovisko odborných organizací, ani o analýzy, které k tomuto zásadnímu rozhodnutí měly předcházet.

Nervózní jsou úplně všichni, a to tedy nejen zaměstnanci, kterých se to týká. A, kolegyně, kolegové, bohužel to celkové projednání už vytváří velkou nejistotu. Bohužel ředitelé mi hlásí, že někteří nepedagogičtí pracovníci právě z důvodu té nejistoty už si hledají novou práci, a to je pro mě jako starostku neakceptovatelné a nepochopitelné. Říkala jsem vám to, pane ministře, od samého začátku, že to je problematické. Sice z té doby účinnosti nebo platnosti, od kdy to má platit v této položce, jste ustoupil, ale nejlepší by bylo, kdybyste ustoupil ve všem, zatáhl za záchrannou brzdu a ten pozměňovací návrh stáhnul, nechal proběhnout odbornou diskusi, diskutoval u stolu s veřejností, které se to týká, tedy s řediteli a zřizovateli.

Minule jsem tady četla dopis Českomoravského odborového svazu pracovníků ve školství. Já ho nebudu číst znovu, ale jenom opakuji, že v březnu petici, kterou školské odbory vyhlásily v rámci kampaně Vládo, neházej nepedagogy přes palubu, podepsalo více než 66 000 lidí. To je z mého pohledu dost vážný důvod k tomu, aby ten pozměňovací návrh nakonec neprošel.

Takže mi dovolte, kolegyně a kolegové, znovu zopakovat, že bych ráda vyzvala všechny starosty, hejtmany, komunální i regionální politiky, kteří jsou v této Sněmovně a budou rozhodovat o tomto pozměňovacím návrhu, aby jej nepodpořili. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní vystoupí pan poslanec Jan Hrnčíř, poté se připraví paní poslankyně Marie Pošarová. Pana poslance Hrnčíře, před chviličkou... Je zde, takže pan poslanec Hrnčíř nyní vystoupí. Poté se připraví paní poslankyně Marie Pošarová.

Ještě načtu omluvu. Omlouvá se pan ministr Martin Dvořák od 10.30 hodin z pracovních důvodů.

Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové, dnes stojíme před zásadním rozhodnutím. Novela školského zákona, která má přenést odpovědnost za financování nepedagogických pracovníků na obce a města, se tváří jako pouhá administrativní změna. Ve skutečnosti však představuje krok, který může negativně ovlivnit kvalitu vzdělávání a stabilitu škol po celé republice.

Jsme svědky situace, kdy se zásadní opatření předkládá bez otevřené diskuse, bez zapojení všech relevantních aktérů. Města a obce - ti, kteří mají nést nové břemeno -, se neptaly. Byly postaveny před hotovou věc. Je to tak, že se rozhodne někde v kancelářích bez znalosti dopadu na školy, na děti, na učitele. Kde je prostor pro dialog? Kde je odpovědnost za budoucnost vzdělávacího systému?

Návrh přináší chaos místo stability. Přenechává financování nepedagogických pracovníků na obce, ale nejasně vymazuje jejich řízení. Starostové dostávají úkol platit tyto pracovníky, ale ředitelé je mají organizovat. Může vzniknout nesoulad, konflikty mezi školami a jejich zřizovateli samozřejmě. Některé obce mohou upřednostňovat jiné výdaje, zatímco školy budou bojovat o základní provozní podporu. A kdo na to doplatí? Naši učitelé, naše děti.

Nepedagogičtí pracovníci nejsou pouze administrativní zátěží. Jsou to lidé, kteří školám umožňují fungovat. Jsou to školníci, kuchařky, účetní, IT specialisté, bez nichž se žádná škola neobejde. Pokud jim nebude garantována spravedlivá mzda a stabilita, jaká bude budoucnost našich vzdělávacích institucí? Ředitelé škol a obce stále nevědí, kolik peněz skutečně dostanou v příštím roce. Ministr financí zatím jasně neposkytl informace o tom, jak bude rozpočet školství vypadat po volbách v říjnu tohoto roku. Novela také neřeší financování pomůcek pro žáky, což prohloubí rozdíly mezi regiony. Bohatší kraje budou mít moderní učebnice a technologie, zatímco chudší oblasti budou zaostávat.

