Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(10.30 hodin)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní paní poslankyně Lenka Knechtová a poté paní poslankyně Jana Berkovcová.
Ještě omluva. Omlouvá se paní poslankyně Nina Nováková od 14 hodin z pracovních důvodů.
Paní poslankyně Knechtová, máte slovo.
Poslankyně Lenka Knechtová: Vážená paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Já bych ráda zareagovala na pana ministra. Pane ministře, to, co vy tady jako přednášíte, to je filozofie, ale když se potom setkáte s těmi řediteli v terénu, tak opravdu zastupitelstva jsou různorodá a na venkovech je to i stylem: paní ředitelko, máte plynofikaci a co byste od nás ještě chtěla? Takže když potom přišly evropské peníze, tak vlastně u nás mnohé školy přišly na to, že mohou pořídit různé vybavení, pomůcky a kvalita a standard šel obrovským způsobem nahoru. A ti ředitelé se dneska děsí toho, že jim technika vlastně v podstatě pomalu odchází a že budou teď muset znovu se zřizovateli diskutovat o tom, že tu potřebují to a tu potřebují támhleto, a samozřejmě zřizovatel to bude potom, ty požadavky, porovnávat v poměru s tím, co potřebuje Centrum sociálních služeb, co potřebuje kultura a tak dále, jo? Takže uvědomme si jenom, že potom u zřizovatele se školství stane konkurentem mnoha dalším věcem, které má starosta nebo obec, za něž jsou zodpovědné, jak jsem to říkala i ve svém projevu, dneska je to městská policie, sociální služby, kultura a prostě další aktivity. Takže neházejme školství takhle napřímo a opravdu hledejme ještě cestu, jak pomoci v rámci státního rozpočtu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času. Nyní vystoupí paní poslankyně Jana Berkovcová s faktickou poznámkou, poté zareaguje pan poslanec Berki.
A my se nyní vystřídáme také při řízení schůze.
Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Jana Berkovcová: Děkuji za slovo. Vy jste to, pane ministře, právě teďka řekl - jedná se o největší systémovou změnu ve financování školství podle vás. A taková ta největší systémová změna ve financování školství - vy provádíte jenom formou přílepku, jenom formou pozměňovacího návrhu. Takže nemyslíte si, že právě taková ta největší systémová změna ve financování školství by si zasloužila svůj samostatný řádný legislativní proces, analýzy, které jsou potřeba? Nic z toho neproběhlo.
A k tomu vašemu, že to bylo diskutováno, že už půl se to se všemi starosty a řediteli diskutuje - ano, vy objíždíte kraje, vy tam máte setkání s řediteli škol, se starosty, ale vy jenom jim ukazujete svoji prezentaci, vy je jenom informujete, jak to bude, možná si vyslechnete jejich námitky, přesvědčujete je, že je to správný postup, a jenom je informujete. To není žádná diskuse v terénu, protože vy jste stejně ze svého záměru neustoupili ani o píď.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Přeji hezké dopoledne, převzala jsem řízení schůze. Nejprve vystoupí s faktickou poznámkou pan poslanec Berki, poté pan ministr.
Prosím, máte slovo.
Poslanec Jan Berki: Děkuju. Já jsem šel původně, vaším prostřednictvím, reagovat na jinou kolegyni, ale to, co jste teď prostě řekla, není pravda. Já jsem minimálně ve svém proslovu říkal tři věci, které se na základě těch diskusí změnily, a možná to nebylo pod nějakým mediálním nasvětlením, ale prostě není to tak, jak říkáte. Je mi to líto, ale musím toto konstatovat.
A původně, co jsem chtěl reagovat na vás, paní kolegyně, prostřednictvím paní místopředsedkyně, i na státní úrovni. Je to konkurent. Prostě v tomhle bohužel to je vždycky tak, že ten balík peněz se rozděluje mezi nějaké priority a jediné, v čem se my neshodneme, je, jestli v tuhle chvíli to má být už na úrovni státu, to dohadování, anebo jestli to má být nějaká diskuse na regionální úrovni, a vzhledem k tomu, že jsem zastáncem subsidiarity, tak tady si myslím, že to dává smysl spíše na té úrovni regionální, zároveň s tím, a to jsem říkal už předtím, že RUD je v tomhle vlastně z mého pohledu jistější.
A druhá věc byla k financování toho vybavení. To je dlouhodobý problém, který všichni víme, že ve školství je, že většina vybavení se za poslední roky financovala z operačních projektů. Ale teď jako bez ohledu na to, kdo v té vládě byl, prostě téměř nikdo do toho peníze jako nedával a vždycky - a to teď řeknu úplně natvrdo - se vymýšlely inovace jenom proto, aby se to mohlo financovat z operačních projektů. A to já považuju za bohužel už systémovou chybu.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní pan ministr s faktickou poznámkou, poté pan poslanec Brázdil, také s faktickou.
Prosím, máte slovo.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já jsem přesvědčený o tom, že vedeme od podzimu velmi otevřenou diskusi se všemi klíčovými aktéry, která také přinesla řadu posunů v tom návrhu. Takový posun je nepochybně v účinnosti od 1. ledna místo od 1. září, kde jsme vyšli vstříc hlasům zřizovatelů, ale je třeba také v tom, že díky téhle obsáhlé diskusi jsme navrhli pro to vládní nařízení i některé úpravy, které zohledňují třeba to, že obce provozují střediska volného času a měly by v novém nastavení v rozpočtovém určení na to příjmy. To není pravda, že by to byla jenom navzájem výměna pevných stanovisek. Ta debata posouvá ten model a je podle mě užitečnou součástí procesu.
A jen mi dovolte ještě jednu obecnější poznámku. Já myslím, že tady se prostě střetá základní politický názor. Prostě někteří z vás si myslí, že má všechno řídit stát, někteří si myslíme, že je lepší, když větší zodpovědnost převezmou obce a kraje. A v tom je nějaký základní rozpor, který se nám patrně nepodaří v debatě překlenout, je legitimním politickým sporem, ale přiznejme si to, tak to je. A v tomhle případě prostě ani další výměna názorů asi nepovede ke sblížení stanoviska.
Já si principiálně skutečně myslím, že je dobře, když nesou za regionální školství větší zodpovědnost obce a kraje. Mají na to mít adekvátní prostředky v rozpočtovém určení daní, ale není to tak, že máme vést mikroúčetnickou debatu o tom, že přesně ty částky budou v každé obci stejné. Prostě obce vynakládají různé prostředky na dopravu, na různé služby, (Předsedající: Čas.) které vykonávají, a to je podle mě zcela logické, že se (Předsedající: Čas.) budou lišit i výdaje jednotlivých obcí na školství.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Brázdil, poté pan poslanec Pražák.
Prosím, máte slovo.
Poslanec Milan Brázdil: Děkuji za slovo. No, asi jste uhodil kladívkem na hřebíček. Ale, pane ministře, my jsme přibližně stejně staří, vy jste trošku starší (Smích z lavic hnutí ANO.), a vy jste chodil do školy stejně jako já. A celý svět, aspoň co já si pamatuji, nám záviděl školství, říkal, jak to je propracované, jak tady máme školy, máme tady učňáky, máme tady - i byly zvláštní školy, každý si vybral - školství bylo luxusní, dle mého. A vy jste před chvilkou řekl: musíme si vzít vzor někde ze zahraničí, oni to tam mají. Tak proč, ježíšmarjá, proč byste? Vždyť vy sám jste zažil na sobě - a asi jste dobře studoval, jinak byste to nebyl, máte vysokou školu - co hledáte za jiné a jiné věci? Vraťme se k tomu, co bylo osvědčené. Naučme děcka stejně jak v Olomouci, tak v Praze, aby uměla stejná témata, aby uměla na stejné úrovni. Vždyť to je chaos, který vede k tomu, že vlastně - já se přiznám, já nevím, jak to máte vy, kolegyně, kolegové, já bych dneska nechtěl už chodit do školy: nevěděl bych vlastně, co je lepší, co si vybrat, středoškoláci, (na) kterou školu vlastně mají jít, co bude dobré, kde získají dobré vzdělání, vysoké školy - taky to dělají jenom proto, aby měli titul a vlastně nic neumějí, hlavně ale, aby potom následně mohli mít otevřené dveře na trhu práce.
Jestli toto je tedy, co chceme, nebo co vy chcete, a vy jste přesně uhodil, je to střet toho, aby to bylo jednotné, aby to bylo pro všechny stejné, anebo aby to byl chaos. Já bych chtěl, aby to bylo průhledné a chaos to nebyl. A to, prosím, nejsem žádný borec, každý, kdo chodil do školy, máme názor na školu, ačkoliv přednáším. Ale dovolte tedy, svoje jsem vyjádřil a tento systém se mi nezdá ten nejlepší.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní pan poslanec Pražák bude reagovat s faktickou a poznámkou, poté pan poslanec Berki.
Prosím, máte slovo, pane poslanče.
Poslanec David Pražák: Dobré dopoledne, paní předsedající. Pane ministře, vy jste to trošku řekl, ale trošku špatně jste to řekl. To není politický spor mezi námi ve věcech nepedagogických pracovníků, to je spor i odborných institucí, které to říkají, že s tím prostě nesouhlasí a že to prostě nechtějí, protože tam ty peníze nejsou, a starostové a vedoucí úřadů, ať už to je krajských, nebo městských úřadů, prostě to nemusí být nikdo z politického hnutí a stran dnešní opozice. To je napříč politickým spektrem, kteří vám říkají, že to je prostě špatně, že to nechtějí, protože tam nevidí tu koncovku toho, kde ty peníze - jak je dostanou. ***