Novela umožňuje dvě varianty řízení nepedagogických pracovníků. Buď je bude řídit ředitel školy, nebo zřizovatel. Novela počítá také s úplným zrušením přípravných tříd od roku 2029. To negativně ovlivní děti, které potřebují více času na adaptaci před nástupem do první třídy. Ano, systémová změna je možná nutná, ale změna se musí dít s rozvahou, s plánem, s diskusí. Nelze ji jen hodit na bedra obcí a doufat, že si nějak poradí. Nelze nechat školy v nejistotě.

Proto apeluji na vás, kolegyně a kolegové, nezavírejte oči, nepřijímejte bezmyšlenkovitě opatření, která mohou mít devastující dopad na školství. Vraťme se k zodpovědné debatě a hledání skutečně funkčního řešení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Mám zde faktickou poznámku - přihlášku pana poslance Berkiho a poté s přednostním právem přihlášku pana ministra. Prosím.

 

Poslanec Jan Berki: Jenom aby nedošlo k mýlce, tak vaším prostřednictvím odpovím panu poslanci Hrnčíři - Hrnčířovi. Omlouvám se. Za prvé, co se týká zrušení přípravných tříd, to není součástí této novely. To byla novela, kterou už jsme schválili, a je tam proto, že se předpokládá, že ta ostatní opatření povedou k tomu, že přípravné třídy nebudou potřeba. Ale zároveň je tam ten dlouhý náběh právě proto, aby byla možnost, pokud se ukáže, že ta další opatření nejsou dostatečná, to zrušení přípravných tříd ještě zrušit.

A druhá věc. Teď jsem zapomněl, na co jste se ještě ptal. Omlouvám se, na tu druhou otázku jsem zapomněl.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A nyní tedy pan ministr, který je přihlášen, že chce vystoupit. Prosím.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych se chtěl ohradit proti tomu, že by převod nepedagogických pracovníků se tvářil jako technická změna. To je zásadní koncepční změna, která řeší největší problém českého školství, což je fragmentace našich škol. My tímto návrhem přibližujeme model financování a distribuce zodpovědnosti tomu, co funguje ve všech zemích kolem nás, co funguje v Německé spolkové republice, v Rakousku, v Polsku, na Slovensku a ta dělba zodpovědnosti má vést vlastně k tomu, že zřizovatelé budou mnohem pečlivěji zvažovat, jakou strukturu svých škol mají, jakou velikost ty školy mají, a velikost našich škol, která je úplně minimální, je největší brzdou zlepšování kvality v našem školství, protože v těch malých institucích dochází k přetížení ředitelů, kteří mají pravomoci statutárního zástupce, a v takových školách není možné pokrýt profesionálně všechny pozice, ať už učitelské, nebo podpůrné. To není žádná technická změna. To je zásadní změna, která má nasměrovat strukturu našeho školství směrem, který je žádoucí, a proto byla tahle změna již naznačena ve vzdělávací strategii 2030+.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Příspěvek vyvolal tři faktické. Jako první se přihlásil pan poslanec Berki ještě jednou. Prosím.

 

Poslanec Jan Berki: Vzpomněl jsem si na tu druhou, tak vaším prostřednictvím ještě zareaguju. Ta novela nemění nic na tom poměru zaměstnavatel - zaměstnanec. Ta vůbec neupravuje to, kdo bude zaměstnávat ty pozice. To si pořád rozhoduje zřizovatel po dohodě s tou školou nadále. Na tom ta novela nemění ale vůbec nic. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP